• Anonym (Styvmorsan)

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Hej allihopa.

Kan tänka mig att påhoppen kommer hagla, men jag är beredd.

Snart vankas de skollov, då jag är mammaledig så blir ju barnen hemma med mig såklart, fritids är ju uppsagt. Jag har några barn, jag har ganska nyss fått en till så hormonerna är i rullning.. Jag känner mig otillräcklig för allt å alla, dåligt samvete att man inte hinner alla barn just nu på de sättet man vill, är helt slut efter vakna nätter m.m.. Ja ni kanske förstår.

Äntligen skulle lovet komma så jag får mer tid med mina barn, men nu är de tydligen bestämt att sambons barn sen tidigare ska vara här med mig den veckan också, fast de är mammans vecka. Pappan jobbar så här kommer jag stå själv med alla barnen, så mitt dåliga samvete är genast ännu värre.. Tycker ni att de är mitt jobb? Eller är jag bara egoistisk som ser till mig själv och mina barn för tillfället? Hade de varit vår vecka så hade de ju inte varit samma sak, då är de ju självklart att de ska vara här!

• Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?
  • Ess
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 09:24:51 följande:

Utomstående? Är ts verkligen en UTOMSTÅENDE????

Usch för såna styvisar - stackars ungar som tvingas leva med såna i sitt eget hem. Obestämd
    Jag tycker det är värdelösa föräldrar, som trots att dom är två stycken inte ens kan klara av att ta hand om sina barn utan att dra in tredje person.
    Vill dom nu lasta över ansvaret på någon, så får dom anställa en person som är villig att ta över det dom inte klarar av.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:34:50 följande:
    Vi får väl helt enkelt enas om att vara helt oense rörande frågan i trådstarten?

Du kommer inte hur mycket du än försöker att få mig att ändra mig.
    Jag tycker inte att diskussionen är uttömd. Särskilt inte eftersom du för fram andra aspekter.

Jag har inget intresse av att få dig att ändra dig.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Brumma
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:15:22 följande:

Min åsikt är ju just den att dom är en familj,precis som Anonym (hmm) också är inne på.

Förlåt men.. Även i en familj pågår väl en kommunikation? Annars är det ju inte en familj utan ngt slags sjukt träl/härskarförhållande.. eller hushållerska/husbonde..

I en frisk relation bestäms inte saker över huvudet på andra - oavsett om man är biologisk familj eller blandad familj.

TS sambo och hans barn är ett slags paket. Men så är även TS. Tillsammans blir de ett nytt paket där allas åsikter måste få plats och bli hörda.

Det innebär INTE att TS måste anpassa sitt liv till bonusarna föräldrar.
  • Anonym (T)
    Anonym (också styvmorsa) skrev 2015-10-22 13:34:34 följande:

De måste ju inte få inkomstbortfall bara för att det är lov. Lösningen heter fritids,men de ville ju inte ha barnen där. De kan inte äta kakan och ha kvar den. Och återigen, ts är inte förälder till dem och har således inget ansvar.

Du kommer inte hur mycket du än försöker "att kunna tala mig tillrätta"

Detta forum är som sagt uppbyggt som så att alla inte behöver tycka lika,utan det är olika åsikter som skapar dena debatt.

Jag respekterar att du och jag tycker väldigt olika i detta.
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-22 13:31:06 följande:
    Nej, det finns inget som säger det. Men problemet är att dialogen skulle ha förts innan beslut tagits.
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:26:07 följande:
    Sen undrar jag varför bonusbarnens pappa och hans ex måste få inkomstbortfall på grund av förlorade arbetstider när hon ändå är hemma och är föräldraledig?
    Det svaret finns här:
    Här:
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 14:33:30 följande:

Nej alla barnen är i yngre skolåldern så de är ingen som kan ta hand om "sig själv".. Jag är inte tillfrågad öht, bara tagen för given som hennes eller deras barnvakt. Dom har ju ändå rätt till dagis och skola, som de flesta barn med arbetande föräldrar är på just på loven. Jag känner mig bara så utnyttjad och slutkörd för tillfället.. Blir så ledsen

Här:Och här:
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 21:04:44 följande:
    Dom har precis lika regler och allting lika när dom är här! Den veckan dom är här behandlas dom precis som mina egna. Jag vabbar för dom, har dom studiedag eller planeringsdag är dom med mig om jag är ledig, jag har tom haft dom sjuka hos mig när mamman inte velat vabba om jag varit ledig. Eftersom jag nu blir så gott som låst hemma och inte kan göran de roliga jag tänkt, så ja då är jag skithemsk, men mer mot mina egna!

Det är inte TS ansvar att lösa barnomsorg och det är definitivt inte hennes ansvar att lösa barnomsorg utan att bli tillfrågad. Jag förstår ärligt talat inte hur man är tänker om man tycker det är ok att bestämma sådana saker utan att tillfråga personen som får ta konsekvenserna.
    Lugn, när T blir vuxen och för hundrande gången blir utnyttjad så kommer hon också förstå det.
    Eller så åker hon på ett rejält bakslag när den hon kört över alltför många gånger inte finns kvar som vän eller partner längre.
    Dvs T bildar sin uppfattning på en drömbild som hon tror är (hon har ju ingen aning om hur besluten och överenskommelsena sker i hennes brors hem) sann. Att vi, som lever i den verkligheten, har en helt annan bild är en annan sak.

Jag är säker på att de flesta som lever med barn (egna, andras etc) och håller ihop sina förhållande dagligen kommunicerar och kommer överens. De förhållande där den ena kör över den andra brukar inte bli långvariga.

T vi vänder inte oss emot att en föräldraledig kvinna kan ta hand om sin partners barn, vi vänder oss emot att ts är tagen som självklar och inte ens tillfrågad.
    Och en gång till. Hade ts inte haft några problem med detta, så hade hon inte startat en tråd, men det framgår tydligt att hon är trött, less, arg och besviken och känner sig utnyttjad och överkörd och att hon nu tröttnat på att ställa upp eftersom det uppenbarligen bara utnyttjas och inte ger henne någon kredit alls. Räknas hennes upplevelser inte in.

Men som jag skrivit innan, hade min sambo behandlat mig som ts sambo gör, jag hade inte stannat kvar i förhållandet.
  • sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:39:00 följande:
    Du kommer inte hur mycket du än försöker "att kunna tala mig tillrätta"

Detta forum är som sagt uppbyggt som så att alla inte behöver tycka lika,utan det är olika åsikter som skapar dena debatt.

Jag respekterar att du och jag tycker väldigt olika i detta.

Ja, jag har förstått nu att du tycker kommunikation och att man kommer överens är onödigt i ett förhållande. För det är det som är kärnan i det här problemet/tråden
  • LFF
    Det finns väl inget som säger att hon inte kan ha en dialog med sina bonusbarns pappa gällande hur hon upplever detta?

Sen undrar jag varför bonusbarnens pappa och hans ex måste få inkomstbortfall på grund av förlorade arbetstider när hon ändå är hemma och är föräldraledig?
    För att hon är nyförlöst och hade planer med SINA barn kanske? Kanske för att hon inte känner att orken räcker till ett par barn till i smååldern. Det var ju inte så att de extra barnen var hyfsat självgående och kunde hjälpa till med de yngre (den frågan har jag ställt tidigare) utan alla barnen är hyfsat unga. 

Hon ska inte behöva ha en dialog med pappan i det här skede. Hon skulle ha blivit tillfrågad för länge sen.
  • Ann Cistrus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:34:50 följande:
    Vi får väl helt enkelt enas om att vara helt oense rörande frågan i trådstarten?

Du kommer inte hur mycket du än försöker att få mig att ändra mig.
    Du har ett mycket märkligt sätt att "argumentera". Pudelns kärna i denna ts handlar inte om barnen alls utan om huruvida det är rätt att ta beslut om andra människors tid. Det verkar ganska kristallklart för de flesta här. Utom dig då. Du vägrar kategoriskt att svara på denna fråga och rabblar bara samma mantra (hon ska bjuda till, ställa upp, köpa paketet, rulla runt och vifta på svansen...typ). 

Jag, som också är bonusmorsa, kan berätta för dig att viljan att "bjuda till" finns ofta där om man bara blir tillfrågad först och blir respekterad. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Brumma

Det finns väl inget som säger att hon inte kan ha en dialog med sina bonusbarns pappa gällande hur hon upplever detta?

Hon är föräldraledig för sina barn. Inte för bonusbarnen.

Föräldrarna har, precis som alla föräldrar, rätt och möjlighet att vara föräldralediga vid sjukdom. Vid lov har de samma rättigheter som andra föräldrar. Ta ut sparade föräldradagar, be om semester, ha bar en på fritids eller om barnen är så stora att de inte kan vara på fritids - låta barnen klara sig hemma. För är de så stora att de inte kan vara på fritids så kan de klara sig ett par timmar hemma själva.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sextiotalist skrev 2015-10-22 13:39:18 följande:
    Lugn, när T blir vuxen och för hundrande gången blir utnyttjad så kommer hon också förstå det.
    Eller så åker hon på ett rejält bakslag när den hon kört över alltför många gånger inte finns kvar som vän eller partner längre.
    Dvs T bildar sin uppfattning på en drömbild som hon tror är (hon har ju ingen aning om hur besluten och överenskommelsena sker i hennes brors hem) sann. Att vi, som lever i den verkligheten, har en helt annan bild är en annan sak.

Jag är säker på att de flesta som lever med barn (egna, andras etc) och håller ihop sina förhållande dagligen kommunicerar och kommer överens. De förhållande där den ena kör över den andra brukar inte bli långvariga.

T vi vänder inte oss emot att en föräldraledig kvinna kan ta hand om sin partners barn, vi vänder oss emot att ts är tagen som självklar och inte ens tillfrågad.
    Och en gång till. Hade ts inte haft några problem med detta, så hade hon inte startat en tråd, men det framgår tydligt att hon är trött, less, arg och besviken och känner sig utnyttjad och överkörd och att hon nu tröttnat på att ställa upp eftersom det uppenbarligen bara utnyttjas och inte ger henne någon kredit alls. Räknas hennes upplevelser inte in.

Men som jag skrivit innan, hade min sambo behandlat mig som ts sambo gör, jag hade inte stannat kvar i förhållandet.
    Ja, vi kan hoppas att det inte behöver gå så långt.

Jag har ingen direkt erfarenhet av styvföräldrar eller styvbarn alls, jag har några vänner som har styvföräldrar men det är inte mycket mer med det. Men jag argumenterar inte utifrån det heller.

Det är uppenbart att TS har rätt och de andra har fel här, ingen tvekan om den saken.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?