• Anonym (Styvmorsan)

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Hej allihopa.

Kan tänka mig att påhoppen kommer hagla, men jag är beredd.

Snart vankas de skollov, då jag är mammaledig så blir ju barnen hemma med mig såklart, fritids är ju uppsagt. Jag har några barn, jag har ganska nyss fått en till så hormonerna är i rullning.. Jag känner mig otillräcklig för allt å alla, dåligt samvete att man inte hinner alla barn just nu på de sättet man vill, är helt slut efter vakna nätter m.m.. Ja ni kanske förstår.

Äntligen skulle lovet komma så jag får mer tid med mina barn, men nu är de tydligen bestämt att sambons barn sen tidigare ska vara här med mig den veckan också, fast de är mammans vecka. Pappan jobbar så här kommer jag stå själv med alla barnen, så mitt dåliga samvete är genast ännu värre.. Tycker ni att de är mitt jobb? Eller är jag bara egoistisk som ser till mig själv och mina barn för tillfället? Hade de varit vår vecka så hade de ju inte varit samma sak, då är de ju självklart att de ska vara här!

• Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:15:22 följande:
    Min åsikt är ju just den att dom är en familj,precis som Anonym (hmm) också är inne på.
    Det är det nog ingen som sätter sig emot (jag gör det inte). Men "de är en familj" innebär inte att TS per automatik har skyldighet att ta hand om barnen.

Vilket är problemet här, jag bryr mig inte om vad man kallar det utan jag har problem när vuxna människor lovar bort andras tid och ansträngning utan att fråga först. Det är ohyfsat och respektlöst.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2015-10-22 13:19:52 följande:
    Och om nu alla är en familj, pratar man inte med sina vuxna familjemedlemmar innan man bestämmer något? Har den som inte blivit tillfrågad rätt att protestera och inte vara involverad i det som bestämts över dennes huvud?
    Det verkar inte så i T´s ögon.
    Som jag skrev innan, så behandlar inte vi våra familjemedlemmar. Även vi som endast har gemensamma barn
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:15:22 följande:
    Min åsikt är ju just den att dom är en familj,precis som Anonym (hmm) också är inne på.
    Men är man en familj så respekterar man väl alla som ingår i den familjen? Man kommunicerar, kompromissar och löser saker i vardagen tillsammans? Tillhör inte det självklarheter när man väljer att bilda familje med någon? Inte kan det väl bara innebära att man ska köpa paketet och ta hand om partnerns barn?
  • Anonym (T)
    LFF skrev 2015-10-22 13:19:52 följande:

Och om nu alla är en familj, pratar man inte med sina vuxna familjemedlemmar innan man bestämmer något? Har den som inte blivit tillfrågad rätt att protestera och inte vara involverad i det som bestämts över dennes huvud?

Det finns väl inget som säger att hon inte kan ha en dialog med sina bonusbarns pappa gällande hur hon upplever detta?

Sen undrar jag varför bonusbarnens pappa och hans ex måste få inkomstbortfall på grund av förlorade arbetstider när hon ändå är hemma och är föräldraledig?
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:26:07 följande:
    Det finns väl inget som säger att hon inte kan ha en dialog med sina bonusbarns pappa gällande hur hon upplever detta?

Sen undrar jag varför bonusbarnens pappa och hans ex måste få inkomstbortfall på grund av förlorade arbetstider när hon ändå är hemma och är föräldraledig?
    Därför att det är något de flesta föräldrar får räkna med när de väljer att sätta barn tilll världen? Inte att någon annan ska vara oavlönad barnflicka så att de kan fortsätta jobba....
  • Ess
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 08:39:55 följande:

Utomstående? Det är TS BONUSBARN som ingår i ts familj - inga random ungar direkt!

Hon gör ingen tjänst åt någon öht om hon tar hand om barnen!
    Barnens familj består av mamman och pappan, det är deras ansvar att se till att deras barn får ledigt om de bedömer det som behövligt. Skulle sen ts ställa upp på att passa barnen, så gör hon det som en tjänst åt den föräldern som egentligen var ansvarig för den veckan, vilket förtjänar en gentjänst eller åtminstone ett tack så mycket. Framförallt så SKA dom fråga först om ts vill göra dem den tjänsten, och även acceptera om hon säger nej.
  • sextiotalist

Därför att det är deras barn, de ska bära de kostnader (och inkomstfall) som det rör sina barn.
    Nej, jag är inte den som anser att gemensam ekonomi är något självklart, sambon och jag har det inte, en av orsakerna var just att han hade barn sedan tidigare.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nej, det finns inget som säger det. Men problemet är att dialogen skulle ha förts innan beslut tagits.
    Det svaret finns här:
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 14:16:43 följande:

Hej allihopa.

Kan tänka mig att påhoppen kommer hagla, men jag är beredd.

Snart vankas de skollov, då jag är mammaledig så blir ju barnen hemma med mig såklart, fritids är ju uppsagt. Jag har några barn, jag har ganska nyss fått en till så hormonerna är i rullning.. Jag känner mig otillräcklig för allt å alla, dåligt samvete att man inte hinner alla barn just nu på de sättet man vill, är helt slut efter vakna nätter m.m.. Ja ni kanske förstår.

Här:
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 14:33:30 följande:

Nej alla barnen är i yngre skolåldern så de är ingen som kan ta hand om "sig själv".. Jag är inte tillfrågad öht, bara tagen för given som hennes eller deras barnvakt. Dom har ju ändå rätt till dagis och skola, som de flesta barn med arbetande föräldrar är på just på loven. Jag känner mig bara så utnyttjad och slutkörd för tillfället.. Blir så ledsen

Här:
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 20:31:46 följande:

Jag har haft alla hemma flera veckor somrarna när min sambo inte haft semester, men just nu ser de ganska annorlunda ut, just med en liten och allt de hör till... Man är helt slut just nu iaf

Och här:
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 21:04:44 följande:
    Dom har precis lika regler och allting lika när dom är här! Den veckan dom är här behandlas dom precis som mina egna. Jag vabbar för dom, har dom studiedag eller planeringsdag är dom med mig om jag är ledig, jag har tom haft dom sjuka hos mig när mamman inte velat vabba om jag varit ledig. Eftersom jag nu blir så gott som låst hemma och inte kan göran de roliga jag tänkt, så ja då är jag skithemsk, men mer mot mina egna!

Det är inte TS ansvar att lösa barnomsorg och det är definitivt inte hennes ansvar att lösa barnomsorg utan att bli tillfrågad. Jag förstår ärligt talat inte hur man är tänker om man tycker det är ok att bestämma sådana saker utan att tillfråga personen som får ta konsekvenserna.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (också styvmorsa)

De måste ju inte få inkomstbortfall bara för att det är lov. Lösningen heter fritids,men de ville ju inte ha barnen där. De kan inte äta kakan och ha kvar den. Och återigen, ts är inte förälder till dem och har således inget ansvar.
  • Anonym (T)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-22 13:31:06 följande:

Nej, det finns inget som säger det. Men problemet är att dialogen skulle ha förts innan beslut tagits.Det svaret finns här:Här:Här:Och här:Det är inte TS ansvar att lösa barnomsorg och det är definitivt inte hennes ansvar att lösa barnomsorg utan att bli tillfrågad. Jag förstår ärligt talat inte hur man är tänker om man tycker det är ok att bestämma sådana saker utan att tillfråga personen som får ta konsekvenserna.

Vi får väl helt enkelt enas om att vara helt oense rörande frågan i trådstarten?

Du kommer inte hur mycket du än försöker att få mig att ändra mig.
Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?