• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    Padirac skrev 2025-10-28 21:50:10 följande:

Import?

Du är inte lite slug du 

De enda som 'importerar' människor är de som säsongsanställer arbetskraft för bärplockning eller liknande eller de som sysslar med handel med kvinnor och barn för sexhandel.

Dessa importören håller inte sällan sina anställda under slavliknande förhållanden och fler av dem är fällda i domstol för detta.

Flyktingar, asylsökande eller andra som sökt och beviljats skydd enligt internationella regler är inte importerade. Ingen har köpt den, ingen har sålt dem.

Om det inte ens går att få begrepp och förståelse rätt så går det inte att föra ett begripligt samtal än mindre en debatt som är meningsfull, istället är det en litania av känslor av förakt och främlingsfientlighet om väller ut i inläggen. 

Så för dig är alltså människor det samma som problem...
    Det där är en människosyn som får stå för dig!

Jag har beskrivit ett av alla de PROBLEM som vi har valt att importera.

(Jag har absolut inte skrivit något om att importera människor. Det där få helt och hållet stå för dig!)
  • Padirac

Du visar ännu mer slughet du Solig

Har jag skrivit att människor är problem? Det är någonting som kommer ut din förförståelse av texten jag skrev. Det är alltså någonting som kommer direkt ur dig.

Vem har importerat, dvs köpt och betalat för de problem du pratar om? Vem har sålt problemen? 

Är dessa problem tull och momspliktiga?

Människohandel är ett mycket stort problem i världen, det förekommer också i Sverige i olika form. Det är olagligt.

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-29 11:50:19 följande:
    Så för dig är alltså människor det samma som problem...
    Det där är en människosyn som får stå för dig!

Jag har beskrivit ett av alla de PROBLEM som vi har valt att importera.

(Jag har absolut inte skrivit något om att importera människor. Det där få helt och hållet stå för dig!)
    Padirac skrev 2025-10-29 19:52:58 följande:

Du visar ännu mer slughet du Solig

Har jag skrivit att människor är problem? Det är någonting som kommer ut din förförståelse av texten jag skrev. Det är alltså någonting som kommer direkt ur dig.

Vem har importerat, dvs köpt och betalat för de problem du pratar om? Vem har sålt problemen? 

Är dessa problem tull och momspliktiga?

Människohandel är ett mycket stort problem i världen, det förekommer också i Sverige i olika form. Det är olagligt.

Jag har skrivit om importerade problem.
    Du citerade mitt inlägg, du svarade och du valde att prata om importerade människor.

Detta går inte att tolka på annat sätt än att du då svarar att du betraktar människor som problem.

Du får försöka hitta på vilka undanflykter du vill, men faktum kvarstår.
    Det där att du ser människor som problem, det får stå för dig.

Alla dina krumbukter och dina dimridåer, ditt försök att återigen flytta fokus genom att prata om helt andra saker, om slughet, köpare, säljare, tull, moms, människohandel, allt det där får också stå för dig. 
    Det har inget som helst samband med något som jag har skrivit om, och det är off topic.

• Padirac

Vem importerar dessa problem, vem är köpare och vem är säljare?  Vilka finansiella instrument används för transaktionerna? 

Du har ingenting som stödjer ditt påstående om import, det är främlingsfientligt snömos.

Det förekommer illegal människohandel, för människor säljs och köps. Det är ett problem, det är kriminellt. 

Men vilken handel är det du syftar på när du pratar som import?  vem köper, vem säljer, vilken vara eller tjänst är det du pratar om? 

Oavsett det är sant eller inte att jag skulle se människor som problem så är ditt prat om det din och enbart din undanflykt för att slippa prata om att du inte har en aning om din importteori. 

Notera att DU inte har förmåga att tolka texten: 

De enda som 'importerar' människor är de som säsongsanställer arbetskraft för bärplockning eller liknande eller de som sysslar med handel med kvinnor och barn för sexhandel.

Dessa importören håller inte sällan sina anställda under slavliknande förhållanden och fler av dem är fällda i domstol för detta.
    Flyktingar, asylsökande eller andra som sökt och beviljats skydd enligt internationella regler är inte importerade. Ingen har köpt den, ingen har sålt dem.
    Om det inte ens går att få begrepp och förståelse rätt så går det inte att föra ett begripligt samtal än mindre en debatt som är meningsfull, istället är det en litania av känslor av förakt och främlingsfientlighet om väller ut i inläggen. 

som att jag betraktar människor som problem. Hur du får till den tankevurpan är häpnadsväckande.

Det här låter som samma tankevurpor som inläggen från skribenten om sade sig vara sambo med sin egen dotter? Samma tankevurpor som att en person som har mer pengar själv än två person är förfördelad, Samma tankevurpor som menade att däremellan har samma betydelse som därutöver och att 100% är 125, 150 och 175% och andra kreativa 'underförstådda' antaganden som bygger på gravt missförstådda och falska premisser.

Med det sagt är de människor som sysslar med människohandel ett problem i den meningen att de inte följer lagar, gravt åsidosätter mänskliga fri och rättigheter och begår övergrepp på och mot människor. De som köper tjänster och kroppar av dessa människohandlare är likaså ett problem i att de inte följer lagar och gravt åsidosätter mänskliga fri och rättigheter och begår övergrepp på och mot människor.

Men de här brottslingarna och förövarna är inte det du pratar om, du pratar om någonting annat som du inte kan förklara. Inte berätta vad som importeras, hur det importeras och vilka köpare och säljare som gör dessa transaktioner som du kallar 'import'
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-30 10:12:40 följande:

Jag har skrivit om importerade problem.
    Du citerade mitt inlägg, du svarade och du valde att prata om importerade människor.

Detta går inte att tolka på annat sätt än att du då svarar att du betraktar människor som problem.

Du får försöka hitta på vilka undanflykter du vill, men faktum kvarstår.
    Det där att du ser människor som problem, det får stå för dig.

Alla dina krumbukter och dina dimridåer, ditt försök att återigen flytta fokus genom att prata om helt andra saker, om slughet, köpare, säljare, tull, moms, människohandel, allt det där får också stå för dig. 
    Det har inget som helst samband med något som jag har skrivit om, och det är off topic.

Dina dimridåer,
    dina ständigt upprepade försök att flytta fokus genom att prata om helt andra saker,
    om slughet, köpare, säljare, tull, moms, människohandel, allt det där får också stå för dig. 

Det har inget som helst samband med något som jag har skrivit om,
    och det är off topic.
    Padirac skrev 2025-10-30 23:00:41 följande:

Vem importerar dessa problem, vem är köpare och vem är säljare?  Vilka finansiella instrument används för transaktionerna? 

Du har ingenting som stödjer ditt påstående om import, det är främlingsfientligt snömos.

Det förekommer illegal människohandel, för människor säljs och köps. Det är ett problem, det är kriminellt. 

Men vilken handel är det du syftar på när du pratar som import?  vem köper, vem säljer, vilken vara eller tjänst är det du pratar om? 

Oavsett det är sant eller inte att jag skulle se människor som problem så är ditt prat om det din och enbart din undanflykt för att slippa prata om att du inte har en aning om din importteori. 

Notera att DU inte har förmåga att tolka texten: 

som att jag betraktar människor som problem. Hur du får till den tankevurpan är häpnadsväckande.

Det här låter som samma tankevurpor som inläggen från skribenten om sade sig vara sambo med sin egen dotter? Samma tankevurpor som att en person som har mer pengar själv än två person är förfördelad, Samma tankevurpor som menade att däremellan har samma betydelse som därutöver och att 100% är 125, 150 och 175% och andra kreativa 'underförstådda' antaganden som bygger på gravt missförstådda och falska premisser.

Med det sagt är de människor som sysslar med människohandel ett problem i den meningen att de inte följer lagar, gravt åsidosätter mänskliga fri och rättigheter och begår övergrepp på och mot människor. De som köper tjänster och kroppar av dessa människohandlare är likaså ett problem i att de inte följer lagar och gravt åsidosätter mänskliga fri och rättigheter och begår övergrepp på och mot människor.

Men de här brottslingarna och förövarna är inte det du pratar om, du pratar om någonting annat som du inte kan förklara. Inte berätta vad som importeras, hur det importeras och vilka köpare och säljare som gör dessa transaktioner som du kallar 'import'
  • Padirac

Ok, så ingen importhandel alltså! 

Varför tjatar du om import då? 

För att inläggen ska bli begripliga och inte en uppkräkning av dina negativa känslor behöver du berätta vad du menar med import och hur den går till. Eller är det inte möjligt?

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-31 09:29:56 följande:
    Dina dimridåer,
    dina ständigt upprepade försök att flytta fokus genom att prata om helt andra saker,
    om slughet, köpare, säljare, tull, moms, människohandel, allt det där får också stå för dig. 

Det har inget som helst samband med något som jag har skrivit om,
    och det är off topic.
    Padirac skrev 2025-10-31 20:12:05 följande:

Ok, så ingen importhandel alltså! 

Varför tjatar du om import då? 

För att inläggen ska bli begripliga och inte en uppkräkning av dina negativa känslor behöver du berätta vad du menar med import och hur den går till. Eller är det inte möjligt?

Du har tydligen något mycket märkligt behov av att låtsas som att du inte såg det jag skrev eller att du inte förstod problemen som jag skrev om i mitt inlägg som du valde att citera.

Som vanligt så låter du dig själv styras av ditt märkliga, ofta upprepade rent reflexmässiga behov av att flytta fokus och lägga ut dina ständigt återkommande dimridåer.

Som sagt, allt det där får stå för dig.

Jag vidhåller det jag skrev i mitt inlägg.
    Du får väl läsa det en gång till och försöka sluta låtsas.
    Eller så väljer du bara att lägga ned ditt reflexmässiga och märkliga beteende...
  • Padirac
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-11-03 12:03:17 följande:
    Du har tydligen något mycket märkligt behov av att låtsas som att du inte såg det jag skrev eller att du inte förstod problemen som jag skrev om i mitt inlägg som du valde att citera.

Som vanligt så låter du dig själv styras av ditt märkliga, ofta upprepade rent reflexmässiga behov av att flytta fokus och lägga ut dina ständigt återkommande dimridåer.

Eller så väljer du bara att lägga ned ditt reflexmässiga och märkliga beteende...

Är det inte påståendet om 'import' som är ett reflexmässigt upprepande av främlingsfientliga föreställningar om människor som flytt för sina liv?

Eller så är det inte ett reflexmässigt påstående utan ett främlingsfientligt påstående som du medvetet väljer för att förminska människor som flytt för sina liv.

Bara du vet

Själv såg jag mycket tydligt vad du skrev och anser att det är ett problem att någon försöker diskutera samhällsproblem med utgång från främlingsfientliga premisser om ' import'

Kräks

• Anonym (Hervor)
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-25 18:04:22 följande:
    Du påstår dig veta hur det var på 1970-talet, alltså i det samhälle som fanns för 50-60 år sedan.
    Må så vara om du tror att du vet det.

Men jag kan upplysa dig om att det svenska samhället har förändrats mycket på 50 år och det har förändrats väldigt mycket under senare tid, t ex efter 2015.

Jag kan inte finna att det rapporterades en enda gång under 1970-talet om unga döttrar som tappat balansen och fallit ut från balkongen medan pappan eller en äldre s k kusin stod kvar uppe på balkongen.
    Efter 2015 är det dock mer eller mindre rutin att döttrar tappar balansen på detta sätt, och det sker i vissa bostadsområden.

Jag vågar känna mig övertygad om att det inte är döttrar till svenska pappor som under senare år har fått så kraftigt försämrad balans.

Men jag håller med dig om att vi har dragit på oss nya samhällsproblem.
    Till kvinnovåldet, som tyvärr alltid funnits och som svenska män varit skyldiga till, har nu också kommit hedersvåld. Om vi inte börjat ta emot invandrare från länder med hederskultur hade vi inte haft det i Sverige idag. Det vanliga "möns våld mot kvinnor" dvs hustrumisshandel, våldtäkt etc hade vi haft ändå.
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet)
    Padirac skrev 2025-11-03 12:36:42 följande:

Är det inte påståendet om 'import' som är ett reflexmässigt upprepande av främlingsfientliga föreställningar om människor som flytt för sina liv?

Eller så är det inte ett reflexmässigt påstående utan ett främlingsfientligt påstående som du medvetet väljer för att förminska människor som flytt för sina liv.

Bara du vet

Själv såg jag mycket tydligt vad du skrev och anser att det är ett problem att någon försöker diskutera samhällsproblem med utgång från främlingsfientliga premisser om ' import'

Kräks

Kan du då vara vänlig att på sakligt sätt beskriva när och hur ordet "import" började ha innebörden främlingsfientlighet?
Svar på tråden Mångkultur