modsey skrev 2015-08-23 18:39:57 följande:
nej jag tror inte man kan jobba så under mer än en begränsad tid, jag är fullt medveten om att det andra i skolan är det viktigaste!
men under en vecka eller två tror jag i de flesta normal fall att det går utmärkt och just också för att man kan få vinster av andra slag som ex. Pigglet skriver om här ovan.
Det är klart att man kan få vinster av andra slag!
Men fortfarande kan barnet ha missat viktiga instruktioner eller viktig information om något som inte kunnat skickas hem. Tänker du att det är lärarens ansvar att stanna kvar efter lektionen och förklara extra för ditt barn eller att det är ditt ansvar som förälder att ta reda på det barnet ska kunna och söka rätt på informationen själv, t.ex. på nätet eller genom att barnet får ringa en kompis?
Jag som klasslärare kan bli jätteglad om ett blygt barn plötsligt vågar prata lite engelska för att man övat på semestern - toppen för barnet och toppen för mig! Men det hjälper inte min kollega musikläraren som gått igenom olika noter med klassen, kunskap som eleven behöver om man ska kunna hänga med i spelandet. Att barnet vågar prata engelska gläder absolut min kollega, men det tar INTE bort den extra kvart som trots allt behövs för att förklara noter. Hänger du med? Musikläraren kanske dessutom har 10 klasser och är någon ledig i varje klass varje vecka blir det bra mycket extrajobb. Om föräldern tog på sig det fulla ansvaret för ledigheten, det vill säga att förklara noterna, hade det kanske varit skillnad.
Sedan är det ju supertråkigt att vara så fyrkantig, det tycker jag också. Men jag förstår samtidigt att det inte är lätt att bestämma riktlinjer när det finns så mycket att ta hänsyn till.. föräldrar av alla de slag, elever av alla de slag, man vet aldrig på förhand vem som går i taket för att barnet inte fick A osv.