Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Mångkultur

KillBill skrev 2025-05-20 13:37:25 följande:

Segregation har egentligen inget med invandring att göra och fanns i sverige innan invandringen med då handlade den om klass och socialgrupp. 

Flera studier indikerar att segregationen i Sverige har ökat snabbare än i många andra jämförbara länder med liknande invandringsnivåer. Två beslut av Carl Bildts moderata regering på 1990-talet har bidragit till denna utveckling; EBO-lagstiftningen, som möjliggjorde för invandrare att bosätta sig var de önskade med bidrag, samt Friskolereformen och skolvalssystemet, vilket har resulterat i att Sverige är bland de mest skolsegregerade länderna i Europa.

Ser att jag skriver fel, det jag menar är att segregation inte bara är kopplad till invandring och att segregation fanns i sverige innan invandringen men att den då var kopplad till klass och socialgrupp. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Zappan skrev 2025-05-21 15:12:24 följande:

För de som lämnat underklassområdena är inte etnicitet ett problem. I verkligheten vill varenda etnisk svensk i ett medelklassområde hellre ha en iransk tandläkare som granne, än en svensk blandmissbrukare, om man spetsar till det.

Det är precis den segregation som pågår och har pågått i hur många år som helst. Kill Bill har ju tydligen också missat det självklara när den skriver "förr var det klass och socialgrupp" - det är FORTFARANDE klass och socialgrupp som avgör om man blir kvar i hooden. Sedan råkar etnicitet och klass/socialgrupp SAMMANFALLA till stor del, liksom utbildningsnivå.  

Den lägre medelklassen flyr hooden om de kan, och de kan när de har ekonomiska förutsättningar, de ekonomiska förutsättningarna beror på arbete, arbete beror på utbildning. Det finns följdaktligen även en klick svenskfödda sedan flera generationer, som av ekonomiska skäl är kvar ute i hooden. Påfallande många av dem anser att Nån-Annan Annansson ska hjälpa dem därifrån, i synnerhet som utlänningar som plötsligt får ekonomiska möjligheter kan göra det som detta svenska prekariat aldrig kommer att klara. Men nu funkar verkligheten precis så - money talks, bullshit walks. Utan pengar sitter du där du sitter, det lär du bli varse så fort du ber att få låna pengar till bostad. 

Jag håller med dig om att klass och socialgrupp fortfarande spelar en avgörande roll för segregationen i Sverige och att socioekonomisk bakgrund är en starkt bidragande orsak till varför det är så svårt att ta sig ur ett utanförskapsområde.

Denna verklighet speglas också i skolan. Vi ser hur barn till invandrade akademiker i högre utsträckning söker sig till skolor i mer resursstarka områden, medan barn till föräldrar som själva lever i utanförskap ofta blir kvar i de skolor som finns i deras bostadsområden,  skolor som många gånger har sämre förutsättningar. Det här förstärker segregationen ytterligare och skapar en ojämlik start i livet beroende på var du bor och vilka föräldrar du har.

Det jag särskilt vill lyfta är hur politiska beslut under 1990-talet har förvärrat situationen. EBO-lagen, som gjorde det möjligt för asylsökande att själva välja bostadsort, har lett till en koncentration av nyanlända i redan utsatta områden. På samma sätt har skolreformerna som friskolereformen och det fria skolvalet bidragit till en sortering av elever utifrån bakgrund och klass snarare än att främja likvärdighet.

Det hade varit bättre om mottagandet av nyanlända hade skett på ett mer jämlikt sätt över hela landet, så att segregationen inte hade cementerats redan från början. Och det hade varit önskvärt med ett skolsystem som utjämnar livschanser, i stället för att förstärka sociala skillnader.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-22 05:11:50 följande:
    Ja, jag är övertygad om att kulturell integration är viktigt.

För att passa in, fungera väl, känna sig hemma och förstå de man möter så behöver man kunna språket och kulturen i övrigt.

Jag tror också det är viktigt att man känner någon grad av lojalitet med det land man är bosatt i och inte avser att flytta ifrån, i synnerhet om medborgarskap kommer på fråga.

Därmed inte sagt att man fullständigt måste radera sitt kulturarv och sin kulturella identitet från det land man är född och helt eller delvis är uppväxt i.

Att invandrare har samma försvarsförmåga som meborgare med svenska rötter är väl ett bevis på att lojaliteten  till Sverige redan finns bland de som invandrat till vårt land så vad är det du är ute efter?

www.gp.se/politik/forskaren-inget-belagg-for-att-invandrare-har-lag-forsvarsvilja.38b752cd-01a6-4cba-86e4-245e82dc2bd0

Christoffer Wedebrand vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI):

"Det finns ingenting i vårt datamaterial som tyder på att invandrare skulle ha lägre försvarsvilja, säger Christoffer Wedebrand"

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-07 15:33:38 följande:

Detta är inte mina egna synpunkter, utan jag läste detta på ett annat forum. Jag har tagit bort vissa ord som kan uppfattas som "rasistiska" eller hat gentemot muslimer. 

Malmö har låtit ABF ta över skötseln att anordna firandet av en muslimsk högtid. De antyder att det inte enbart är ett muslimskt/islamiskt firande utan att alla är välkomna vilket muslimerna inte gillar. De är missnöjda med att S har förvandlat högtiden till "något blandat gytter med globalistisk smörja". Även i Visionspartiet (med avhoppare från islamistpartiet Nyans) är man upprörda över att alla är inbjudna - oavsett bakgrund - till en festival där de firar gemenskap och mångfald.

Andras kommentarer om detta:

"Märkligt att muslimer, som enbart existerat i sådana här mängder i Sverige i några årtionden, får 600 000 för deras firande. Men Malmö ger inte sådana här enorma bidrag för uråldriga svenska traditioner, högtider och kultur".

"Vilken cirkus! Självklart ska man inte finansiera någonting som är islamistiskt  med skattepengar! Men om S och V inte har muslimernas stöd i Malmö så förlorar de. Islam i Malmö har ett starkt fäste, och sharia lag är applicerad. Som kvinna förväntas du följa dessa regler, annars kan du bli anmäld. Eller utsatt för hedersrelaterat förtryck och våld Burka, burkini, hijab och judehat är vardagsmat i Malmö".

"Imamer blir skitsura för att de inte kunde lägga vantarna på 600 000, men också för att Malmöpolitikerna ville anordna en multikulturell folkfest".

Min kommentar: Många tar till rasistkortet när vi anklagas för att inte respektera muslimernas kultur. Inga skolavslutningar i kyrkan för att visa hänsyn, och vissa svenska sånger har gjorts om för att ta hänsyn. Samma sak i skolor och förskolor. De vill bygga mer moskéer, och de kan få enorma summor i bidrag som betalas med våra skattepengar (som många har fått återbetala på grund av bidragsbrott). De har ansökt om att det ska byggas bönerum för muslimska läkare.

Men trots stora summor pengar så vill de inte bjuda in andra för att fira gemenskap och mångfald. Det är genom våra skattepengar som de har fått hjälp med att lära sig svenska (men alla vill inte det) och få möjlighet att bygga upp ett helt nytt liv med skola och utbildning. Och under tiden lever de på bidrag.

Varför är de så upprörda? Är det för att de som följer Koranen anser att vi kristna är "orena och otrogna?" Och därför ska vi inte bli inbjudna? Och för att deras ledare basunerar ut att Sverige ska lyda under islam? 

Du ger konkreta exempel från icke muslimer medan exemplen från muslimer verkar vara mer av typen hörsägen. kan du hänvisa till konkreta exempel även från muslimskt håll?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-06-10 14:58:18 följande:

Så många nya spännande kulturer vi fått

All form av hederskultur ska självklart bekämpas med alla tillbuds stående medel och ser vi till flickornas faktiska situation och möjligheter så är den bättre i Sverige än många andra delar av världen. Det är en positiv sak.

PS. Noterar i vanlig ordning att du kopierar text (den här gången från Aftonbladet) utan att citera eller ange källa. Du kanske inte begriper det men det är ett upphovsbrott. 

• KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-06-10 17:44:11 följande:

Varför hörs det inga högljudda rop från barrikaderna?

Håller du med mig om att Sveriges regering genast måste stoppa alla utvisningar av kvinnor till länder där de riskerar att utsättas för hederkultur och annan vidrig behandling?
  • KillBill

Anonym (Marie) skrev 2025-06-11 09:27:38 följande:
    Men vi hade inte sådana här problem när jag växte upp i Sverige. Det är något som har följt med invandringen. Och skjutningar, mord och sprängningar. Barn i 12-13-års åldern som är barnsoldater i kriminella gäng och utför brott. Utsatta områden där klaner styr. Jag jobbade på Försäkringskassan, men inte blev vi utsatta för hot och trakasserier. Samma sak när jag jobbade inom sjukvården, alla dörrar var öppna. Men på vissa akutmottagningar har de nu vakter för att skydda personalen, och låsta dörrar. Har vänner som fortfarande jobbar inom sjukvården, och unga gäng kommer in och är mycket hotfulla. Jag är tacksam att jag inte längre jobbar. 

Jag har upplevt Sverige när det var svenskt, och det var då ett helt annat land. Tryggt och säkert. Det är kanske svårt att förstå för den som inte har upplevt det tidigare Sverige, då såg det helt annorlunda ut. Vi är nu ett skräckexempel för andra länder. Så självklart är vi svenskar förtvivlade över vad som nu har hänt med vårt fina land. Men då är vi "rasister".

Sveriges historia när det gäller hedersrelaterade normer och sanktioner är långt ifrån fläckfri. Liknande mekanismer har funnits och finns fortfarande bland svenskar.

Under 1950-talet betraktades det som djupt skamligt för en kvinna att föda barn utanför äktenskapet. Det var inte ovanligt att ogifta mödrar möttes av socialt stigma eller till och med blev uteslutna ur sina familjer och släktgemenskaper. Liknande uteslutningsmekanismer kan än i dag drabba homosexuella.

I vissa religiösa samfund, exempelvis Jehovas vittnen eller Livets Ord (som Ebba Busch tidigare tillhört), förekommer det att medlemmar som väljer en annan livsväg eller kommer ut som homosexuella blir avvisade eller helt uteslutna från kontakt med både familj och församlingsmedlemmar. Konsekvenserna kan bli allvarliga och i värsta fall leda till isolering, psykisk ohälsa eller självmord.

• KillBill
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-11 19:53:35 följande:

Ursäkta långt inlägg. 

KillBill. Då vi skriver om invandringen, och gängkriminalitet, så verkar det vara väldigt viktigt för dig att leta fram fakta om att det svenska folket också har betett sig på fel sätt. Och naturligtvis har vi det, svenska människor har också både bra, dåliga och mycket dåliga sidor. Som alla andra. Du blir frustrerad om artiklar (men som fortfarande är aktuella) är några år gamla. Men här tar du upp vad som gällde på 50-talet, och det är inte särskilt aktuellt. Om vi skriver om mord, sprängningar och skjutningar så jämför du detta med att "svenskar har utfört ett hundratal sprängningar av bankomater". Men det är väl inte jämförbart? För att förstå dig lite bättre, varför är det så viktigt för dig att få fram negativ fakta om oss svenskar? 

Vi är många som inte accepterar Jehovas Vittnen. Och när det gäller Livets Ord, så anser jag att det finns bara ett ord: RUN! Men könsstympning och hedersrelaterat förtryck och våld är någonting helt annat. För ett tag sedan blev en flicka strypt av sin egen pappa i en bil när de övriga familjemedlemmarna satt bredvid. Hur kunde de acceptera detta, och hur kan man döda sin egen dotter? Och sedan dumpa henne i ett vindskydd ute i skogen? En mamma hade blivit överkörd av sin egen son påhejad av de övriga i släkten.

Källa: Nationellt Centrum för hedersrelaterat förtryck och våld
    Socialstyrelsen har uppskattat att c:a 68 000 flickor och kvinnor kan vara könsstympade. Och mellan 13 000 - 23 000 flickor befinner sig i riskzonen för detta. 

Källa: Utrikesdepartementet
    Statistik angående bortförda personer i en hederskontext: År 2023 var det 136 individer, varav 96 var barn. Det finns ett mörkertal av hur många vuxna och barn som bortförs varje år. 

KillBill. Du har skrivit att i ex. Jehovas Vittnen och Livets Ord så förekommer det att medlemmar som väljer en annan livsväg, eller kommer ut som homosexuella, blir avvisade eller helt uteslutna från kontakt med både familj och församlingsmedlemmar. Konsekvenserna kan bli allvarliga, och i värsta fall leda till isolering, psykisk ohälsa eller självmord.

Jag läste om vad hedersrelaterat förtryck och våld innebär, och det är så mycket värre. Det är helt vedervärdigt hur flickor behandlas och trycks ner. Anses de inte ha något som helst värde? Och det är känt att hbtq-personer, och personer med funktionsnedsättning (framförallt intellektuell) har större utsatthet.  

Inom vilken religion förekommer detta? 
    Hur kan man döda en familjemedlem? 
    Finns det något straff för dem som utsätter sina barn för detta?
    Blir de utvisade efter en fängelsedom?
    Varför följer de inte de lagar som gäller i Sverige? 

KillBill. Du lägger alltid skulden på SD, men de är inte inblandade. Flört.  Jag kunde bara namnge källan eftersom min dator krånglar när jag ska skicka en länk. Så du behöver inte klaga på detta. 

Om du lät bli att insinuera att alla problem har kommit med invandringen så slapp jag och andra kommentera dina och andras oriktiga och eller främlingsfientliga inlägg.
Svar på tråden Mångkultur