• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    Sötistilde skrev 2015-10-19 09:09:20 följande:

Någon som har moderkakan i framvägg samt har lite kärlekshull på magen som inte känner några fosterrörelser/väldigt lite ?!?
    Har varit på RUL 9/10 och allt såg bra ut - efter besöket kände jag av den mer. Nu nästan inget :( är i v.21 (20+1)

Jag känner väldigt lite rörelser tycker jag (är i vecka 19).. Vet ej vart jag har moderkakan och har nog inte så mycket hull, men känner ändå väldigt lite... Har RUL på onsdag och hoppas verkligen att det ser bra ut.
  • Elenic

Den här veckan är det dags för oss, RUL på onsdag. Är då i 18+4 (enligt KUB-dateringen) och är nyfiken på om det vidhålls eller ändras på, men allra allra mest grymt nervös. Har hamnat i den där "tänk om jag bara är tjock" spiralen, trots att jag sett en liten levande krabat där inne på två UL tidigare. Märkligt! Skönt nog är min make lugn och trygg och helt säker på att allt är bra. Men jag fattar inte varför jag inte riktigt kan connecta till den lill*. Hoppas så innerligt på att allt går bra på onsdag och att det kan ta ur mig de sista tvivlen. Kram på er alla och ha en fin vecka!

• Reflexen

Är tyvärr fortfarande i samma sits som du, Elenic! Tvivlar på att det är någon där i magen och ifall det nu ändå skulle vara en bäbis, så tvivlar jag på att den är frisk. Det är verkligen skitjobbigt och så totalt onödigt att lägga energi på! Får vänta två veckor till på mitt RUL, vilket ju också känns som en evighet.

Är lite orolig för jag har ont i magen ibland, ibland vid vila o ibland vid rörelse/ansträngning. Tycker det är svårt att veta om det är matsmältningsont eller gravidrelaterat. Försökte faktiskt ringa min bm om det idag, men det fanns ingen telefontid förrän imorgon.

• mammave
    Elenic skrev 2015-10-19 13:43:04 följande:

Den här veckan är det dags för oss, RUL på onsdag. Är då i 18+4 (enligt KUB-dateringen) och är nyfiken på om det vidhålls eller ändras på, men allra allra mest grymt nervös. Har hamnat i den där "tänk om jag bara är tjock" spiralen, trots att jag sett en liten levande krabat där inne på två UL tidigare. Märkligt! Skönt nog är min make lugn och trygg och helt säker på att allt är bra. Men jag fattar inte varför jag inte riktigt kan connecta till den lill*. Hoppas så innerligt på att allt går bra på onsdag och att det kan ta ur mig de sista tvivlen. Kram på er alla och ha en fin vecka!

Eftersom du redan sett den lilla på ul är det inte troligt att det inte är ok nu. Men vet precis hur du känner. Jag kände likadant och kan fortfarande bli rädd att ngt ska vara fel, trots NIPT-test och rul o känner honom varje dag nu. Rul kmr säkert gå jättebra och för dig oxå Reflexen
  • Santine
    Elenic skrev 2015-10-19 13:36:27 följande:

Det kan vara så att just du upplever att Niferex är bättre mot magen och isf - grattis! Men det finns inga studier på att den ena skulle vara bättre än den andra och då det är själva järnet som gör en trög i magen borde det inte vara någon skillnad. För mig är de lika illa och jag hoppas att jag klarar mig på typ halv dos den här graviditeten, magen är så paj redan som den är. :(

Aldrig testat dem andra då jag blivit avrådd att ta dem då dem inte visat sig vara lika bra som niferexen, då min mage redan kan krångla! Men kan ju lika gärna vara så att det e olika från olika personer, men själva innehållet i tabletterna ska inte vara samma! Har även hört av andra som skickat sina män att köpa duroferon men blivit avrådda även dem fast av apotekarna att hellre köpa niferex!

Men man ska nog absolut testa bägge och avgöra själv! :)
  • Reflexen

Tack Mammave! jag hoppas den här känslan minskar mer o mer ju längre vi nått. Sen i mars nån gång kommer den ju visserligen bara ersättas av den eviga mammaoron istället

• Reflexen

Ang järntabletter: jag borde äta dem, men vågar inte pga att jag redan är så trög i magen. Vill inte riskera att magen blir ännu värre, nu är jag åtminstone inte helt förstoppad. Försöker äta järnrik mat ist, får väl se hur långt det räcker...

• sandra84

Jag äter inte järntabletter. Min mage rasar helt, fast åt andra hållet. Äter mycket spenat istället. Säkert 3-4 ggr i veckan. Har haft toppenvärden de senaste 2 graviditeterna. Men det skiljer ju så mycket från person till person.

Har äntligen börjat känna fosterrörelser varje dag. Ul på måndag!

• aztec
    Reflexen skrev 2015-10-19 23:01:52 följande:

Ang järntabletter: jag borde äta dem, men vågar inte pga att jag redan är så trög i magen. Vill inte riskera att magen blir ännu värre, nu är jag åtminstone inte helt förstoppad. Försöker äta järnrik mat ist, får väl se hur långt det räcker...

Jag fick laktulos utskrivet för att kunna ta mina järntabletter, kanske kan vara något?
  • AKF
    mammave skrev 2015-10-19 12:41:28 följande:

Tack! De sa att jag skulle ta niferex varannan dag. Kanske borde ta varje ändå?... Om magen fixar det kan det väl inte skada, elr? Ska till bm om 2,5vecka tror jag det var. Har precis börjat med niferexen.

Varje dag låter som en bra idé - min bm tipsade om att ta niferex på kvällen innan man lägger sig, gärna ihop med C-vitamin, t.ex en kiwi. Ska tydligen tas upp bättre än på fm eller em som jag brukar ta dem.
Svar på tråden Marsbebis 2016