• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

"Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

"? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

"
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.

? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."

"
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

• Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Coccolina

Kan även tillägga att min mor när hon fick en hjärtinfarkt behövde vänta nästan en timme på ambulans eftersom hon ringde in själv. Och ja det är hemskt att sånt kan hända.

Men tror inte folk kommer sluta ringa 112 när de får panik. Det man kanske borde se över är mängden ambulanser och läkare på akuten istället... Så man kan täcka upp för de där fallen som inte är helt akuta. 

Istället för att skuldbelägga de som tror de agerar rätt...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Ambulansliv skrev 2015-08-27 22:09:15 följande:
    Oj oj oj....ambulanssjuksköterska heter det, till att börja med! 
    Hade du läst hela tråden ordentligt så hade du sett att den personen jag började prata kakor med hade ett första inlägg med riktigt taskig attityd. Det inlägget är borta nu, men det tog nån dag. Det stod att "alla kakor ska ha ambulans, för det är en taxiverksamhet"....

Får man panik av ett finger, då har man att jobba med, det kan jag ju säga. Såna personer bör ta tag i sig själva och gå en kurs i första hjälpen. En typisk människa som inte tar ansvar för sig själv utan kallt räknar med att alla andra ska sköta sånt, när det händer något utöver det vanliga i vardagen. Därför skall debatten föras! Samma sak med släkten i amerikat, en kurs i första hjälpen ger kunskap och kunskap ger trygghet till de allra flesta. 95% av alla som gråter ut i tidningarna tex verkar ju ha grundläggande problem med självinsikten, fast det gått ett tag sen det hände....
    Måste vara ganska så skönt att vara så empatilös... Självinsikten hos dig är inte heller den största...

Nej alla kan inte reagera kallt i krissituationer, och vissa hamnar i kris lättare, du borde läsa på lite om sånt, eftersom du ju träffar folk i kris i ditt arbete.......... 

Du visar sällsynt prov på empatilöshet och insikt i människopsyket. Byt jobb.. du är inte gjord för vård av människor. Robotar är bra och känslolösa och reagerar inte i panik... Kanske något för dig... 

Nu säger jag hej svejs för orkar inte med att prata mer med dig för tillfället, orkar bara med en viss dos av personer av ditt slag per dag... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (be)
    Coccolina skrev 2015-08-27 22:07:34 följande:
    Menar du när jag fick gallstensanfall?? Nej det kunde jag inte... Jag försökte och det gick inte, jag försökte flera gånger, men tillslut fick jag inse mina begränsningar. Och som sagt var när jag väl kom till närakuten en av gångerna så skickade DE mig i ambulans för att jag var i för dåligt skick för att fraktas i privatbil... Det står väldigt klart och tydligt i mina inlägg.... Men nu har jag opererat bort den... Behövde bara lida 4 månader men 5 ambulansfärder (och flera andra där jag försökte ta mig på andra sätt) sen slapp jag det problemet!

Om du menar när det kommer till mitt finger så oroa dig inte, jag tog taxi!! jag var inte den som ville ha ambulans och jag lyckades lugna min dåvarande efter en stund så han insåg hur idiotiskt det hela var, och även han skrattade åt sin hysteri men sa sedan lite skamset att han blivit rädd för han hade aldrig sett mig ha så ont förut... 
    Ja,jag menade när du fick gallstensanfall,som inte räknas som ett livshotande tillstånd-även om det många gånger är otroligt smärtsamt tills smärtlindringen fungerar som den ska.

Hur skulle det se ut tycker du om ambulanspersonalen blir så pass fokuserade på de "patienter" som är oroliga/handlar irrationellt att de glömmer bort de patienter med livshotande tillstånd som t.ex pågående hjärtinfarkt?
  • Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 22:11:06 följande:

Kan även tillägga att min mor när hon fick en hjärtinfarkt behövde vänta nästan en timme på ambulans eftersom hon ringde in själv. Och ja det är hemskt att sånt kan hända.

Men tror inte folk kommer sluta ringa 112 när de får panik. Det man kanske borde se över är mängden ambulanser och läkare på akuten istället... Så man kan täcka upp för de där fallen som inte är helt akuta. 

Istället för att skuldbelägga de som tror de agerar rätt...

Ja, ambulansen var väl ute och lugnade ner hysteriska kids som ringde ambulans för ett skoskav som blöder.....då får de som har ett stort behov vänta. Varför tror du jag öht orkar skriva dessa trådar? Jo, om du tänker ett varv till...få folk att uppnå handlingsberedskap genom att tänka till FÖRE!!! Att gå en kurs i första hjälpen, att ta reda på telefonnummer, att veta var närmaste jour ligger och när den är öppen osv osv osv!!!!!!!!!!!!
  • Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 22:15:30 följande:
    Måste vara ganska så skönt att vara så empatilös... Självinsikten hos dig är inte heller den största...

Nej alla kan inte reagera kallt i krissituationer, och vissa hamnar i kris lättare, du borde läsa på lite om sånt, eftersom du ju träffar folk i kris i ditt arbete.......... 

Du visar sällsynt prov på empatilöshet och insikt i människopsyket. Byt jobb.. du är inte gjord för vård av människor. Robotar är bra och känslolösa och reagerar inte i panik... Kanske något för dig... 

Nu säger jag hej svejs för orkar inte med att prata mer med dig för tillfället, orkar bara med en viss dos av personer av ditt slag per dag... 
    Jag flödar över av empati, för de som har ett stort behov av ambulanssjukvård!!!! Och även äldre ffa som till sist inte får hjälp nån stans. 

Nä, alla kan inte agera kallt, men de allra flesta kan agera lite mer varmt när det bränner till om man har lite förberedelse och tar lite ansvar! Men hamnar man i kris pga ett skadat finger, då behöver man söka hjälp för detta! Och då menar jag inte fingret i första hand....

Men du är fortsatt söt och verkligen utstrålar att du inte tagit dig så långt i livet och tror så himla gott om alla, det är ju syyyynd om alla förutom Ambulansliv. För bara för att jag vågar säga ifrån OCH inte att förglömma träffat 1000 tals patienter och anhöriga, så kan jag upplysa om att många inser sina misstag men övergår då istället i den där självgoda tuffa skitpatienten som bara ska ha och ska ha och ska ha och alla andra skall ta ansvar! För varför ska dom ta ansvar för sig själva? Ta en Alvedon, nä jag ska träffa doktorn NU! Gå i mina skor några veckor så har du en större förståelse för hela världen sen....och behöver inte vara så blåögd som du framstår i den här tråden!
  • Ambulansliv
    Nerfherder skrev 2015-08-28 12:18:10 följande:

Hej ambulansliv

Hej Nerfherder!
  • Anonym (Hmm)

Håller med att problemet bör lyftas. Dock kanske ambulanspersonalen bör gå en kurs i att hitta rätt för att öka sin effektivitet. Har ringt ambulans ngr ggr i mitt yrke och det har flera ggr hänt att vi fått vänta pga felkörningar. När jag första och enda ggr hittills privat ringt ambulans fick vi vänta i 35 min för att ambulansen inte hittade och då bor vi centralt ca 3 min från sjukhuset. Handlade om ett barn som slutat andas så var allvar och ambulansen var inte upptagen.. Det slutade inte bra.

• Ambulansliv
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-28 12:46:51 följande:

Håller med att problemet bör lyftas. Dock kanske ambulanspersonalen bör gå en kurs i att hitta rätt för att öka sin effektivitet. Har ringt ambulans ngr ggr i mitt yrke och det har flera ggr hänt att vi fått vänta pga felkörningar. När jag första och enda ggr hittills privat ringt ambulans fick vi vänta i 35 min för att ambulansen inte hittade och då bor vi centralt ca 3 min från sjukhuset. Handlade om ett barn som slutat andas så var allvar och ambulansen var inte upptagen.. Det slutade inte bra.

Då utgår jag ifrån att detta är IVO anmält och ambulanssjukvården på akutellt ställe har fått förklara sig och frågan är utredd. Så det inte ar SOS som la in fel adress eller kanske snål privat ambulans som inte uppdaterat GPS:en eller har skitit  att lägga i kartor? 
    Risken är ju att det blir värre för seriösa rykten säger att polska ambulanssjukvårdare är på väg till Svergie.
    De gånger jag varit med om att hamna fler har det endera fördröjt oss nån minut alt så har felet legat hos inringaren eller SOS. 
  • Anonym (alla)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-28 12:46:51 följande:

Jaha, för jobbigt att gå...
Svar på tråden Vem behöver ambulans?