Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Mångkultur

Tom Araya skrev 2025-04-04 15:56:59 följande:
    Du har fel.

Islam har naturligt en politisk del genom Muhammeds egna exempel som politiskt engagerad och att Islam är lika mycket kultur, filosofi och ideologi.
    Nej. slam är i grunden inte mer politisk än kristendom och judendom.  Däremot finns det många som politiserar religionen. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    I USA växer den kristna och fundamentalistiska rörelsen (kristendomens motsvarighet till islamism) sig starkare. Det kan vara en fråga om tid innan Kristdemokraterna i Sverige (företrädare för politisk kristendom) börjar förespråka liknande idéer här.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-04-29 14:56:03 följande:
    Muhammed, Sharia, muslimskt teokratisk statsmakt... hur många exempel ska jag räkna upp som ekar åt samma håll?
    Hur ser du på kristendomens makt i Polen, Ryssland, Irland, Italien, USA, eller i många länder i sydamerika t.ex. Paraguay ? Det är länder där kyrkan har stor makt eller där den kristna religionen har stor påverkan på ländernas politik. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-04-29 14:56:03 följande:
    Muhammed, Sharia, muslimskt teokratisk statsmakt... hur många exempel ska jag räkna upp som ekar åt samma håll?

Jag återpublicerar detta inlägg. Vad är din uppfattning om att USAs regering uppmanar människor att rapportera "anti-kristen" inställning? Det är ju en typ av 
    shariapoliser fast i kristen tappning.

• KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-05-01 11:28:31 följande:
    Återigen, ditt vanliga sätt, att flytta fokus.

Du försvarar det gång på gång och enligt dig är det helt ok att tusen terrorister och mördare (ur den religion man inte får nämna vid namn) begår tusen fel och tusen mord bara för att kristna också har gjort fel.

Du står upp för att det är ok att de religiösa vars religion inte får nämnas, i dag i modern upplyst tid år 2025, mördar massor av människor för att kristna begick fel t ex för snart 1 000 år sedan (!), på 1100 talet...

För normala moderna upplysta människor är det nog svårt, för att inte säga helt omöjligt, greppa vad som försiggår i din hjärna..?

Den stora frågan är vad som egentligen pågår hos dig. Varför antyder du att jag skulle försvara terrorister och mördare, när det enda jag gör är att lyfta fram det uppenbara faktumet att grymheter har förekommit och fortfarande förekommer inom alla religioner?

Jag vet inte hur gammal du är, men vi som minns 70- och 80-talet vet att även dåtidens terrorism och politiska mord i flera fall hade kopplingar till kristendomen (till exempel konflikten på Nordirland). Under 90-talet bevittnade världen hur hundratusentals människor mördades, lemlästades och fördrevs i Rwanda ? ett folkmord där en stor del av förövarna var kristna. I närtid har vi kunnat läsa om hur pojkar våldtagit inom katolska kyrkan och om flickor, vissa så unga som tio år, som nekats abort efter att ha våldtagits. Tycker du inte att det är fruktansvärt att våldtagna småflickor förvägras abort med kristendomen som försvar?

Min poäng är varken att försvara eller att utmåla någon särskild religion som ond, utan att konstatera att våld, fanatism och övergrepp kan frodas inom alla religiösa traditioner.

Jag värnar om ett Sverige där grundläggande demokratiska principer försvaras. Det innebär religionsfrihet vare sig det handlar om kristendom, islam, judendom eller m.fl så länge detta sker inom ramen för lag och mänskliga rättigheter.

Anser du att alla religioner, till exempel islam, har rätt att existera och praktiseras i Sverige?

• KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-05-01 18:12:52 följande:
    Nej, faktiskt inte.

I det fallet, när en viss religion praktiseras i Sverige och i världen så som den ofta gör,
    så som t ex i påskupploppen,
    i det exemplet där religionen praktiserades med samhällsstörtande upplopp som ett direkt svar på att en påstådd religiös skrift (som bl a handlar om någon typ av påhittad fantasi-tomte),
    där religionen praktiserades på ett sätt som helt och hållet saknar motstycke i modern tid gällande praktiserandet av någon annan religion,
    i det fallet anser jag INTE att den religionen har rätt att praktiseras på det sätt den gjorde.

Och detta är bara ett exempel från lilla Sverige, ett exempel av många gällande hur den religionen ofta praktiseras, om man ser det i ett större och internationellt perspektiv.
    Det finns ingen annan religion som i modern tid har praktiserats på något liknande sätt som de religiösa fanatikerna tillämpade sin religion i samband med påskupploppen.
    Du får försöka hitta på vilka fantasier du vill, men den religiösa tillämpningen i o m påskupploppen saknar motstycke i Sverige.

Min åsikt är att ingen religion ska ha någon som helst rätt att praktiseras så som den praktiserades i de samhällsstörtande påskupploppen!

Jag skulle aldrig stödja att t ex kristendomen skulle få praktiseras på detta sätt, när någon bränt Bibeln, och det rent hypotetiskt skulle resultera i samhällsstörtande upplopp motsvarande påskupploppen. Aldrig!

Som jämförelse:
    Om någon grupp skulle få för sig att tillbedja fantasifiguren Fantomen, gruppen själva utnämner serietidningen Fantomen till att vara en religiös skrift.
    Någon som inte gillar Fantomen, inte gillar vad den fantasifiguren och den serien står för, ger sig till att bränna några exemplar av serietidningen Fantomen,
    vilket får till följd att den gruppen som tillber seriefiguren Fantomen blir fullkomligt vansinniga och börjar i religionens namn (Fantomens namn...) göra samhällsstörtande upplopp, liknande påskupploppen.
    Med min och mångas moderna syn på religion så är jämförelsen adekvat.
    Men inte heller i detta fall skulle jag anse att de som tillber Fantomen skulle ha rätt att praktisera sin religion på ett sätt motsvarande påskupploppen.

Jag vågar påstå att en majoritet av svenskarna delar min uppfattning och alltså har direkt motsatt åsikt mot din.

Att praktisera sin religion genom upplopp, för att någon bränner en en fantasi-skrift (oavsett vad vissa fanatiker vill kalla den skriften), är enligt min åsikt absolut ingen rättighet.

Varför fastnar du vid isolerade händelser som påskupploppen som inträffade för 3 år sedan? Majoriteten av muslimer fördömde våldet, och de högerextremister som under de senaste åren bränt koraner lindade i bacon för att försöka skapa nya kravaller har totalt misslyckats och det mesta har förlöpt lugnt.

Att du inte accepterar att alla religioner som respekterar svensk lag och mänskliga rättigheter (vilket de flesta muslimer gör) ska få verka fritt i Sverige innebär att du vänder dig emot grundläggande demokratiska fri- och rättigheter.

Att du drar in Fantomen i en diskussion om demokrati och religionsfrihet är mer barnsligt än konstruktivt..

• KillBill
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-01 21:41:48 följande:
    I en annan tråd ställdes frågan "är islamisering bra" och man kunde rösta. 83% svarade nej, så det verkar vara etniska svenskars inställning till detta. De som röstade "ja" var väl invandrare. 25% av befolkningen är invandrare, och vi ska inte behöva plågas av böneutrop. Om vi flyttade till deras länder, skulle de då acceptera att kyrkklockor skulle dåna? Knappast troligt. Så varför ska vi behöva acceptera detta?

Tror du verklingen att en ihopsnickrad enkät i en tråd på Familjeliv utgör ett statistiskt tillförlitligt underlag? Det är väl främst den här typen av lirare som svarar.. 
    Skrattande

www.facebook.com/watch/

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-05-01 22:19:50 följande:

KillBill. Om du googlar "islamisering i Sverige" så kan du läsa hur detta uppfattas.

Hasse-Rasse vill inte bli kebabsås
  • KillBill
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-01 22:42:55 följande:
    Det var visst väldigt känsligt att 83% är emot din religion islam.

Det heter inte "verklingen" utan verkligen.

Och nu fick du det sagt, du anser att alla på detta forum är idioter. Varför är du då här 15 timmar om dygnet?

Tack för att du påpekade mitt stavfel! Jag har en släng av dyslexi, så stavningen är något jag kämpar med. Och nej, jag tog det inte alls som något känsligt. Jag är mest fascinerad över att det faktiskt finns människor som på allvar tror att en enkät i en tråd på Familjeliv kan ses som ett statistiskt tillförlitligt underlag. I omröstningstrådar om Sverigedemokraterna här på Familjeliv får det partiet till exempel extremt mycket mer stöd än i riktiga val  och tillförlitligheten i de enkäter du hänvisar till är nog ungefär densamma .Solig

Svar på tråden Mångkultur