• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Tom Araya
    Anonym (Mumin) skrev 2015-08-29 12:55:23 följande:

För att få toxoplasma ska man få i sig smittan oralt. Är man rädd för avföring ska man låta bli att äta den samt inte stoppa fingrarna i munnen efter att ha vidrört den. Det går ogrundade rykten t.ex. om att gravida inte ska göra rent kattlådor, men det är ingen fara så länge man tvättar händerna efter att man vidrört avföring . Så bara ett tips till er som är oroliga, ät inte avföring och tvätta händerna om ni tror er vidrört det. Stoppa inte smutsiga fingrar i munnen. Så ska ni se att ni inte har något att oroa er över.

God säkerhet skapas ofta i flera led för att minimera risker. Att äta avföring (katt eller annans) är nog inte hälsosamt för någon. Att gravida eller på annat sätt överkänsliga eller sjuka med utslaget/försvagat immunsystem ges råd med en högre säkerhetsnivå än för oss övriga faller sig naturligt.
  • Anonym (kattägare)

Om du vill bli "kvitt"katten (så den inte kommer till er)klappa den inte, spruta vatten på den och skräm den varje gång den kommer nära! Vet att nu kommer djurvänner bli förbannade på mig för dessa råd men ni har inte valt att äga en katt så ni behöver ej dras med en heller!!

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 00:23:02 följande:
    Samma ansvar för alla ägare av husdjur, ganska enkelt.
    Det blir lite konstigt där, då djur är olika och har olika krav.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 00:32:32 följande:
    Jo, att...

Då får man ju ändra reglerna så överträdelser går att beivra, det funkar ju hyfsat vad det gäller andra husdjur.

Jag bara antar att om har man en regel, så kan man redan beivra om man gör överträdelser mot dessa.
    Knappast reglerna som är problemet i så fall.
    Utan att de allra flesta tycker det är en regel som ingen bryr sig om.
    Om du vill stå på barrikaderna och få katter/kattägare i ordning.
    Så är knappast nya regler vägen att gå, du måste först få dom att följa dom gamla reglerna först.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 00:37:22 följande:
    God säkerhet skapas ofta i flera led för att minimera risker. Att äta avföring (katt eller annans) är nog inte hälsosamt för någon. Att gravida eller på annat sätt överkänsliga eller sjuka med utslaget/försvagat immunsystem ges råd med en högre säkerhetsnivå än för oss övriga faller sig naturligt.

Att få toxy är som att vinna på lotto fast tvärtom då.
    Det är inte speciellt vanligt, det är tom väldigt ovanligt.
    Vi pratar om ~0,5promille.

Och skulle helt klart tänka mig att ett bra antal av dessa inte ens kommer ifrån sandlådor inne/ute.
    Eller ens katter.

• klyban

Barnen var ute och gick med katten, en hundägare hade sin hund lös gick till attack mot katten.
    Katten bet den ena barnet, då den försökte skydda katten från hunden.
    Var av katten bet i handen.
    Och barnet började skrika allt vad h*n orkade.

Hundägaren bara gick därifrån utan titta till barnet.
    Som låg i buskarna och rann massor av blod ur handen, och gallskrek fortfarande när jag kom dit.
    Hundägaren var som bortblåst, personen måste ha sprungit därifrån.
    Då ytorna är stora just här, och tidsmässigt så kan inte kvinnan med hunden gått denna sträcka utan man sett henne.

Är det nån mening att polisanmäla?
    Men antar brist på empati inte är ett brott i sig.
    Och som jag fått återförklarat förloppet, så kan hundägaren inte heller vetat om h*n blev biten av katten eller hunden.
    Då h*n bara skrek att h*n hade blivit biten.

Så nu ska det spanas efter hundar ikväll, och stackars den hundägare om jag får i tag på henne.
    Då kommer det bli en hårblåst utan dess like.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-30 10:13:14 följande:
    Det blir lite konstigt där, då djur är olika och har olika krav.
    Nej, det blir inte alls konstigt. Vad man i praktiken behöver göra för att uppfylla sitt ansvar skiljer sig förstås åt mellan olika djur, men ansvaret kan fortfarande vara detsamma. Klarar man inte att uppfylla ansvaret för djur B så väljer man inte att skaffa djur B, utan ett mindre krävande djur.
    Så funkar regler och lagar i alla andra sammanhang.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-30 10:18:43 följande:

Jag bara antar att om har man en regel, så kan man redan beivra om man gör överträdelser mot dessa.
    Knappast reglerna som är problemet i så fall.
    Utan att de allra flesta tycker det är en regel som ingen bryr sig om.
    Om du vill stå på barrikaderna och få katter/kattägare i ordning.
    Så är knappast nya regler vägen att gå, du måste först få dom att följa dom gamla reglerna först.

Om brott mot regler inte går att beivra så borde det såklart vara ett problem med reglerna, hur ska du annars förklara det?
    Vad är det som får ägare av andra husdjur att följa de regler som gäller för dem?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 13:41:32 följande:
    Nej, det blir inte alls konstigt. Vad man i praktiken behöver göra för att uppfylla sitt ansvar skiljer sig förstås åt mellan olika djur, men ansvaret kan fortfarande vara detsamma. Klarar man inte att uppfylla ansvaret för djur B så väljer man inte att skaffa djur B, utan ett mindre krävande djur.
    Så funkar regler och lagar i alla andra sammanhang.

Ansvar inför regler är givetvis den samma.
    Dock så kan inte regler vara samma på alla djur, då kraven är olika.
    Krav på vad djuret kan hitta på, som kan behövas regleras.
    Och krav på ägaren i skötsel.

Att inte se detta problem, så kommer det bli konstigt.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 13:44:52 följande:
    Om brott mot regler inte går att beivra så borde det såklart vara ett problem med reglerna, hur ska du annars förklara det?
    Vad är det som får ägare av andra husdjur att följa de regler som gäller för dem?

Vem som säger att det inte går att beivra?
    Jag säger att ingen bryr sig, det är knappast samma sak.
    Om man nu hade brytt sig om detta, så hade man givetvis beivrat i betydligt större utsträckning.
    Eller åtgärd mot katt, som tex fånga in.
    Sen finns det säkert fall, men generellt så är det ingen som bryr sig.

Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!