Inlägg från: Milleman |Visa alla inlägg
  • Milleman

BF april 2016

Paro skrev 2016-02-10 08:52:37 följande:

Hej tjejer!!!
    Härligt att höra att magarna växer som de ska! :) var hos BM i måndags, fick inga siffror men jag låg lite över medelkurvan när det gäller SF mått. Magen är precis lika stor som graviditeten innan :D

Tänker vara snäll mot mig själv som fortfarande jobbar och kommer unna mig massage väldigt ofta nu!!! Har börjat känna ordentligt i ländryggen nu...första tiden om 2 veckor :)

Jag kan verkligen också rekomendera en sån massagegrej man rullar på huden. Åh :/ hur lätt var det att förklara då. Ser ut som ett handtag med taggiga hjul. Jag kan vara hur öm och slut i ryggen som helst och så räcker det att min man kör i nån minut med den så blir jag varm och avslappnad i ryggen.
    Kostar 20:- på TGR
  • Milleman
    Malla1 skrev 2016-02-11 15:48:10 följande:

Bm besök idag v.28+5. SF måttet har ökat till 27 så jag har hamnat på mittenkruvan och där har jag aldrig legat förut så vi får väl se vad det här blir för klump. Hade extremt dåligt hb, 83 ligger jag på så bm skulle prata med en läkare och sen höra av sig om jag ska få järn via sprutor eller dropp, någon mer med väldigt lågt hb?

Oj!! Det var ju otroligt lågt. Gjorde hon om provet en gång till eller? Tänker om det visat fel. Jag hade 90 efter förlossningen och personalen kunde inte förstå hur jag ens ville stå upp. Står i min journal "patient helt opåverkad av det låga blodvärdet."
    Är du väldigt trött? Hoppas du får en bra lösning.

Sen behöver du nog inte oroa dig för sf-måttet. Att ligga mitt på normalen är väl jättebra :) jag ligger strax ovanför. Med sonen låg jag en bit över översta strecket i slutet. Ser så mycket fram emot mitt tul om 3 veckor.
  • Milleman
    pomperiposa skrev 2016-02-12 10:46:59 följande:
    Hoppas du kan få upp hb lite.
    Jag är också lite undrande det här med sf mått, jag har tidigare graviditeter legat under medel, men nu ligger jag exakt på, mina barn har varit 47,48 och 49. Funderar nu på om det kan bli en längre bebis eftersom sf-måttet är högre än tidigare, så vet inte riktigt vad det är för skillnad på att ligga under och precis på
    Sf-måttet visar ju inte bara på hur stor bebisen är utan även på fostervattensmängd osv. De finns de som ligger högt på kurvan men får tillväxthämmade bebisar.
  • Milleman
    Malla1 skrev 2016-02-13 09:29:02 följande:

Någon som har erfarenhet av igångsättning? Jag börjar oroa mig mer och mer för förlossningen och ska prata med min bm nästa gång om att få beviljat igångsättning men jag har aldrig varit med om det förut och tänkte om någon annan fått det beviljat utav "egen vilja"

Har inte erfarenhet men är i tvärtomsituation med dig. Läkaren vill att jag sätts igång, jag är väldigt mycket mer tveksam.
  • Milleman
    Malla1 skrev 2016-02-13 09:58:47 följande:

Jag vill egentligen inte heller bli igångsatt så man hört massa skräckhistorier och att det kan ta lång tid osv men min förra förlossning gick ju så fort så ja är rädd att ja inte ska hinna in den här gången. Därför skulle det kännas tryggare att veta att man är på plats när det startar.

Min bm och läkare sa att när det är andra (eller ännu mer) barnet så är det sällan segdraget. Det är om det är första förlossningen som ska igångsättas som det kan ta tid. Det tycker jag är skönt att höra.
  • Milleman

Jag har hamnat i ett positivt flow. Har ont i ena bakre fogen och vissa dagar ordentlig yrsel. Men för övrigt pigg, sover bra, ingen halsbränna och samlar ingen vätska. Små sammandragningar som knappt känns.
    Men passar på att njuta nu för om det blir som sist så kommer det snart bli väldigt tungt och vätskefyllt.

Vet inte hur jag ska orka gå fram och tillbaka till förskolan 2 ggr om dagen dock i april. Samtidigt som sonen vill vara där och jag nog behöver vilan.

Mest ser jag fram emot vårt tul om knappt två veckor!

• Milleman
    Malla1 skrev 2016-02-17 17:07:54 följande:

Jag vet hur du känner dig om att gå fram och tillbaka, ja springer oxå till skola och dagis 2 ggr om dagen men 2 dagar i veckan så slutar dom olika tider så då får jag och äldsta traska runt i ca en timme innan vi kan hämta dom andra på dagis, idag är första gången som jag faktiskt har fått ordentligt ont av att gå så får se hur ja ska klara av 2 månader till såhär. Äldsta måste ju till skolan så kan inte ligga på latsidan heller.

Men på dagis kan ni väl hämta närsom?

Nu i 4 veckor kommer min man lämna och hämta då han jobbar natt. Men när han går på dagtid igen har jag de uppgifterna. Tror det kommer bli att sonen får vara hemma vissa dagar. Han går tre dagar i veckan som det är nu.
    Men skulle förlossningen sätta igång skulle det kännas bättre om han inte var hemma.
    Tänker om det sätter igång på natten och min man jobbar. Då är det inte lika lätt att få hit någon. Eller ja, nästan lättare än mitt på dagen när alls jobbar kanske.
  • Milleman

Har ni dom har äldre barn planerat var de ska vara under förlossning/BB-tid?

Vår son (fyller 5 i maj) känner många i vår närhet men har bara sovit hos mina föräldrar. Vi har pratat med honom om att han måste till barnvakt men han är lite orolig. Mina föräldrar bor 20 mil bort och kan inte komma i ett nafs.
    Jag vill ju inte oroa mig över honom under förlossningen.

• Milleman
    Emma90 skrev 2016-02-17 18:31:23 följande:
    Farmor och farfar ska passa Storebror, sen får vi se om det blir hemma eller hemma hos dom, det beror på när det sätter igång.
    Är lite orolig hur han ska ta det, han har aldrig sovit borta, va tom första gången han provade att sova på inskolningen idag och det hade gått lite sisådär. Håller tummarna att det kommer gå kanon så jag kan koncentrera mig på att föda :)
    Hur gammal är han? Första gången vår son sov borta (hos mina föräldrar) var när han var 2 år och 3 mån. Två nätter när vi var på bröllopsresa. Men då hade vi ju sovit där många gånger tillsammans innan. Kan ni kanske göra det en gång, sova där med honom så han vet att ni känner er trygga där?
    Det kommer säkert bli jättebra! :) om det är människor han är trygg med!
    Vi riskerar att få lämna till någon som vår son inte träffat mycket då mina föräldrar är långt bort och våra bästa vänner har BF dagen efter mig :P

Ska din son gå på förskolan sen när du är mammaledig också eller är det inskolning för att gå fram till april?
Svar på tråden BF april 2016