• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • modsey

Jag hade kontaktat rektorn ni pratat med och fört en diskussion samt med barnets lärare. Förklarar att du tar ansvar för att uppgifter blir gjorda osv.

Hade de ändå aagt nej hade jag faktiskt åkt i alla fall.

• Anonym (T)

Du ringer rektorn såklart o frågar varför hon ändrat sig. Kanske de har fått nya direktiv.

Vet att på min son skola så godkänns ingen sådan lång ledighet för att åka på semester.

• jenni82

Ja absolut. Har försökt få tag på rektorn men inget svar. Vart bara så ställd.

Iom att jag fick höra att det var okej trodde jag såklart det var så.

Dumt av mig innan det var på papper.

Ska överklaga!

• Anonym (Varför?)

Varför väntar man inte med att resa när det är skollov!?
    Det kommer ju ett sportlov kring den tiden du bokat resa för. Därefter kommer ett påsklov.

• Gladskit

I och med att rektorn redan sagt jag hade jag faktiskt struntat i beskedet (om hon inte ändrar sig) och åkt ändå. Nu är ju resan redan bokad!!

Annars har jag full förståelse för att skolorna är hårda.
    Visst, du tar ansvar för ditt barn och det gör jag också om vi skulle åka iväg.
    Men som lärare att hålla koll på kanske 10 av klassens 20 barn som är borta i olika perioder och som ligger på olika nivåer redan innan så blir det rätt rörigt.

• Anonym (Varför?)
    Gladskit skrev 2015-08-20 16:40:21 följande:

I och med att rektorn redan sagt jag hade jag faktiskt struntat i beskedet (om hon inte ändrar sig) och åkt ändå. Nu är ju resan redan bokad!!

Annars har jag full förståelse för att skolorna är hårda.
    Visst, du tar ansvar för ditt barn och det gör jag också om vi skulle åka iväg.
    Men som lärare att hålla koll på kanske 10 av klassens 20 barn som är borta i olika perioder och som ligger på olika nivåer redan innan så blir det rätt rörigt.

Jag växte upp i USA och på tal om olika nivåer, så hade man där tre olika grupper i samtliga årskurser, beroende på vilken nivå man låg på.
    Det gällde dock endast matematik, naturkunskap, samt språk.
    Bra många fler lärare, fler klassrum, större möjligheter, striktare skola. Nästan så att man känner för att flytta tillbaka dit och låta ens eget barn gå i en amerikansk skola.
  • modsey
    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-20 16:38:50 följande:

Det kommer ju ett sportlov kring den tiden du bokat resa för. Därefter kommer ett påsklov.

Vi är en sån där jobbig familj som rest mycket utanför lov av olika skäl.

Svårighet att få ledigt från jobb är ett.....
  • Dixie

vilken klass går dottern i? 

kan det vara så att det är nationella prov i hennes årskurs? för du brukar de inte ge ledigt......

• Dixie

finns ju flera anledningar - mamman kanske har svårt att få ledigt på skollov, för många på hennes arbetsplats vill ha ledigt då, det är dyrare att åka när det är lov, de ska kanske vara med på en särskild sak(bröllop/fest) etc......
  • jenni82
    Dixie skrev 2015-08-20 17:13:51 följande:

vilken klass går dottern i? 

kan det vara så att det är nationella prov i hennes årskurs? för du brukar de inte ge ledigt......

Jag pratade med rektorn om det också därav att vi åker innan sportlovet. 
    Efter sportlovet fick man inte vara borta pga nationella prov.

Men ja det är väl bara att gilla läget.
    Känns mest jobbigt. Skolan är superviktig samtidigt som resan är once in a lifetime lite..

Tack för er feedback!
Svar på tråden Ledighet avslag