Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Mångkultur

Tom Araya skrev 2025-10-09 10:11:45 följande:
    Man kan inte dra sådana slutsatser som du drog, för det saknas fakta för det, fakta som vilka förövarna är och eventuella mörkertal. Du antar att om offret är svensk, så är förövaren också svensk.

Andra relevanta frågor vi inte heller får svar på:
    Är alla lika medvetna om vad som gäller enligt lag?
    Är alla lika anmälningsbenägna som utsatta?

Om skillnaderna i våld i nära relationer mellan utanförskapsområden och väletablerade områden är små, är det ett tydligt tecken på att problemet är generellt och inte kopplat till svensk eller utländsk bakgrund.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-09 10:29:20 följande:
    Nej, det är det inte om du inte vet hur lagmedvetna och anmälningsbenägna olika grupper i befolkningen är eller vilka kontakter de har med samhället utanför familjens sfär.

Om du hade tittat på det jag senast länkade till så hade du sett exempel på en relation mellan en man och en kvinna med utländsk härkomst där mannen inte vill att kvinna ska utbilda sig och vistas ute i det svenska samhället och lära sig om hur det fungerar här och vilka rättigheter man som kvinna har i Sverige. Denna okunskap får nog antas vara ganska stor bland grupper där få kvinnor arbetar och många inte behärskar svenska.
    BRÅs rapport är inte baserad på polisanmälningar utan på självrapporterad utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen (NTU).
  • KillBill
    Anonym (Else) skrev 2025-10-09 15:30:58 följande:

Du bör nog ta med i beaktandet ett det råder ett annat grupptryck i utsatta områden, som gör att kvinnor kanske inte vågar anmäla på samma sätt. I vissa kulturer är det inte helt oacceptabelt att uppfostra sin kvinna, eller sina barn. Om det finns en stöd eller acceptans bland din omgivning ,kan den som bryter mot normer bli rejält utstött. 

Utöver det är förtroendet mot myndigheter, räddningstjänst och poliser betydligt lägre än hos svenskar.

Svenska män är bland de mest jämställda i världen. Visst finns det rötägg, men varken vår kultur eller samhälle har en acceptans för att en kvinna ska behöva lyda sin man, eller att mannen ska ha rätt att ge repressalier när kvinnan inte lyder.

Brås rapport bygger inte på polisanmälningar, utan på självrapporterad utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen (NTU).

Enligt Brå ligger våld mot kvinnor på en stabil nivå och har inte ökat per capita, trots ökad invandring. När det gäller det dödliga våldet per capita har det tvärtom minskat sedan 1970-talet, då nivåerna av dödligt våld mot kvinnor var betydligt högre samtidigt som andelen invandrare i befolkningen var väsentligt lägre än idag.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-09 19:09:28 följande:

Riksdagsledamoten Jamal El-Haj blev politisk vilde 2024, efter att Socialdemokraterna meddelat att de saknar förtroende för honom.

Nu har han startat ett nytt parti och lämnat en rad nya motioner.

Där föreslår han en enstatslösning i Palestina, att arabiska undervisas i svenska grundskolor och att invandringen till landet ökar kraftigt.

El-Hajs förslag: Erkänn arabiska i Sverige och öka invandringen - Kvartal

En enstatslösning är i praktiken det som Israels premiärminister Benjamin Netanyahu förespråkar. Han har tydligt markerat mot en palestinsk stat och talat om att Israel måste behålla kontrollen över hela området väster om Jordanfloden. Det innebär att han avvisar en tvåstatslösning och istället driver en linje där Israel har fullständig kontroll, samtidigt som palestinierna förvägras självbestämmande.

Förslaget från Jamal kan läsas här: 

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/palestina-och-israel-en-enstatslosning_hd021034/

• KillBill
    Anonym (Else) skrev 2025-10-09 15:30:58 följande:

Du bör nog ta med i beaktandet ett det råder ett annat grupptryck i utsatta områden, som gör att kvinnor kanske inte vågar anmäla på samma sätt. I vissa kulturer är det inte helt oacceptabelt att uppfostra sin kvinna, eller sina barn. Om det finns en stöd eller acceptans bland din omgivning ,kan den som bryter mot normer bli rejält utstött. 

Utöver det är förtroendet mot myndigheter, räddningstjänst och poliser betydligt lägre än hos svenskar.

Svenska män är bland de mest jämställda i världen. Visst finns det rötägg, men varken vår kultur eller samhälle har en acceptans för att en kvinna ska behöva lyda sin man, eller att mannen ska ha rätt att ge repressalier när kvinnan inte lyder.

Det finns män i Sverige som bevisligen har en annan syn på kvinnor än den du lyfter fram..

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-10 11:13:06 följande:
    Upplever du att det är den synen som representerar svenska män generellt?
    Nej, men mäns våld mot kvinnor, oavsett om det handlar om svenska eller utländska män, är ett allvarligt samhällsproblem. Varje år misshandlas, tvingas gömma sig eller mördas alltför många kvinnor i Sverige.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-10 20:18:24 följande:
    Då ska vi vara glada över att det bland svenskar inte finns ett kollektivt stöd för detta, där hela familjer, släkter, klaner håller ihop om förtrycket av kvinnor, som förekommer i andra kulturer.
    Det är gränslöst av dig att insinuera att andra grupper i Sverige kollektivt stödjer mäns våld mot kvinnor  och det är tydligt att du syftar på muslimer, eftersom det är den gruppen du alltid riktar kritik mot. Det finns ingen evidens för något sådant. Våld mot kvinnor är olagligt, och de allra flesta följer lagar och normer precis som alla andra. Enstaka fall handlar om individuella gärningsmän, inte om någon "kulturell konsensus". Att påstå motsatsen bygger på fördomar och rasistiska stereotyper och saknar grund i fakta. Tvärtom visar forskning att många muslimer i Sverige lever relativt sekulärt och följer svenska samhällsnormer.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-11 13:29:39 följande:
    Eftersom det mycket väl kan vara människor med en viss bakgrund som är överrepresenterade i gruppen som använder våld i nära relationer oavsett om de bor i ett utanförskapsområde eller ett "väletablerat" område så går det inte dra en sådan sluts. Givet då att man inte utgår från någon fördom om vart vilka grupper av människor bor men då är grundpremissen felaktig och därmed faller hela argumentet.

Det är ingen fördom att konstatera att invandrare generellt är underrepresenterade i Sveriges mer välbeställda bostadsområden. dessutom visar statistiken att dödligt våld mot kvinnor har minskat kraftigt sedan 1970-talet, då Sverige hade en relativt låg andel invandrare, till idag när andelen invandrare är betydligt högre.

Våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem som inte enbart kan kopplas till en viss grupps bakgrund. Den främsta gemensamma nämnaren är att det oftast handlar om män, oavsett om de är av svensk eller utländsk härkomst.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-11 14:33:50 följande:
    Du visar åter igen brist på insikt vad det gäller hederskultur, vad det innebär och hur omfattande problemet är.
    Nej du svarade på ett inlägg från mig som handlade om mäns våld mot kvinnor och din kommentar var både gränslös och fördomsfull.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-11 23:16:03 följande:
    Precis så uttryckte man sig inom S och V när man inte tog problematiken på allvar, exempelvis genom att lyssna på de som växt upp med den kulturen och har insikten. Det förhållningssättet är inget annat än ett svek mot utsatta kvinnor.

Det finns väldigt starka kopplingar mellan just hederskultur och det våld kvinnor utsätts för, som du inte verkar förstå.

Försök inte. Diskussionen började med att en imam, som numera är uppsagd, uppmanade män att använda våld mot kvinnor. Jag påpekade då att liknande attityder även förekommer bland vissa Sverigedemokratiska politiker något som jag även belyst med olika exempel. 

Efter det har jag i flera inlägg diskuterat mäns våld mot kvinnor ? inget annat.
    Plötsligt började du svara mig som att jag diskutderade hedersförtyck (vilket jag inte gjorde).  Jag har därefter förklarat att hedersförtryck är något annat än det jag diskuterar. Jag har dessutom, tidigare i tråden, tydligt markerat att även hedersförtryck är ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas.

Ditt inlägg, som både var gränslöst och fördomsfullt, var ett svar på mitt inlägg om mäns våld mot kvinnor, inte på något inlägg om hedersförtryck.

• KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-10-12 03:57:11 följande:
    Padirac skrev 2025-10-09 07:02:28 följande:
    Om du läser vad Killbill skriver så handlar påståendet enbart om mäns våld mot kvinnor, inte hästars, hundars eller kvinnors våld mot kvinnor.

Jag vet inte hur du gör när  du svarar på inlägg men det blir rätt svårt att förstå vem som skriver vad och det går inte att itera inläggen och få med vad du har skrivit men jag vill påpeka förljade:

Jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Men min diskussion handlar om mäns våld mot kvinnor på ett mer övergripande plan, och det är otvetydigt att detta våld utövas av män med såväl svensk som utländsk bakgrund.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt, inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-12 15:20:26 följande:
    Det hade varit relevant i en tråd om våldsbrott, men detta är en tråd om kultur.

Ja, men i tråden påbörjades en diskussion om mäns våld mot kvinnor. Om du tror att mäns våld mot kvinnor inte förekommer inom svensk kultur, då är du mer än lovligt naiv.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-12 15:30:38 följande:
    Om du inte ser och förstår skillnaden mellan enskild gärningsman och det kollektiva förtrycket i hederskulturer, så är du mer än lovligt naiv.

Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Men min diskussion handlar om mäns våld mot kvinnor på ett mer övergripande plan, och det är otvetydigt att detta våld utövas av män med både svensk och utländsk bakgrund.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt,  inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Varför vill du exkludera det våld mot kvinnor som utövas av män med svensk bakgrund och som vuxit upp med svensk kultur från diskussionen?

• KillBill
    nattuw skrev 2025-10-13 21:56:16 följande:
    Din ovetenskapliga premiss håller inte för en granskning. Vilket gör att din argumentation faller.

Nej, du har fel. Invandrare är kraftigt underrepresenterade i Sveriges mest välbärgade områden och överrepresenterade i landets socioekonomiskt utsatta områden. Det är inte en fördom, det är fakta.

I Sveriges mest välbärgade områden utgör personer med utländsk bakgrund ofta mindre än 15 % av befolkningen, vilket ligger långt under det svenska genomsnittet.

I de socioekonomiskt utsatta områdena är situationen tvärtom: där kan andelen med utländsk bakgrund uppgå till uppemot 80 %, alltså flera gånger högre än genomsnittet.

• KillBill
    nattuw skrev 2025-10-14 21:53:55 följande:
    Vilket inte har med saken att göra.

Det kan finnas en läkare från Sydafrika i ett högstatusområde som våldtar och misshandlar kvinnor på löpande band. Kvinnor som är så pass välintegrerade i samhället att de både kan anmäla och bli trodda.

Det kan hända att kvinnor i utanförskapsområden är mer beroende eller helt enkelt är rädda för sina män och att deras benägenhet att anmäla och bli trodda därmed är lägre.

Så ett resonemang om att frekvensen av våld i nära relationer baserat på bostadsort går använda för att bestämma vilken bakgrund förövarna har är bara nys.
    BRÅ:s NTU visar tydligt att mäns våld mot kvinnor är lika vanligt i väletablerade områden som i socioekonomiskt utsatta.

Annan forskning visar att både utlandsfödda och inrikesfödda män begår våld i nära relationer i proportion till sin andel av befolkningen.

Våld i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem oavsett var man bor eller vilken bakgrund gärningsmannen har. Därför bör fokus ligga på att förebygga och motverka våldet generellt, snarare än att koppla det till specifika grupper av människor. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-15 04:04:15 följande:
    ...och du tror på riktigt att kvinnor av utländsk härkomst, särskilt de mest utsatta och med lägst utbildning, i samma grad som svenska kvinnor (med svenska som modersmål) svarar på en trygghetsundersökningsenkät på svenska?
    Enkäten finns på engelska persiska och arabiska..
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-15 17:23:53 följande:
    Kopierat från:
    Brås statistiska undersökningar om brott Ett metodstöd för tolkning av resultat
    Brås statistiska undersökningar. Ett metodstöd.

"De personer som ingår i urvalet får en inbjudan till att delta i undersökningen via digital brevlåda (Kivra, Min Myndighetspost eller Billo). För dem som saknar digital brevlåda, eller som valt att inte få digitala utskick från SCB, görs utskicken med post."

"Webbenkäten finns på svenska och engelska, medan postenkäten finns på svenska, engelska, arabiska och persiska."

Hur många som ej kan läsa svenska tror du har valt digital brevlåda hos Kivra?
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-15 19:44:19 följande:
    1. De flesta kvinnor har själv blivit, eller känner någon kvinna som har blivit, utsatt för våld eller sexuella övergrepp
    2. De flesta män har aldrig, och känner inte heller någon man som, använt våld mot en kvinna eller som begått sexuella övergrepp mot en kvinna.

Vilket innebär att det finns en liten grupp män som ligger bakom de flesta fall som anmäls eller rapporteras.

Därav följer att vill man stävja våldet så är det effektivare att koppla våldet till de personer eller grupper där sannolikheten för ett våldsamt beteende är störst och rikta punktinsatser mot dessa personer eller grupper.

Därför bör man leta gemensamma nämnare hos de som ligger bakom våldet och använda sig av riktade insatser mot personer och grupper som uppvisar egenskaper som ofta återfinns hos de som använder sig av våld.

Så länge det inte görs så blir pratet om att förebygga och motarbeta bara tomma floskler.

Det är en vanlig föreställning att en liten grupp män skulle stå för merparten av våldet mot kvinnor, men det stöds inte av forskningen. Tvärtom visar bland annat forskning att våld i nära relationer är relativt jämnt spritt i befolkningen. Det finns alltså ingen tydligt avgränsad "grupp våldsamma män" som ensamt står bakom majoriteten av våldet.

Dessutom är det problematiskt att dra slutsatser om samhällsfenomen utifrån anekdotisk evidens, som att "de flesta kvinnor känner någon som blivit utsatt" eller "de flesta män känner ingen förövare". Sådana personliga observationer säger väldigt lite om hur våldet faktiskt fördelar sig i samhället. Våld i nära relationer är dessutom ofta dolt, och många gärningsmän lever utåt sett till synes vanliga liv vilket gör att deras omgivning sällan känner till övergreppen.

Våld i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem, oavsett var man bor eller vilken bakgrund gärningsmannen har. Därför bör fokus ligga på att förebygga och motverka våldet generellt  inte på att peka ut eller koppla det till vissa grupper av människor.

Svar på tråden Mångkultur