• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-24 18:54:52 följande:
    Padirac - tror du på allvar att kommunernas kostnader för migrationen täcks av statsbidrag från Migrationsverket?

Om inte förstår jag inte varför du håller på och tjatar om budgetposter från statsliggaren.

Varför tycker du att Sverige ska ta emot sådana enorma mängder asylsökare och anhöriginvandrare? Vad för gott kommer ur det? Den ursprungliga frågan för hela ämnet förefaller fortfarande totalt obesvarad. Det är ju ingen naturlag att vi ska ha det på det här viset.
    www.dagensjuridik.se/2017/10/kommunerna-klarade-ekonomin-tack-vare-bidrag-pa-180-miljarder-fran-staten

Var  har har skrivit att jag tycker vi ska ta emot ett visst antal migranter och anhöriginvandrare.

är det något 'underförstått' som det 'man och missnöjd' höll på att tillskriva andra? 
  • Padirac
    Anonym (Bjorn) skrev 2018-06-24 16:59:29 följande:
    www.expressen.se/nyheter/lofven-utesluter-int.../
    Nu vill Löfvén inte ha flyktingarna hit ens!
    Det är en djärv tolkning du har på detta uttalande

"Statsminister Stefan Löfven (S) utesluter inte tanken på asylläger utanför EU, en fråga som väntas komma upp på EU-toppmötet nästa vecka.

– Det beror alldeles på hur det organiseras, säger han till TT."

• Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-24 18:01:03 följande:
    Ja, jag förstod att 1000 sidor inte var intressant.

Det framgår av siffrorna i budgetrapporterna om man kan läsa och kan talsystemet.

I rapporterna finns tabeller som visar innevarande och föregående års utfall för de olika budgetposterna i statens budget. En av posterna är tex stöd till kommunerna för mottagning av migranter, det finns kostnader för bistånd, migration, tolktjänster, rättsväsende, vård, skola osv. En annan av posterna är räntekostander för och amorteringar på landets lån, en minskad statsskuld och minskade räntebetalningar har tillfört en del pengar till statens budget.

OM man i tabellerna tittar på summan för varje post från år till år framgår det att det är ett fåtal poster som minskat medans de andra posterna tillförs pengar. 

En fråga som ställts här är hur är det möjligt att fiska upp massa pengar till migrationen utan att ta samma summa från de andra posterna?  Svaret är högkonjunktur och höjda skatter skulle jag tro utan att ha tagit fram siffror på detta. 

I rapporterna på esv finns också kommentarer till varifrån statens intäkter - som används för  utgifterna - kommer från. Svaret finns säkert där.

Om det är som du säger att pengar slussats från ett budgetområde till ett annat så har det i så fall också tillförts pengar till det första området så att det täcker det som slussats därifrån och till och med blivit mer.
    Det är hur man prioriterat mellan olika utgiftsposter jag vill ha förklarat av dig och som enbart siffror inte säger mycket om.

Pengar behöver inte alls ha slussats från en utgiftspost till en annan för att det jag påstår ska vara ett faktum. En utgiftspost kan ha behov av en ökning och inte få den eller få en ökning som är mindre än behovet, för att utgiftsposten har fått lägre prioritet än andra.

Hur tror du skattebetalare reagerar om skatten höjs för att kostnaderna för migration ökar, medan andra utgiftsområden med stora behov inte får några tillskott?
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-24 19:08:26 följande:
    www.dagensjuridik.se/2017/10/kommunerna-klarade-ekonomin-tack-vare-bidrag-pa-180-miljarder-fran-staten

Var  har har skrivit att jag tycker vi ska ta emot ett visst antal migranter och anhöriginvandrare.

är det något 'underförstått' som det 'man och missnöjd' höll på att tillskriva andra? 
    Inte ens du kan väl vara så dum att du på fullaste allvar tror att migrationsersättningen som betalas ut under 24 månader på något sätt skulle kompensera kommunerna för de kostnader de får hänförliga till invandringen?

Vi pratar kostnader som kommunerna får bära under generationer framöver.

Och, nej. Jag har inte sätt dig motivera varför du anser att det är jättebra att Sverige tar emot 50-150 tusen immigranter årligen. Varför anser du att Sverige skulle bli ett sämre land att leva i, om vi upphörde med flykting- och anhöriginvandring? Presenterar du ett jättebra skäl kanske jag och andra ändrar vår inställning.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-24 21:18:48 följande:
    Det är hur man prioriterat mellan olika utgiftsposter jag vill ha förklarat av dig och som enbart siffror inte säger mycket om.

Pengar behöver inte alls ha slussats från en utgiftspost till en annan för att det jag påstår ska vara ett faktum. En utgiftspost kan ha behov av en ökning och inte få den eller få en ökning som är mindre än behovet, för att utgiftsposten har fått lägre prioritet än andra.

Hur tror du skattebetalare reagerar om skatten höjs för att kostnaderna för migration ökar, medan andra utgiftsområden med stora behov inte får några tillskott?
    Så du vill att jag ska redogöra för hur Sveriges regeringar har fördelat pengar i sina budgetar, hur lång tillbaks vill du att jag ska gå? 1992?

Om du någon gång skrivit eller läst en budgetrapport (jag gör det varje månad) så vet du att den innehåller en förklaring till utgiftens storlek.

Så jag tipsar igen om ESV där allt står att läsa - för den som vill veta istället för att tro eller förutsätta eller påstår att någonting är ett faktum.

Förstår jag dig rätt om jag tror att du anklagar regeringarna för att ha fört en felaktig ekonomisk politik och menar att de inte fördelat pengarna så som du tycker att de ska ha gjort? Du menar att de inte har lagt pengarna på rätt saker?

Det är i slutändan en fråga om vilken politik som förts och vilket regeringsunderlag som röstats fram. Du har en annan politisk åsikt än de regerande partierna och anklagar dem för att fördelat pengarna fel. Det är politik och inget annat.

Det fanns ett brett stöd för den flyktingpolitk som fördes av regeringen FR, och ett brett stöd för att höja skatterna för att tillföra pengar till välfärden som regeringen SL gjort. det fanns också ett brett stöd för att stoppa flyktingströmmen hösten 2015.

Hur stödet kommer att se ut får vi se efter valet.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-24 21:32:45 följande:
    Inte ens du kan väl vara så dum att du på fullaste allvar tror att migrationsersättningen som betalas ut under 24 månader på något sätt skulle kompensera kommunerna för de kostnader de får hänförliga till invandringen?

Vi pratar kostnader som kommunerna får bära under generationer framöver.

Och, nej. Jag har inte sätt dig motivera varför du anser att det är jättebra att Sverige tar emot 50-150 tusen immigranter årligen. Varför anser du att Sverige skulle bli ett sämre land att leva i, om vi upphörde med flykting- och anhöriginvandring? Presenterar du ett jättebra skäl kanske jag och andra ändrar vår inställning.
    ersättningen de fått under tiden du anger har de fått för att det ska täcka kostnaderna under den tiden. Har någon påstått något annat?

Jag anser att Sverige har blivit ett sämre land då ett parti som SD får inflytande över politiken. Flyktingkvoter hit och dit ändras efter de omständigheter som råder. Tror du att SD låg bakom gränskontroller, TUT och en minskad mottagning 2015, eller på 90-talet? SD är ett enfrågeparti som inte tillför någon större intelligens till regerandet.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-24 21:44:53 följande:
    Så du vill att jag ska redogöra för hur Sveriges regeringar har fördelat pengar i sina budgetar, hur lång tillbaks vill du att jag ska gå? 1992?
    Nej, den detaljen kan jag läsa mig till själv.

Det är hur regeringen gjort sina prioriteringar mellan olika behov, när de gjort sina budgetar under de senaste 10 åren, som jag vill veta.
    Om du någon gång skrivit eller läst en budgetrapport (jag gör det varje månad) så vet du att den innehåller en förklaring till utgiftens storlek.

Så jag tipsar igen om ESV där allt står att läsa - för den som vill veta istället för att tro eller förutsätta eller påstår att någonting är ett faktum.
    Du menar att det där går att utläsa att regeringen anser att man kan lägga 10 miljarder till på utgiftspost A istället för på utgiftspost B och C, som också har stora behov, samt skälet till det?
    Förstår jag dig rätt om jag tror att du anklagar regeringarna för att ha fört en felaktig ekonomisk politik och menar att de inte fördelat pengarna så som du tycker att de ska ha gjort? Du menar att de inte har lagt pengarna på rätt saker?

Det är i slutändan en fråga om vilken politik som förts och vilket regeringsunderlag som röstats fram. Du har en annan politisk åsikt än de regerande partierna och anklagar dem för att fördelat pengarna fel. Det är politik och inget annat.
    Helt riktigt, men framförallt är det kritik av den migrationspolitik som FR-regeringen förde och som mp och c fortfarande vill föra och som s tvingats göra eftergifter för, vilket ligger till grund för att allt för mycket resurser (både pengar, personalresurser, bostäder mm) inte kan nyttjas på andra områden med stora behov.

Jag är rätt övertygad om att FR-regeringens linje tog hela högerns väljarkår på sängen.
    Det fanns ett brett stöd för den flyktingpolitk som fördes av regeringen FR, och ett brett stöd för att höja skatterna för att tillföra pengar till välfärden som regeringen SL gjort. det fanns också ett brett stöd för att stoppa flyktingströmmen hösten 2015.
    Vad mer exakt menar du med "brett stöd"?

• Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-24 21:55:50 följande:
    ersättningen de fått under tiden du anger har de fått för att det ska täcka kostnaderna under den tiden. Har någon påstått något annat?

Jag anser att Sverige har blivit ett sämre land då ett parti som SD får inflytande över politiken. Flyktingkvoter hit och dit ändras efter de omständigheter som råder. Tror du att SD låg bakom gränskontroller, TUT och en minskad mottagning 2015, eller på 90-talet? SD är ett enfrågeparti som inte tillför någon större intelligens till regerandet.
    Nej, sd är inte ett enfrågeparti, även om vissa gärna vill se det så.
    Sd är det parti som vill satsa mest på att stärka försvaret och rättsväsendet, bland annat...
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-24 21:55:50 följande:

Japp, du har påstått att inga andra områden har blivit nedprioriterade pga kostnaderna för invandringen. Det finns tom de som tror att invandringen skulle vara en vinst för samhället, men det är alltså inget som du tror?

Sverige har idag ingen flyktingkvot. Idag tar Sverige emot de människor som anses ha asylskäl och som har sökt sig hit. Därutöver tar vi emot 9 tusen papperslösa afghaner i 30-årsåldern som saknar papper. Sammantaget tar vi dessutom hit minst lika många anhöriginvandrare vilket medför stora påfrestningar på vårt samhälle.

Att SD finns till beror ju på att tidigare regeringar har bedrivet en mycket ansvarslös migrationspolitik som ställt hela vårt samhälle på kant. SD är på väg att bli Sveriges största parti. Om man inte förstår signalvärdet i det måste man vara totalt blind och döv inför folkets vilja.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-24 22:06:06 följande:
    Nej, sd är inte ett enfrågeparti, även om vissa gärna vill se det så.
    Sd är det parti som vill satsa mest på att stärka försvaret och rättsväsendet, bland annat...

Jag citerar nu fritt JÅ efter att det uppdagats att SD tagit emot frierier (kanske pengar) från företag ang vinster i värfärden där SD ändrade sig

"alla är välkomna att bidra till att utveckla SDs politik på andra områden än invandringen då de övriga områdena inte är så utvecklade"

Jag misstänker att pengarna till försvar och rättsväsende kommer från minskad invandring eftersom det är SD stora (och enda) kassako Solig

Finns det en fråga för SD som inte är kopplad till invandring? 
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?