• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • Michael 310
    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-20 16:38:50 följande:

Varför väntar man inte med att resa när det är skollov!?

Det kommer ju ett sportlov kring den tiden du bokat resa för. Därefter kommer ett påsklov.

Priserna under lov veckorna kan ofta vara dubbelt så höga som veckan innan/ efter lovet.
  • hammarhajen
    Anonym (Amore) skrev 2015-08-22 01:18:41 följande:

Varför respekterar så få skolor familjers behov att umgås tilsammans, t ex på mormors 60 årsdag i huset i Italien ett par dagar efter påsklovet?

1. Det är inte skolorna som skriver lagar om bl.a. skolplikt.

2. Man kan umgås med familjen på hemmaplan. Fråga vilka låginkomsttagare som helst - det går alldeles utmärkt att fylla 60 och fira med trädgårdskalas hemma. De flesta av oss, oavsett ekonomi, firar de flesta födelsedagarna hemma.

Vill man åka utomlands så gör man det, men då tar inte skolan på sig ansvaret att eleven som är borta ska utvecklas maximalt under tiden, vilket innebär en teoretisk risk  för lägre betyg.
  • Anonym (T)

Känner några som ska åka på en veckas utlandssemester nu till solen med sina två barn nu nästa vecka. Nu är ju ett långt sommarlov över. De skulle åkt då tycker jag. Och skolan har börjat igen. Är för mig helt obegripligt att göra så. Lite wt-varning över det hela. Tycker jag. Inte fick de godkänd ledighet heller.

• modsey
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 12:00:06 följande:

Känner några som ska åka på en veckas utlandssemester nu till solen med sina två barn nu nästa vecka. Nu är ju ett långt sommarlov över. De skulle åkt då tycker jag. Och skolan har börjat igen. Är för mig helt obegripligt att göra så. Lite wt-varning över det hela. Tycker jag. Inte fick de godkänd ledighet heller.

Wt varning. ...ehe....du vet att barnen har sommarlov betyder inte per automatik att mamma o pappa är lediga. Känner flera familjer dör föräldrar helt enkelt inte får ledigt samma veckor under sommaren. Så att då ta en vecka tillsammans är väl inte så svårt att förstå att de vill. Och att de då vill ta med sig deras barn !
  • Lilje
    Anonym (Amore) skrev 2015-08-22 01:18:41 följande:

Varför respekterar så få skolor familjers behov att umgås tilsammans, t ex på mormors 60 årsdag i huset i Italien ett par dagar efter påsklovet?

Fyller hon 60 är hon nog stor nog att fira några dagar innan så ni kan åka på lovet.
  • Anonym (Amore)
    hammarhajen skrev 2015-08-22 11:53:08 följande:

1. Det är inte skolorna som skriver lagar om bl.a. skolplikt.

2. Man kan umgås med familjen på hemmaplan. Fråga vilka låginkomsttagare som helst - det går alldeles utmärkt att fylla 60 och fira med trädgårdskalas hemma. De flesta av oss, oavsett ekonomi, firar de flesta födelsedagarna hemma.

Vill man åka utomlands så gör man det, men då tar inte skolan på sig ansvaret att eleven som är borta ska utvecklas maximalt under tiden, vilket innebär en teoretisk risk  för lägre betyg.

Nu råkar mamma och mormor komma från Italien så att fira på hemmaplan är ju just det vi gör. Eller trodde du att det bara fanns svenskar i Sverige?
  • Anonym (Amore)

Och ja, det är ett autentiskt fall, och ja, vi åkte. Det var inga problem med att få en vecka ledigt synd att inte alla skolor är lika flexibla.

• Anonym (T)
    modsey skrev 2015-08-22 12:07:56 följande:

Wt varning. ...ehe....du vet att barnen har sommarlov betyder inte per automatik att mamma o pappa är lediga. Känner flera familjer dör föräldrar helt enkelt inte får ledigt samma veckor under sommaren. Så att då ta en vecka tillsammans är väl inte så svårt att förstå att de vill. Och att de då vill ta med sig deras barn !

Mm. Den här familjen hade många andra semesterveckor de kunde åkt på under sommarlovet.
  • Oerjan Lax

Höstterminen är lång och likaså vårterminen, men på min tid fanns inget höstlov utan det var en dag man fick ledigt (allhelgonadagen) så då tog mina föräldrar ibland ut lite ledigt så vi kunde åka iväg eftersom mina föräldrar ibland jobbade hela sommaren.

.
  • modsey
    Anonym (T) skrev 2015-08-22 12:32:22 följande:

Mm. Den här familjen hade många andra semesterveckor de kunde åkt på under sommarlovet.

Jadåså då är det ju solklart att de är en Wt familj. ????
Svar på tråden Ledighet avslag