• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Världsmedborgare
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 17:01:14 följande:
    Men sluta nu. 
    Varför det, det är en högst påtaglig sanning, men inte så politisk bekväm att prata om.
    Jag tycker det är viktigt, för ska man kunna håll koll på en ekonomi, så måste det grunda sig på all tänkbar fakta, det går inte att bara luta sig mot "bekväma" siffror, då fattas stora delar i de beräkningar som görs.
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-09-28 14:44:17 följande:
    Har du något som stödjer påståendet av slopad RUT och ROT leder till högre arbetslöshet? 

Debatten om huruvida en utebliven intäkt är en kostnad eller inte orkar jag inte engagera mig i men runt 8000-9000 jobb tror byggindustrin kommer att försvinna.

http://www.gp.se/ekonomi/1.2756699-andrat-rotavdrag-kostar-jobb

Sedan har jag läst nyligen, men det måsta vara nån branschtidning eller nåt för jag hittar det inte på nätet, att firmor nu rapportearar att de är fulltecknade fram till nyår men att de har sämre orderingång efter hösten. Så det verkar ju ge effekt.
  • Flash Gordon

OK, för den som undrar.

ROT-avdraget bygger på att du som individ har betalat in preliminärskatt till staten.

Varje individ har rätt till 50000 i skatteavdrag för ROT.

ROT-avdraget är idag 50%.

Du beställer en hantverkare och med ROT-avdraget får sedan du som privatperson en faktura på arbetet minus halva kostnaden (50% avdrag).

Den halva som "saknas" på fakturan - den halvan har hantverkaren rätt att begära ut från de skattepengar du som individ alltså har betalat in för mycket.

Att hantverkaren begär ut pengar från skatteverket är alltså en korrigering av den skatt du tidigare betalat in för mycket.

ROT-avdraget är således lika mycket "en kostnad" för staten som skatteåterbäringen är.

Exempel:

Du har betalat in 100000 i skatt.

Hantverkaren gör ett jobb för 20000 och du har rätt till 10000 i avdrag.

Din faktiska skatt det året är alltså 90000.

Hantverkaren begär ut 10000 från skatteverket som du har betalt in för mycket.

Du betalar rätt skatt. Hantverkaren får fullt betalt och staten "tvingas" lämna tillbaka den skatt de tagit ut för mycket av dig.

• Anonym (LOL)
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 18:03:59 följande:

OK, för den som undrar.

ROT-avdraget bygger på att du som individ har betalat in preliminärskatt till staten.

Varje individ har rätt till 50000 i skatteavdrag för ROT.

ROT-avdraget är idag 50%.

Du beställer en hantverkare och med ROT-avdraget får sedan du som privatperson en faktura på arbetet minus halva kostnaden (50% avdrag).

Den halva som "saknas" på fakturan - den halvan har hantverkaren rätt att begära ut från de skattepengar du som individ alltså har betalat in för mycket.

Att hantverkaren begär ut pengar från skatteverket är alltså en korrigering av den skatt du tidigare betalat in för mycket.

ROT-avdraget är således lika mycket "en kostnad" för staten som skatteåterbäringen är.

Exempel:

Du har betalat in 100000 i skatt.

Hantverkaren gör ett jobb för 20000 och du har rätt till 10000 i avdrag.

Din faktiska skatt det året är alltså 90000.

Hantverkaren begär ut 10000 från skatteverket som du har betalt in för mycket.

Du betalar rätt skatt. Hantverkaren får fullt betalt och staten "tvingas" lämna tillbaka den skatt de tagit ut för mycket av dig.

Fel. Avdraget (10 000) regleras på fakturan. Din skatt minskar inte med 10 000 kr.

Agneta: Jag har under år 2010 anlitat en hantverkare för att bygga om köket i min bostadsrättslägenhet. Jag har betalt hela arbetskostnaden för i september månad 2010. Var i min inkomstdeklaration kan jag göra avdrag för detta?
    Pia Blank Thörnroos: För att du ska kunna få skattereduktion krävs det att du har betalat halva arbetskostnaden till utföraren och att utföraren sedan ansökt om utbetalning från Skatteverket. Du kan inte själv ansöka om skattereduktion i deklarationen när du har betalat hela fakturabeloppet.
  • Smecker
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 16:58:15 följande:

Jag räknade ju upp en massa bra saker som ni vänstermänniskor brukar gilla. Anställningstrygghet, bättre pension, semester, vab, sjukskrivning... Hur kan det vara bättre att jobba svart och vara helt utelämnad till arbetsgivaren?

För det första så är jag inte vänster, för det andra så.. anställningstrygghet? I städbranschen? Är du säker på att du har tänkt igenom det där ordentligt?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Atypisk)
    Smecker skrev 2015-09-28 19:19:52 följande:

För det första så är jag inte vänster, för det andra så.. anställningstrygghet? I städbranschen? Är du säker på att du har tänkt igenom det där ordentligt?

Så man är inte säkrare som anställd med kontrakt och där man har rätt till betald semester, möjlighet att sjukskriva sig osv än om man jobbar svart?

Du är ju bara ett troll som bara vill vara dryg. Sista gången jag svarar dig.
  • Flash Gordon
    Anonym (LOL) skrev 2015-09-28 18:33:11 följande:
    Fel. Avdraget (10 000) regleras på fakturan. Din skatt minskar inte med 10 000 kr.

Agneta: Jag har under år 2010 anlitat en hantverkare för att bygga om köket i min bostadsrättslägenhet. Jag har betalt hela arbetskostnaden för i september månad 2010. Var i min inkomstdeklaration kan jag göra avdrag för detta?
    Pia Blank Thörnroos: För att du ska kunna få skattereduktion krävs det att du har betalat halva arbetskostnaden till utföraren och att utföraren sedan ansökt om utbetalning från Skatteverket. Du kan inte själv ansöka om skattereduktion i deklarationen när du har betalat hela fakturabeloppet.

Du inser va att det fetade är precis det jag har skrivit?

ROT-avdrag regleras mot din inbetalda skatt och finns med på din deklaration.

Det är därför vissa inte kan ansöka om ROT-avdrag - om de exempelvis redan har utnyttjat sin kvot för året eller inte betalat in tillräckligt mycket skatt för att erhålla ROT-avdrag (helt eller delvis).

Rotavdraget är lika mycket "en kostnad" för staten som skatteåterbäringen.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-24 16:38:03 följande:
    Lite perspektiv till Alan.  Det dör hundratusentals barn under 5 år av malaria. Företrädesvis i Afrika söder som Sahara.  Läs det igen. HUNDRATUSENTALS. Uppåt en miljon. Barn. Små barn.  Att vaccinera mot malaria är varken dyrt eller krångligt. Men ingen jävel bryr sig. Alan var mer "fotogenisk" för han var klädd som våra egna barn. För mig är det en rasistisk reaktion. Att svarta afrikaner inte är lika mycket värda...

Redan 2009 samlade svenska folket in 5,9 miljoner kronor i kampen mot malaria genom Musikhjälpen. Vissa svenskar verkar i alla fall bry sig ganska mycket om barn som dör i malaria. För övrigt har antal fall malaria minskat med 60% de senaste 15 åren. 6 miljoner människor har räddats undan malaria trots att kampen ännu inte är vunnen. Men att använda malaria som ett exempel är okunnigt. www.dn.se/arkiv/nyheter/malariadod-minskar-kraftigt
  • nihka
    KillBill skrev 2015-09-28 08:38:37 följande:

På tal om konspirationsteorier..

Du kan inte ha sökt speciellt noga. 15 sekunder efter det att jag hade läst denna tråd hittade jag, genom att googla orden Syrien, falska, pass en artikel i en större svensk tidning och ett inslag på SVT om problemet med köpta pass.

www.hd.se/nyheter/varlden/2015/09/02/handel-med-falska-syriska-pass/
    www.svt.se/nyheter/utrikes/handel-med-falska-syriska-pass

Jag är nyfiken på varför vissa tror att att det pågår någon typ av sammansvärjning och att media skulle försöka att mörka sanningen. Vad tror du att folk tänker när de först läser påståenden från dig om någon typ av mörkläggning för att några sekunder senare förstå att det inte stämmer?

Det handlar väl om att inte vilja ta till sig ens okomplicerade fakta
  • Smecker
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 20:19:39 följande:

Så man är inte säkrare som anställd med kontrakt och där man har rätt till betald semester, möjlighet att sjukskriva sig osv än om man jobbar svart?

Du är ju bara ett troll som bara vill vara dryg. Sista gången jag svarar dig.

Har du koll på antalet heltids- och tillsvidareanställningar i städbranschen? Kanske du har ett hum om lönenivåer och graden av kollektivavtalsanslutning?

Verkligen intelligent att prata om anställningstrygghet när man inte ens vet vad det betyder. Det om något är drygt.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!