• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Cheers
    Tom Araya skrev 2025-05-10 13:17:36 följande:
    Det är du som jämför svensk mångkulturalism med amerikas "smältdegel". Jag gjorde inte det. Där har du halmgubben i sammanhanget.
    Cheers skrev 2025-05-10 09:48:44 följande:

Efter denna onödiga halmgubbe förklarar du vad mångkultur egentligen innebär, d.v.s. samma som de allra flesta andra tycker och där olika kulturer likställs. Du lägger sedan till att det är motsatsen till assimilation och du tycks värna etnisk kulturell identitet.

I ditt första inlägg exkluderade du en mängd saker från kulturbegreppet som seder och bruk och exemplifierar med högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v. Det är inte vad du är emot när det gäller mångkultur sa du då. Nu däremot framstår du som en fullfjädrad kulturkrigare  som är för assimilering i den svenska kulturen (enligt det traditionella kulturbegreppet som du nu erkänner) och mot främmande kulturer!

Snälla du, skriv inte mer för det skapar bara förvirring och oklarhet om vad du egentligen tycker. Vet du det själv?  

Du skriver att: Det är du som jämför svensk mångkulturalism med amerikas "smältdegel". Jag gjorde inte det. Där har du halmgubben i sammanhanget.

Men jag har ju inte skapat någon halmgubbe - för jag har ju aldrig påstått att du jämfört svensk mångkulturalism med amerikas smältdegel!

Det jag sagt är att svensk mångkulturalism syftar på en mångfald av olika kulturer sida vid sida och det är istället den blandning av olika kulturer, eller mix, som du menar att många mängkulturalister står för, som påminner om föreställningen om USA som en kulturell smältdegel. Det är ju ingen beskyllning mot dig! Du verkar missförstå allt.
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-05-10 15:36:31 följande:

Det kom faktiskt muslimer till Sverige redan under stormaktstiden, i slutet av 1600-talet. Eftersom den lutherska protestantismen då var den enda tillåtna religionen i riket, kunde dessa personer inte öppet utöva sin tro. De var enligt lag tvungna att döpas och offentligt bekänna sig till den kristna läran för att få vistas eller bosätta sig i landet. Vi vet dock att det ibland kunde dröja flera år innan detta skedde. Under den tiden är det möjligt och i vissa fall sannolikt att dessa individer fortsatte att leva som muslimer i det tysta, innan de formellt döptes in i Svenska kyrkan. 

tifoislam.dk/article/download/125383/172111/263795

Jo enstaka musliper kan ju ha poppat upp i Sverige också för länge sedan.

. Sveriges radio har ett intressant program om de första muslimerna i Sverige där förutom hr Ibrahim som kom 1897 och öppnade butik på Birger Jarlsgatan så var det först efter 1946 som det började komma några. De satt på Kjellsons konditori på Birger  Jarlsgatan och drack kaffe och viskade. Där startade de också den första muslimska föreningen i Sverige som blev en församling när vi fick religionsfrihet och  islam blev tilllåten 1951 med religionsfrihetslagen (1951:680).
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-10 12:27:21 följande:

Sverige har i princip alltid haft mångfald. Romerna har bott här sedan 1500-talet, judar sedan 1600-talet, och tornedalingar samt sverigefinnar har varit en del av vårt land i hundratals år. Samerna har funnits här i tusentals år. Även muslimer har funnits i Sverige i hundratals år, om än i mindre antal.

Att vi tillåter olika språk, kulturer, religioner och traditioner dvs det som brukar förknippas med mångkultur är alltså inget nytt utan en del av vår historia som vi har haft i hundratals år.

Mot denna bakgrund vore det intressant att höra din syn på den typ av mångkultur som funnits i Sverige länge. Tycker du att vi ska fortsätta att bejaka och stödja olika språk, religioner, kulturer och traditioner, som vi gör med våra erkända minoriteter, eller bör vi ändra vårt förhållningssätt?

Om du anser att vi ska tillåta och värna om dessa mångfaldsaspekter för våra minoritetsgrupper men samtidigt begränsa samma rättigheter för andra som har kommit till vårt land, skulle det vara intressant att höra hur du ser på praktiska lösningar. Hur tänker du att detta skulle kunna genomföras i praktiken? Sverige är en demokrati där yttrandefrihet och religionsfrihet är grundläggande rättigheter. Hur menar du att vi skulle kunna tillåta mångkultur för vissa grupper i vårt land samtidigt som vi begränsar den för andra?

Jag hoppas du kan se skillnad på dagens samhälle och dess funktioner jämfört med samhället på 15- och 1600-talet.

Informationsutbyte och personförflyttningar är betydligt mer omfattande och nationellt idag än då.
    Vi har haft kungar som knappt kan ett ord av svenska, men det hade ringa betydelse i dåtidens samhälle... det var inga tv-sända tal till hela folket på den tiden...

Dagens samhälle fordrar därmed samförstånd och samverkan över större områden idag än då. Detta kan du också se på svensk kultur där gamla dialekter försvinner.

De i minoritetsgrupper som i Sverige har särskilt skydd har också begränsningar. Det funkar inte att tala enbart finska eller samiska i ett samhälle där majoriteten är svensktalande. Privatpersoner, föreningar och privata arbetsgivare har inga skyldigheter att anpassa sig efter dessa.
  • Cheers
    Cheers skrev 2025-05-10 17:24:23 följande:
    Jo enstaka musliper kan ju ha poppat upp i Sverige också för länge sedan.

. Sveriges radio har ett intressant program om de första muslimerna i Sverige där förutom hr Ibrahim som kom 1897 och öppnade butik på Birger Jarlsgatan så var det först efter 1946 som det började komma några. De satt på Kjellsons konditori på Birger  Jarlsgatan och drack kaffe och viskade. Där startade de också den första muslimska föreningen i Sverige som blev en församling när vi fick religionsfrihet och  islam blev tilllåten 1951 med religionsfrihetslagen (1951:680).
    SR om Sveriges första muslimer:

www.sverigesradio.se/avsnitt/sveriges-forsta-muslimer
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-10 13:59:46 följande:

Min syn på mångkultur är att det kan vara något positivt om vi har utlänningar som flyttat till Sverige och fört med sig sin kultur hit.

Kultur har precis som varor och kunskap haft spridning så länge människan har rest mellan olika kulturområden, vilket i första hand görs för handel. Invandring har inte varit nödvändigt för detta och är ännu mindre nödvändigt idag med media, internet mm.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-10 15:35:20 följande:

Du hänvisar till skrivningar som är över 25 år gamla

...och?
    Vi har lagar som är mycket äldre än så.... slutar de gälla?
    KillBill skrev 2025-05-10 15:35:20 följande:

men vad finns det egentligen för belägg för att Socialdemokraterna haft en islamist på en tung post i modern tid? Det enda konkreta exemplet jag kan komma på är Omar Mustafa, som 2013 valdes in i partistyrelsen. Han tvingades dock avgå redan efter sex dagar, efter omfattande intern och extern kritik.

Det beror på vad man menar med "tung" post...
    Man måste ju se till vad avtalet omfattar och där nämns ledamotsposter på alla nivåer.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-10 15:36:31 följande:

Min fråga var egentligen riktad till Tom, men tack för svaret. Självklart håller jag med om att det är svensk lag som gäller i Sverige och sharia och liknande rättssystem hör inte hemma i vårt samhälle. Självklart inser jag också problemen med utanförskap och segregation och jag anser att det är där det verkliga problemet ligger, inte att människor med olika kulturer, religioner och traditioner lever i vårt land. Mångfald i sig är inte ett hot, det är när integrationen brister som problemen uppstår

Men du förstår inte sambandet mellan det du kallar "mångfald" och brister i integration?
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-10 17:05:43 följande:
    Du skriver att: Det är du som jämför svensk mångkulturalism med amerikas "smältdegel". Jag gjorde inte det. Där har du halmgubben i sammanhanget.

Men jag har ju inte skapat någon halmgubbe - för jag har ju aldrig påstått att du jämfört svensk mångkulturalism med amerikas smältdegel!

Det jag sagt är att svensk mångkulturalism syftar på en mångfald av olika kulturer sida vid sida och det är istället den blandning av olika kulturer, eller mix, som du menar att många mängkulturalister står för, som påminner om föreställningen om USA som en kulturell smältdegel. Det är ju ingen beskyllning mot dig! Du verkar missförstå allt.
    Man ska inte blanda ihop eller jämföra USA med Sverige alls i detta fall. Den sk "smätdegeln" är aktuell när du har väldigt stora minoritetsgrupper etablerade under flera generationer. I USA är också den kristna (vita) majoritetskulturen mycket påtaglig och dominerande.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 17:44:10 följande:
    Men du förstår inte sambandet mellan det du kallar "mångfald" och brister i integration?
    Det är framförallt segragationen som är problemet och den leder till bristande integration.  Problemet är inte mångfald eller att det bor människor från olika kulturer i vårt land.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 17:25:14 följande:
    Jag hoppas du kan se skillnad på dagens samhälle och dess funktioner jämfört med samhället på 15- och 1600-talet.

Informationsutbyte och personförflyttningar är betydligt mer omfattande och nationellt idag än då.
    Vi har haft kungar som knappt kan ett ord av svenska, men det hade ringa betydelse i dåtidens samhälle... det var inga tv-sända tal till hela folket på den tiden...

Dagens samhälle fordrar därmed samförstånd och samverkan över större områden idag än då. Detta kan du också se på svensk kultur där gamla dialekter försvinner.

De i minoritetsgrupper som i Sverige har särskilt skydd har också begränsningar. Det funkar inte att tala enbart finska eller samiska i ett samhälle där majoriteten är svensktalande. Privatpersoner, föreningar och privata arbetsgivare har inga skyldigheter att anpassa sig efter dessa.

Att jag tog upp exemplet med romer och judar som kom till Sverige på 1500 och 1600 talet bara för att visa att Sverige har haft mångkultur i flera hundra år.

Det finns individer bland Sveriges nationella minoriteter som inte kan svenska, särskilt bland äldre generationer. Enligt svensk lag har personer som tillhör något av de fem nationella minoritetsfolken rätt att använda sitt språk i kontakt med myndigheter. Dessa språk är finska, meänkieli, samiska (syd-, nord- och lulesamiska), romani chib och jiddisch. Myndigheterna är skyldiga att, så långt det är möjligt, bemöta individer på dessa språk i både tal och skrift.

Min fråga gällde vilken rätt anser du att människor som har kommit till Sverige de senaste decennierna har till språk, religion, kultur och sina traditioner? Att kunna svenska är naturligtvis en viktig förutsättning för att kunna delta fullt ut i samhället och jag menar verkligen inte att alla ska ha rätt att prata sig modersmål i kontakter med myndigheter men är det verkligen ett problem om invandrare talar sitt hemspråk sinsemellan, eller om deras liv i Sverige präglas av deras ursprungskultur, så länge det inte bryter mot svensk lag? För mig är svaret nej. Att olika kulturer samexisterar är inte ett hot men Sverige måste självklart arbeta får att minska den segregering som finns i Sverige framför allt när det kommer till bostadsområden och inom skolan och som i sin tur skapar problem kopplat till   integrationen. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Mångkultur