Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Junibebisar 2016

[quote=76004399][quote-nick]annieh897 skrev 2015-11-14 22:09:06 följande:[/quote-nick]

Har ni bestämt om ni ska ta reda på kön än? Vi kommer troligtvis göra det. Är så nyfiken!

[/

Ja får veta kön till 100% eftersom jag gör FVP då jag är så orolig.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

Humöret är inte som det brukar, gråter och blixtrar för inget.

Mat är så svårt. Kan ha längtan efter en viss sak och känna avsmak för det efter en tugga, tycker det är jobbigt med mat. Frukost går inte ner känner ingen hunger och avsmak för allt och zombie trött. Mår illa av att bara se min sambo äta sin havregrynsgrött utan mjölk på morgonen. Kan inte begripa hur han får i sig det och ens är hungrig vid den tidpunkten som är som natt för mig ha ha

• En del av oss

[quote=76007299][quote-nick]knutten skrev 2015-11-15 18:57:08 följande:[/quote-nick]

Jag har ett jävla humör! Min sambo börjar tröttna på mig! Haha! Han får stå ut ett tag till! Någon mer som märker av hår och naglar, att det växer och är mycket starkare än innan ni blev gravida?

[/

Jag har inte märkt så mycket men har redan långa hårda naglar naturligt och tjockt långt hår.. Däremot har jag märkt att jag sluppit finnar och annat och fått supermjuk hud, brukar vara så torr under hösten så det kliar.

• En del av oss

[quote=76007345][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-15 19:07:13 följande:[/quote-nick]

Vad tråkigt att du kände så med bm. Hon (efter vad du beskrev i Sthlmstråden så vet jag vem det är) är väldigt rak och lite hård i sin ton kanske man kan säga? Träffade henne nån gång när min inte va på plats. Va det så du kände eller annat?

Kände du att hon förstod din oro?

Vad är dateringsultraljud?

[/

Jag sa till vid bokning att jag ville ha E men fick M T inte M N och det ändrade dom bara eftersom E har för många och MT inte. Kände att hon inte förstod min önskan om FVP utan bara lade fram förslag om KUB som för mig inte känns aktuellt då det bara känns som ett onödigt orosmoment utan någon säkerhet så det vill jag slippa.

Dateringsultraljud är att datera graviditetslängden för att ta reda på hur långt gången jag är då det är viktigt inför fosterdiagnostik då man måste vara i v.15+0 innan man gör FVP. Jag känner mig rätt säker på hur långt gången jag är men inte BM, hon verkade inte ha så mycket kunskap överlag förutom det mesta basic. Men hon kanske är bra när man träffat henne fler gånger. Blev inbokad på ett samtal hos henne i v.15 vet inte vad hon vill att vi ska samtala.

• En del av oss

[quote=76007401][quote-nick]mallar skrev 2015-11-15 19:21:09 följande:[/quote-nick]

Vart går du på mvc? Byt om det inte känns bra. Ska ju kännas helt 100!

[/

Inne i Stockholm, nära Karlaplan.

Jag måste prata med henne blev väldigt ledsen när hon bara hänvisar mig till mitt hemsjukhus där jag absolut inte vill föda eller söka vård efter hur jag blivit bemött där efter MA och sjukvården där överlag.

Känns som denna BM ska styra mina val och jag fixar inte det.

• En del av oss

[quote=76007993][quote-nick]mallar skrev 2015-11-15 21:39:57 följande:[/quote-nick]

Mamamia? Där går jag också. Det är viktigt att gå hos en bm man har förtroende för. Man ska ju ses ofta i många månader. Känns det inte bra så byt direkt. Du ska ju gå hos ngn som förstår dig! Jag klickade direkt med min bm under förra graviditeten och kommer gå hos henne igen. Ska dit första gången imorn.

[/

Nej inte Mama Mia utan en mindre. Jag är besviken då jag verkligen valde denna mvc och en specifik BM och ca 1 timme innan mitt besök får jag ett mess att dom ändrat min tid från 13.00 till 13.30 och även BM. Hon ringer och frågar om det är ok att träffa en annan BM vad ska jag svara på det? Aldrig varit där förr och riskera att den jag trodde jag hade tid till skulle ha bokat in någon annan på min tid eller? Jag förstår faktiskt inte vad den BM gjorde den tid som jag bokat flera veckor innan gjorde. Känns inte som det finns förstående trevliga BM, träffat så många snorkiga och jag är väldigt känslig mot hur jag blir bemött och nu känner jag mig bara obekväm ovh ledsen då hon inte verkade se mina behov. Dagen därpå ringde jag dit, hon som svarade var just den som jag önskade men hon lät inte så rolig heller, mest besvärad, och stressad, men lyckades få henne att dra lite på smilebanden i slutet av samtalet.

Vet inte vad jag ska göra nu, blir så svårt att byta och stötta på henne man var hos på inskrivning och tänk om dom snackar om en och blir sedd som den kräsna mamman som verkar vara såndär gnällsak. Jag är bara känslig och behöver ha en väldigt förstående BM som inte kör på och skrämmer vettet ur mig. Det blev för mycket.

• En del av oss

[quote=76007994][quote-nick]annieh897 skrev 2015-11-15 21:40:00 följande:[/quote-nick]

Jaha, nu sitter jag på en pall i badrummet och väntar på den dagliga kvällsspyan. Kan det inte bara ge sig med illamåendet snart, har inte kunnat leva normalt på en månad!

[/

Fy lider med dig! Är rätt skonad men har mått lite småilla dom senaste dagarna och känt avsmak på det mesta. Inte så att jag kräkts men det känns nästan som man skulle ha magkatarr.

• En del av oss

[quote=76008082][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-15 22:07:22 följande:[/quote-nick]

Ok förstår. M T har jag också mött, upplevde henne som väldigt lugn harmonisk och liksom erfaren. Tror mkt har med dagsform att göra med precis som för egen del...

Tycker du ska byta om din magkänsla inte är bra, jag kan säga att det va min bm som gjorde förra graviditeten till helt underbar trots krämpor, funderingar osv osv... Ingen kommer prata om dig som den kräsna mamman och OM dom skulle göra det så kan det kvitta? Det viktiga är att du känner dig trygg!

[/

Jag har funderingar på att kontakta E via mail för hon sa att känns det inte bra med M T så får du höra av dig. Men jag vet inte om jag gör rätt val. Jag kanske dömer henne för hårt och det kanske känns bättre längre fram för vi är ju främmande för varandra. Hon var väldigt lugn och erfaren när hon undersökte mig men innan det uppfattade jaghenne som snorkig och som att hon tog överhanden. Gillar inte tanken på att kanske få göra KUB och inte heller tanken på att kanske få föda på ett sjukhus där jag fått mycket dåligt bemötande.

Ska kanske ändå ge henne en chans till då jag ska på samtal till henne i v.15. Hon tyckte jag skulle komma tillbaka då så vi kunde prata fast om vad vet jag inte. Kanske om min oro, men den kommer jag nog bära med mig tills barnet ligger i mina armar. Har knappt förstått att jag är gravid.

• En del av oss

[quote=76008190][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-15 22:37:50 följande:[/quote-nick]

Ja det där med möten är svårt. Vi är snabba på att bilda oss en uppfattning och sen sitter den stenhårt.

Hopppas du hittar vad som känns bra... Det där med hemsjukhus vad menade hon då? Och kub kan väl inte va tvunget?

[/

Ja normalt sett är nästa BM besök efter RUL runt v.20 först men jag ska dit redan innan mitt RUL på samtal och jag är så orolig vad detta samtal ska handla om.

All fosterdiagnostik är valfritt, men hon la nästan fram det som att jag utsätter mig frivilligt att få missfall om jag inte gör NIPT eller KUB. Jag förklarade för henne att jag vill få ett så säkert svar som möjligt och en sannolikhet ger inte mig någon säkert svar och jag vill inte gå runt med några halvdana siffror och sedan inte gå vidare om sannolikheten är över 1:200 och det stämde ju.

Hemsjukhus är sjukhuset närmast mig. Jag vill absolut inte föda där eller riskera det, jag vill föda på ett annat sjukhus men hon sa bara att det är bäst för mig om det är nära...det är inte alls bäst för mig..föder hellre hemma då än sätter min fot där.

• En del av oss

[quote=76008333][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-15 23:25:22 följande:[/quote-nick]

Jag tycker inte att du ska vara rädd för att stå på dig, du kan ju ge den bm du fick en chans på samtalet i v 15 om du tror att det kan vara värt det? Jag är så oerhört tacksam för att jag har haft samma bm de senaste 6 graviditeterna och de 2 jag hade de 2 första var också toppen! Just för att det är mycket hormoner i rullning och för att du har anledning till att känna oro så bör du ju få någon som är lyhörd! Det är dessutom din rättighet att byta om det inte känns 100!

Kul att se dig här igen, jag har tänkt på dig <3

[/

Vad gulligt av dig att du tänkt på mig!

Jag vet, men känns mest som jag blir ifrågasatt och överlag har jag ingen bra erfarenhet av sjukvården och alltid fått ge mig och ta det och ge mig. Jag mår dåligt redan nu av att bli ifrågasatt och oförstådd och känner redan nu att ska jag redan börja harva med saker för att få min vilja genomförd.

Jag har hittills inte haft någon blödning men ändå la hon bara fram NIPT och KUB som förslag, kanske för att dom flesta väljer det men när jag sedan sa att jag funderat och komit fram till att FVP känns bättre av olika skäl så presenterade hon NIPT igen men jag sa det ger inte mig den information jag söker. Hon ifrågasatte och tyckte vi skulle hem och fundera och läsa A4 pappet med information och så kunde jag kontakta henne när jag hade bestämt mig. Ja sa att vi har redan bestämt oss att vi önskar FVP och vi har pratat funderat enats vad vi gör vid riktigt dåliga besked, KUB ger oss ingen säker diagnos och då måste vi ändå gå vidare och då kan vi lika gärna slippa en enorm oro om vi gör KUB innan vi kan göra FVP eller få en orosfylld graviditet med en sannolikhet som inte känns bra för mig annat än i sjukvårdens ögon för jagkan inte end drömma om att hamna över 1:10000 i min ålder och dessutom på 3 olika trisomier. Nu har jag fått tid till MVC läkare för att diskutera frågan vidare och fortsätta argumentera om rättigheter och hoppas få en fullständig kromosomanalys.

Sedan ska jag harva vidare redan i v8 om rättighet stt själv få välja vilket sjukhus jag vill föda på, inte var BM vill att jag föder.

Svar på tråden Junibebisar 2016