• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • klyban
    Fennyxx skrev 2015-08-28 14:13:17 följande:
    Möjligtvis kan man se det som att de förvildade katter som finns här och var är en del av vårt ekosystem på samma sätt som utsläppta rödörade sköldpaddor och minkar, eller för den delen som rävarna och jättepaddorna i Australien, med skilnaden att katterna är för dåligt anpassade till vårt klimat för att klara sig långt från människor.

Att katterna skulle behövas för att hålla rödhakepopulationen i villaområderna i schack är ju bara larvigt.

Igen: katter är husdjur. De har en ägare. Ägaren är ansvarig för sitt djur. Vad är det som är konstigt med det?

Har inte en aning i hur du tänker här.
    Vi har ett faktum, att katten varit en del av ekosystemet länge, då den få gå ute.
    Att katten är ett husdjur ändrar inget.
    Och katten har funnits tusentals år i naturen.

Det som är larvigt, är att du tror katterna är ute för att hålla efter smådjur.
    Faktumet är att katterna ÄR ute, och JAGAR och DÖDAR smådjur ute.
    Sen har vi lite bondgårdar som har katter, för detta ändamål.
    Men dessa har vi inte ens diskuterat, så ter sig meningslöst att prata om dessa få katter.

Ansvaret är rätt marginellt i att ha och släppa ut en katt.
    Detta är också ett faktum.

Jag ser i hur du försöker, men aldrig förstått dra in argumentation som inte funkar.

• Fennyxx
    klyban skrev 2015-08-28 15:05:04 följande:

Vi har ett faktum, att katten varit en del av ekosystemet länge, då den få gå ute.

Men dessa har vi inte ens diskuterat, så ter sig meningslöst att prata om dessa få katter.

Ansvaret är rätt marginellt i att ha och släppa ut en katt.

Detta är också ett faktum.

Jag ser i hur du försöker, men aldrig förstått dra in argumentation som inte funkar.

Nej, det är klart min argumentation inte fungerar när vi uppenbarligen inte har samma syn på vad ett ekosystem, ett husdjur eller ansvar betyder.
  • klyban
    Fennyxx skrev 2015-08-28 19:41:03 följande:
    Nej, det är klart min argumentation inte fungerar när vi uppenbarligen inte har samma syn på vad ett ekosystem, ett husdjur eller ansvar betyder.

Om katterna i flera tusen år varit ute i naturen, så är dom helt klart en del av ekosystemet.
    Finns inget du kan ändra på detta.

Ansvar är marginellt för kattägare, det vet du också.
    Att katten är ett husdjur oftast, är det nått man behöver ens diskutera?

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-26 12:59:23 följande:

Katter tillhör vårt ekosystem, varken du vill eller ej.
    Kan tänka mig katten tillhört ekosystemet i många tusentals år, och då ofta till just jaga smådjur.
    För skydda sin mat.
    Att plocka bort katten helt ur naturen, kan få rätt stora konsekvenser.
    Vad dessa är är svårt att sia om, men leka med naturen brukar sällan gå bra.
    Om du undrar vad, så kan du  fråga Australien, de har stor erfarenhet på denna.

Husdjur kan svårligen räknas höra till vårt ekosystem, de lever inte det livet och skaffar inte sin huvudsakliga föda på det sättet att de kan jämföras med vilda djur.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-28 21:23:57 följande:

Om katterna i flera tusen år varit ute i naturen, så är dom helt klart en del av ekosystemet.
    Finns inget du kan ändra på detta.

Det är redan ändrat på genom att göra katten till husdjur.

Alla tam- och husdjur har sitt ursprung i vilda djur, så med dina argument om ekosystemet så skulle vi kunna släppa alla djur att komma och gå som de ville utan ansvar från dess ägare. Är det rimligt tycker du? Varför ska vi då ha husdjur överhuvudtaget och inte bara nöja oss med att det finns vilda djur?
    klyban skrev 2015-08-28 21:23:57 följande:

Ansvar är marginellt för kattägare, det vet du också.
    Att katten är ett husdjur oftast, är det nått man behöver ens diskutera?

Beklagligt nog är det inte samma ansvar för alla husdjur, vilket det förstås borde vara, det är svårt att argumentera för något annat.
    Ansvaret för just katt är allt annat än marginellt och många utekattsägare tar inte ens det ansvar som är reglerat (vilka det redogjorts för här tidigare i tråden), trots att kraven är lägre än för exempelvis hund.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-28 22:01:22 följande:

Husdjur kan svårligen räknas höra till vårt ekosystem, de lever inte det livet och skaffar inte sin huvudsakliga föda på det sättet att de kan jämföras med vilda djur.

Så djuren i ekosystemet är då helt opåverkade av kattens närvaro då?
    Katten är en del där, sen inte lika tydligt som på helt vilda djur.
    Påverkar man ekosystemet så är man en del av ekosystemet, man kan inte bara helt bekvämt plocka bort det man känner för.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-28 22:09:06 följande:
    Det är redan ändrat på genom att göra katten till husdjur.

Alla tam- och husdjur har sitt ursprung i vilda djur, så med dina argument om ekosystemet så skulle vi kunna släppa alla djur att komma och gå som de ville utan ansvar från dess ägare. Är det rimligt tycker du? Varför ska vi då ha husdjur överhuvudtaget och inte bara nöja oss med att det finns vilda djur?

Beklagligt nog är det inte samma ansvar för alla husdjur, vilket det förstås borde vara, det är svårt att argumentera för något annat.
    Ansvaret för just katt är allt annat än marginellt och många utekattsägare tar inte ens det ansvar som är reglerat (vilka det redogjorts för här tidigare i tråden), trots att kraven är lägre än för exempelvis hund.

Att en katt är ett husdjur, ändrar inte att den är ute i ekosystemet och härjar.
    Då är man en del av ekosystemet, simple as that.

Finns är det reglerat för katter, som i många kommuner reglerat att de inte får vara fria och härja i hyreshusområden tex.
    Men om någon ens bryr sig om denna regel tror jag inte, då av såna som kan beivra detta då.
    Arga grannar är inget att bry sig om när det kommer till regler, då de inte har någon makt att beivra.

Så ansvar som kattägare för sina katter, är marginella och väldigt sällan en kattägare får stå ansvarig för nätt.
    Inte det minsta konstigt att en hund har mer tydliga regler, en hund kan ju tom döda en människa genom eget våld.
    Eller åtminstone skada allvarligt, det sker ju ett antal gånger per år att detta sker fast man har regler.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-28 15:05:04 följande:

Såklart det ändrar läget att katten är ett husdjur. Den har ett helt annat liv där människan förser katten med allt den behöver och katten behöver själv inte göra ett skit för att överleva, inbillar du dig att det inte har någon påverkan?
    klyban skrev 2015-08-28 22:31:14 följande:

Finns är det reglerat för katter, som i många kommuner reglerat att de inte får vara fria och härja i hyreshusområden tex.
    Men om någon ens bryr sig om denna regel tror jag inte, då av såna som kan beivra detta då.
    Arga grannar är inget att bry sig om när det kommer till regler, då de inte har någon makt att beivra.

Så ansvar som kattägare för sina katter, är marginella och väldigt sällan en kattägare får stå ansvarig för nätt.
    Inte det minsta konstigt att en hund har mer tydliga regler, en hund kan ju tom döda en människa genom eget våld.
    Eller åtminstone skada allvarligt, det sker ju ett antal gånger per år att detta sker fast man har regler.

Ditt argument för att kattägare inte behöver ta det ansvar de åläggs är svårigheterna att beivra, att kattägare därmed kan skita i alla regler, korrekt uppfattat?

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-29 04:09:28 följande:
    Såklart det ändrar läget att katten är ett husdjur. Den har ett helt annat liv där människan förser katten med allt den behöver och katten behöver själv inte göra ett skit för att överleva, inbillar du dig att det inte har någon påverkan?

Ditt argument för att kattägare inte behöver ta det ansvar de åläggs är svårigheterna att beivra, att kattägare därmed kan skita i alla regler, korrekt uppfattat?

Det finns inget att diskutera, katten har en påverkan på smådjurens ekosystem.
    Man kan inte magiskt plocka bort en faktor i smådjurens ekosystem, som tex bli dödad av en katt.
    Och säga nä katten finns inte i deras ekosystem.
    Sen om katters närvaro i smådjurs ekosystem i tusentals år, så kan man nog säga att det nu är naturligt att katten finns där.
    Det är så gullig och se hur du försöker i alla fall.

I praktiken behovet de inte ta ansvar överhuvudtaget.
    Det vet du också.
    Även om kattägaren ska ta ansvar enligt regler, så är detta ansvar rätt marginellt.
    Ser du återgått till gamla synder, och vill lägga orden i munnen på mig, nu i en förklädd "fråga".
    En rätt förlegad diskussions teknik.
    För att tolka det så, finns ju inte på kartan, då jag uppenbart säger "marginellt ansvar" och inte "inget ansvar".
    Sen lade jag till att i praktiken då det aldrig blir beivrat(i princip), så kan oansvariga kattägare inte bry sig ett skit över de få reglerna som finns.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-29 08:51:47 följande:

Det finns inget att diskutera, katten har en påverkan på smådjurens ekosystem.
    Man kan inte magiskt plocka bort en faktor i smådjurens ekosystem, som tex bli dödad av en katt.
    Och säga nä katten finns inte i deras ekosystem.
    Sen om katters närvaro i smådjurs ekosystem i tusentals år, så kan man nog säga att det nu är naturligt att katten finns där.
    Det är så gullig och se hur du försöker i alla fall.

Det är mycket prat om det ekologiska systemet på dig, fast mig veterligen har ingen föreslagit att katten ska bort, bara att alla ägare av husdjur tar samma ansvar.

Du har heller inte kunnat försvara kattens särart som fritt tamdjur till skillnad mot andra. Ekosystemet är inte hållbart där eftersom alla djur har tagits från något ekosystem.

I praktiken behovet de inte ta ansvar överhuvudtaget.
    Det vet du också.

Vi har helt olika syn på vilket ansvarstagande det finns behov av du och jag, så där har du fel.

Även om kattägaren ska ta ansvar enligt regler, så är detta ansvar rätt marginellt.
    Ser du återgått till gamla synder, och vill lägga orden i munnen på mig, nu i en förklädd "fråga".
    En rätt förlegad diskussions teknik.
    För att tolka det så, finns ju inte på kartan, då jag uppenbart säger "marginellt ansvar" och inte "inget ansvar".
    Sen lade jag till att i praktiken då det aldrig blir beivrat(i princip), så kan oansvariga kattägare inte bry sig ett skit över de få reglerna som finns.

Du verkar alldeles ha glömt vad du själv skrev...
    klyban skrev 2015-08-28 22:31:14 följande:

Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!