• Anonym (Det är ju min sambo jag vill leva med, inte hans unge!)

Tycker du om ditt/dina bonusbarn?

Hur hanterar du bonusbarn (1 eller flera)?

Om du inte tycker om det/dem, hur hanterar du/ni det ?

Varför är det så oacceptabelt för vissa att man som styvförälder inte har känslor för någon annans unge?

Det är en helt naturlig känsla att inte ta sig an en artfrändes avkomma o den borde respekteras precis lika mkt som valet att göra abort.

Jag vill leva med min man men hans barn sedan tidigare miserabla förhållande får han ta hand om själv.

Jag har fullt upp med mig själv, min egen son, arbete, hundar o relationen med min man. Varför ska jag ta ansvar för hans unge? Ja, jag gör skillnad på mitt eget barn o "bonusen", men inte på ett diskriminerande sätt. Jag tar tex med mig min egen son om jag ska göra nåt, typ cykla o om inte min man vill följa med får inte hans unge det heller. Bygger mkt lego o pysslar med min son osv o då min man är totalt ointresserad så ja, då blir hans son lite lidande för det.

Har följt några trådar ang det här ämnet o majoriteten av svaren i åtminstone 3 trådar råder ts att lämna relationen för att hen är "egoistisk o känslokall"...?

Hur tänker ni kring detta o hur hanterar ni situationer som uppstår?

Hur kan det vara fel att älska en man eller kvinna men inte dennes barn?

• Svar på tråden Tycker du om ditt/dina bonusbarn?
  • Dexter dot com

Känner igen mig i dig men förstår inte hur du kan ha känslor för din sambo? Jag levde i ett liknande förhållande med bonusbarn men mina känslor slocknade snabbt när jag insåg vilken egoist,ointresserad och oansvarsfull man min sambo var gentemot sitt barn. Finns få saker som är så oattraktiva och avtändande som folk som inte tar sitt ansvar så jag bröt och flyttade.

• Anonym (Evelina)

Jag behandlar mitt bonusbarn som mitt eget.
    Vi har ett underbart liv, vi älskar varandra och är en stor familj!

• Anonym (Idioti)
    Anonym (Det är ju min sambo jag vill leva med, inte hans unge!) skrev 2015-09-02 17:47:26 följande:

Hur hanterar du bonusbarn (1 eller flera)?

Om du inte tycker om det/dem, hur hanterar du/ni det ?

Varför är det så oacceptabelt för vissa att man som styvförälder inte har känslor för någon annans unge?

Det är en helt naturlig känsla att inte ta sig an en artfrändes avkomma o den borde respekteras precis lika mkt som valet att göra abort.

Jag vill leva med min man men hans barn sedan tidigare miserabla förhållande får han ta hand om själv.

Jag har fullt upp med mig själv, min egen son, arbete, hundar o relationen med min man. Varför ska jag ta ansvar för hans unge? Ja, jag gör skillnad på mitt eget barn o "bonusen", men inte på ett diskriminerande sätt. Jag tar tex med mig min egen son om jag ska göra nåt, typ cykla o om inte min man vill följa med får inte hans unge det heller. Bygger mkt lego o pysslar med min son osv o då min man är totalt ointresserad så ja, då blir hans son lite lidande för det.

Har följt några trådar ang det här ämnet o majoriteten av svaren i åtminstone 3 trådar råder ts att lämna relationen för att hen är "egoistisk o känslokall"...?

Hur tänker ni kring detta o hur hanterar ni situationer som uppstår?

Hur kan det vara fel att älska en man eller kvinna men inte dennes barn?

Tycker du låter mer eller mindre hemsk som person på väldigt många plan.

Att resonera som så att inte ta med mannens son på cykeltur eller legobyggande, när du gör det med din egen son, bör tyda på någon form av störning. Du måste vara extrem känslokall.

När din din bonus-son vill följa med på ex cykelturen tar man normalt inte hänsyn i att det är just en bonus-son, utan ett barn, som i detta fall i allra högsta grad ingår i din egen nuvarande familj.

Att då tänka i de banorna du gör är inget annat än stört. Konstigt. Knäppt.

Att man sedan inte har samma känslor för en bonus som sin eller sina egna är en heeeelt annan sak som inte har något att göra med av det du skrivit.
  • Anonym (mj)

Jag har tagit hand om mina bonusar, jag har tvättat, lagat mat, sett till att de har haft ett bra liv hos oss när de flydde från sin mamma och jag har tyckt om de jätte mycket och de har kommit till mig med bekymmer och läxor.
    MEN nu har de svikit mig nu när de är vuxna för helt plötsligt så är jag en avskyvärd människa som har tagit deras pappa från dem så idag umgås vi absolut inte och jag är ledsen arg och besviken och i stort sätt ångrar allt jag har gjort för dem tyvärr!

• MammAmma
    Anonym (Det är ju min sambo jag vill leva med, inte hans unge!) skrev 2015-09-03 07:27:34 följande:

Jag respekterar ungen fullt ut men jag accepterar inte att vara den enda som uppfostrar o aktiverar honom!

DET är det väl knappast någon som tycker eller kräver att du ska göra heller (mer än karln då kanske). Synd att du inte såg innan du gick ihop med honom att han är en ointresserad och oengagerad pappa.
  • annananonym
    MammAmma skrev 2015-09-04 08:46:31 följande:
    DET är det väl knappast någon som tycker eller kräver att du ska göra heller (mer än karln då kanske). Synd att du inte såg innan du gick ihop med honom att han är en ointresserad och oengagerad pappa.

Å andra sidan är det väl ganska enkelt att bara lämna karln om han nu inte uppfyller kraven man själv har.
  • annananonym
    MammAmma skrev 2015-09-04 08:46:31 följande:

Å andra sidan är det väl ganska enkelt att bara lämna karln om han nu inte uppfyller kraven man själv har.
  • Anonym (V)
    Anonym (J) skrev 2015-09-03 08:45:12 följande:

Har du själv varit ett styvbarn? Kan du sätta dig in i ett styvbarns känslor?

På vilket sätt skulle det hjälpa?

Man har de känslor man har.

Själv har jag varit styvbarn och det var så mycket värre att umgås med min " styvmor " som avskydde mig än att inte följa med alls.

Jag blir fortfarande illa till mods när jag tänker på hatet i hennes ögon och hennes elaka små pikar och hånskratt. Usch.

Man märker om man är oälskad och oönskad även om styvföräldern inte öppet säger att hen ogillar en.

;(
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2015-09-04 10:30:06 följande:
    På vilket sätt skulle det hjälpa?

Man har de känslor man har.

Själv har jag varit styvbarn och det var så mycket värre att umgås med min " styvmor " som avskydde mig än att inte följa med alls.

Jag blir fortfarande illa till mods när jag tänker på hatet i hennes ögon och hennes elaka små pikar och hånskratt. Usch.

Man märker om man är oälskad och oönskad även om styvföräldern inte öppet säger att hen ogillar en.

;(
    Det var precis det här jag menade.
  • MammAmma
    annananonym skrev 2015-09-04 10:02:00 följande:

Givetvis är det så, men har märkt att kvinnor som TS som gett sig in i förhållanden med män som TS sambo inte är vidare öppna för den möjligheten -_-
Svar på tråden Tycker du om ditt/dina bonusbarn?