• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Cheers
    Tom Araya skrev 2025-05-10 17:53:35 följande:
    Man ska inte blanda ihop eller jämföra USA med Sverige alls i detta fall. Den sk "smätdegeln" är aktuell när du har väldigt stora minoritetsgrupper etablerade under flera generationer. I USA är också den kristna (vita) majoritetskulturen mycket påtaglig och dominerande.
    Du verkar inte fatta att jag inte har jämfört USA med Sverige.

Jämförelsen avser den den syn på mångkulturen som  en kulturblandning/mix som du felaktigt påstått att så många har i Sverige.  

Om USA verkligen är en sådan smäldegel är en annan fråga även om denna bild är mycket utbredd både i Sverige och i USA.

Men nu får det räcka med detta käbbel som bara hålls vid liv av dina missuppfattningar om det mesta.

• Cheers

Jag roade mig med att titta i regeringens dokument Agenda för mångkultur.

Där förekommer uttrycket mångfald 157 gånger. Svensk mångkultur syftar alltså  på en mångfald av olika kulturer, en palett som de skriver, som lever sida vid sida. Parallellt alltså. I parallellsamhällen...

Man kan jämföra med USA där en vanlig bild är att USA är en smältdegel för olika kulturer som blandas och smälter ihop till något nytt. Det har aldrig varit på tal om i Sverige där man tvärt om är noga med att olika kulturer ska respekteras och kunna behålla sin  egen särart.

www.regeringen.se/contentassets/d0ee9232708942afb462b5fd52f053dc/agenda-for-mangkultur---programforklaring-och-kalendarium-for-mangkulturaret-2006-betankandet/

• Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-10 23:41:32 följande:
    Du verkar inte fatta att jag inte har jämfört USA med Sverige.

Jämförelsen avser den den syn på mångkulturen som  en kulturblandning/mix som du felaktigt påstått att så många har i Sverige.  

Om USA verkligen är en sådan smäldegel är en annan fråga även om denna bild är mycket utbredd både i Sverige och i USA.

Men nu får det räcka med detta käbbel som bara hålls vid liv av dina missuppfattningar om det mesta.

Nej, jag har aldrig påstått att det är amerikansk "smältdegel" som svensk mångkulturalism eftersträvar.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-10 18:26:42 följande:
    Det är framförallt segragationen som är problemet och den leder till bristande integration.  Problemet är inte mångfald eller att det bor människor från olika kulturer i vårt land.
    Segregation är lika mycket ett resultat som orsak till bristande integration.
  • Cheers
    Tom Araya skrev 2025-05-11 00:21:06 följande:
    Nej, jag har aldrig påstått att det är amerikansk "smältdegel" som svensk mångkulturalism eftersträvar.
    Vad du har gjort är att påstå att många verkar anse att mångkultur är något som automatiskt uppstår när man bor människor med olika kulturell bakgrund i samma land och på så vis vill de radera all etniskkulturell identitet. Ett annat sätt att förklara det sistnämnda är att mångkulturalisterna häller i alla färger, rör om och analyserar färgen som blir, men förnekar att det från början var olika färger man rörde ihop.

Det låter väldigt mycket som en smältdegel måste man ju säga, så varför förnekar du dina egna påståenden? Det du skriver är så virrigt.
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-11 01:23:30 följande:
    Vad du har gjort är att påstå att många verkar anse att mångkultur är något som automatiskt uppstår när man bor människor med olika kulturell bakgrund i samma land och på så vis vill de radera all etniskkulturell identitet. Ett annat sätt att förklara det sistnämnda är att mångkulturalisterna häller i alla färger, rör om och analyserar färgen som blir, men förnekar att det från början var olika färger man rörde ihop.

Det låter väldigt mycket som en smältdegel måste man ju säga, så varför förnekar du dina egna påståenden? Det du skriver är så virrigt.
    Det blir väldigt komplicerat och förvirrande när man tar in mångkulturalisternas syn på saken, för när de pratar om svensk kultur så är det precis så de resonerar, men om kultur från andra länder kan det låta annorlunda. Samtidigt som de talar sig varma för mångkultur så talar de om svensk kultur på ett sätt som om det tillämpades för all kultur, så kan inte kultur med egen identitet knappt existera annat än i länder eller områden som har varit mycket isolerade i århundraden.
    De motsäger sig själva utan själva förstå det.
    För själva begreppet "mångkultur" fordrar ett plural av identifierade särarter.

För att invandrade ska kunna integreras eller assimileras i det svenska samhället så måste vi själva också förstå vad svensk kultur är och där finns stora brister.
    Man brukar prata om att den sk "Jantelagen" är en del av svensk kultur. Jag vill hävda att vi även tillämpar Jantelagen om svensk kultur och det skapar problem i mötet med människor av annan kulturell bakgrund och som lever i Sverige.
  • Cheers
    Tom Araya skrev 2025-05-11 05:00:16 följande:
    Det blir väldigt komplicerat och förvirrande när man tar in mångkulturalisternas syn på saken, för när de pratar om svensk kultur så är det precis så de resonerar, men om kultur från andra länder kan det låta annorlunda. Samtidigt som de talar sig varma för mångkultur så talar de om svensk kultur på ett sätt som om det tillämpades för all kultur, så kan inte kultur med egen identitet knappt existera annat än i länder eller områden som har varit mycket isolerade i århundraden.
    De motsäger sig själva utan själva förstå det.
    För själva begreppet "mångkultur" fordrar ett plural av identifierade särarter.

För att invandrade ska kunna integreras eller assimileras i det svenska samhället så måste vi själva också förstå vad svensk kultur är och där finns stora brister.
    Man brukar prata om att den sk "Jantelagen" är en del av svensk kultur. Jag vill hävda att vi även tillämpar Jantelagen om svensk kultur och det skapar problem i mötet med människor av annan kulturell bakgrund och som lever i Sverige.

De två inledande styckena är helt obegripliga liksom dina tidigare inlägg.

De följande tre styckena är däremot helt begripliga och bra (sic!). Du har helt  rätt i den svenska jantelagssynen på vår egen kultur. Praktexemplet är  Mona Sahlins uttalande på en invandrarfestival  ung. att ni har ju så mycket fint och spännande medan vi har bara midsommar och sådant strunt.

I regeringens Agenda för mångfald finns en programförklaring där det helt frankt står att

Kulturutbudet under 2006 och därefter skall generellt vara mångfacetterat och i större utsträckning än idag aktualisera andra kulturuttryck än det traditionellt svenska eller västerländska.

www.regeringen.se/contentassets/d0ee9232708942afb462b5fd52f053dc/agenda-for-mangkultur---programforklaring-och-kalendarium-for-mangkulturaret-2006-betankandet/

Något armlängds avstånd till kulturen är det  inte tal om här!

Varifrån självföraktet och nedvärderingen av svensk och t.o.m. västerländsk kultur kommer ifrån kan man ju spekulera kring, liksom vurmen för främmande kulturer från Afrika och Mellanöstern. Är det Kebaben som gjort ett så stort intryck? Könsstympningarna i Afrika? Man undrar.

Jag erinrar mig Mannerheims tal i mars 1940  till den svenska frivilligkåren i Finland där han hyllade dem  för deras villighet att liksom finländarna kämpa för för ära,  frihet och västerländsk kultur.

Talet känns högaktuellt också nu i nådens år 2025:

Talet:

Goddag, svenska kamrater!

Efter mer än hundra dagars hårda strider har Finland slutit fred. Enigt och redo till alla offer grep vårt folk till vapen för att värna sitt högsta goda: ära, frihet och västerländsk kultur. Nu har det sett sig tvunget, att till övermakten utlämna delar av ett älskat fosterland; dess byar och städer har bränts och ödelagts, men dess mod har ej kuvats och det står med högburet huvud i skyddet av sin armé, som blött i många strider, men som fiendens väldiga övermakt ej förmått besegra.

Frivilliga till Eder, vilka över land och hav ilat till vår hjälp, lämnande hem och fosterland, redo att offra Ert liv här på den finska drivan, vill jag i arméns och mitt eget namn uttala mitt varma tack. Edra stolta hjärtan har gjort Eder till våra vapenbröder i striden mot österns härar. Att av Er endast en del hann fram med i vapenleken, förringar ej värdet av Edert ädla uppsåt.

Jag hälsar Eder, svenskar, med vilka vi på många slagfält under sekler delat segrars ära, men också nederlagets bitterhet. Värdiga det svenska namnet har tusenden av Eder ställt sig vid vår sida. Att hjälpen för Sverige varit en hjärtesak, därom vittnar det bistånd i många former, som med öppen hand givits oss, kanske till och med på bekostnad av egen trygghet.

I denna tid, då våldet hotar den svagas frihet än värre än fordontima, trampande under tunga stövlar, frukterna av generationers arbete på kulturens och framåtskridandets fält, då de små nationernas existens är i fara, haver Ni alla bevisat, att det ännu finnes män, vilka sporras av ädla ideal och tron på livets högsta värden. Må det vapenbrödraskap vi här knutit vara ägnat att stärka samförståndet och varaktigt närma våra folk till varandra.

Finlands känslor av tacksamhet och aktning skola aldrig förblekna.

Gud bevare Sverige!

Leve den Svenska Frivilligkåren och dess frejdade chef, Generalen av Kavalleriet Linder!

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-11 00:22:39 följande:
    Segregation är lika mycket ett resultat som orsak till bristande integration.
    Även om det finns samband mellan problemen så råder det en bred uppfattning inom socialvetenskapen om att segregation är en grundorsak som måste hanteras för att möjliggöra bättre integration. Segregation är ett strukturellt problem som påverkar allt från skolresultat till arbetsmarknad. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-11 09:38:27 följande:
    Även om det finns samband mellan problemen så råder det en bred uppfattning inom socialvetenskapen om att segregation är en grundorsak som måste hanteras för att möjliggöra bättre integration. Segregation är ett strukturellt problem som påverkar allt från skolresultat till arbetsmarknad. 
    ...och jag hävdar att du inte kan bekämpa segregation utan att först eller samtidigt bekämpa bristerna i integration.

Utanförskap hos invandrade handlar i huvudsak om språk, kultur, kunskap (inkl både utbildning och kunskap om hur det fungerar i Sverige) och arbete.
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-11 07:20:18 följande:

De följande tre styckena är däremot helt begripliga och bra (sic!). Du har helt  rätt i den svenska jantelagssynen på vår egen kultur. Praktexemplet är  Mona Sahlins uttalande på en invandrarfestival  ung. att ni har ju så mycket fint och spännande medan vi har bara midsommar och sådant strunt.

I regeringens Agenda för mångfald finns en programförklaring där det helt frankt står att

Kulturutbudet under 2006 och därefter skall generellt vara mångfacetterat och i större utsträckning än idag aktualisera andra kulturuttryck än det traditionellt svenska eller västerländska.

Något armlängds avstånd till kulturen är det  inte tal om här!

Varifrån självföraktet och nedvärderingen av svensk och t.o.m. västerländsk kultur kommer ifrån kan man ju spekulera kring, liksom vurmen för främmande kulturer från Afrika och Mellanöstern. Är det Kebaben som gjort ett så stort intryck? Könsstympningarna i Afrika? Man undrar.

Jag erinrar mig Mannerheims tal i mars 1940  till den svenska frivilligkåren i Finland där han hyllade dem  för deras villighet att liksom finländarna kämpa för för ära,  frihet och västerländsk kultur.

Talet känns högaktuellt också nu i nådens år 2025:

Talet:

...
    ...MERA TEXT...
    ...
    Jag håller med dig.
Svar på tråden Mångkultur