• arh

Planerar barn - Unga föräldrar

Jag (19, 20 i jan) & min sambo (22 i nov-15) planerar barn och har ganska nyligen börjat försöka. Hade beräknad ägglossning 10/11, jag vill så gärna testa men ska hålla mig till planerad mens men jag håller verkligen tummarna att det blir som vi vill.

Det jag undrar är om det finns fler unga här inne som planerar/försöker för barn som kanske vill följas åt. 

- Jag gick idag in på en gravid app och läste lite och om jag nu är gravid så är jag i gravid vecka 4. Det jag egentligen ville läsa om var olika symtomer som man kan ha så här pass tidigt i en graviditet."De flesta har inga symtom såhär tidigt men en del kan redan nu känna: Illamående, spänningar i brösten och extra känsliga bröstvårtor." Jag inbillar mig säkert men mina bröst är smått ömma och även bröstvårtorna men jag hoppas att det är på riktigt.

• Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar
  • arh
    Jennymariaa skrev 2015-11-16 18:27:12 följande:

Hoppar också in här! Fyller 21 nästa år & min sambo fyller 25. Jag har en timanställning på för många timmar haha & han har fast anställning på 100 %.

Vi är inne på tredje försöket med första bebisen. Känner ingen stress utan det blir när det blir <3

Hej kul att du vill vara med :)

Jag och min sambo är 19 (20 i jan) och 22. Vi har börjat försöka på riktigt nu denna månad och jag hoppas på att jag plussar men jag är medveten om att det kan ta lång tid. Så det är som er, vi känner ingen stress :)
  • Lilla Luna

Hänger på här. Drömt om barn länge men har valt att blir klar med mina studier först innan. För snart ett år sedan tog jag examen som förskollärare och bytte jobb i våras. Hade innan en fast anställning på 55% med möjlighet till att jobba mycket extra. Dock blev det en stress att inte kunna försörja oss då sambon var arbetslös. Nu jobbar jag 100% i förskola, en fastanställning. Flyttade från en hemsk trea i dåligt skick till en fräsch större trea nära jobbet och i ett mysigt område nära mina syskon och mina föräldrar. Sambon fick nyss jobb, 50% med möjlighet till extra. Så nu är vi liksom i rätt fas. Jag slutade med ppiller för ett år sedan, hade mens två gånger sen försvann den... Hoppades ändå på att lyckas bli gravid. Nu är jag här, inne på mensens tredje dag. Äntligen är den här och vi ska börja försöka på riktigt! Ingen vet något än och jag kommer hålla det hemligt för alla då det väl tar jag. Men mamma får nog veta tidigt. 

Jag är 23år och sambon är 22år. Vi har varit tillsammans i över 5år, förlovade oss i augusti i år. Bott ihop sedan tre år tillbaka. Nu står vi stadigt och vet vart vi har varandra. Ekonomin är trygg och jag äger lägenheten vi bor i. En trea på 63,5kvm (känns större). "Barnrummet" är just nu ett datarum åt sambon men jag hoppas på att få renovera och inreda där snart. I familjen har vi två katter och en hund. Mina småbebisar.

Lycka till alla! Hoppas alla plussar snart! :D

• Laceyy

Hoppar också in! Jag är 18 och min sambo 22. Vi har varit tillsammans snart tre år och bor en bit norr om Stockholm. Vi ska försöka skaffa barn och första försöker blir i juni så är ett tag kvar men kan vara trevligt att vara med här. Anledningen är att jag tar studenten i juni så vill gå klart skolan först. Har endometrios också så jag hoppas det inte tar så lång tid. Har varit gravid innan men gjorde då en abort. Har haft sån himla barnlängtan sen dess. Har inte blivit så bra bemött i liknande trådar men hoppas denna är annorlunda :)

• Familjelivet
    arh skrev 2015-11-16 20:11:53 följande:

Jag är 19 år (20 i jan) och min sambo 22 här i slutet på november.

Vi bor i en rymlig 3a. Han har fast sedan flera år tillbaka och jag har visstidsanställning som går ut sista januari men jag är inte särskilt orolig då ja jobbat där i 1,5 år så. (kan inte få fast då jag ej är uska) men har planerat på att läsa det ev nästa år då jag har 2 års erfarenhet.

Vi har pratat om barn i över ett år men vi hade en del krav som för mig att gå ur skolan först. Och att flytta till något större då vi tidigare bodde i en 1,5a på 38kvm. Nu har vi äntligen börjat försöka på allvar utan det här "blir det så blir det"-tänket och hoppas verkligen på att jag plussar.

Ni kan tycka att jag är ung till åldern. Men jag är raka motsattsen till de som är lika gammal som jag. Ni skulle förstå om ni träffade mig i verkligheten. :)

Hoppas att du får förlängt då! :) hur tog ni det steget, från "blir de så blir det" till allvar?

När slutade ni med skydd? Vissa kanske tycker jag är ung med, men ålder spelar inte så stor roll tycker jag. Är man redo så är man! Varför vänta med barn i flera år till när man känner sig redo nu? :) kör på!
  • Familjelivet
    Laceyy skrev 2015-11-16 21:00:03 följande:

Hoppar också in! Jag är 18 och min sambo 22. Vi har varit tillsammans snart tre år och bor en bit norr om Stockholm. Vi ska försöka skaffa barn och första försöker blir i juni så är ett tag kvar men kan vara trevligt att vara med här. Anledningen är att jag tar studenten i juni så vill gå klart skolan först. Har endometrios också så jag hoppas det inte tar så lång tid. Har varit gravid innan men gjorde då en abort. Har haft sån himla barnlängtan sen dess. Har inte blivit så bra bemött i liknande trådar men hoppas denna är annorlunda :)

Va tråkig att du blivit dåligt bemött innan, man vet ju inte allt om personen så då har man inget att säga eller kommentera om saken! Hur längesen var det du gjorde abort? Måste ha varit jobbigt... Har du slutat med p-piller etc eller fortsätter du/ni skydda er fram till de är dags? :)
  • Mia95

Hoppar också in här, är 20 (blir 21 nästa år) min sambo är jämngammal med mig, vi bor tillsammans med min dotter på 3 år från tidigare förhållande.

Plockade ut min spiral i September och bebisverkstaden är öppen :)

• Jennymariaa
    arh skrev 2015-11-16 20:17:24 följande:
    Hej kul att du vill vara med :)

Jag och min sambo är 19 (20 i jan) och 22. Vi har börjat försöka på riktigt nu denna månad och jag hoppas på att jag plussar men jag är medveten om att det kan ta lång tid. Så det är som er, vi känner ingen stress :)
    Första månaden ville jag bara att det skulle bli ett plus. Jag riktigt kände efter av symptom & tog test innan mensen skulle komma. Så mycket nytt, en helt annan värld haha!

Nu när man har "gått igenom" det två gånger så känns det inte lika stressat även om längtan fortfarande är lika stark!
  • Laceyy
    Familjelivet skrev 2015-11-16 21:08:18 följande:
    Va tråkig att du blivit dåligt bemött innan, man vet ju inte allt om personen så då har man inget att säga eller kommentera om saken! Hur längesen var det du gjorde abort? Måste ha varit jobbigt... Har du slutat med p-piller etc eller fortsätter du/ni skydda er fram till de är dags? :)
    Aborten var för ungefär ett år sen, vi fortsätter med p-piller fram till att det är dags eftersom jag har så ont när jag inte tar p-piller. Tar inte sockerpillerna hoppar över alla menser, eftersom jag har endometrios och ska slippa ha ont kan vi få läkemedel för att hjälpa mig bli gravid så jag slipper få menser när jag slutat med p-pillrena, vi tänkte nog sluta med dom i maj/juni :)
    Ni då? Har ni försökt länge? :)
  • arh
    Lilla Luna skrev 2015-11-16 20:45:05 följande:

Hänger på här. Drömt om barn länge men har valt att blir klar med mina studier först innan. För snart ett år sedan tog jag examen som förskollärare och bytte jobb i våras. Hade innan en fast anställning på 55% med möjlighet till att jobba mycket extra. Dock blev det en stress att inte kunna försörja oss då sambon var arbetslös. Nu jobbar jag 100% i förskola, en fastanställning. Flyttade från en hemsk trea i dåligt skick till en fräsch större trea nära jobbet och i ett mysigt område nära mina syskon och mina föräldrar. Sambon fick nyss jobb, 50% med möjlighet till extra. Så nu är vi liksom i rätt fas. Jag slutade med ppiller för ett år sedan, hade mens två gånger sen försvann den... Hoppades ändå på att lyckas bli gravid. Nu är jag här, inne på mensens tredje dag. Äntligen är den här och vi ska börja försöka på riktigt! Ingen vet något än och jag kommer hålla det hemligt för alla då det väl tar jag. Men mamma får nog veta tidigt. 

Jag är 23år och sambon är 22år. Vi har varit tillsammans i över 5år, förlovade oss i augusti i år. Bott ihop sedan tre år tillbaka. Nu står vi stadigt och vet vart vi har varandra. Ekonomin är trygg och jag äger lägenheten vi bor i. En trea på 63,5kvm (känns större). "Barnrummet" är just nu ett datarum åt sambon men jag hoppas på att få renovera och inreda där snart. I familjen har vi två katter och en hund. Mina småbebisar.

Lycka till alla! Hoppas alla plussar snart! :D

Välkommen hit! Du är inte ensam om hemlisen och det är väl egentligen just denna grupp finns också, hehe. :)
  • arh
    Laceyy skrev 2015-11-16 21:00:03 följande:

Välkommen hit! Äntligen är jag inte yngst :) (19)
Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar