• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • Anonym (T)
    modsey skrev 2015-08-22 12:39:41 följande:

Jadåså då är det ju solklart att de är en Wt familj. ????

Är ju skolplikt i Sverige. Något många föräldrar skiter i. Solbrännan är viktigare.
  • modsey
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 12:52:34 följande:

Är ju skolplikt i Sverige. Något många föräldrar skiter i. Solbrännan är viktigare.

Ja det förstår du väl. Solbrännan gpr före mina barns skola????
  • Anonym (T)
    modsey skrev 2015-08-22 13:19:05 följande:

Ja det förstår du väl. Solbrännan gpr före mina barns skola????

Jasså. Synd.
  • Oerjan Lax
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 12:52:34 följande:

Vissa. Föräldrar. Måste. Jobba. Hela. Sommaren. Vissa. Somrar.

Hajar du?
    Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Anonym (T)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-22 13:29:01 följande:

Vissa. Föräldrar. Måste. Jobba. Hela. Sommaren. Vissa. Somrar.

Hajar du?

Varför måste man åka varje sommar då? Jaja. De här föräldrarna kan jag förstå. Men inte de som faktiskt är lediga under sommarlovet. Men väljer att personligen uttöka lovet efter skolstart. Och åka utomlands då. Finns många sådana.
  • Anonym (T)

Ja. Jag tycker att det är lite wt att strunta i skollagen. Ett annat exempel är en familj jag känner till som valde att åka till sitt hemland på semester en månad efter skolstart. Ett krigsdrabbat hemland. Båda föräldrarna är arbetslösa. Och nej. Inget hade hänt med någon familjemedlem i hemlandet. De bara åkte. Och struntade i sina barns skolstart. Men det var väl bara rätt tycker vissa här.

• Oerjan Lax
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 13:32:59 följande:

Varför måste man åka varje sommar då? Jaja. De här föräldrarna kan jag förstå. Men inte de som faktiskt är lediga under sommarlovet. Men väljer att personligen uttöka lovet efter skolstart. Och åka utomlands då. Finns många sådana.

Där håller jag med dig.
  • Oerjan Lax

Nej jag tycker inte att det är rätt. Men jag förstår att det händer.

• modsey
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 13:28:06 följande:
    Jasså. Synd.
    sen finns de ju en del av oss som kan både prioritera och genomföra våra barns skola på ett bra sätt och åka utanför lov emellanåt.
    Att inte alla kan det har jag respekt för, då det kräver ett föräldrarengagemang med barnens uppgifter. Men jag/ vi har klarat det.
  • Anonym (T)
    modsey skrev 2015-08-22 13:51:09 följande:

sen finns de ju en del av oss som kan både prioritera och genomföra våra barns skola på ett bra sätt och åka utanför lov emellanåt.

Att inte alla kan det har jag respekt för, då det kräver ett föräldrarengagemang med barnens uppgifter. Men jag/ vi har klarat det.

Ok. Och vad tror du att barnens lärare egentligen tycker om det ? Det stör planeringen. Tänkt något på det?
Svar på tråden Ledighet avslag