• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • klyban
    Anonym (less) skrev 2015-08-15 14:48:33 följande:
    Nix!

Vad är det du inte förstår?
    Som du skrev, så var det helt klart att du förstod.
    Men valde prata om annat.

Så förklaring TACK!

• Fennyxx

Som djurägare har man ansvar för sitt husdjur. Att som kattägare gör släppa ett rovdjur löst som bajsar toxoplasma i barnens sandlådor, kissar i folks hus och skövlar områdets småfågelungar är helt sjukt!

• klyban
    Fennyxx skrev 2015-08-15 21:07:01 följande:
    Som djurägare har man ansvar för sitt husdjur. Att som kattägare gör släppa ett rovdjur löst som bajsar toxoplasma i barnens sandlådor, kissar i folks hus och skövlar områdets småfågelungar är helt sjukt!

Har noll betydelse, då du har fåglar och andra smådjur som gör sina behov i sandlådan också.
    Som sprider dessa toxoplasmer, var tror du katten får toxoplasmerna ifrån?

Sen om vi plockade undan alla katter ute, så de inte kunde ta småfåglar längre.
    Så skulle fågelstammen få en allvarlig störning.
    Sen även skulle vi få en stor ökning av smågnagare också, och det kommer ha en tydlig påverkan också.
    Att leka med naturen, borde vi ha lärt oss vid detta laget, att det är nått vi inte ska hålla på med.

• ica
    Fennyxx skrev 2015-08-15 21:07:01 följande:

Exakt! Och inte räkna med att andra vidtar de åtgärder som krävs för att slippa katten för gott är dumt och visar bara att man är oansvarig.
  • Anonym (catlady)

Mina katter stör inte grannarna, jag har frågat dem. 

• molly50
    Anonym (catlady) skrev 2015-08-18 13:13:41 följande:

Det är jättebra! Men alla kattägare bryr sig inte ens om att fråga grannarna om de störs på något sätt av deras katter.
    Och många vägrar stå för att just deras katt kan ha orsakat skada på något hos grannen.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (catlady)
    molly50 skrev 2015-08-18 13:55:10 följande:
    Det är jättebra! Men alla kattägare bryr sig inte ens om att fråga grannarna om de störs på något sätt av deras katter.
    Och många vägrar stå för att just deras katt kan ha orsakat skada på något hos grannen.
    Det är många som har katt i området så mina grannar bryr sig inte, katterna kommer ju hyfsat bra överens men jag tycker ändå det är bra att fråga och säga till att de är våra katter ifall någon undrar. Om någon katt tex har kissat nånstans (har dock inte hänt vad jag vet , min katt är knäpp och går in på sin låda för att kissa) så är det ju svårt att säga om det är min eller grannens egna katt som gjort det. 

Hon är väldigt skygg också så hon sitter mest under nån buske och glor när hon är ute, skulle inte våga släppa ut henne annars för hon är semilånghårig och väldigt söt, jag tror att om hon skulle gå fram till vem som helst hade hon säkert blivit stulen tyvärr :(
    Den andra går gärna fram och tigger av folk om inte vi är hemma men hon är en "vanlig" katt så det är nog inte lika många som skulle vilja stjäla henne, även om hon är världens snällaste. 
  • molly50
    Anonym (catlady) skrev 2015-08-18 14:27:48 följande:
    Det är många som har katt i området så mina grannar bryr sig inte, katterna kommer ju hyfsat bra överens men jag tycker ändå det är bra att fråga och säga till att de är våra katter ifall någon undrar. Om någon katt tex har kissat nånstans (har dock inte hänt vad jag vet , min katt är knäpp och går in på sin låda för att kissa) så är det ju svårt att säga om det är min eller grannens egna katt som gjort det. 

Hon är väldigt skygg också så hon sitter mest under nån buske och glor när hon är ute, skulle inte våga släppa ut henne annars för hon är semilånghårig och väldigt söt, jag tror att om hon skulle gå fram till vem som helst hade hon säkert blivit stulen tyvärr :(
    Den andra går gärna fram och tigger av folk om inte vi är hemma men hon är en "vanlig" katt så det är nog inte lika många som skulle vilja stjäla henne, även om hon är världens snällaste. 
    Jag tycke det låter som att du tar ditt ansvar för dina katter.
    Och det är jättebra!
    Och om ni är många som har katter och granarna verkar ok med det så ser jag inga problem med det.
    Det är kattägare som inte bryr sig som i alla fall jag reagerar på.
    För tyvärr så finns de.
    Mattias och Hannah.
  • klyban
    ica skrev 2015-08-18 11:18:24 följande:
    Exakt! Och inte räkna med att andra vidtar de åtgärder som krävs för att slippa katten för gott är dumt och visar bara att man är oansvarig.

Toxyplasmerna är lika närvarande utan katter.
    Och utan katter så kommer gnagare och fåglar öka.
    Så inbilla sig det blir mindre spridning, är så naivt, så jävla naivt.

Ofta man tar upp denna ursäkt, i tron att det är en diskussionsvinnare.
    Bara det samma problem kvarstår även utan katter.
    Är inte det alldeles för ironiskt?

• klyban
    Anonym (catlady) skrev 2015-08-18 13:13:41 följande:
    Vi får väl anta du inte har så många grannar inom ~1km i radie.
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!