• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 14:44:17 följande:
    Har du något som stödjer påståendet av slopad RUT och ROT leder till högre arbetslöshet? 
    Skulle efterfrågan på poolbyggare avta i samma utsträckning som efterfrågan på städhjälp? 

Här är en artikel som visar på att RUT och ROT kostar samhället lika mycket som hela polisväsendet gör. 
    www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3148440.ece

Istället skulle vi kunna anställa fler poliser. Det skulle antagligen göra mer nytta för samhället än att du sysselsätter en städerska ett par timmar i månaden och får lite mer fritid. Eller är din fritid mer värd än ett säkrare, tryggare samhälle?
    Det är väl rätt givet att det gör. Om det blir dubbelt så dyrt så kommer färre att anlita hjälp och då försvinner ju jobb i de sektorerna. Det måste väl till och med du förstå?

Att räkna rakt upp och ner på ROT och RUT är svårt. Det kommer färgas av var man står ideologiskt. 

Att jag utnyttjar RUT kostar i alla fall samhället inte en krona. Tvärtom, eftersom jag med säkerhet vet att vi inte skulle anlita städhjälp om det var dubbelt så dyrt.

Städerskan och städföretaget betalar in en del av mina pengar i skatt så med 100% säkerhet så tjänar samhället på mig i det här fallet. Annars hade väl pengarna legat på banken eller spenderats på nån resa utomlands. 

Alltså anser jag att mitt utnyttjande av RUT och ett säkrare och tryggare samhälle inte behöver ställas mot varandra. 
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:00:35 följande:

Det vet vi inte. Jag har inga uppgifter på hur arbetsskapande poolbyggandet är.

Däremot vet vi att den välbeställdes pool medfinansieras av den lågavlönade genom ROT-avdraget. 

Det kan du ju inte veta om du inte vet hur jobbskapande polbyggandet är. 

Effekterna av att det finns folk som kan jobba med pooler i högre utsträckning kanske betalar för ROT-avdraget flera gånger om.

Om du inte tror det få du i så fall visa det. Det räcker inte med bara 'hand waving'.
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:04:05 följande:
    Det är väl rätt givet att det gör. Om det blir dubbelt så dyrt så kommer färre att anlita hjälp och då försvinner ju jobb i de sektorerna. Det måste väl till och med du förstå?
    Det är inte alls säkert. 
    Du förutsätter att efterfrågan styrs av priset. Det är det jag undrar om du har några belägg för.
    Detta är sådant som sätter guldkant på tillvaron, alltså lyxkonsumtion. Det är allt annat än säkert att konsumtionen regleras av priset. Effekten av slopad RUT och ROT kan bli marginell. 
    Att jag utnyttjar RUT kostar i alla fall samhället inte en krona. Tvärtom, eftersom jag med säkerhet vet att vi inte skulle anlita städhjälp om det var dubbelt så dyrt.

Städerskan och städföretaget betalar in en del av mina pengar i skatt så med 100% säkerhet så tjänar samhället på mig i det här fallet. Annars hade väl pengarna legat på banken eller spenderats på nån resa utomlands. 

Alltså anser jag att mitt utnyttjande av RUT och ett säkrare och tryggare samhälle inte behöver ställas mot varandra. 

Det är klart att det kostar samhället att du utnyttjar RUT. Du blir ju skattesubventionerad. Jag är med och betalar för din städhjälp på skattesedeln. 
    Jag anser att skattepengar kan användas betydligt mer effektivt och rättvist. 

En ensamstående förälder med ett lågbetalt jobb skulle alla dagar i veckan hellre se mer personal i skolan eller i vården än att vara med och betala för att du får mer fritid.

Det är inte dig personligen jag anklagar. Du utnyttjar bara systemet. Felet är att systemet är utformat som det är. Vi får råda bot på det.  Flört
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-09-28 15:10:09 följande:
    Det kan du ju inte veta om du inte vet hur jobbskapande polbyggandet är. 

Effekterna av att det finns folk som kan jobba med pooler i högre utsträckning kanske betalar för ROT-avdraget flera gånger om.

Om du inte tror det få du i så fall visa det. Det räcker inte med bara 'hand waving'.
    Då får väl du visa på att poolbyggandet är jobbskapande. 
    Det räcker inte bara med "hand waving". 

Hur många nya poolbyggare anställs per år? Flört
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:29:27 följande:
    Då får väl du visa på att poolbyggandet är jobbskapande. 
    Det är du som påstår saker som tex

"Däremot vet vi att den välbeställdes pool medfinansieras av den lågavlönade genom ROT-avdraget. "

Det får du visa. Jag säger bara att det inte alls nödvändigtvis är så.
  • Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:27:49 följande:
    Det är inte alls säkert. 
    Du förutsätter att efterfrågan styrs av priset. Det är det jag undrar om du har några belägg för.
    Detta är sådant som sätter guldkant på tillvaron, alltså lyxkonsumtion. Det är allt annat än säkert att konsumtionen regleras av priset. Effekten av slopad RUT och ROT kan bli marginell. 

Det är klart att det kostar samhället att du utnyttjar RUT. Du blir ju skattesubventionerad. Jag är med och betalar för din städhjälp på skattesedeln. 

En ensamstående förälder med ett lågbetalt jobb skulle alla dagar i veckan hellre se mer personal i skolan eller i vården än att vara med och betala för att du får mer fritid.

Det är inte dig personligen jag anklagar. Du utnyttjar bara systemet. Felet är att systemet är utformat som det är. Vi får råda bot på det.  Flört
    Självklart styrs efterfrågan av priset. Det var det dummaste...

Ok, exakt hur kostar det samhället pengar att jag utnyttjar RUT om jag med bestämdhet vet att jag inte annars skulle anlita städhjälp? Din logik är helt bisarr. Det är ju tvärtom. Pengarna jag betalar för städningen går till bolagsskatt, sociala förmåner, inkomstskatt osv osv... Annars hade jag ju haft pengarna kvar på kontot och då hade det inte blivit något till staten. 

Du kan inte vara så politiskt färgad att du inte förstår. Det är orimligt. 
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:27:49 följande:
    Det är inte alls säkert. 

Jag undrar om nån räknat på vad RUT/ROT verkligen ger, vi hör om vita arbeten och skatteintäkter från det,
    Men om vi räknar med subventioner som läggs ut, avgifter som höjs för att täcka subventionerna,, och att även svarta arbeten ger viss skatteintäkt, även dom måste konsumera och nyttja allt som vi andra gör, m.m.

Vad blir då eg resultatet, mer än att Storebror får lite bättre koll på vad vi håller på med?
    Jag har en känsla av att i rena pengar så går det i stort sett jämt ut, sett i ett samhällsperspektiv
  • oOOo  oOOo
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:41:03 följande:
    Vissa tror inte på tillgång och efterfrågan
    Tror det är en del av att vara kommunist
    Haha, det verkar vara fullt möjligt. Men jag håller med, hade jag inte sett det hade jag inte trott det.
    Lite av behållningen med FL, man ser sådant man inte trodde fanns

• Världsmedborgare

Ok, exakt hur kostar det samhället pengar att jag utnyttjar RUT om jag med bestämdhet vet att jag inte annars skulle anlita städhjälp? Din logik är helt bisarr. Det är ju tvärtom. Pengarna jag betalar för städningen går till bolagsskatt, sociala förmåner, inkomstskatt osv osv... Annars hade jag ju haft pengarna kvar på kontot och då hade det inte blivit något till staten. 

Då skulle dina pengar kunna användas för utlåning till extremt låg ränta, som är fallet idag.
    Och kanske skapa något som ger bra avkastning, allt måste ge högre avkastning än det minus på avkastningen som i de flesta fall en subvention alltid ger.

Ja bara ett förslag, ett annat är privatkonsumtion, det betyder arbete, arbetstillfällen och vinster för andra.., det finns mer, men det får räcka så.
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-09-28 15:35:22 följande:
    Det är du som påstår saker som tex

"Däremot vet vi att den välbeställdes pool medfinansieras av den lågavlönade genom ROT-avdraget. "

Det får du visa. Jag säger bara att det inte alls nödvändigtvis är så.
    Motsätter du dig det faktum att RUT och ROT är skattefinansierade?
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!