Tom Araya skrev 2025-05-10 13:23:28 följande:
Två avtal, ett från 1994 och ett från 1999.
KillBill skrev 2025-05-10 12:25:33 följande:
Idag finns inget samarbete mellan Socialdemokraterna och Sveriges muslimska råd.
Har du en källa på det?
Var avtalen tidsbegränsade?Jag hade tänkt komma dit då det hör samman med den av mig frekvent kritiserade Reinfeldt-regeringen.
Det finns fler exempel, utspridda på lite olika partier.
Du hänvisar till skrivningar som är över 25 år gamla, men vad finns det egentligen för belägg för att Socialdemokraterna haft en islamist på en tung post i modern tid? Det enda konkreta exemplet jag kan komma på är Omar Mustafa, som 2013 valdes in i partistyrelsen. Han tvingades dock avgå redan efter sex dagar, efter omfattande intern och extern kritik.
Samtidigt representerade Moderaternas Abdirisak Waberi, med dokumenterade kopplingar till det Muslimska brödraskapet i Europa, partiet i Sveriges riksdag i fyra hela år utan att det väckte motsvarande reaktioner från den Moderata partiledningen.
Notera också att Moderaterna riktade stark kritik mot Socialdemokraterna för att de tvingade bort Omar Mustafa. därför kan man fråga sig och det är Socialdemokraterna eller Moderaterna som var eftergivna mot islamism..
www.expressen.se/nyheter/moderaten-forvanad-over-trangsyntheten/

Citat:
"Jag är oroad
Men till skillnad från Socialdemokraterna väljer Moderaterna inte att uppmana Waberi att lämna sin plats inom partiet. I Mostället förklarar Cecilia Magnusson, ordförande för Moderaternas förbundsstyrelse i Göteborg, att man är oroad över hur Socialdemokraterna har agerat i fallet med Omar Mustafa:
-Jag är oroad över hur de tänker. Vi har religions- och föreningsfrihet i det här landet. Man ska kunna vara politiskt aktiv samtidigt som man har en trosuppfattning, säger hon.
Waberi är förtroendevald i en organisation som bjuder in kända antisemiter, och har själv deltagit i möten med dessa?
-Jag har talat om det där med Abdirisak, och frågat: "Varför gör ni så här?". Han säger att det är ett sätt att låta alla komma till tals. Och jag måste utgå från de värderingar Abdirisak själv har. Vi har yttrandefrihet i Sverige. Jag har jobbat tillsammans med Abdirisak i flera år, och han är en oerhört bra människa, och jag känner flera personer som är medlemmar i Islamiska förbundet som har en otroligt bra människosyn.
Så du tycker att Socialdemokraterna har agerat fel i fallet med Omar Mustafa?
- Ja, det tycker jag. Jag är förvånad över att de har agerat så här trångsynt.
Har du förtroende för Abdirisak Waberi trots att han har deltagit i de här mötena?
- Jag har fullt förtroende för Abdirisak både som moderat och som muslim. Vi har både religions- och föreningsfrihet i Sverige och Abdirisak har alltid agerat som en väldigt god företrädare för oss i Moderaterna"