modsey skrev 2015-08-23 17:45:37 följande:
Så svårt är det inte att dra ut veckoplaneringen som de ska ha i skolan och ge den till mig som förälder.....har fungerat utmärkt med tre barns skollov, i tre olika skolor och oräkneliga lärare ! Vi har klarat det och njutit av ledigheten.
Och att de har 45 timmars veckor, tja de har lov och det blir liksom att jobba in den tiden. Jag har också mer än 40 timmar i veckan på mitt jobb, därav att jag kan ta en hel del ledigt under mina barns lov för den inarbetade tiden. Och lärarna är långt i från ensamma i att jobba så.
Och född i en lärarfamilj, nä jag har inte missat lärarkrisen!
Och vad är det som är så svårt att förstå att även lärare kan jobba MER än sina 45 h/vecka? Vi har loven, ja, men loven är kompensation för de fem extratimmarna i veckan. Inte för att jobba timme 46, 47, 48...
De allra flesta lärare jag känner jobbar MER än 45 h/vecka. Några gör det för att de är på dåligt organiserade arbetsplatser och omöjligt klarar grunduppdraget på 45/h vecka. Andra gör det för att de brinner för sitt yrke och VILL utveckla undervisning och ser några av extratimmarna som "hobby" nästan. De flesta som jobbar extratimmar gör det väl av någon slags kombination.
Men, oavsett anledning är timme 46, 47, 48, 49, 50 och så vidare tid som egentligen inte finns. Därför kan skolor inte lova att elever som är lediga har samma möjligheter att uppfylla kunskapskraven som elever som är på plats. Och därför är skolor mer restriktiva med ledigheter nu förtiden.
Att läraren hinner lägga 30 minuter i veckan på att samtala med olika elever för att förebygga, upptäcka och hantera mobbning är t.ex. mer prioriterat av skolorna än att familjen XX sparar 5000 på sin lyxresa till solen.