• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • Oerjan Lax
    modsey skrev 2015-08-22 16:32:45 följande:

Gud, jag är svenska och jag skulle åka om jag var TS och gått avslag. vad tusan har vilket land vi kommer i från med det här att göra???

Absolut ingenting.

En bekant som pluggade på universitetet långt ifrån hembygden fick inte ledigt för att vara med på sin mammas (andra) bröllop trots att de var ute i god tid före.

Naturligtvis åkte hon ändå.
  • Anonym (asta)
    modsey skrev 2015-08-22 16:32:45 följande:
    Gud, jag är svenska och jag skulle åka om jag var TS och gått avslag. vad tusan har vilket land vi kommer i från med det här att göra???
    Okej. Ja jag svarade på ett inlägg där personen berättade om ngn som åkt med barnen till hemlandet och då tänkte jag att alla kanske inte har respekt för skolan och dess regler och att det ev kan vara kulturellt betingat. Jag trodde att svenska föräldrar hade respekt för skolan men du har det inte.............? Okej. Jag hoppas du är ett tråkigt undantag och att du inte bråkar med läraren när din unge kommer efter.
  • modsey
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 16:56:01 följande:

Okej. Ja jag svarade på ett inlägg där personen berättade om ngn som åkt med barnen till hemlandet och då tänkte jag att alla kanske inte har respekt för skolan och dess regler och att det ev kan vara kulturellt betingat. Jag trodde att svenska föräldrar hade respekt för skolan men du har det inte.............? Okej. Jag hoppas du är ett tråkigt undantag och att du inte bråkar med läraren när din unge kommer efter.

Kan lugna dig med att vi alltid fått ok när vi sökt ledighet.
  • Anonym (asta)
    modsey skrev 2015-08-22 17:05:58 följande:
    Kan lugna dig med att vi alltid fått ok när vi sökt ledighet.
    Och ändå menar du att om du var TS så skulle du åka trots avslag?
  • modsey
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 17:24:31 följande:
    Och ändå menar du att om du var TS så skulle du åka trots avslag?
    ja det skulle jag gjort. I synnerhet när rektorn faktiskt initialt också sa att det var ok att få ledigt.
  • Anonym (asta)
    modsey skrev 2015-08-22 17:33:10 följande:
    ja det skulle jag gjort. I synnerhet när rektorn faktiskt initialt också sa att det var ok att få ledigt.
    Okej. Ja jag skulle ta kontakt med rektorn och fråga varför beslutet ser ut som det gör då vi kommit överens. Måste handla om ett missförstånd?! Om rektorn då säger att han/hon glömt vad vi sagt och/eller ändrat sig så skulle jag stanna hemma. Rektorn är ett stolpskott kanske men ....take it or leave it.....chef.
  • modsey
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 17:58:28 följande:
    Okej. Ja jag skulle ta kontakt med rektorn och fråga varför beslutet ser ut som det gör då vi kommit överens. Måste handla om ett missförstånd?! Om rektorn då säger att han/hon glömt vad vi sagt och/eller ändrat sig så skulle jag stanna hemma. Rektorn är ett stolpskott kanske men ....take it or leave it.....chef.
    ja det skulle jag också göra, kontakta rektorn. Men jag skulle likväl åka om de då sa nej.
    Men jag skulle förklara att jag tar fullt ansvar för deras studier under den här tiden.
  • Anonym (asta)
    modsey skrev 2015-08-22 18:01:04 följande:
    ja det skulle jag också göra, kontakta rektorn. Men jag skulle likväl åka om de då sa nej.
    Men jag skulle förklara att jag tar fullt ansvar för deras studier under den här tiden.
    Jaha? Ja så skulle jag aldrig göra då jag alltid sett det viktigt att bibehålla en god relation med mina barns lärare och rektorer. Har inte haft en enda kontrovers med dem btw. Mina båda döttrar har klarat skolan galant och en vecka på playan skulle inte fått dem att komma efter MEN det skulle lärt dem att man kan strunta fullständigt i auktoriteter och göra vad f...n man vill OM skolan inte givit sitt tillstånd.........och det är inget framgångsrecept tänker jag. Mina flickor är idag högutbildade och har bra jobb. Det handlar ju om att vara social och smidig idag och man kan tycka vad man vill om det och välja att vara rebell. Funkar säkert också men på ett annat vis och man väljer själv.
  • The past is now

Jag hade rest iaf. Tagit med läxor och åkt. Att resa på tex lov är sjukt mycket dyrare för det första och så vill man resa när ingen annan reser.

• modsey
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 18:13:01 följande:
    Jaha? Ja så skulle jag aldrig göra då jag alltid sett det viktigt att bibehålla en god relation med mina barns lärare och rektorer. Har inte haft en enda kontrovers med dem btw. Mina båda döttrar har klarat skolan galant och en vecka på playan skulle inte fått dem att komma efter MEN det skulle lärt dem att man kan strunta fullständigt i auktoriteter och göra vad f...n man vill OM skolan inte givit sitt tillstånd.........och det är inget framgångsrecept tänker jag. Mina flickor är idag högutbildade och har bra jobb. Det handlar ju om att vara social och smidig idag och man kan tycka vad man vill om det och välja att vara rebell. Funkar säkert också men på ett annat vis och man väljer själv.
    ja du nu har vi alltid fått ok av skolan, så det har som sagt inte varit ett problem att få ledigt. Jag har också haft goda relationer med barnens lärare och rektorer under åren ( mina stora barn är vuxna)
    Men om jag hamnade i TS situation där rektorn först sagt ok o jag bokat resa för att sen få ett nej...tja då är det ett brutet löfte från rektorns sida . Känns inte så rebelliskt att säga " du vi kommer faktiskt åka ändå eftersom du faktiskt sa ja och vi nu har bokat resan" .
    Jag är oerhört social och smidig ( mina barn med) och jag ser inga problem med relationen även om jag skulle gå emot rektorn i detta fall.
    Jag har flera gånger faktiskt tyckt olika i skolfrågor och lyckas behålla dessa goda relationer trots att vi inte tyckt lika. Så svårt är det ju liksom inte!
Svar på tråden Ledighet avslag