• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Cheers
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-04-30 16:08:41 följande:
    Ja, jag förstod.
    Men ironi kan vara mycket svårt att förstå när det sker i skriven form.

Jag avsåg mest göra tydligt för de som ofta och ständigt anmäler den typen av inlägg, att inlägget faktiskt tillförde något i sak och att det faktiskt råder åsiktsfrihet.
    Att det inlägget alltså inte kan underkännas på dessa grunder.

Men ibland verkar det tyvärr som att "tjatet" lönar sig och den sakliga bedömningen av själva grunden råkar "glömmas bort" och får komma i andra hand? Eller om det beror på att bedömaren helt enkelt delar anmälarens åsikt om värdegrund eller något annat tramsigt?
    Våra tankar går i samma banor. Tack för svaret.
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    KillBill skrev 2025-04-30 17:32:48 följande:
    Hur ser du på kristendomens makt i Polen, Ryssland, Irland, Italien, USA, eller i många länder i sydamerika t.ex. Paraguay ? Det är länder där kyrkan har stor makt eller där den kristna religionen har stor påverkan på ländernas politik. 
    Återigen, ditt vanliga sätt, att flytta fokus.

Du försvarar det gång på gång och enligt dig är det helt ok att tusen terrorister och mördare (ur den religion man inte får nämna vid namn) begår tusen fel och tusen mord bara för att kristna också har gjort fel.

Du står upp för att det är ok att de religiösa vars religion inte får nämnas, i dag i modern upplyst tid år 2025, mördar massor av människor för att kristna begick fel t ex för snart 1 000 år sedan (!), på 1100 talet...

För normala moderna upplysta människor är det nog svårt, för att inte säga helt omöjligt, greppa vad som försiggår i din hjärna..?
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-05-01 11:28:31 följande:
    Återigen, ditt vanliga sätt, att flytta fokus.

Du försvarar det gång på gång och enligt dig är det helt ok att tusen terrorister och mördare (ur den religion man inte får nämna vid namn) begår tusen fel och tusen mord bara för att kristna också har gjort fel.

Du står upp för att det är ok att de religiösa vars religion inte får nämnas, i dag i modern upplyst tid år 2025, mördar massor av människor för att kristna begick fel t ex för snart 1 000 år sedan (!), på 1100 talet...

För normala moderna upplysta människor är det nog svårt, för att inte säga helt omöjligt, greppa vad som försiggår i din hjärna..?

Den stora frågan är vad som egentligen pågår hos dig. Varför antyder du att jag skulle försvara terrorister och mördare, när det enda jag gör är att lyfta fram det uppenbara faktumet att grymheter har förekommit och fortfarande förekommer inom alla religioner?

Jag vet inte hur gammal du är, men vi som minns 70- och 80-talet vet att även dåtidens terrorism och politiska mord i flera fall hade kopplingar till kristendomen (till exempel konflikten på Nordirland). Under 90-talet bevittnade världen hur hundratusentals människor mördades, lemlästades och fördrevs i Rwanda ? ett folkmord där en stor del av förövarna var kristna. I närtid har vi kunnat läsa om hur pojkar våldtagit inom katolska kyrkan och om flickor, vissa så unga som tio år, som nekats abort efter att ha våldtagits. Tycker du inte att det är fruktansvärt att våldtagna småflickor förvägras abort med kristendomen som försvar?

Min poäng är varken att försvara eller att utmåla någon särskild religion som ond, utan att konstatera att våld, fanatism och övergrepp kan frodas inom alla religiösa traditioner.

Jag värnar om ett Sverige där grundläggande demokratiska principer försvaras. Det innebär religionsfrihet vare sig det handlar om kristendom, islam, judendom eller m.fl så länge detta sker inom ramen för lag och mänskliga rättigheter.

Anser du att alla religioner, till exempel islam, har rätt att existera och praktiseras i Sverige?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    KillBill skrev 2025-05-01 12:36:43 följande:

Den stora frågan är vad som egentligen pågår hos dig. Varför antyder du att jag skulle försvara terrorister och mördare, när det enda jag gör är att lyfta fram det uppenbara faktumet att grymheter har förekommit och fortfarande förekommer inom alla religioner?

Jag vet inte hur gammal du är, men vi som minns 70- och 80-talet vet att även dåtidens terrorism och politiska mord i flera fall hade kopplingar till kristendomen (till exempel konflikten på Nordirland). Under 90-talet bevittnade världen hur hundratusentals människor mördades, lemlästades och fördrevs i Rwanda ? ett folkmord där en stor del av förövarna var kristna. I närtid har vi kunnat läsa om hur pojkar våldtagit inom katolska kyrkan och om flickor, vissa så unga som tio år, som nekats abort efter att ha våldtagits. Tycker du inte att det är fruktansvärt att våldtagna småflickor förvägras abort med kristendomen som försvar?

Min poäng är varken att försvara eller att utmåla någon särskild religion som ond, utan att konstatera att våld, fanatism och övergrepp kan frodas inom alla religiösa traditioner.

Jag värnar om ett Sverige där grundläggande demokratiska principer försvaras. Det innebär religionsfrihet vare sig det handlar om kristendom, islam, judendom eller m.fl så länge detta sker inom ramen för lag och mänskliga rättigheter.

Anser du att alla religioner, till exempel islam, har rätt att existera och praktiseras i Sverige?

Nej, faktiskt inte.

I det fallet, när en viss religion praktiseras i Sverige och i världen så som den ofta gör,
    så som t ex i påskupploppen,
    i det exemplet där religionen praktiserades med samhällsstörtande upplopp som ett direkt svar på att en påstådd religiös skrift (som bl a handlar om någon typ av påhittad fantasi-tomte),
    där religionen praktiserades på ett sätt som helt och hållet saknar motstycke i modern tid gällande praktiserandet av någon annan religion,
    i det fallet anser jag INTE att den religionen har rätt att praktiseras på det sätt den gjorde.

Och detta är bara ett exempel från lilla Sverige, ett exempel av många gällande hur den religionen ofta praktiseras, om man ser det i ett större och internationellt perspektiv.
    Det finns ingen annan religion som i modern tid har praktiserats på något liknande sätt som de religiösa fanatikerna tillämpade sin religion i samband med påskupploppen.
    Du får försöka hitta på vilka fantasier du vill, men den religiösa tillämpningen i o m påskupploppen saknar motstycke i Sverige.

Min åsikt är att ingen religion ska ha någon som helst rätt att praktiseras så som den praktiserades i de samhällsstörtande påskupploppen!

Jag skulle aldrig stödja att t ex kristendomen skulle få praktiseras på detta sätt, när någon bränt Bibeln, och det rent hypotetiskt skulle resultera i samhällsstörtande upplopp motsvarande påskupploppen. Aldrig!

Som jämförelse:
    Om någon grupp skulle få för sig att tillbedja fantasifiguren Fantomen, gruppen själva utnämner serietidningen Fantomen till att vara en religiös skrift.
    Någon som inte gillar Fantomen, inte gillar vad den fantasifiguren och den serien står för, ger sig till att bränna några exemplar av serietidningen Fantomen,
    vilket får till följd att den gruppen som tillber seriefiguren Fantomen blir fullkomligt vansinniga och börjar i religionens namn (Fantomens namn...) göra samhällsstörtande upplopp, liknande påskupploppen.
    Med min och mångas moderna syn på religion så är jämförelsen adekvat.
    Men inte heller i detta fall skulle jag anse att de som tillber Fantomen skulle ha rätt att praktisera sin religion på ett sätt motsvarande påskupploppen.

Jag vågar påstå att en majoritet av svenskarna delar min uppfattning och alltså har direkt motsatt åsikt mot din.

Att praktisera sin religion genom upplopp, för att någon bränner en en fantasi-skrift (oavsett vad vissa fanatiker vill kalla den skriften), är enligt min åsikt absolut ingen rättighet.
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-05-01 18:12:52 följande:
    Nej, faktiskt inte.

I det fallet, när en viss religion praktiseras i Sverige och i världen så som den ofta gör,
    så som t ex i påskupploppen,
    i det exemplet där religionen praktiserades med samhällsstörtande upplopp som ett direkt svar på att en påstådd religiös skrift (som bl a handlar om någon typ av påhittad fantasi-tomte),
    där religionen praktiserades på ett sätt som helt och hållet saknar motstycke i modern tid gällande praktiserandet av någon annan religion,
    i det fallet anser jag INTE att den religionen har rätt att praktiseras på det sätt den gjorde.

Och detta är bara ett exempel från lilla Sverige, ett exempel av många gällande hur den religionen ofta praktiseras, om man ser det i ett större och internationellt perspektiv.
    Det finns ingen annan religion som i modern tid har praktiserats på något liknande sätt som de religiösa fanatikerna tillämpade sin religion i samband med påskupploppen.
    Du får försöka hitta på vilka fantasier du vill, men den religiösa tillämpningen i o m påskupploppen saknar motstycke i Sverige.

Min åsikt är att ingen religion ska ha någon som helst rätt att praktiseras så som den praktiserades i de samhällsstörtande påskupploppen!

Jag skulle aldrig stödja att t ex kristendomen skulle få praktiseras på detta sätt, när någon bränt Bibeln, och det rent hypotetiskt skulle resultera i samhällsstörtande upplopp motsvarande påskupploppen. Aldrig!

Som jämförelse:
    Om någon grupp skulle få för sig att tillbedja fantasifiguren Fantomen, gruppen själva utnämner serietidningen Fantomen till att vara en religiös skrift.
    Någon som inte gillar Fantomen, inte gillar vad den fantasifiguren och den serien står för, ger sig till att bränna några exemplar av serietidningen Fantomen,
    vilket får till följd att den gruppen som tillber seriefiguren Fantomen blir fullkomligt vansinniga och börjar i religionens namn (Fantomens namn...) göra samhällsstörtande upplopp, liknande påskupploppen.
    Med min och mångas moderna syn på religion så är jämförelsen adekvat.
    Men inte heller i detta fall skulle jag anse att de som tillber Fantomen skulle ha rätt att praktisera sin religion på ett sätt motsvarande påskupploppen.

Jag vågar påstå att en majoritet av svenskarna delar min uppfattning och alltså har direkt motsatt åsikt mot din.

Att praktisera sin religion genom upplopp, för att någon bränner en en fantasi-skrift (oavsett vad vissa fanatiker vill kalla den skriften), är enligt min åsikt absolut ingen rättighet.

Varför fastnar du vid isolerade händelser som påskupploppen som inträffade för 3 år sedan? Majoriteten av muslimer fördömde våldet, och de högerextremister som under de senaste åren bränt koraner lindade i bacon för att försöka skapa nya kravaller har totalt misslyckats och det mesta har förlöpt lugnt.

Att du inte accepterar att alla religioner som respekterar svensk lag och mänskliga rättigheter (vilket de flesta muslimer gör) ska få verka fritt i Sverige innebär att du vänder dig emot grundläggande demokratiska fri- och rättigheter.

Att du drar in Fantomen i en diskussion om demokrati och religionsfrihet är mer barnsligt än konstruktivt..

• Anonym (Anna)
    KillBill skrev 2025-05-01 12:36:43 följande:

I en annan tråd ställdes frågan "är islamisering bra" och man kunde rösta. 83% svarade nej, så det verkar vara etniska svenskars inställning till detta. De som röstade "ja" var väl invandrare. 25% av befolkningen är invandrare, och vi ska inte behöva plågas av böneutrop. Om vi flyttade till deras länder, skulle de då acceptera att kyrkklockor skulle dåna? Knappast troligt. Så varför ska vi behöva acceptera detta?
  • KillBill
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-01 21:41:48 följande:
    I en annan tråd ställdes frågan "är islamisering bra" och man kunde rösta. 83% svarade nej, så det verkar vara etniska svenskars inställning till detta. De som röstade "ja" var väl invandrare. 25% av befolkningen är invandrare, och vi ska inte behöva plågas av böneutrop. Om vi flyttade till deras länder, skulle de då acceptera att kyrkklockor skulle dåna? Knappast troligt. Så varför ska vi behöva acceptera detta?

Tror du verklingen att en ihopsnickrad enkät i en tråd på Familjeliv utgör ett statistiskt tillförlitligt underlag? Det är väl främst den här typen av lirare som svarar.. 
    Skrattande

www.facebook.com/watch/

• Shiba56

KillBill. Om du googlar "islamisering i Sverige" så kan du läsa hur detta uppfattas.

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-05-01 22:19:50 följande:

KillBill. Om du googlar "islamisering i Sverige" så kan du läsa hur detta uppfattas.

Hasse-Rasse vill inte bli kebabsås
  • Anonym (Anna)
    KillBill skrev 2025-05-01 22:18:07 följande:

Tror du verklingen att en ihopsnickrad enkät i en tråd på Familjeliv utgör ett statistiskt tillförlitligt underlag? Det är väl främst den här typen av lirare som svarar.. 
    Skrattande

www.facebook.com/watch/

Det var visst väldigt känsligt att 83% är emot din religion islam.

Det heter inte "verklingen" utan verkligen.

Och nu fick du det sagt, du anser att alla på detta forum är idioter. Varför är du då här 15 timmar om dygnet?

Svar på tråden Mångkultur