• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • modsey
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 13:57:02 följande:
    Ok. Och vad tror du att barnens lärare egentligen tycker om det ? Det stör planeringen. Tänkt något på det?
    vet du det har faktiskt tagits emot positivt av de allra flesta de gånger vi rest och nej jag tror inte att de alla ljugit. Fråga precis min bror som är lärare ( över 15 år i yrket) och nej han säger att det faktiskt inte är ett stort problem om man inte vill göra det till ett.....( vilket han tillstyrker att en del av hans kollegor gör)
  • Anonym (T)
    modsey skrev 2015-08-22 14:02:22 följande:

vet du det har faktiskt tagits emot positivt av de allra flesta de gånger vi rest och nej jag tror inte att de alla ljugit. Fråga precis min bror som är lärare ( över 15 år i yrket) och nej han säger att det faktiskt inte är ett stort problem om man inte vill göra det till ett.....( vilket han tillstyrker att en del av hans kollegor gör)

Ok. Då är det ju lugnt. Kanske bara är du som avviker ifrån ordinarie lov. Men om väldigt många i en stor klass är lediga lite hur som helst blir det ju svårt. Och det är väl då rektorn bestämmer sig för att inte bevilja några ledigheter alls. Om det inte föreligger speciella själ. Åka kan man ju alltid göra. Men då står det olovlig frånvaro.
  • modsey
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 14:10:44 följande:

Ok. Då är det ju lugnt. Kanske bara är du som avviker ifrån ordinarie lov. Men om väldigt många i en stor klass är lediga lite hur som helst blir det ju svårt. Och det är väl då rektorn bestämmer sig för att inte bevilja några ledigheter alls. Om det inte föreligger speciella själ. Åka kan man ju alltid göra. Men då står det olovlig frånvaro.

Nä jag har inte varit ensam i barnens klass att enstaka gånger ta ledigt utanför lov. Det har helt enkelt inte varit något problem och då har vi tre barn som nu gått ut skolan. Olika skolor och olika lärare
  • Anonym (asta)
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 13:39:15 följande:

Ja. Jag tycker att det är lite wt att strunta i skollagen. Ett annat exempel är en familj jag känner till som valde att åka till sitt hemland på semester en månad efter skolstart. Ett krigsdrabbat hemland. Båda föräldrarna är arbetslösa. Och nej. Inget hade hänt med någon familjemedlem i hemlandet. De bara åkte. Och struntade i sina barns skolstart. Men det var väl bara rätt tycker vissa här.

Frågan är vad man tyckte på skolan!
  • Anonym (T)
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 15:50:11 följande:

Frågan är vad man tyckte på skolan!

Barnen fick inte ledigt från skolan för att åka. Men det struntade föräldrarna i.
  • Anonym (asta)
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 16:03:58 följande:
    Barnen fick inte ledigt från skolan för att åka. Men det struntade föräldrarna i.
    Man kanske gör så i det land de kommer ifrån?
  • Anonym (T)
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 16:22:34 följande:

Ja. Kanske. Var Irak. Så vad vet jag.
  • Anonym (asta)
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 16:27:24 följande:
    Ja. Kanske. Var Irak. Så vad vet jag.
    Okej. Vilken lärare eller rektor skulle våga obstruera?
  • Anonym (asta)
    jenni82 skrev 2015-08-20 16:10:46 följande:

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

Om du pratat med rektorn och hon sa att det var okej så ska det väl vara så? Du får väl gå tillbaka till henne och påminna om vad som sagts.
  • modsey
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 16:22:34 följande:
    Gud, jag är svenska och jag skulle åka om jag var TS och gått avslag. vad tusan har vilket land vi kommer i från med det här att göra???
Svar på tråden Ledighet avslag