• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • hammarhajen
    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-20 16:49:56 följande:
    Jag växte upp i USA och på tal om olika nivåer, så hade man där tre olika grupper i samtliga årskurser, beroende på vilken nivå man låg på.
    Det gällde dock endast matematik, naturkunskap, samt språk.
    Bra många fler lärare, fler klassrum, större möjligheter, striktare skola. Nästan så att man känner för att flytta tillbaka dit och låta ens eget barn gå i en amerikansk skola.
    Ny forskning visar att nivågruppering inte gynnar lärandet, tvärt om...Så därför skrotas nivågruppering allt mer i svensk skola.
  • hammarhajen

Att inte få godkänd ledighet handlar om ansvar för elevens lärande, men inte mer än så i de flesta fallen. Åker ni ändå kommer ingenting hända, om ni i övrigt sköter skolan och tar normalt föräldraansvar. Däremot kan skolan visa upp olovlig frånvaro som en anledning om eleven t.ex. inte når målen eller får så högt betyg som eleven/föräldrarna förväntar sig.

Oftast är det sådant man vill åt när man nekar ledighet - föräldrars förväntan att skolan ska serva och fixa uppgifter när man är borta, och föräldrars felaktiga tro på att dessa uppgifter fullt ut ersätter arbetet i skolan (man kan ju t.ex. inte ersätta en laboration fullt ut med att läsa en faktatext).

Om man förstår att ens barn kan få problem av att missa grejer och om man förstår att man själv får ta hela ansvaret för att jobba ikapp (dvs själv ta reda på vad klassen arbetet med genom att läsa planeringar, veckoinfo osv, själv sätta ihop uppgifter och leta material och själv ger barnet feedback) då är det nog inte många lärare eller rektorer som blir speciellt upprörda om någon åker trots icke beviljad ledighet.

• Alexi

Vi har redan bokat vinterresan till februari, bokade i maj. Har inte sökt ledigt och kommer inte göra det förrän på senhösten. Dottern går bara i ettan, kan läsa och skriva relativt bra och jag vet att hon kommer klara att missa en vecka.

Det skiljer 6000 kr på att åka i början av februari mot sportlovet plus att jag tycker det är för sent på vintern att åka på sportlovet, jag behöver solen tidigare.

• pigglet
    hammarhajen skrev 2015-08-20 19:02:02 följande:

Att inte få godkänd ledighet handlar om ansvar för elevens lärande, men inte mer än så i de flesta fallen. Åker ni ändå kommer ingenting hända, om ni i övrigt sköter skolan och tar normalt föräldraansvar. Däremot kan skolan visa upp olovlig frånvaro som en anledning om eleven t.ex. inte når målen eller får så högt betyg som eleven/föräldrarna förväntar sig.

Oftast är det sådant man vill åt när man nekar ledighet - föräldrars förväntan att skolan ska serva och fixa uppgifter när man är borta, och föräldrars felaktiga tro på att dessa uppgifter fullt ut ersätter arbetet i skolan (man kan ju t.ex. inte ersätta en laboration fullt ut med att läsa en faktatext).

Precis så är det på vår skola. All ledighet nekas. Vi åker ändå.
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2015-08-20 20:38:26 följande:

Vi har redan bokat vinterresan till februari, bokade i maj. Har inte sökt ledigt och kommer inte göra det förrän på senhösten. Dottern går bara i ettan, kan läsa och skriva relativt bra och jag vet att hon kommer klara att missa en vecka.

Det skiljer 6000 kr på att åka i början av februari mot sportlovet plus att jag tycker det är för sent på vintern att åka på sportlovet, jag behöver solen tidigare.

Fast det är faktiskt inte skolans problem eller sak att lösa med extraarbete för lärarna.

Jag förstår din önskan att resa och dina argument för att resa när du gör, och jag skulle som sagt inte bry mig allt för mycket som lärare heller, men det är skillnad på att som förälder själv "ta smällen" av en icke beviljad ledighet och på att kräva att skolan ska bevilja ledighet (och därmed ta på sig ansvaret att barnet inte missar något).

Åk du, men kräv inte ledighet om skolan nekat. Ta eget ansvar för barnets lärande istället och leta upp vad klassen arbetar med och försök ersätta och komplettera så gott du kan. Inte genom att be läraren om extrauppgifter! Läs en bok på flyget, ställ in er på några kvällar med extrajobb när ni kommer hem och så är det inte mer med det. Men lägg inte ansvaret på din ekonomi eller på din önskan att se solen på skolans personal.

Hoppas ni får en fin resa!
  • Alexi
    hammarhajen skrev 2015-08-20 22:18:50 följande:
    Fast det är faktiskt inte skolans problem eller sak att lösa med extraarbete för lärarna.

Jag förstår din önskan att resa och dina argument för att resa när du gör, och jag skulle som sagt inte bry mig allt för mycket som lärare heller, men det är skillnad på att som förälder själv "ta smällen" av en icke beviljad ledighet och på att kräva att skolan ska bevilja ledighet (och därmed ta på sig ansvaret att barnet inte missar något).

Åk du, men kräv inte ledighet om skolan nekat. Ta eget ansvar för barnets lärande istället och leta upp vad klassen arbetar med och försök ersätta och komplettera så gott du kan. Inte genom att be läraren om extrauppgifter! Läs en bok på flyget, ställ in er på några kvällar med extrajobb när ni kommer hem och så är det inte mer med det. Men lägg inte ansvaret på din ekonomi eller på din önskan att se solen på skolans personal.

Hoppas ni får en fin resa!
    Absolut, så som du skriver kommer vi göra!
  • Oerjan Lax
    modsey skrev 2015-08-20 16:21:28 följande:

Jag hade kontaktat rektorn ni pratat med och fört en diskussion samt med barnets lärare. Förklarar att du tar ansvar för att uppgifter blir gjorda osv.

Hade de ändå aagt nej hade jag faktiskt åkt i alla fall.

Görbra förslag. Jag hade gjort samma, och jag hade åkt i alla fall.
    Anonym (T) skrev 2015-08-20 16:21:48 följande:

Du ringer rektorn såklart o frågar varför hon ändrat sig. Kanske de har fått nya direktiv.

Vet att på min son skola så godkänns ingen sådan lång ledighet för att åka på semester.

Konstigt, tio dagar brukar inte vara några problem?

Fast det bästa är ju att ta en vecka i samband med lov t ex en före eller efter sportlov. Då får man två veckor sammanhängande.

Jag brukade alltid besöka släkten i samband med påsklovet. En gång hade föräldrarna glömt begära ledigt en vecka extra. De bad mig säga till min klassföreståndare. Resan bokad och betald så klart.

Min klassföreståndare sa då att hon trodde att vi var ute för kort tid innan och att det skulle blu avslag. Då sa jag "tja men nu berättar jag ju som det är, dum miss av mina föräldrar, men jag åker ändå eftersom alla andra i familjen åker... JAG KOMMER ÅKA ÄNDÅ. "

Rätt kul av mig, kaxig liten fan, jag kanske var 13.
  • jenni82

Fick tag på rektorn idag som sa "åk"
    Så det är lite lustigt. 
    Varför de valde att säga nej är för att jag inte ska kunna komma efteråt och säga att skolan inte hjälpt mitt barn uppnå målen vilket i sig känns både självklart och knasigt.
    Men jag förstår såklart resonemanget, mer att folk faktiskt gör så som känns främmande.
    Men vi har iallafall fått ett okej muntligt från både rektorn och läraren att åka.
    Its something!

• EcceHomo

Varför respekterar så få föräldrar skolplikten? Har man inte pengarna att åka på loven har man faktiskt inte råd. Även om du tycker att "en vecka här spelar ingen roll" så är det faktiskt en vecka av ditt barns utbildning. Den veckan får de aldrig tillbaka.

Jag vet att Stockholms kommun numera nekar (nästan) all typ av nöjesledighet och de är inte ända kommunen i Sverige. Barnen har faktisk lov då det finns tid till resor.

Jag tror att lärare och rektorer har tröttnat på att alla ska åka utöver lov. Lärare idag har inte tid att fixa uppgifter till alla. Känner en lärare som sa att det inte var helt ovanligt att barn låg efter i något ämne men att föräldrarna inte brydde sig för de skulle ju åka på semester och det var ju bara ett ämne. Sen kom barnet aldrig ikapp på hela året.

• Anonym (Amore)

Varför respekterar så få skolor familjers behov att umgås tilsammans, t ex på mormors 60 årsdag i huset i Italien ett par dagar efter påsklovet?

Svar på tråden Ledighet avslag