• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

"Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

"? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

"
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.

? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."

"
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

• Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-28 13:13:23 följande:
    Jaha, för jobbigt att gå...
    Alltså, det där tycker tom jag är lågt...även om jag själv inte suttit och väntat i 35 min med ett barn som inte andas om sjukhuset ligger 3 min bort.....
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-28 13:46:45 följande:

Alltså, det där tycker tom jag är lågt...även om jag själv inte suttit och väntat i 35 min med ett barn som inte andas om sjukhuset ligger 3 min bort.....

Det är tvärs över gatan, hur svårt kan det vara att plocka upp ungen och gå 10m...
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-28 13:51:42 följande:
    Det är tvärs över gatan, hur svårt kan det vara att plocka upp ungen och gå 10m...
    3 min från sjukhuset, oklart om det var att gå men jag utgår från körtid för ambulans, sen är det ju inte alls säkert ambulansen var placerad på sjukhuset, eller var den var öht. Men som jag skrev, jag utgick ifrån att det var utrett av IVO. Om ambulans dröjde för att den körde fel och ett barn dog? så är det ju anmält. Annars har det inte hänt öht. 
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-28 14:03:46 följande:

3 min från sjukhuset, oklart om det var att gå men jag utgår från körtid för ambulans, sen är det ju inte alls säkert ambulansen var placerad på sjukhuset, eller var den var öht. Men som jag skrev, jag utgick ifrån att det var utrett av IVO. Om ambulans dröjde för att den körde fel och ett barn dog? så är det ju anmält. Annars har det inte hänt öht. 

Jag tror mest på det sista
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-28 14:13:40 följande:
    Jag tror mest på det sista
    Vi lär aldrg få veta....
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-28 14:23:00 följande:

Vi lär aldrg få veta....

3min till sjukhuset, det har inte hänt...,
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-28 14:24:58 följande:

3min till sjukhuset, det har inte hänt...,

Vore intressant m svar på vad anmälan ledde till.
  • Anonym (Hmm)

Fy fan säger jag bara.. Mitt barn dog. Jag var ensam hemma med två barn varav ett jag gjorde hlr på. Skillnad på tre minuter med bil och på att gå samma sträcka. Var en vanlig jävla ambulans som inte hittade. Sostanten försökte lägga på luren för jon tyckte ambulansen borde vara framme, jag fick skrika för att hindra henne. Sen tyckte hon jag skulle gå ut på gatan och se om jag såg nån ambulans, men jag ansåg att hlr var viktigare än att sprida ga runt och leta.. Detta hände rätt nyligen i en mindre stad och vi har inte orkat anmäla eller undersöka än.. Haft lite annat att re i. Brist på empati var det nån som skrev innan, och ja här i tråden syns det ganska klart. Ambulanspersonalen var fantastiskt när den väl kom på plats.. Lite sent bara.

• Ambulansliv
    Anonym ( ) skrev 2015-08-28 23:56:49 följande:

Ambulansliv!

Jaaa. Vette 17 vem ja ska hojta tillbaka på....
Svar på tråden Vem behöver ambulans?