• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • lamiette
    nonameleft skrev 2016-01-07 11:40:22 följande:

Usch, det låter som om du har det jättejobbigt. Har väl inte något superpeppande att säga mer än att jag lider med dig och hoppas att du får bli frisk snart. Vilken vecka är du i?

Är i v 22+2 så tröttheten borde gett med sig, men den har säkert stannat kvar pga oro och sjukdomar... Håller tummarna att jag slipper svininfluensa mm (är inte vaccinerad pga min sprutskräck).

Parallellt med oro känns det ändå väldigt bra att vi har så noggrann vård som faktiskt upptäcker och följer upp avvikelser. Håller tummarna att resten av graviditeten går bra och att bebben mår bra!
  • nonameleft
    Ananass skrev 2016-01-07 14:25:31 följande:
    Vi väntar en flicka, mitt favorit flick-namn har alltid varit Charlie och egentligen gilla min sambo det med, men min sambos kusins son heter Charlie, och eftersom det ändå är en familj som vi umgås med en del så hade det nog blivit lite sura miner. Tvåa på vår lista är Lydia, det lutar nog mot det just nu och det börjar kännas bättre och bättre :) trots att min ena syster faktiskt heter det i andra namn, det får hon leva med tycker vi hehe :P vi har såååå många flickor i släkten på både min och min sambos sida så det känns omöjligt att hitta ett namn som inte redan är "upptaget".

Min andra lillasyster (som är 5år) vill att vi ska döpa bebisen till Elsa, eftersom jag heter Anna. (Så blir vi Anna och Elsa) hon är inne i en grov frost-period hehe :)
    Elsa var faktiskt ett av mina favoriter innan jag förstod att det var en hysteriskt populär Disney-figur. Tungan ute Min 7-årige son är inte ett dugg intresserad av Frost så jag hade ingen koll alls. Nu har jag dock helt tappat lusten för det namnet då det blivit lite överdos.

Att ni väljer Lydia kan ju knappast vara något problem. Din syster borde väl bli smickrad eller? Glad Det är fint i alla fall.

Vi har inte bestämt oss än men m
    åste ha gjort det tills dess att tjejen föds för tyvärr har man bara 3 dagar(!) på sig att registrera namnet här i Frankrike. Viktigt är att namnet funkar lika bra på franska som på svenska och helst även på engelska.
  • ossie79

det är jättesvårt med namn tycker jag, vill ju att det ska passa ihop med sonen och dottern. Jag har iaf Matilda, Joel, Albin, Samuel så vi får se helt enkelt när den lill* kommer ut vad det blir 

• emjh

Namnet min dotter har valt är lite ovanligt: Oona. :)

Men vi gillar det så vi får se, blir det en tjej kanske det blir så. När vi väntade lillebror (visste inte kön då heller) skulle bebisen heta Olga. :)

• Randig

Blev så himla ledsen idag pga en granne, jag och sambon var på väg hemifrån och mötte grannen bredvid oss som sa grattis till graviditeten och så frågade hon om det var en pojke vi väntar, varpå vi svarar glatt "Ja vi väntar en liten lillebror!"
    Så svarar hon: Ja bättre lyckas nästa gång, då blir det nog en flicka!

Asså vad fan är det för jävla svar?????????? 

Jag blev så paff så jag svarade bara att det blir ingen nästa gång, jag vill bara ha två barn. Sen gick vi. Men nu i efterhand är jag så arg! Hur har hon mage att önska ett kön ÅT mig?? Som om att det är mindre önskvärt att vi får en pojke till när vi redan har en? Att vi inte är fulländade för ens vi har fått en flicka i familjen?

Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, inte för att man jagar efter ett specifikt kön??

Vet även flera i familjen som i början av graviditeten påpekade att "nu skulle det väl vara roligt med en flicka?" och lite granna önskade det åt oss, så när det visade sig vara en pojke tyckte jag det kändes lite jobbigt att de på något sätt skulle "tycka syn om mig" fast jag önskade mig en pojke till (fast det hade egentligen inte spelat någon roll, jag vill ha ett barn, ett friskt sådant.). Men de har iaf inte sagt något efter att vi sagt att vi kollade upp på UL. 

Men så kommer ju grannen då och ska förstöra min lycka....

Uch, kanske är jag bara känslig och hormonell? Någon annan som upplevt det samma?

//Ledsen pojkmamma....

• nonameleft
    Randig skrev 2016-01-08 12:01:36 följande:

Blev så himla ledsen idag pga en granne, jag och sambon var på väg hemifrån och mötte grannen bredvid oss som sa grattis till graviditeten och så frågade hon om det var en pojke vi väntar, varpå vi svarar glatt "Ja vi väntar en liten lillebror!"

Jag blev så paff så jag svarade bara att det blir ingen nästa gång, jag vill bara ha två barn. Sen gick vi. Men nu i efterhand är jag så arg! Hur har hon mage att önska ett kön ÅT mig?? Som om att det är mindre önskvärt att vi får en pojke till när vi redan har en? Att vi inte är fulländade för ens vi har fått en flicka i familjen?

Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, inte för att man jagar efter ett specifikt kön??

Vet även flera i familjen som i början av graviditeten påpekade att "nu skulle det väl vara roligt med en flicka?" och lite granna önskade det åt oss, så när det visade sig vara en pojke tyckte jag det kändes lite jobbigt att de på något sätt skulle "tycka syn om mig" fast jag önskade mig en pojke till (fast det hade egentligen inte spelat någon roll, jag vill ha ett barn, ett friskt sådant.). Men de har iaf inte sagt något efter att vi sagt att vi kollade upp på UL. 

Uch, kanske är jag bara känslig och hormonell? Någon annan som upplevt det samma?

//Ledsen pojkmamma....

Usch vad trist men i ärlighetens namn om man är kapabel att säga en sån sak till en gravid kvinna är det b åde ett och annat som fattas innanför pannbenet. 

Hormonerna gör en ju mycket känsligare och när det handlar om ens barn blir man väldigt lätt både ledsen och arg. Fullt förståeligt att du reagerar som du gör men försök att inte lägga mer av din energi på en idiot (för det är vad hon är). Hon är inte värd dina tankar. Ägna dem åt den fantastiska lille pojken i magen som väntar på att få träffa dig. {#emotions_dlg.flower} 

Jag har en son sedan tidigare (som enligt mig är den mest fantastiska människan p
    å jorden så klart) och jag hade mer än gärna fått en son till Flört Nu blir det en flicka men jag kan ju inte gå runt och deppa för det. Som du säger man ska vara glad att barnet har hälsan, allt annat är egentligen helt oviktigt.

Kram till dig

• Saranor

Hej där alla som ska föda i Maj! Glad Här finns en till. Härligt nu när man börjar känna av små knuffar i magen och att det finns lite liv och rörelse därinne. Tänk att mer än halva tiden har gått , känns stort och ofattbart på något vis. Någon fler i denna tråd som bor i Göteborg, vore kul att veta då man isåfall kan ses något senare när man blir mammaledig. Glad

• Jessica4

Vi har vårt tjejnamn klart. Det blir en Ofelia. Hade Signe som favorit ett tag men nu blir det Ofelia!

Pojknamn har vi i princip bestämt också men vissa dagar blir jag osäker. Först hade vi tänkt Sigge. Kort och tufft men mest ett smeknamn så nu har vi gått över till Sixten istället. Vissa dagar älskar jag namnet men vissa dagar kommer osäkerheten. Fast jag vet inte vad vi skulle välja till annars..

Sonen fick det perfekta namnet (enligt mig) när han föddes och har svårt att hitta ett lika perfekt namn igen. Tur att vi har lite tid kvar att vänja oss :)

• Krickelin med Naemi

Vår lilla tjej i magen heter Vilda. Sedan innan har mina barn följande namn 1an Naemi Ebba, 2an Hampus Oliver, 3an Embla Isolde.

Ang det här med folk som tycker till om kön: När jag väntade första dottern bodde jag i Tanzania och var på ul. Då säger LÄKAREN "Im sorry to say its a girl!" Då blev jag förbannad. Fram tills dess hade jag varit rädd att få en tjej pga massa saker jag varit med om och för att jag inte är "tjejig". Men tack vare den hemska kommentaren så bestämde jag mig för att jag skulle bli den bästa tjejmamman. Och nu ska jag få min tredje dotter.

Jag tycker fortfarande att det är svårt att förstå alla känsloutbrotten som jag själv aldrig haft eller att leka "tjejlekar" men jag gör mitt bästa. Min första dotter blev en glitter och glamour prinsessa som inte alls gillar superhjältar och sånt som jag kan, men det går bra ändå .

• emjh
    Randig skrev 2016-01-08 12:01:36 följande:

//Ledsen pojkmamma....

Skit i henne. På riktigt. Jag tror väldigt många säger såna saker för att "man ska". Den där bilden av en slags kärnfamilj med ett barn av varje sort är djupt rotad, iaf hos de lite äldre. Hon menar säkert inget illa, det tror jag inte. 

Jag har själv fått höra otaliga gånger hur kul det är & hur lyckligt lottade vi är som fått en av varje! Störtlöjligt. Jag har själv två systrar och var rätt säker på att jag skulle få en till tjej så jag blev jätteförvånad när jag fick en pojke. Men jag fick ett barn, som var friskt. DET är den stora lyckan. 

Kram på dig!
Svar på tråden Majbebisar 2016