• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • AKF
    Elenic skrev 2015-10-19 13:43:04 följande:

Den här veckan är det dags för oss, RUL på onsdag. Är då i 18+4 (enligt KUB-dateringen) och är nyfiken på om det vidhålls eller ändras på, men allra allra mest grymt nervös. Har hamnat i den där "tänk om jag bara är tjock" spiralen, trots att jag sett en liten levande krabat där inne på två UL tidigare. Märkligt! Skönt nog är min make lugn och trygg och helt säker på att allt är bra. Men jag fattar inte varför jag inte riktigt kan connecta till den lill*. Hoppas så innerligt på att allt går bra på onsdag och att det kan ta ur mig de sista tvivlen. Kram på er alla och ha en fin vecka!

Jag förstår precis. Har också sett fostret på tidigare UL, men ändå overkligt och lite oroligt.

Min man kände rörelser utanpå magen härom dagen. Ändå fortfarande svårt att ta in för oss båda faktiskt. Vi har RUL om två veckor.

Varmt lycka till på ert RUL imorgon!
  • shecity

Pga min oro inför RUL fixade världens bästa MVC mottagning så jag fick träffa en barnmorska som gjorde ett liknande RUL ultraljud hos dem på mottagningen. Fick då se världens underbaraste lilla varelse, som trotts att jag är orolig över att jag inte känner några rörelser (18+0, första barnet) inte alls ville ligga still när barnmorskan skulle ta olika mått, vilket är ett bevis på att hon/han rör på sig hela tiden :)

Har fortfarande kvar mitt vanliga RUL som jag skall göra nästa vecka på ett sjukhus i mitt län, men min oro är som bortblåst och för första gången kände både jag och min sambo att det faktiskt är sant, vi skall bli föräldrar i mars :D

Hoppas att mitt lilla glädjebesked även kan göra så ni andra kan försöka tänka positivt inför era kommande RUL :)

Ha en fin dag!

• Elenic
    Santine skrev 2015-10-19 22:32:28 följande:
    Aldrig testat dem andra då jag blivit avrådd att ta dem då dem inte visat sig vara lika bra som niferexen, då min mage redan kan krångla! Men kan ju lika gärna vara så att det e olika från olika personer, men själva innehållet i tabletterna ska inte vara samma! Har även hört av andra som skickat sina män att köpa duroferon men blivit avrådda även dem fast av apotekarna att hellre köpa niferex!

Men man ska nog absolut testa bägge och avgöra själv! :)
    Som du säger, när det gäller järnet ska man nog testa och avgöra själv.. Det där med Duroferon vs. Niferex och den enas fördel mot den andra så är det så att det hänger kvar från en GAMMAL marknadsföringskampanj som Niferex körde, och blev fällda för och var tvungna att sluta med då de ej hade belägg för vad de claimade, men budskapet hänger visst kvar.. (Och gällande apotekspersonalen så är jag inte alls förvånad över att de rekommenderar preparatet som de tjänar dubbelt så mycket pengar på. Apoteken är ju inte längre en neutral, icke vinstdrivande organisation...) Ja, jag jobbar inom läkemedel och apotek så jag har lite insikt I hur saker och ting fungerar, på gott och ont. Men när det gäller att fatta informerade beslut så är det ju bra, och jämför man dessa två produkters produktresumé på FASS kan man se att de faktiskt är likvärdiga - både I funktion och biverkningsprofil. Jag kommer hur som att testa båda för att se vilket som funkar bäst för mig, då jag och järn inte funkar särskilt bra från början..

• Elenic
    shecity skrev 2015-10-20 08:50:47 följande:

Pga min oro inför RUL fixade världens bästa MVC mottagning så jag fick träffa en barnmorska som gjorde ett liknande RUL ultraljud hos dem på mottagningen. Fick då se världens underbaraste lilla varelse, som trotts att jag är orolig över att jag inte känner några rörelser (18+0, första barnet) inte alls ville ligga still när barnmorskan skulle ta olika mått, vilket är ett bevis på att hon/han rör på sig hela tiden :)

Har fortfarande kvar mitt vanliga RUL som jag skall göra nästa vecka på ett sjukhus i mitt län, men min oro är som bortblåst och för första gången kände både jag och min sambo att det faktiskt är sant, vi skall bli föräldrar i mars :D

Hoppas att mitt lilla glädjebesked även kan göra så ni andra kan försöka tänka positivt inför era kommande RUL :)

Ha en fin dag!

Åh vad skönt för dig att de tog din oro på allvar, och grattis till fint ultraljud! =)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-19 14:45:25 följande:

Är tyvärr fortfarande i samma sits som du, Elenic! Tvivlar på att det är någon där i magen och ifall det nu ändå skulle vara en bäbis, så tvivlar jag på att den är frisk. Det är verkligen skitjobbigt och så totalt onödigt att lägga energi på! Får vänta två veckor till på mitt RUL, vilket ju också känns som en evighet.

Är lite orolig för jag har ont i magen ibland, ibland vid vila o ibland vid rörelse/ansträngning. Tycker det är svårt att veta om det är matsmältningsont eller gravidrelaterat. Försökte faktiskt ringa min bm om det idag, men det fanns ingen telefontid förrän imorgon.

Usch vad märkligt neggiga vi är då... Snart får vi verkligen ta oss I kragen!

Hoppas att det inte är något konstigt med magen, och att det går över snart!

• Elenic
    mammave skrev 2015-10-19 20:03:41 följande:
    Eftersom du redan sett den lilla på ul är det inte troligt att det inte är ok nu. Men vet precis hur du känner. Jag kände likadant och kan fortfarande bli rädd att ngt ska vara fel, trots NIPT-test och rul o känner honom varje dag nu. Rul kmr säkert gå jättebra och för dig oxå Reflexen
    Tack för pepp! Ja, jag vet ju rent logiskt att det borde vara bra, och ändå kan jag inte riktigt ta till mig det.. Jättemärkligt! Men hoppas på att få jubla imorgon! Kram!
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-19 23:01:52 följande:

Ang järntabletter: jag borde äta dem, men vågar inte pga att jag redan är så trög i magen. Vill inte riskera att magen blir ännu värre, nu är jag åtminstone inte helt förstoppad. Försöker äta järnrik mat ist, får väl se hur långt det räcker...

Jag tänker lite likadant.. Tar mina ACO Gravid och hoppas på att det räcker...
  • Elenic
    AKF skrev 2015-10-20 08:30:05 följande:
    Jag förstår precis. Har också sett fostret på tidigare UL, men ändå overkligt och lite oroligt.

Min man kände rörelser utanpå magen härom dagen. Ändå fortfarande svårt att ta in för oss båda faktiskt. Vi har RUL om två veckor.

Varmt lycka till på ert RUL imorgon!
    Tack snälla! Och åh vad häftigt att känna! Önskar att jag/vi också gjorde det, nu känner jag mest lite konstigt bubbel och "krafs" på insidan..
  • NellieMeja

Nu är dagen snart här för Rul. På torsdag är det äntligen dags å jag längtar så. Är faktiskt inte nervös. Tycker mig känna bebisen varje dag å kub testet var ju bra. Så jag går på det vill ju försöka njuta eftersom det är sista graviditeten och än har inte foglossningen börjat bli jobbig. Den har varit värre dom andra två graviditeterna redan vid denna vecka jag är i nu. Gick in i v19 idag snart halvvägs yeess. Men självklart nojar jag ändå hihi :)

• Elenic
    NellieMeja skrev 2015-10-20 13:19:40 följande:

Nu är dagen snart här för Rul. På torsdag är det äntligen dags å jag längtar så. Är faktiskt inte nervös. Tycker mig känna bebisen varje dag å kub testet var ju bra. Så jag går på det vill ju försöka njuta eftersom det är sista graviditeten och än har inte foglossningen börjat bli jobbig. Den har varit värre dom andra två graviditeterna redan vid denna vecka jag är i nu. Gick in i v19 idag snart halvvägs yeess. Men självklart nojar jag ändå hihi :)

Vad skönt att du känner dig så positiv inför RUL! Och vad härligt att du känner bebisen varje dag, det är jag inte säker på om jag gör.. Och visst är det märkligt med foglossningen - även jag har mindre besvär den här gången jämfört med de två tidigare! Jag var deltidssjukskriven när jag kommit så här långt med de andra två. Man har väl blivit äldre och stelare.. ;)
Svar på tråden Marsbebis 2016