• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Emelius

Ni som har förvärkar.. Hur ofta kommer de och hur länge sitter de i? Jag har börjat känna av lite menssmärta någon gång per dag och det handlar om kanske 30 sekunder om ens det. Gissar på att det är förvärkar?

• Frida Li
    Emelius skrev 2016-02-22 09:03:52 följande:

Ni som har förvärkar.. Hur ofta kommer de och hur länge sitter de i? Jag har börjat känna av lite menssmärta någon gång per dag och det handlar om kanske 30 sekunder om ens det. Gissar på att det är förvärkar?

Mitt har precis börjat, för en vecka sedan. De kommer på natten o på morgonen. De varar säkert i en minut o kommer ofta! Får massera ryggen på mig själv. Någon natt kom det två sånna "pass". Men i någon halvtimme kan det hålla på hos mig.
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-21 17:14:15 följande:

Men åååååhhhh! Loggade precis in på försäkringskassan för att kolla att jag hade rätt kontonummer angivet där, och såg då att de bara godkänt min sjukpenning (50%) till 20/2 och inte till 20/3 som jag har läkarintyg på.

Gissar att de tycker att jag borde ta föräldrapenning sista månaden, vilket man ju kan tycka vad man vill om, men det som blir lite konstigt är ju att jag på jobbet nu räknat med att jobba 50% och INTE vara föräldraledig innan förlossningen. Men nu om jag då inte får sjukpenning, hur blir det då? Kan jag jobba 50% och sedan ta föräldraledigt 50%, fast utan ersättning? Eller kan jag sjukanmäla mig, när jag har sjukintyg från läkare, fast FK inte tycker att de ska betala ut några pengar?

Det sistnämnda vore ekonomiskt mycket bättre, inte minst då jag har en sjuk/inkomstförsäkring som täcker upp min lön vid sjukdom, men inte vid föräldrapenning...

Sen tycker jag ändå att systemet är lite konstigt, att en läkare säger att man är sjuk men fk gör en annan bedömning. Men men...

Neeej så jobbigt! När jag och min BM diskuterade sjukskrivning så sa hon att man bara kan få sjukskrivning fram till v 36 för graviditetsrelaterade åkommor, sedan måste man ta föräldraledigt eller semester. Kan det ha något med det att göra, att du enbart blev sjukskriven tills nu, även om läkaren skrev längre? Eller har jag fått fel info? Kan det skilja mellan olika landsting? Men det borde det ju inte göra utan vara lagstadgat i så fall... Önskar jag kunde råda dig.. det är ju det här med att skydda sin sgi som är viktigt i detta läge också, och då måste du kanske täcka upp med att ta ut föräldradagar på FK 50 %? Jag bara spånar nu, vet egentligen inte säkert! Eller kan du vara "vanligt" sjukanmäld på 50 % på ditt jobb utan sjukskrivning? Hoppas du kommer fram till något bra!
  • Frida Li
    Emzaan skrev 2016-02-22 08:39:45 följande:
    Jag känner igen det där , jag har massor av sammandragningar/ förvärkar speciellt på kvällar. Jag känner ibland att det liksom drar och spänner i underlivet i samband mer sammandragningarna. Vi får se hur länge det dröjer. Har ju långt kvar till BF men födde båda tidigare tidigt( v 30 & 37). Förmiddagarna är min bästa tid, men sen är jag oftast knäckt resten av dagen. I lördags gick jag till isrinken och tittade på barnen som åkte. Sedan låg jag utslagen hela em och kvällen. Orkar nästan inget numera. Känns jobbigt att inte va till så mycket hjälp trotts att jag är hemma hela dagarna. Maken får ta mycket. Men jag måste inse att gå till affären är max vad jag klarar.
    Haha ja, samma här :) igår städade jag i köket, grejade o städade undan lite grejer igår. Aj vad det kändes i ryggen! Sen gick jag o dottern till affären. Det e sista gången jag går själv med henne nu. Hon blir snart 4 men kan mycket väl sticka iväg o jag kan inte längre springa efter! Inte ofta jag kommer ut heller om dagarna, jag hoppas att jag inte går full tid ut. Vet inte hur man orkar det!:) ska till bm i EM. Ska bli intressant o se om hon är fixerad
  • Smilla80

Jobbigt för er som har smärtsamma förvärkar! Men er livmoder har ju iaf fattat galoppen att det närmar sig Grand final! Jag har inte upplevt det så mkt än, livmodern blir hård vid ansträngning men det gör inte ont. Blir dock lite orolig för det också - det är ju meningen att livmodern ska jobba o träna... Men det kanske inte ska göra ont? Hoppas min är med på noterna framöver ändå. ;)

• NinanaMama
    Frida Li skrev 2016-02-22 08:58:18 följande:

Nej dom gör ONT!

Såå jobbigt med alla konstiga smärtor här på slutet! Men trodde inte förvärkar ska göra ont?inte när ja fråga bm iaf.. Isf kanske jag inte alls har haft förvärkar? Jag har iaf jättesmärtsamma nervsmärtor i bäcken och fogar nu när hon fixerat sig och magen är så spänd nästan hela dagarna att jag inte kan gå upprätt längre(jag trodde det var förvärkar/sammandragningar) så svårt att tolka allt som händer nu på slutet tycker jag!
  • AKF
    Elenic skrev 2016-02-21 17:14:15 följande:

Men åååååhhhh! Loggade precis in på försäkringskassan för att kolla att jag hade rätt kontonummer angivet där, och såg då att de bara godkänt min sjukpenning (50%) till 20/2 och inte till 20/3 som jag har läkarintyg på.

Gissar att de tycker att jag borde ta föräldrapenning sista månaden, vilket man ju kan tycka vad man vill om, men det som blir lite konstigt är ju att jag på jobbet nu räknat med att jobba 50% och INTE vara föräldraledig innan förlossningen. Men nu om jag då inte får sjukpenning, hur blir det då? Kan jag jobba 50% och sedan ta föräldraledigt 50%, fast utan ersättning? Eller kan jag sjukanmäla mig, när jag har sjukintyg från läkare, fast FK inte tycker att de ska betala ut några pengar?

Det sistnämnda vore ekonomiskt mycket bättre, inte minst då jag har en sjuk/inkomstförsäkring som täcker upp min lön vid sjukdom, men inte vid föräldrapenning...

Sen tycker jag ändå att systemet är lite konstigt, att en läkare säger att man är sjuk men fk gör en annan bedömning. Men men...

Nää? Va surt! Jag kan vara i samma sits, för jag fattar inte riktigt hur det där funkar. Jag såg igår att det fanns ett beslut, men egentligen var det bara besked om att betala ersättning fram till 20/2. När jag kollade mer noga så fanns resten av sjukskrivningen (till slutet av mars) med i listan men den var inte 'beräknad'. Det fanns ingen mer info eller ngt beslut att läsa.

Jag håller verkligen med om att systemet är märkligt när en handläggare kan avslå något som en läkare intygat.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-22 08:58:18 följande:

Nej dom gör ONT!

Samma här! Så att jag typ vill andas genom... Börjar hoppas så smått på att inte föda i vecka 42 som sist, men man vill ju helst inte få upp hoppet. Vet att du är mer orolig för att föda för snart, så alltid är det nåt
  • pomperiposa
    Carabellis kusp skrev 2016-02-19 17:10:39 följande:
    Känns som att det blir en marsbebis för dig om mellersta kom 10 dagar innan BF. Fast man vet aldrig: en kompis fick första på BF och andra BF+14... Men det är nog ovanligt!

Hur mår du i graviditeten?
    Det var bara min mellersta som var tidig, mina 2 andra var ganska punktliga, bara en dag innan och efter, men jag hoppas på mars. Jag mår bra, fast nu i helgen och idag känner jag av lite huvudvärk, det var illa i lördags, blir lite orolig, brukar inte ha huvudvärk så länge jag sköter järnvärde, kaffe och vätska - och jag har varit skötsam, men ska inte klaga för har inte ont i kroppen alls just nu

Mår du bra?
  • Carabellis kusp
    pomperiposa skrev 2016-02-22 11:07:36 följande:

Det var bara min mellersta som var tidig, mina 2 andra var ganska punktliga, bara en dag innan och efter, men jag hoppas på mars. Jag mår bra, fast nu i helgen och idag känner jag av lite huvudvärk, det var illa i lördags, blir lite orolig, brukar inte ha huvudvärk så länge jag sköter järnvärde, kaffe och vätska - och jag har varit skötsam, men ska inte klaga för har inte ont i kroppen alls just nu

Mår du bra?

Aha, då är det svårt att prediktera! Men det är ju så det ska vara! Huvudvärk är jobbigt, men om det går över behöver man väl inte oroa sig för havandeskapsförgiftning åtminstone.

Jag mår bra så länge jag inte promenerar alltför mycket, för då känner jag av fogarna lite. Men nu kan förlossningen få starta!
Svar på tråden Marsbebis 2016