Junibebisar 2016
[quote=75970264][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-07 00:40:57 följande:[/quote-nick]
Enligt min bm så syns (de flesta? många?) allvarliga sådana fel vid rul. Har till exempel barnet ingen hjärna så ser man det då. I en sån situation har man inte så många val. Men hade det "enbart" rört sig om Downs är det en annan sak för oss. Kanske naivt? Men jag kan inte veta säkert att vi någonsin skulle kunna bli gravida igen, och vi vill ha barn. Jag skulle ha svårt att ta den risken.
Grejen är att du säger att det finns personer som "fått" genomgå fvp eller mkp pga hög sannolikt. De har inte fått genomgå. De har valt det själva. Man får en sannolikhetskalkyl och sen väljer du själv vad du gör med den. Hur många av dem gjorde fvp eller mkp som inte visade några fel? En jag känner via en ivf-grupp gjorde precis mkp eftersom kub visat på hög sannolikhet. Mkp visade helt okej. Hon ångrade att de gjort kub eftersom hon då oroat sig i onödan. Eftersom vi inte skulle göra mkp så skulle vi ha siffrorna i huvudet hela graviditeten utan att veta sanningen. Vi hade planer på att ändå göra kub, men kom fram till att det inte är tillräckligt säkert för att säga oss något.
Jag förstår att du vill veta. Jag har också ett stort kontrollbehov och vill veta precis vad som ska hända. Men som jag ser det så är hela grejen med att skaffa barn att spela rysk roulette. Man kan aldrig veta säkert vad som händer. Visst, du vet svaret på just de kromosomavvikelserna, men allt annat man inte kan testa? Min man har adhd, och jag vet att risken är stor att vårt barn också har det, men det är inget jag kan veta förrän senare. Det är lätt att stirra sig blind på de här kromosomavvikelserna eftersom det är sånt som man kan kontrollera. Men det är bara en del av allt, och jag jobbar på att acceptera hur lite man ändå kan ha kontroll över i allt det här.
[/
Grejen är den att allt syns inte på RUL heller, förutom stora saker som avsaknad av hjärna och inre organ etc, men jag gör ju fosterdiagnostik för att se på kromosmerna och det syns inte på RUL.
Oftast väljer man inte. Gör man KUB och nackspalt är bredare än 2.0-2.5 mm och eller hög sannolikhet för trisomi 13,18 eller 21 på 1:200 så rekommenderas man genomföra ett FVP eller MKP och det gör dom allra flesta i det läget. Det är ingen försäkran att bara för man inte tillhör någon risk-kategori att allt är grönt. Läst om åtskilliga relativt unga mammor nu, betydligt yngre än mig som fått dåliga siffror på KUB och 50/50 har också fått veta det svåra och ta beslut. Det rlr sig inte bara om Downs syndrom utan om trisomi 13 eller 18, ALD, triple x och alla möjliga saker. Jag vill inte gå en hel graviditet och undra och oroa mig och få reda på at mitt barn har något när möjlighet finns att få reda på det under graviditeten och iaf utesluta det som kan uteslutas, ett hundratal kromsomavvikelser samt trisomi 13,18 och 21.
Vi hoppas slippa ett avbrytande men i värsta fall blir det så. Tursamt nog har jag inga svårigheter att bli gravid så skulle vi vara tvugna att ett fruktansvärt tungt och svårt beslut att avbryta så kommer vi göra ett nytt försök då vi också vill ha ett barn, men inte till vilket pris som helst, vi är 40+ sambon lite yngre men vi vet våra egna resurser, har egna erfarenheter hur det är att leva med tex en förståndshandiakkad och det är inte lätt och inte få gehör för sina rättigheter. Bara se inslaget på nyheterna om den lilla 6 åriga flickan som inte kan klara sig utan assistans i skolan men ändå inte får någon. Det är helt sinnes. Jag vill inte utsätta mig att inte få något skydd för mitt barn om jag väljer att behålla ett sjukt barn. Och varför välja att sätta ett sjukt barn till världen som har ett sådant stort hjälpbehov av omvårdnad 24/7 resten av sitt liv även när föräldrarna inte finns i livet senare som gamla. Ett downs barn blir inte vuxen utan är barn hela livet, har själv växt upp med en förståndshandikappad halvbror som idag är 50+ och han är fortfarande som ett barn och är inte självgående.