• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Ananass
    Tvillingmom skrev 2015-10-11 20:43:19 följande:

Hej gruppen! Är det någon mer här som väntar 2?! Hade vart skönt att kunna ventilera allt med någon!

Även här ingen aning! Vet du om det är stor ökad risk/chans att få tvillingar om man har tvillingar i släkten? Om jag inte har fel för mig så har jag läst att det endast är kvinnans sida som spelar in vid tvillingar. Jag har en del tvillingar på min sida. Men jag tvivlar på det ändå! Antar att vi får veta vid RUL i v.18 :P
  • almasmamma

Varit till barnmorskan på inskrivning och hälsosamtal nyss, v 9+6 :) Känns skönt att ha kommit så långt iallafall. Remiss till KUB skickad och tid för RUL 15/12, känns som en evighet dit. Vi ska ta reda på kön om barnmorskan ser vad det är. Hur ska ni andra göra? Ta reda på kön eller låta det vara en överraskning?

• Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-10-12 06:27:53 följande:
    Är det så? får man vänta till vecka 18 annars?
    Ja mysig julklapp... men du ska inte boka privat då ? bara för att ? :D
    Bor i en håla så vet inte om det ens finns privatkliniker här :p

Jag har ingen aning om hur det går till, men i en graviditetskalerndersapp står det att första ultraljudet är i v.18. Men sen läser man om de som får reda på att fostret är dött i samband med i skrivningen, så hoppas ju att man skulle få någon undersökning som ger nå livstecken på inskrivningen ;)
    Du ska ju snart ha din inskrivnings så du får väl berätta sen hur det går till och vad man får göra :p?
  • Randig
    almasmamma skrev 2015-10-12 12:08:42 följande:

Varit till barnmorskan på inskrivning och hälsosamtal nyss, v 9+6 :) Känns skönt att ha kommit så långt iallafall. Remiss till KUB skickad och tid för RUL 15/12, känns som en evighet dit. Vi ska ta reda på kön om barnmorskan ser vad det är. Hur ska ni andra göra? Ta reda på kön eller låta det vara en överraskning?

Denna gången ska vi kolla upp kön:) Förra gången ville vi ha en överraskning. 
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-10-12 12:55:29 följande:
    Bor i en håla så vet inte om det ens finns privatkliniker här :p

Jag har ingen aning om hur det går till, men i en graviditetskalerndersapp står det att första ultraljudet är i v.18. Men sen läser man om de som får reda på att fostret är dött i samband med i skrivningen, så hoppas ju att man skulle få någon undersökning som ger nå livstecken på inskrivningen ;)
    Du ska ju snart ha din inskrivnings så du får väl berätta sen hur det går till och vad man får göra :p?
    Men kanske närmsta större stan har privatklinker .. annars har ju sjukhusen gynavdelning :)

Det är ditt första barn också ?
    Du ska inte läsa massa sånt ;) jag vet det är lätt att säga men så googlar man och läser sånt man inte ska läsa haha...

Kan ju alltid hoppas dom gör en liten koll iaf. :) så allt ser bra ut...

Ja men absolut det ska jag göra :)
  • Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-10-12 18:30:10 följande:
    Men kanske närmsta större stan har privatklinker .. annars har ju sjukhusen gynavdelning :)

Det är ditt första barn också ?
    Du ska inte läsa massa sånt ;) jag vet det är lätt att säga men så googlar man och läser sånt man inte ska läsa haha...

Kan ju alltid hoppas dom gör en liten koll iaf. :) så allt ser bra ut...

Ja men absolut det ska jag göra :)
    Ja :) det finns säkert om man letar :p annars kanske bm kan svara på det :)

Ja, det är första barnet, lyckades på första försöket så när man mår skapligt bra så känns det såååå overkligt :p

Haha, så sa bm till mig med när jag drömt att jag fått missfall och var jättenojig, att jag inte skulle läsa massvis :D haha!
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-10-12 19:11:39 följande:
    Ja :) det finns säkert om man letar :p annars kanske bm kan svara på det :)

Ja, det är första barnet, lyckades på första försöket så när man mår skapligt bra så känns det såååå overkligt :p

Haha, så sa bm till mig med när jag drömt att jag fått missfall och var jättenojig, att jag inte skulle läsa massvis :D haha!
    Ja men du skulle väl inte träffa din BM förrän längre fram?

Åh va härligt :) ja men precis det är en underbar känsla... jag tittar mig i spegeln varje gång jag går förbi. magen kanske har växt lite :p

Haha ja de var nästan de första min första bm fråga mig "Läser du mycket forum?"
    Jag minns inte vad jag svarade, om jag inte riktigt vågade erkänna eller inte...
    "nä man ska inte läsa så mycket vad som sägs där"  endast 1177 och Livsmedelverket skulle man läsa...
  • Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-10-12 19:31:23 följande:
    Ja men du skulle väl inte träffa din BM förrän längre fram?

Åh va härligt :) ja men precis det är en underbar känsla... jag tittar mig i spegeln varje gång jag går förbi. magen kanske har växt lite :p

Haha ja de var nästan de första min första bm fråga mig "Läser du mycket forum?"
    Jag minns inte vad jag svarade, om jag inte riktigt vågade erkänna eller inte...
    "nä man ska inte läsa så mycket vad som sägs där"  endast 1177 och Livsmedelverket skulle man läsa...
    Jo, har inte tid att träffa henne förrän 16 november, men man kan alltid ringa henne ;)

Haha, ja, man kollar in och känner på magen varje chans man får. Sen undrar man ju om det inte är tarmarna som trycker ut magen och inte bebisen som börjar ta plats :p

Innan var jag jättenojig, nu känner jag mer att jag inte är gravid fast jag är det, men jag tror inte på det förrän jag ser det :D så allt jag läste tidigare var jättejobbigt, nu när jag inte riktigt tror på det känns det lättare :)
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-10-12 20:21:08 följande:
    Jo, har inte tid att träffa henne förrän 16 november, men man kan alltid ringa henne ;)

Haha, ja, man kollar in och känner på magen varje chans man får. Sen undrar man ju om det inte är tarmarna som trycker ut magen och inte bebisen som börjar ta plats :p

Innan var jag jättenojig, nu känner jag mer att jag inte är gravid fast jag är det, men jag tror inte på det förrän jag ser det :D så allt jag läste tidigare var jättejobbigt, nu när jag inte riktigt tror på det känns det lättare :)
    Ja du tänker så ja. Ringa kan va bra :)

Haha så det är inte bara jag som gör det då alltså ;p  Jo såklart tarmarna tar mycket plats, men ändå det börjar ju puta ut! JAG tycker iaf att det syns lite, Men det är la för man känner sin egen kropp och ser skillnad :)

Det är därför man behöver ett UL tror jag.. Först då kan man börja tro på det :)
    Åh vad en längtar till UL nu! :)
  • 1112NL

Än är ju livmodern så liten att den inte syns/känns men den trycker ju upp tarmarna lite och dessa rör sig långsammare och kanske ha en gått upp nåt kilo också.. På mig är magen klart större och det syns redan att jag är gravid (9+1) men det är ju inte bebis som syns utan tarmarna och för att jag mår illa och inte kan dra in magen.

Ökad chans till tvillingar ärvs bara på kvinnans sida och bara om det är tvåäggstvillingar. Då släpper kvinnan (ibland) två ägg vid varje ägglossning och det ger ökad chans att båda befruktas.
    Enäggstvillingar är inte ärftligt då det "bara" är ett befruktat ägg som delar på sig. En mutation helt enkelt.

Svar på tråden Majbebisar 2016