[quote=75985149][quote-nick]ebe91 skrev 2015-11-10 14:17:21 följande:[/quote-nick]
EDAn är ju i första hand för den blivande mammans skull, men rätt ofta leder det till en lite mer långdragen förlossning. Jag resonerade såhär; hellre dubbelt så lång förlossning med uthärdlig smärta än halverad med outhärdlig. Men det är såklart upp till var och en! Men man ska komma ihåg att EDAn även kan vara den som gör att förlossningen fortskrider, då den ger kroppen en chans att vila samtidigt som förlossningen/öppningsskedet fortskrider. Man kan även få chans att samla kraft till utdrivningsskedet om man har intensiva värkar under en längre tid.
Barnet i sig brukar sällan påverkas negativt av EDAn, isåfall sekundärt av att förlossningen blir mer utdragen vilket i vissa fall kan trötta ut barnet.
[/
Jag är av annan uppfattning, speciellt efter att ha läst vad EDA gör i kroppen och hur barnet kan påverkas, bli värksvag, få värkdropp och så blir det akut helt plötsligt. Jag önskar en icke-medicinsk förlossning och jag tror att med rött tönk, motivation och stöd så fixar man det.