• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • Anonym (asta)
    modsey skrev 2015-08-22 19:05:15 följande:
    ja du nu har vi alltid fått ok av skolan, så det har som sagt inte varit ett problem att få ledigt. Jag har också haft goda relationer med barnens lärare och rektorer under åren ( mina stora barn är vuxna)
    Men om jag hamnade i TS situation där rektorn först sagt ok o jag bokat resa för att sen få ett nej...tja då är det ett brutet löfte från rektorns sida . Känns inte så rebelliskt att säga " du vi kommer faktiskt åka ändå eftersom du faktiskt sa ja och vi nu har bokat resan" .
    Jag är oerhört social och smidig ( mina barn med) och jag ser inga problem med relationen även om jag skulle gå emot rektorn i detta fall.
    Jag har flera gånger faktiskt tyckt olika i skolfrågor och lyckas behålla dessa goda relationer trots att vi inte tyckt lika. Så svårt är det ju liksom inte!
    Ja vi är olika. Jag skulle aldrig i världen ens tänka att trotsa skolans regler. De kan måhända vara fel och ologiska med mitt sätt att se men lik förb...nat regler jag förväntas följa. Jag har följt två barn genom skolåren och ALDRIG.........säger ALDRIG har jag haft problem med skolans personal. De är ju inte där för att jävlas med min unge och mig utan vill det bästa! Jag är IMPONERAD skulle jag vilja säga över det fantastiska bemötande vi som föräldrar mött från skolans håll på alla kvartssamtal och annat MEN så är vi inte heller obstinata och tror att just våran unge är prio ett och att just våran familj kan åka på semester mitt i terminen fast inte andra får det.
  • Anonym (Varför?)
    hammarhajen skrev 2015-08-20 18:52:29 följande:
    Ny forskning visar att nivågruppering inte gynnar lärandet, tvärt om...Så därför skrotas nivågruppering allt mer i svensk skola.
    Märkligt då att länder som tillämpar detta, har elever med finare skolresultat än svenska elever.
    Jag syftar på bl a USA, Ryssland, Kanada, Kina, Japan, vissa platser i Spanien och Frankrike.
  • modsey
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 20:58:22 följande:
    Ja vi är olika. Jag skulle aldrig i världen ens tänka att trotsa skolans regler. De kan måhända vara fel och ologiska med mitt sätt att se men lik förb...nat regler jag förväntas följa. Jag har följt två barn genom skolåren och ALDRIG.........säger ALDRIG har jag haft problem med skolans personal. De är ju inte där för att jävlas med min unge och mig utan vill det bästa! Jag är IMPONERAD skulle jag vilja säga över det fantastiska bemötande vi som föräldrar mött från skolans håll på alla kvartssamtal och annat MEN så är vi inte heller obstinata och tror att just våran unge är prio ett och att just våran familj kan åka på semester mitt i terminen fast inte andra får det.
    jag är inte särskilt obstinat eller tror att mina barn är prio ett i skolan. Däremot så har jag under hela barnens skolgång ( de är alltså vuxna nu) lyckats resa utanför lov de gånger vi haft skäl till det OCH haft en bra dialog och relation till skolan och pedagogerna.
  • hammarhajen
    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-23 10:57:52 följande:
    Märkligt då att länder som tillämpar detta, har elever med finare skolresultat än svenska elever.
    Jag syftar på bl a USA, Ryssland, Kanada, Kina, Japan, vissa platser i Spanien och Frankrike.
    Alla klasser är inte nivågrupperade i länderna du nämner. Och vet man något om forskning kan man ju tänka sig att det finns ANNAT som också skiljer länderna emellan än just nivågruppering. Hur ser det ut om du t.ex. jämför en nivågrupperad japansk skola med en icke-nivågrupperad japansk skola? För övrigt kan jag meddela att forskningen som är gjord (och som talar mot nivågruppering) är baserad på studier från länder världen över.

Men, som vanligt vet ju alla bättre om vad som fungerar i skolan än de som jobbar i skolan och forskar på lärande..
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-22 14:02:22 följande:
    vet du det har faktiskt tagits emot positivt av de allra flesta de gånger vi rest och nej jag tror inte att de alla ljugit. Fråga precis min bror som är lärare ( över 15 år i yrket) och nej han säger att det faktiskt inte är ett stort problem om man inte vill göra det till ett.....( vilket han tillstyrker att en del av hans kollegor gör)
    Fast det är lite överlägset nästan att tro att man förstår alla andras arbetssituation så pass att man säger att andra "vill göra problem" när man försöker sätta gränser runt sina arbetsuppgifter. Kanske har din bror mycket luft i sitt schema?

I princip alla kollegor jag har vittnar om att veckans 45 h inte på långa vägar räcker till för allt arbete. Och då pratar vi engagerade och duktiga människor, allt från förstelärare till erfarna med många år i yrket. Att förbereda och bedöma en veckas extrauppgifter kan låta lätt i teorin (vad kan det ta, kanske 30 min?) men betänk att det är 30 minuter obetalt extraarbete som du får lägga ner. Obetalt. Extratid som du INTE kan få ut i komp. För att lärare ska hålla ihop (antar att du inte missat debatten om lärare som går in i väggen, flyr yrket och lärarbristen?) måste lärare få sortera bort en del extrauppgifter som inte har med undervisningen i klassrummet att göra.

Det är faktiskt inte skolans uppgift att serva föräldrar som vill resa på semester. Åk gärna iväg, men ta SJÄLVA ansvaret och konsekvensen av resan. Det innebär INTE att mejla läraren och kräva uppgifter, utan gå in och läs på skolans planeringar och sök själv rätt på information. Lär kursplaner om det behövs, leta uppgifter och ta själv fighten med barnet som hellre går ut och spelar fotboll än jobbar ikapp med division. Och res och njut sedan!

En lärare ska liksom inte behöva ta av SIN fritid med familjen en tisdagskväll för att DU (eller någon annan) ska få resa bort på DIN fritid. Och tills vi betalar lärare rimliga löner så att fler stannar i yrket och anställer fler så att arbetsbördan blir mer rimlig, så är det liksom det valet skolor ställs inför. Sätta gränser runt sin personals egen tid och hälsa, eller serva föräldrar som vill resa bort.
  • EcceHomo
    Oerjan Lax skrev 2015-08-22 16:44:38 följande:

Absolut ingenting.

En bekant som pluggade på universitetet långt ifrån hembygden fick inte ledigt för att vara med på sin mammas (andra) bröllop trots att de var ute i god tid före.

Naturligtvis åkte hon ändå.

Man kan inte söka ledighet på universitetet.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-08-23 13:49:51 följande:
    Fast det är lite överlägset nästan att tro att man förstår alla andras arbetssituation så pass att man säger att andra "vill göra problem" när man försöker sätta gränser runt sina arbetsuppgifter. Kanske har din bror mycket luft i sitt schema?

I princip alla kollegor jag har vittnar om att veckans 45 h inte på långa vägar räcker till för allt arbete. Och då pratar vi engagerade och duktiga människor, allt från förstelärare till erfarna med många år i yrket. Att förbereda och bedöma en veckas extrauppgifter kan låta lätt i teorin (vad kan det ta, kanske 30 min?) men betänk att det är 30 minuter obetalt extraarbete som du får lägga ner. Obetalt. Extratid som du INTE kan få ut i komp. För att lärare ska hålla ihop (antar att du inte missat debatten om lärare som går in i väggen, flyr yrket och lärarbristen?) måste lärare få sortera bort en del extrauppgifter som inte har med undervisningen i klassrummet att göra.

Det är faktiskt inte skolans uppgift att serva föräldrar som vill resa på semester. Åk gärna iväg, men ta SJÄLVA ansvaret och konsekvensen av resan. Det innebär INTE att mejla läraren och kräva uppgifter, utan gå in och läs på skolans planeringar och sök själv rätt på information. Lär kursplaner om det behövs, leta uppgifter och ta själv fighten med barnet som hellre går ut och spelar fotboll än jobbar ikapp med division. Och res och njut sedan!

En lärare ska liksom inte behöva ta av SIN fritid med familjen en tisdagskväll för att DU (eller någon annan) ska få resa bort på DIN fritid. Och tills vi betalar lärare rimliga löner så att fler stannar i yrket och anställer fler så att arbetsbördan blir mer rimlig, så är det liksom det valet skolor ställs inför. Sätta gränser runt sin personals egen tid och hälsa, eller serva föräldrar som vill resa bort.
    Så svårt är det inte  att dra ut veckoplaneringen som de ska ha i skolan och ge den till mig som förälder.....har fungerat utmärkt med tre barns skollov, i tre olika skolor och oräkneliga lärare ! Vi har klarat det och njutit av ledigheten.
    Och att de har 45 timmars veckor, tja de har lov och det blir liksom att jobba in den tiden. Jag har också mer än 40 timmar i veckan på mitt jobb, därav att jag kan ta en hel del ledigt under mina barns lov för den inarbetade tiden. Och lärarna är långt i från ensamma i att jobba så.
    Och född i en lärarfamilj, nä jag har inte missat lärarkrisen!
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 17:45:37 följande:
    Så svårt är det inte  att dra ut veckoplaneringen som de ska ha i skolan och ge den till mig som förälder.....har fungerat utmärkt med tre barns skollov, i tre olika skolor och oräkneliga lärare ! Vi har klarat det och njutit av ledigheten.
    Och att de har 45 timmars veckor, tja de har lov och det blir liksom att jobba in den tiden. Jag har också mer än 40 timmar i veckan på mitt jobb, därav att jag kan ta en hel del ledigt under mina barns lov för den inarbetade tiden. Och lärarna är långt i från ensamma i att jobba så.
    "Bara att dra ut veckoplaneringen och ge till föräldrarna" - ett klockrent exempel på hur många tror att de vet allt om lärarnas arbete... Varför är det så egentligen? Är det så svårt att tänka ut att klasser arbetar med annat än enbart färdigt läromaterial som kan skickas hem? Eller så går dina barn i en skola som inte arbetar på ett optimalt sätt, enligt vad modern skolforskning visar.

Man utvecklas INTE optimalt av att bara fylla i läroböcker eller stenciler. Man MÅSTE diskutera, analysera tillsammans med andra, arbeta praktiskt, lyssna på andras förklaringar osv för att på riktigt förstå och för att kunskaper ska fördjupas och befästas. Man måste laborera, känna, se och höra, bemöta andras argument och träna på att resonera och lyssna på andras strategier att lösa problem. Visst kan man ha en lärobok i matematik t.ex. men ska man lära sig vad exempelvis area innebär kan man inte bara "jobba med kapitlet" utan man MÅSTE diskutera med andra, bygga och rita olika figurer, lyssna på hur andra förklarar, laborera med snören eller annat och upptäcka skillnader mellan area och omkrets...

Men visst, tror man att undervisning handlar om att säga "räkna s. 34-37 i matteboken och fyll i övningarna i kapitel 8 i engelskan" då är det ju enkelt att tycka att barnen kan skippa skolan. Och den lärare som tänker så har då inte hängt med i utvecklingen de senaste 15 åren eller så..
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-08-23 18:05:30 följande:
    "Bara att dra ut veckoplaneringen och ge till föräldrarna" - ett klockrent exempel på hur många tror att de vet allt om lärarnas arbete... Varför är det så egentligen? Är det så svårt att tänka ut att klasser arbetar med annat än enbart färdigt läromaterial som kan skickas hem? Eller så går dina barn i en skola som inte arbetar på ett optimalt sätt, enligt vad modern skolforskning visar.

Man utvecklas INTE optimalt av att bara fylla i läroböcker eller stenciler. Man MÅSTE diskutera, analysera tillsammans med andra, arbeta praktiskt, lyssna på andras förklaringar osv för att på riktigt förstå och för att kunskaper ska fördjupas och befästas. Man måste laborera, känna, se och höra, bemöta andras argument och träna på att resonera och lyssna på andras strategier att lösa problem. Visst kan man ha en lärobok i matematik t.ex. men ska man lära sig vad exempelvis area innebär kan man inte bara "jobba med kapitlet" utan man MÅSTE diskutera med andra, bygga och rita olika figurer, lyssna på hur andra förklarar, laborera med snören eller annat och upptäcka skillnader mellan area och omkrets...

Men visst, tror man att undervisning handlar om att säga "räkna s. 34-37 i matteboken och fyll i övningarna i kapitel 8 i engelskan" då är det ju enkelt att tycka att barnen kan skippa skolan. Och den lärare som tänker så har då inte hängt med i utvecklingen de senaste 15 åren eller så..
    Och likväl är det precis så vi gjort från åk ett till gymnasiet med tre barn....nu har vi gjort det i samråd med läraren och det har fungerat bra.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 17:45:37 följande:
    Och vad är det som är så svårt att förstå att även lärare kan jobba MER än sina 45 h/vecka? Vi har loven, ja, men loven är kompensation för de fem extratimmarna i veckan. Inte för att jobba timme 46, 47, 48...

De allra flesta lärare jag känner jobbar MER än 45 h/vecka. Några gör det för att de är på dåligt organiserade arbetsplatser och omöjligt klarar grunduppdraget på 45/h vecka. Andra gör det för att de brinner för sitt yrke och VILL utveckla undervisning och ser några av extratimmarna som "hobby" nästan. De flesta som jobbar extratimmar gör det väl av någon slags kombination.

Men, oavsett anledning är timme 46, 47, 48, 49, 50 och så vidare tid som egentligen inte finns. Därför kan skolor inte lova att elever som är lediga har samma möjligheter att uppfylla kunskapskraven som elever som är på plats. Och därför är skolor mer restriktiva med ledigheter nu förtiden.

Att läraren hinner lägga 30 minuter i veckan på att samtala med olika elever för att förebygga, upptäcka och hantera mobbning är t.ex. mer prioriterat av skolorna än att familjen XX sparar 5000 på sin lyxresa till solen.  
Svar på tråden Ledighet avslag