• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-19 16:16:20 följande:

Trodde jag började må bra (är i v 14 nu), hade inte kräkts på flera veckor, men nu började det igen. Inte så mycket illamående, men helt plötsligt vänder det sig i magen och jag måste kräkas. Särskilt när jag ätit. Som att magen glömt hur man bearbetar mat. Sen efteråt är man pigg igen och hungrig, så då vill man äta igen. Konstigt. Även fått sug på godis! Det har jag inte varit sugen på på typ 2 månader, och jag som annars är en godis- och chokladgris. Köpte karameller, gott! Är nog ett bra tecken att man börjar få suget för mat och godis igen, har ju precis tagit igen den vikten som jag tappat första tiden pga illamående och kräkningar.

Jag har också börjat må aningen bättre, är ju också i v 14. Men inget gott som inte för något ont med sig. Jag störs nu av en äcklig smak i munnen som uppstår efter jag ätit. Ju sötare mat desto vidrigare smak. Inget godis med andra ord. Äter vicks blå efter maten men det är ju inte heller så gott. Borsta tänderna funkar inte för nära inpå maten så morgonens frukost måste alltid döljas med halstabletter. Hoppad detta går över snarast!
  • Gweny

Ettplusett>> är i v 11, men erbjuds inte kub då det bara är över 35 år här! Är 34, så känns lite orättvist. Bra ni blir erbjudna!

Mom2012>> uch jobbigt att gå och vänta....tortyr. Vet känslan. Fått göra det också då dem varit osäkra pga mina kraftiga blödningar i början. Evighet till nya vulet... *styrkekram*

Jasmin>> jag är vanligtvis också en godisråtta, me vid graviditet tappar jag sug på godis och dricka...haft så innan med.

• Jasmin Karlsson

Jag ångrar nästan att jag redan berättat för min son (4 år). Han klättrade på mig och hoppade på min mage, så jag sa att han måste akta bebisarna, så då fick han veta att jag är gravid. Senare frågade han varför jag har en bebis i min mage och hur bebisen ska komma ut. Med tanke på hans ålder ville jag inte gå in på detaljer så jag sa att man åker till sjukhuset när den ska komma ut.

En dag på dagis när han satt och åt mellanmål (jag satt i rummet brevid och väntade) säger han högt och tydligt till alla kompisar runt bordet + fröknarna att "Min mamma har en bebis i magen". Jag fick massa grattis från fröknarna.

Igår när vi var och handlade och stod i kassakön frågade han (han pratar alltid högt och tydligt)
    "Ska du gå till doktorn?" (Han har fått följa med till barnmorskan)
    "Nej, inte idag"
    "Ska du gå till sjukhuset när bebisen ska komma ut?"
    En kvinnan framför mig hörde, tittade på honom och log. Kändes som att jag borde puta lite extra med magen...

Han avslöjar liiiite för mycket... Jag kände det på mig och därför sa jag inget förrän nu, när jag själv hunnit berätta för de flesta (och mina föräldrar).

• Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-21 09:05:33 följande:

Jag ångrar nästan att jag redan berättat för min son (4 år). Han klättrade på mig och hoppade på min mage, så jag sa att han måste akta bebisarna, så då fick han veta att jag är gravid. Senare frågade han varför jag har en bebis i min mage och hur bebisen ska komma ut. Med tanke på hans ålder ville jag inte gå in på detaljer så jag sa att man åker till sjukhuset när den ska komma ut.

En dag på dagis när han satt och åt mellanmål (jag satt i rummet brevid och väntade) säger han högt och tydligt till alla kompisar runt bordet + fröknarna att "Min mamma har en bebis i magen". Jag fick massa grattis från fröknarna.

Igår när vi var och handlade och stod i kassakön frågade han (han pratar alltid högt och tydligt)
    "Ska du gå till doktorn?" (Han har fått följa med till barnmorskan)
    "Nej, inte idag"
    "Ska du gå till sjukhuset när bebisen ska komma ut?"
    En kvinnan framför mig hörde, tittade på honom och log. Kändes som att jag borde puta lite extra med magen...

Han avslöjar liiiite för mycket... Jag kände det på mig och därför sa jag inget förrän nu, när jag själv hunnit berätta för de flesta (och mina föräldrar).

Jag kan rekommendera boken Hur görs bebisar? Den berättar pedagogiskt hur barn blir till och hur de kommer ut. Sex är inte med och det finns stort utrymme att prata om ivf. Otroligt bra bok! Jag har också en fyraåring och han vet att mamma och pappa gick till doktorn och att han sedan kom ut ur ett hål i magen :)
  • Gweny

Jasmin>> oj ja små barn tänker ju inte som vi och säger hursomhelst.

Googla lite..vet det finns bra barnböcker om hur bebisar blir till. Vet en...men kommer såklart inte på vad den heter...

Går in i v.12 idag! Overkligt. Nytt vul om en vecka.

• Jasmin Karlsson
    Gweny skrev 2015-11-22 12:01:18 följande:

Jasmin>> oj ja små barn tänker ju inte som vi och säger hursomhelst.

Googla lite..vet det finns bra barnböcker om hur bebisar blir till. Vet en...men kommer såklart inte på vad den heter...

Ja, just därför jag inte vill berätta för mycket för honom, kan bli lite pinsamt när man är i affären och han avslöjar allt högt och tydligt, haha. Jag tänkte leta upp lite böcker om ett tag, särskilt om hur det är att få syskon.
  • Lutetzia
    Gweny skrev 2015-11-22 12:01:18 följande:

Åh vad kul, grattis!

Är det så att man normalt gör flera ultraljudsundersökningar när man har en IVF-graviditet?

Jag har inte varit på min första än, men har en tid nu på tisdag. Är så nervös...
  • Gweny
    Lutetzia skrev 2015-11-22 16:00:36 följande:

Åh vad kul, grattis!

Är det så att man normalt gör flera ultraljudsundersökningar när man har en IVF-graviditet?

Jag har inte varit på min första än, men har en tid nu på tisdag. Är så nervös...

På SU där vi gått , så ingår ett vul runt c.7-8. Men vi har gjort fler då vi trodde det blev mf 2 ggr pga mycket blödningar.

Denna gång går jag till min privata gyn och gör på eget bevåg, då det varit så tufft psykiskt och svårt att ta in.
  • Gweny

Glömde... Spännande med ert vul! Man går in med blandade känslor!

• mom2012

Tjejer idag sjönk mitt hcg så nu är det över för vår del. Lämnar tråden men vill önska er Lycka till på er resa och hoppas allt går bra!

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15