Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Mångkultur

Anonym (Anna) skrev 2025-05-02 10:59:58 följande:

Eftersom KillBills religion är islam så ser han ner på oss kristna, etniska svenskar. Han är bara här för att förolämpa oss och vara otrevlig. Är här på forumet både dagtid, kvällar och halva nätterna. Verkar vara ensam och väldigt bitter. Så det är egentligen ganska så meningslöst att lägga tid och energi på honom.

Det är rätt anmärkningsvärt att du sitter och hittar på saker om mig som du inte har en aning om och som dessutom är helt fel.

Jag är ateist, och till skillnad från dig respekterar jag grundläggande demokratiska principer, såsom rätten till religionsfrihet.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-05-02 13:12:55 följande:
    Vem bryr sig?

Nej jag väntade mig inte att du skulle förstå. Att du struntar i grundläggande demokratiska rättigheter, som religionsfrihet, har varit tydlig en längre tid.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-04 03:19:18 följande:
     Att propagera för, samla in pengar för eller rekrytera till organisationer som IS, Hamas, Hizbollah, Boko haram m.fl. borde illegaliseras.

Varför påstår du att det skulla vara tillåtet att samla in pengar till terroristorganisationer? Det har i lag varit förbjudet att finansiera terrorverksamhet sedan 2002 och Socialdemokraterna skärpe lagen så sent som 2022. 

Lagen från 2002:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2002444-om-straff-for-finansiering-av_sfs-2002-444/

Lagen från år 2022
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/terroristbrottslag-2022666_sfs-2022-666/

Tidigare kunde man dömas till 2 års fängelse för insamling för t.ex. Hamas eller nazistiska terrororganisationer. Med den nya lagen är straffet skärpt till fängelse i upp till 6 år (om brottet bettraktas som grovt). 

• KillBill

Hej Tom, varför svarar du inte på min fråga? Varför påstod du att det inte är förbjudet att samla in pengar till terrorism när det varit förbjudet i mer än 20 år?

KillBill skrev 2025-05-04 10:08:28 följande:

Varför påstår du att det skulla vara tillåtet att samla in pengar till terroristorganisationer? Det har i lag varit förbjudet att finansiera terrorverksamhet sedan 2002 och Socialdemokraterna skärpe lagen så sent som 2022. 

Lagen från 2002:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2002444-om-straff-for-finansiering-av_sfs-2002-444/

Lagen från år 2022
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/terroristbrottslag-2022666_sfs-2022-666/

Tidigare kunde man dömas till 2 års fängelse för insamling för t.ex. Hamas eller nazistiska terrororganisationer. Med den nya lagen är straffet skärpt till fängelse i upp till 6 år (om brottet bettraktas som grovt). 

• KillBill
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-09 20:59:34 följande:
    Även om jag inte är Tom så skriver jag ett inlägg. Du har även frågat mig varför jag inte har svarat på din fråga, och det har gjort dig frustrerad. Men det finns annat här i livet att göra; jobb, familj och vänner. Och då kan det gå några dagar, eller längre, innan man läser denna tråd.
    Ja men det har gått flera dagar sedan det felaktiga inlägget och användaren har postat nya inlägg i tråden senast idag så jag tyckte att det var befogat med en påminnelse.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 03:03:19 följande:
    Vad jag här vill urskilja i diskussionen är kulturen i samhället. Det är i mötet mellan människor, hur vi bemöter och behandlar varandra, hur vi fungerar i samhället, på arbetet, i skolan e.t.c. som jag anser är det väsentliga ur ett samhällsperspektiv. Det är på det planet jag förespråkar monokultur och assimilering av invandrade.

På ett rent personligt plan kan vi ha utrymme för en större variation, så länge det inte går till extrema nivåer, för det har inte samma påverkan på samhället. Så generellt sett så ser jag inget problem i att det här bor människor här med annan kulturell bakgrund, så länge den invandrade förstår på vilka områden de kan bevara sin ursprungskultur och på vilka områden som de bör ta till sig svensk kultur.

Såklart är det vi svenskar som har ansvaret för att hjälpa invandrade att förstå detta, men det krävs då att vi slutar vara rädda för att ställa vissa krav. Vi måste tvätta bort rasismstämpeln från sunda och rimliga krav på de som invandrar.
    Cheers skrev 2025-05-09 22:46:36 följande:

Nog hade det varit mycket enklare och bättre om du bara skrivit att du är emot immigranter som bryter mot svensk lag eller stöder IS.

Men mina tankar är lite vidare än så, annars hade vi nog alla varit överens, för jag tror att även mångkulturalisterna stödjer det du skriver, utom möjligtvis de mest extrema, som i princip hatar eller förnekar allt som är svenskt.

Med ett mångkulturellt samhälle med en politisk makt som tänker mångkulturalistiskt, där inkludering står över nästan allt annat, så finns även potentialen till att lagar ändras som en anpassning till andra kulturer. Detta kommer sannolikt att hända om allt fler immigrerade med bristande kulturell assimilation når positioner inom svensk offentlig förvaltning och politik. Detta finns ju t.o.m. i avtal mellan Socialdemokraterna och Islamistiska organisationer, i utbyte mot deras röster vid val.

Du hänvisar till ett kritiserat avtal mellan Socialdemokraternas sidoorganisation Tro och Solidaritet och Sveriges muslimska råd från 1999 dvs för 26 år sedan. Idag finns inget samarbete mellan Socialdemokraterna och Sveriges muslimska råd.

Om du ska kritiser partier för islamism så är det rimligare att du lyfter fram moderaterna som så sent som 2014 hade en riksdagsman, Abdirizak Waberi, som samtigt som han satt i sveriges tiksdag  företrädde Muslimska brödraskapet i Europa.

sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2015-08-29 02:50:04 följande:
    Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

Sverige har i princip alltid haft mångfald. Romerna har bott här sedan 1500-talet, judar sedan 1600-talet, och tornedalingar samt sverigefinnar har varit en del av vårt land i hundratals år. Samerna har funnits här i tusentals år. Även muslimer har funnits i Sverige i hundratals år, om än i mindre antal.

Att vi tillåter olika språk, kulturer, religioner och traditioner dvs det som brukar förknippas med mångkultur är alltså inget nytt utan en del av vår historia som vi har haft i hundratals år.

Mot denna bakgrund vore det intressant att höra din syn på den typ av mångkultur som funnits i Sverige länge. Tycker du att vi ska fortsätta att bejaka och stödja olika språk, religioner, kulturer och traditioner, som vi gör med våra erkända minoriteter, eller bör vi ändra vårt förhållningssätt?

Om du anser att vi ska tillåta och värna om dessa mångfaldsaspekter för våra minoritetsgrupper men samtidigt begränsa samma rättigheter för andra som har kommit till vårt land, skulle det vara intressant att höra hur du ser på praktiska lösningar. Hur tänker du att detta skulle kunna genomföras i praktiken? Sverige är en demokrati där yttrandefrihet och religionsfrihet är grundläggande rättigheter. Hur menar du att vi skulle kunna tillåta mångkultur för vissa grupper i vårt land samtidigt som vi begränsar den för andra?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 13:23:28 följande:
    Två avtal, ett från 1994 och ett från 1999.
    KillBill skrev 2025-05-10 12:25:33 följande:

Idag finns inget samarbete mellan Socialdemokraterna och Sveriges muslimska råd.

Har du en källa på det?
    Var avtalen tidsbegränsade?Jag hade tänkt komma dit då det hör samman med den av mig frekvent kritiserade Reinfeldt-regeringen.

Det finns fler exempel, utspridda på lite olika partier.

Du hänvisar till skrivningar som är över 25 år gamla, men vad finns det egentligen för belägg för att Socialdemokraterna haft en islamist på en tung post i modern tid? Det enda konkreta exemplet jag kan komma på är Omar Mustafa, som 2013 valdes in i partistyrelsen. Han tvingades dock avgå redan efter sex dagar, efter omfattande intern och extern kritik.

Samtidigt representerade Moderaternas Abdirisak Waberi, med dokumenterade kopplingar till det Muslimska brödraskapet i Europa, partiet i Sveriges riksdag i fyra hela år utan att det väckte motsvarande reaktioner från den Moderata partiledningen.

Notera också att Moderaterna riktade stark kritik mot Socialdemokraterna för att de tvingade bort Omar Mustafa. därför kan man fråga sig och det är  Socialdemokraterna eller Moderaterna som var eftergivna mot islamism.. 

www.expressen.se/nyheter/moderaten-forvanad-over-trangsyntheten/

Citat:

"Jag är oroad

Men till skillnad från Socialdemokraterna väljer Moderaterna inte att uppmana Waberi att lämna sin plats inom partiet. I Mostället förklarar Cecilia Magnusson, ordförande för Moderaternas förbundsstyrelse i Göteborg, att man är oroad över hur Socialdemokraterna har agerat i fallet med Omar Mustafa:

-Jag är oroad över hur de tänker. Vi har religions- och föreningsfrihet i det här landet. Man ska kunna vara politiskt aktiv samtidigt som man har en trosuppfattning, säger hon.

Waberi är förtroendevald i en organisation som bjuder in kända antisemiter, och har själv deltagit i möten med dessa?

-Jag har talat om det där med Abdirisak, och frågat: "Varför gör ni så här?". Han säger att det är ett sätt att låta alla komma till tals. Och jag måste utgå från de värderingar Abdirisak själv har. Vi har yttrandefrihet i Sverige. Jag har jobbat tillsammans med Abdirisak i flera år, och han är en oerhört bra människa, och jag känner flera personer som är medlemmar i Islamiska förbundet som har en otroligt bra människosyn.

Så du tycker att Socialdemokraterna har agerat fel i fallet med Omar Mustafa?

- Ja, det tycker jag. Jag är förvånad över att de har agerat så här trångsynt.

Har du förtroende för Abdirisak Waberi trots att han har deltagit i de här mötena?

- Jag har fullt förtroende för Abdirisak både som moderat och som muslim. Vi har både religions- och föreningsfrihet i Sverige och Abdirisak har alltid agerat som en väldigt god företrädare för oss i Moderaterna"

• KillBill
    Cheers skrev 2025-05-10 13:59:46 följande:

Min syn på mångkultur är att det kan vara något positivt om vi har utlänningar som flyttat till Sverige och fört med sig sin kultur hit.

Det gäller om de är i mindre antal och inte som nu kan räknas i flera miljoner i vårt lilla land. Särskilt om deras kultur är svårförenlig med vår och i viktiga delar står i strid med vår som t. ex. när det gäller synen på vår demokrati, vårt rättssystem och kvinnosyn m.m. Då skapas som vi sett s.k. parallellsamhällen  och spänningar och konflikter med den svenska majoritetsbefolkningen.

Att Sverige har haft muslimer i hundratals år är ju inte sant. Sveriges första muslim kom från Ryssland 1897. 1946 fanns det fortfarande bara åtta muslimer i Stockholm (cit. Kyrkans tidning). Under de senaste decennierna har den muslimska immigrationen dock ökat lavinartat.

Att vi har haft  romer här sedan 1500-talet år ju inte precis något plus. De har ju alltid avsiktligt ställt sig vid sidan av samhället. På 1500-talet gjorde greve Anthonius  intåg i Stockholm med sin här, förkunnade Forum för levande historia på en utställning om romerna för några år sedan. Bortsett från att romernas hövding hette Anthonius är detta ju bara ett stort skämt.

Att vi tillåter olika språk, kulturer, religioner och traditioner i Sverige är ju en självklarhet i ett frihetligt liberalt samhälle.

Men samtidigt måste naturligtvis de som bor här permanent anpassa sig och lära sig svenska,  inte tillämpa sådant som privat rättsskipning (sharia) eller hedersförtryck, könsstympning eller andra normer, seder eller bruk som  uppenbarligen strider mot de normer som vi svenskar lever efter, i synnerhet naturligtvis svensk lag.

Den mångkultur som funnits i Sverige länge har jag inte haft några problem med. Det gäller t.ex. judarna som assimilerats i landet samtidigt som många behållit sin religion och vissa seder och bruk .Judarna har varit till stor nytta för Sverige och tillfört oss väldigt mycket inom vetenskap, konst och  kultur och handel m.m.

Problemen med mångkultur uppstår när vi får en massinvandring och stora grupper som varken kan och ofta inte vill anpassa sig till det svenska samhället. Vi får s.k. utanförskapsområden eller parallellsamhällen.

. Du frågar om jag tycker att vi ska fortsätta att bejaka och stödja olika språk, religioner, kulturer och traditioner, som vi gör med våra erkända minoriteter, eller bör vi ändra vårt förhållningssätt?

Jag anser att vi ska behandla alla minoritetsgrupper lika, inklusive de som benämns våra erkända minoriteter.  

Självklart ska vi tillåta andra kulturer så länge de kan godtas enligt svensk lag och svenska normer och inte gör någon skada, men jag anser inte att det finns någon anledning att staten eller kommunala myndigheter ska särskilt stödja olika minoritetsgrupper beroende på etnicitet, ras eller religion. Det är en sak som civilsamhället i så fall  lämpligen bör hantera. Skänk en slant till Tornedalningarna om du känner för det! 

Min fråga var egentligen riktad till Tom, men tack för svaret. Självklart håller jag med om att det är svensk lag som gäller i Sverige och sharia och liknande rättssystem hör inte hemma i vårt samhälle. Självklart inser jag också problemen med utanförskap och segregation och jag anser att det är där det verkliga problemet ligger, inte att människor med olika kulturer, religioner och traditioner lever i vårt land. Mångfald i sig är inte ett hot, det är när integrationen brister som problemen uppstår.

Det kom faktiskt muslimer till Sverige redan under stormaktstiden, i slutet av 1600-talet. Eftersom den lutherska protestantismen då var den enda tillåtna religionen i riket, kunde dessa personer inte öppet utöva sin tro. De var enligt lag tvungna att döpas och offentligt bekänna sig till den kristna läran för att få vistas eller bosätta sig i landet. Vi vet dock att det ibland kunde dröja flera år innan detta skedde. Under den tiden är det möjligt och i vissa fall sannolikt att dessa individer fortsatte att leva som muslimer i det tysta, innan de formellt döptes in i Svenska kyrkan. 

tifoislam.dk/article/download/125383/172111/263795

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 17:44:10 följande:
    Men du förstår inte sambandet mellan det du kallar "mångfald" och brister i integration?
    Det är framförallt segragationen som är problemet och den leder till bristande integration.  Problemet är inte mångfald eller att det bor människor från olika kulturer i vårt land.
Svar på tråden Mångkultur