• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • modsey
    modsey skrev 2015-08-23 18:13:37 följande:
    Och likväl är det precis så vi gjort från åk ett till gymnasiet med tre barn....nu har vi gjort det i samråd med läraren och det har fungerat bra.
    lägger till, jag är fullt medveten om att alla familjer inte klarar det ansvaret., Men vi har gjort det. Ett år tog vi ledigt 3 veckor efter jul och hade tre högstadiebarn med oss till Asien. Det var verkligen inga problem.
    Ett annat år tog jag sonen som gick i ettan och dottern som gick i fyran en månad , de låg före alla andra efter det och dotterns engelska hoppade metervis!
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-08-23 18:16:19 följande:
    Och vad är det som är så svårt att förstå att även lärare kan jobba MER än sina 45 h/vecka? Vi har loven, ja, men loven är kompensation för de fem extratimmarna i veckan. Inte för att jobba timme 46, 47, 48...

De allra flesta lärare jag känner jobbar MER än 45 h/vecka. Några gör det för att de är på dåligt organiserade arbetsplatser och omöjligt klarar grunduppdraget på 45/h vecka. Andra gör det för att de brinner för sitt yrke och VILL utveckla undervisning och ser några av extratimmarna som "hobby" nästan. De flesta som jobbar extratimmar gör det väl av någon slags kombination.

Men, oavsett anledning är timme 46, 47, 48, 49, 50 och så vidare tid som egentligen inte finns. Därför kan skolor inte lova att elever som är lediga har samma möjligheter att uppfylla kunskapskraven som elever som är på plats. Och därför är skolor mer restriktiva med ledigheter nu förtiden.

Att läraren hinner lägga 30 minuter i veckan på att samtala med olika elever för att förebygga, upptäcka och hantera mobbning är t.ex. mer prioriterat av skolorna än att familjen XX sparar 5000 på sin lyxresa till solen.  
    och därför måste de familjer som åker självklart vara beredda och införstådda i att ett stort ansvar ligger på dem.
  • pigglet

Ids bara läsa sista sidan, men intressant diskussion.

Slås av hur olika inställning man kan ha till det här med familjernas semesterresor också. Vet vissa skolor, bl.a. där vi har barnen, där det ses som ett problem och det är enklast att säga nej. Med alla argument som hammarhaj framför. Vettiga argument, kan jag tycka.

Sedan vet jag andra, i samma kommun, som ser resandet som enbart positivt. De framhåller de erfarenheter som barnet får med sig samt att all tid som familjer spenderar tillsammans är bra. Där man ger uppgifter som att skriva dagbok (ev på engelska beroende på ålder på barnet), beställa mat och glass själv, ta reda på fakta om landet man åker till osv. Uppgifter som egentligen inte medför något merarbete för läraren. Barnet missar naturligtvis de diskussioner osv som klassen gör under frånvaron, men får mycket annat i stället.

• modsey
    pigglet skrev 2015-08-23 18:28:35 följande:

Slås av hur olika inställning man kan ha till det här med familjernas semesterresor också. Vet vissa skolor, bl.a. där vi har barnen, där det ses som ett problem och det är enklast att säga nej. Med alla argument som hammarhaj framför. Vettiga argument, kan jag tycka.

Sedan vet jag andra, i samma kommun, som ser resandet som enbart positivt. De framhåller de erfarenheter som barnet får med sig samt att all tid som familjer spenderar tillsammans är bra. Där man ger uppgifter som att skriva dagbok (ev på engelska beroende på ålder på barnet), beställa mat och glass själv, ta reda på fakta om landet man åker till osv. Uppgifter som egentligen inte medför något merarbete för läraren. Barnet missar naturligtvis de diskussioner osv som klassen gör under frånvaron, men får mycket annat i stället.

Precis den inställningen har majoriteten av våra barns pedagoger haft som i ditt andra stycke!
    De har fått skriva dagbok vissa resor och andra resor har de fått presentera något om landet till klassen. ( På gymnasiet skulle det göras på engelska för ett barn)
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 18:13:37 följande:
    Och likväl är det precis så vi gjort från åk ett till gymnasiet med tre barn....nu har vi gjort det i samråd med läraren och det har fungerat bra.
    Hur menar du? Att skolorna jobbat enbart med färdiga läromedel från ettan till gymnasiet? Skrämmande i så fall!

Eller menar du att ni har löst läxorna på det viset när ni varit lediga? Det är ju i så fall inget konstigt, utan ganska självklart att läraren skickar med de uppgifter man kan göra ensam om man åker på semester, så gör jag också. Men det är ju bara en liten, liten del av allt arbete som eleverna utför i skolan som kan skickas hem. Diskussioner, lärargenomgångar, filmer, laborationer, samtal, andras analyser, andras frågor, lekar, studiebesök osv. går inte att skicka hem. Läromedel är ju endast komplement, kunskapen finns ju inte i boken och hoppar in i huvudet på den som "gjort klart sidan".

Jag tycker inte att det är fel att vara ledig någon gång ibland och ta med läroböcker som "läxa". Det kanske jag inte varit tydlig med. Men jag blir rädd om föräldrar tror att de böckerna fullt ut ersätter undervisning och att de gjorda kapitlen innebär att barnen inte missat någonting. Och när så många föräldrar verkar tro att "lärande" är detsamma som "fyll i boken" så måste vi kanske strama åt ledigheterna. Vore kanske annorlunda om föräldrar i allmänhet förstod att barnen kan missa saker och att ansvaret för ett lägre betyg än det önskade till liten del kan ligga på förälderns beslut att vara ledig.

• modsey
    hammarhajen skrev 2015-08-23 18:37:48 följande:
    Hur menar du? Att skolorna jobbat enbart med färdiga läromedel från ettan till gymnasiet? Skrämmande i så fall!

Eller menar du att ni har löst läxorna på det viset när ni varit lediga? Det är ju i så fall inget konstigt, utan ganska självklart att läraren skickar med de uppgifter man kan göra ensam om man åker på semester, så gör jag också. Men det är ju bara en liten, liten del av allt arbete som eleverna utför i skolan som kan skickas hem. Diskussioner, lärargenomgångar, filmer, laborationer, samtal, andras analyser, andras frågor, lekar, studiebesök osv. går inte att skicka hem. Läromedel är ju endast komplement, kunskapen finns ju inte i boken och hoppar in i huvudet på den som "gjort klart sidan".

Jag tycker inte att det är fel att vara ledig någon gång ibland och ta med läroböcker som "läxa". Det kanske jag inte varit tydlig med. Men jag blir rädd om föräldrar tror att de böckerna fullt ut ersätter undervisning och att de gjorda kapitlen innebär att barnen inte missat någonting. Och när så många föräldrar verkar tro att "lärande" är detsamma som "fyll i boken" så måste vi kanske strama åt ledigheterna. Vore kanske annorlunda om föräldrar i allmänhet förstod att barnen kan missa saker och att ansvaret för ett lägre betyg än det önskade till liten del kan ligga på förälderns beslut att vara ledig.
    nej jag tror inte man kan jobba så under mer än en begränsad tid, jag är fullt medveten om att det andra i skolan är det viktigaste!
    men under en vecka eller två tror jag i de flesta normal fall att det går utmärkt och just också för att man kan få vinster av andra slag som ex. Pigglet skriver om här ovan.
  • hammarhajen
    pigglet skrev 2015-08-23 18:28:35 följande:

Fast jag förstår inte varför man måste "välja" inställning? Det kan väl vara både och? Både fantastiska och givande erfarenheter OCH missad undervisning. Jag är övertygad om att man är sig betydligt mer om Grekland av att resa runt i Grekland än att läsa om Grekland i en lärobok i ett klassrum. Men om mitt uppdrag som kemilärare är att eleven ska förstå skillnaden på syror och baser, då hjälps det inte att eleven lär sig massor om Greklands kultur.

Självklart är det olika beroende på ålder på barnen, hur de klarar sig i skolan rent allmänt osv. Har själv hejat på familjer som velat resa på långresa med väldigt blyga men lässtarka barn, erfarenheterna att lämna det trygga gav säkert de barnen mer än några veckors lästräning.

Grejen är ju att skolor måste se till alla barns bästa och eftersom det existerar en skolplikt så måste det finnas riktlinjer för när man från skolans sida får göra avsteg från den. Det innebär ju inte att man tycker helt svart eller vitt utan mer om att tydliggöra vad som är skolans ansvar och vad som är föräldrarnas ansvar. Och som sagt - polisen lär inte komma och ta den som åker på en chartervecka utan att skolan beviljat ledighet.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 18:39:57 följande:
    nej jag tror inte man kan jobba så under mer än en begränsad tid, jag är fullt medveten om att det andra i skolan är det viktigaste!
    men under en vecka eller två tror jag i de flesta normal fall att det går utmärkt och just också för att man kan få vinster av andra slag som ex. Pigglet skriver om här ovan.
    Det är klart att man kan få vinster av andra slag!

Men fortfarande kan barnet ha missat viktiga instruktioner eller viktig information om något som inte kunnat skickas hem. Tänker du att det är lärarens ansvar att stanna kvar efter lektionen och förklara extra för ditt barn eller att det är ditt ansvar som förälder att ta reda på det barnet ska kunna och söka rätt på informationen själv, t.ex. på nätet eller genom att barnet får ringa en kompis?

Jag som klasslärare kan bli jätteglad om ett blygt barn plötsligt vågar prata lite engelska för att man övat på semestern - toppen för barnet och toppen för mig! Men det hjälper inte min kollega musikläraren som gått igenom olika noter med klassen, kunskap som eleven behöver om man ska kunna hänga med i spelandet. Att barnet vågar prata engelska gläder absolut min kollega, men det tar INTE bort den extra kvart som trots allt behövs för att förklara noter. Hänger du med? Musikläraren kanske dessutom har 10 klasser och är någon ledig i varje klass varje vecka blir det bra mycket extrajobb. Om föräldern tog på sig det fulla ansvaret för ledigheten, det vill säga att förklara noterna, hade det kanske varit skillnad.

Sedan är det ju supertråkigt att vara så fyrkantig, det tycker jag också. Men jag förstår samtidigt att det inte är lätt att bestämma riktlinjer när det finns så mycket att ta hänsyn till.. föräldrar av alla de slag, elever av alla de slag, man vet aldrig på förhand vem som går i taket för att barnet inte fick A osv.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-08-23 19:05:36 följande:
    Det är klart att man kan få vinster av andra slag!

Men fortfarande kan barnet ha missat viktiga instruktioner eller viktig information om något som inte kunnat skickas hem. Tänker du att det är lärarens ansvar att stanna kvar efter lektionen och förklara extra för ditt barn eller att det är ditt ansvar som förälder att ta reda på det barnet ska kunna och söka rätt på informationen själv, t.ex. på nätet eller genom att barnet får ringa en kompis?

Jag som klasslärare kan bli jätteglad om ett blygt barn plötsligt vågar prata lite engelska för att man övat på semestern - toppen för barnet och toppen för mig! Men det hjälper inte min kollega musikläraren som gått igenom olika noter med klassen, kunskap som eleven behöver om man ska kunna hänga med i spelandet. Att barnet vågar prata engelska gläder absolut min kollega, men det tar INTE bort den extra kvart som trots allt behövs för att förklara noter. Hänger du med? Musikläraren kanske dessutom har 10 klasser och är någon ledig i varje klass varje vecka blir det bra mycket extrajobb. Om föräldern tog på sig det fulla ansvaret för ledigheten, det vill säga att förklara noterna, hade det kanske varit skillnad.

Sedan är det ju supertråkigt att vara så fyrkantig, det tycker jag också. Men jag förstår samtidigt att det inte är lätt att bestämma riktlinjer när det finns så mycket att ta hänsyn till.. föräldrar av alla de slag, elever av alla de slag, man vet aldrig på förhand vem som går i taket för att barnet inte fick A osv.
    ja jag hänger med ( sa jag att jag kommer från en lärarfamilj) men jag tror inte det står och faller med barnens skola under 12 år helt enkelt och min erfarenhet är att det är ett problem som om det uppkommer inte är så svårt att lösa.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 19:16:24 följande:
    ja jag hänger med ( sa jag att jag kommer från en lärarfamilj) men jag tror inte det står och faller med barnens skola under 12 år helt enkelt och min erfarenhet är att det är ett problem som om det uppkommer inte är så svårt att lösa.
    Men din erfarenhet är inte från lärarhåll utan från föräldrahåll.
    Som jag skrivit ett antal gånger nu har vi en situation i svensk skola där väldigt många lärare helt enkelt inte har tid att arbeta ikapp med elever som varit lediga. Tiden finns inte. Det handlar inte om vilja eller lust eller något annat. Utan tiden finns inte. Det kanske är lätt att lösa för er föräldrar, som kanske har 2-3 barn och reser vid ett tillfälle per år. Läraren kan ha 100 elever varav kanske hälften är lediga någon gång per år. Eller bara 25 elever, men jobba i ett område där de flesta reser ett par gånger per år.

Känns väldigt tråkigt om du tror att skolor som nekar ledighet gör det för att lärare är lata med trist inställning och inte vill göra sitt jobb. För jag får nästan den känslan?

Istället behöver vi se till att löner och villkor förbättras, så att fler vill bli lärare och så att fler kan anställas i skolorna. Om det finns marginaler och luft i schemat kan man så klart lättare jobba ikapp med de som varit lediga. Finns det utrymme att göra sådant inom ramen för arbetstiden är det inga problem, men när tiden inte räcker måste arbetsuppgifter bort. Och att familjer ska få resa till solen i november är inte lika akut som att hinna ta tag i mobbningsärenden eller lägga extratid på att anpassa uppgifter för elever med dyslexi. Men jag tycker också att det är jättetråkigt att skolor ska behöva göra sådana val. Alternativt att de tvingar sin personal att göra allt och då får lärare efter lärare att gå in i väggen.

Svar på tråden Ledighet avslag