• arh

Planerar barn - Unga föräldrar

Jag (19, 20 i jan) & min sambo (22 i nov-15) planerar barn och har ganska nyligen börjat försöka. Hade beräknad ägglossning 10/11, jag vill så gärna testa men ska hålla mig till planerad mens men jag håller verkligen tummarna att det blir som vi vill.

Det jag undrar är om det finns fler unga här inne som planerar/försöker för barn som kanske vill följas åt. 

- Jag gick idag in på en gravid app och läste lite och om jag nu är gravid så är jag i gravid vecka 4. Det jag egentligen ville läsa om var olika symtomer som man kan ha så här pass tidigt i en graviditet."De flesta har inga symtom såhär tidigt men en del kan redan nu känna: Illamående, spänningar i brösten och extra känsliga bröstvårtor." Jag inbillar mig säkert men mina bröst är smått ömma och även bröstvårtorna men jag hoppas att det är på riktigt.

• Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar
  • jjeessiicahh
    arh skrev 2015-11-14 21:52:14 följande:

Berättar lite om mig själv :)

Jag och min sambo har varit tillsammans sedan april -12 och förlovade sedan augusti -14.
    Vi har bott i hop sedan några månader efter att vi vart tillsammans.
    Vi köpte vår första lägenhet en 1,5a -13
    och har nu i år i Juli installerat oss i en alldeles underbar, rymlig 3a på 83kvm. Prat om barn har varit igång sedan ca 1,5 år tillbaka och just därför köpte vi en 3a.

Jag har jobbat i över ett år nu samtidigt som jag gick mitt sista år i gymnasiet med godkänd gymnasieexamen. Nu går jag på schema med 84%, dock inte på fast då jag inte är undersköterska men chansen att jag inte blir förlängd efter den 31/1 (då mitt kontrakt går ut) är väldigt minimal. Min sambo där emot har fast jobb sedan flera år tillbaka och en stadig bra inkomstlön så vår ekonomi ser relativt bra ut även om jag mot förmodan inte skulle bli förlängd. 

Jag och min sambo har även vi haft en del krav. Och det var just att vi skulle ha flyttat till något större och jag skulle ha gått ut skolan innan vi ens började försöka och dessa saker är avklarade och vi känner oss mer än redo att börja försöka så vi hoppas verkligen att det blir något nu. :)

Sålänge ni känner er redo och inte har några problem med ekonomin så ser jag inget fel med att försöka skaffa barn! Tänk att ensamstående mammor utan jobb klarar sig så borde både du och jag klara av det.

Själv har jag fastanställning och sambon med. Egen lägenhet med hund, fågel och fiskarGlad
  • jjeessiicahh
    hmg skrev 2015-11-14 22:09:38 följande:
    Stort grattis till plusset!! Håller med dig om att fast jobb, boende och ett bra förhållande är grunden man vill ha innan man ens börjar försöka. =) Känns skönt att vara i det stadiet i livet där man har det även fast man är så ung.=)

Hur länge har ni försökt bli gravida? :)
    Tack så jättemycket! 

Ja, det är jätteskönt att ha det avbockat. Man känner en speciell trygghet då. 

Jag tog ut min nuvaring för två månader sedan, efter det började mensen krångla fram och tillbaka. Så i början av oktober började vi försöka, fick min mens, men vi fortsatte försöka och idag fick jag reda på att jag var gravid. Gjorde ett graviditetstest i morse och det visade positivt. Helt overkligt och har fortfarande inte fattat det. Kommer nog inte riktigt förstå att jag är gravid förrän magen börjar växa. Gick och köpte ett till graviditetstest och det visade också positivt! :D 
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 22:15:08 följande:
    Tack så jättemycket! 

Ja, det är jätteskönt att ha det avbockat. Man känner en speciell trygghet då. 

Jag tog ut min nuvaring för två månader sedan, efter det började mensen krångla fram och tillbaka. Så i början av oktober började vi försöka, fick min mens, men vi fortsatte försöka och idag fick jag reda på att jag var gravid. Gjorde ett graviditetstest i morse och det visade positivt. Helt overkligt och har fortfarande inte fattat det. Kommer nog inte riktigt förstå att jag är gravid förrän magen börjar växa. Gick och köpte ett till graviditetstest och det visade också positivt! :D 
    Ja men verkligen! =)

Åh vad roligt för er att det gick så snabbt! Jag hoppas att det går snabbt här med men samtidigt så räknar jag ändå med att det kan ta sin lilla tid och inser att inget blir bättre om man stressar upp sig. =)

Förstår att du inte riktigt förstått det än, det tror jag inte att kommer göra heller förens magen börjar växa sen haha :D
  • jjeessiicahh
    hmg skrev 2015-11-14 22:20:20 följande:
    Ja men verkligen! =)

Åh vad roligt för er att det gick så snabbt! Jag hoppas att det går snabbt här med men samtidigt så räknar jag ändå med att det kan ta sin lilla tid och inser att inget blir bättre om man stressar upp sig. =)

Förstår att du inte riktigt förstått det än, det tror jag inte att kommer göra heller förens magen börjar växa sen haha :D
    Ja, det är kul att det gick så fort men samtidigt lite skrämmande, var inte beredd på att det skulle gå så fort och känns som att jag inte hunnit förbereda mig mentalt! Men tror nog inte man kan göra det heller! Skrattande

Planerar du/ni barn eller har ni försökt länge? :))
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 22:25:47 följande:
    Ja, det är kul att det gick så fort men samtidigt lite skrämmande, var inte beredd på att det skulle gå så fort och känns som att jag inte hunnit förbereda mig mentalt! Men tror nog inte man kan göra det heller! Skrattande

Planerar du/ni barn eller har ni försökt länge? :))
    Det kommer du nog göra automatiskt ganska snart :D

Vi har velat ha barn i princip sedan vi blev tillsammans för snart 2 år sedan men ansåg båda två att det är bättre att vänta lite. Sedan har vi väl gått och väntat på "rätt tillfälle" tills vi insåg att egentligen aldrig kommer att bli "rätt tillfälle". Så nu har jag slutat med ppiller sedan 2 veckor tillbaka, blev av ren slump att jag slutade den 1 november haha! Så vi har väl egentligen inte hunnit börja försöka ordentligt än.

Fick mens den 8/11 och hade den i fyra dagar tills i onsdags så nu testar jag varje dag med ägglossningstest för att hitta ägglossningen och vi försöker "mysa till det" så regelbundet som möjligt. =)

Om jag får välja så vill jag att bebis kommer innan 2016 är slut Skrattande
  • jjeessiicahh
    hmg skrev 2015-11-14 22:34:42 följande:
    Det kommer du nog göra automatiskt ganska snart :D

Vi har velat ha barn i princip sedan vi blev tillsammans för snart 2 år sedan men ansåg båda två att det är bättre att vänta lite. Sedan har vi väl gått och väntat på "rätt tillfälle" tills vi insåg att egentligen aldrig kommer att bli "rätt tillfälle". Så nu har jag slutat med ppiller sedan 2 veckor tillbaka, blev av ren slump att jag slutade den 1 november haha! Så vi har väl egentligen inte hunnit börja försöka ordentligt än.

Fick mens den 8/11 och hade den i fyra dagar tills i onsdags så nu testar jag varje dag med ägglossningstest för att hitta ägglossningen och vi försöker "mysa till det" så regelbundet som möjligt. =)

Om jag får välja så vill jag att bebis kommer innan 2016 är slut Skrattande
    Nej, det rätta tillfället kommer nog aldrig! Haha. 

Det är bara att fortsätta att mysa till det. Själv har jag och min sambo sex nästan varje dag, så kändes helt omöjligt att missa ägglossningen! Och rätt hade jag! Skrattande

Hoppas det går lika fort för dig som det gick för mig! Skrattande
  • arh
    hmg skrev 2015-11-14 22:07:07 följande:

Trevligt att läsa lite om dig ahr.

Kan berätta lite om mig själv också. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 2 år och vi båda har velat ha barn länge men har väntat på "rätt tillfälle". Insåg ganska snabbt att rätt tillfälle aldrig egentligen kommer att komma då det alltid finns någon kan vara lite bättre så vi bestämde att det är dags för oss nu. :)

Vi bor i en tvåa på 61 kvm och vi har bott tillsammans sedan ca 3 veckor efter att vi blev tillsammans, så det gick väldigt snabbt.

Båda har fasta jobb, han på 75 % och jag på 100 %, så ekonomiskt kommer det inte att vara några problem.

Våra krav innan vi börjar försöka har varit att vi ska känna oss säkra på att det inte blir några problem ekonomiskt samt att vi har ett boende som också är tillräckligt stort vilket vi har nu. :)

Jag hoppas att det går snabbt för oss att bli gravida, längtan efter en bebis är så stor och jag har redan börjat kolla på saker som vagnar och liknande haha! =)

Haha jag lika så! Har suttit flera månader och kollat på grejer. Har nog varit nära att beställa hem bodys också men det har inte kommit längre än att dom hamnat i varukorgen. Längtar tills det finns något riktigt i magen så man faktiskt kan börja handla. :)
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 22:40:51 följande:
    Nej, det rätta tillfället kommer nog aldrig! Haha. 

Det är bara att fortsätta att mysa till det. Själv har jag och min sambo sex nästan varje dag, så kändes helt omöjligt att missa ägglossningen! Och rätt hade jag! Skrattande

Hoppas det går lika fort för dig som det gick för mig! Skrattande
    Hehe nej men precis, och vi insåg det och kände att nu är det dags :D

Härligt! =)

Ja det hoppas jag med, nu har jag dock haft så sjukt ont i brösten sedan jag sluta med ppiller och det försvinner inte. De växer som tusan och gör så ont så jag inte kan röra dom. Så just nu blir det inte så mycket mys då jag knappt ens kan röra mig för att brösten gör så ont haha :(
  • hmg
    arh skrev 2015-11-15 00:02:51 följande:
    Haha jag lika så! Har suttit flera månader och kollat på grejer. Har nog varit nära att beställa hem bodys också men det har inte kommit längre än att dom hamnat i varukorgen. Längtar tills det finns något riktigt i magen så man faktiskt kan börja handla. :)
    Haha ja det har jag med! Jag har dock handlat till en vän till mig som har BF i februari, så lite har jag fått handla även fast det inte är till min egen. :D

Längtar också tills jag plussar, kommer vara den lyckligaste dagen :D
  • arh

Åhh jag är så himla sugen att testa men det är väl på tok för tidigt egentligen? Försöker att lägga allt på is just nu och vänta och se men det är så svårt att sluta tänka på det.

Det känns som att ju mer jag tänker på det, desto mer lurar jag mig själv och om det inte blir något plus så kommer jag nog bli mer besviken just för att jag tänkt så mycket på det :/

Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar