• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-24 22:11:44 följande:
    Japp, du har påstått att inga andra områden har blivit nedprioriterade pga kostnaderna för invandringen. Det finns tom de som tror att invandringen skulle vara en vinst för samhället, men det är alltså inget som du tror?

Sverige har idag ingen flyktingkvot. Idag tar Sverige emot de människor som anses ha asylskäl och som har sökt sig hit. Därutöver tar vi emot 9 tusen papperslösa afghaner i 30-årsåldern som saknar papper. Sammantaget tar vi dessutom hit minst lika många anhöriginvandrare vilket medför stora påfrestningar på vårt samhälle.

Att SD finns till beror ju på att tidigare regeringar har bedrivet en mycket ansvarslös migrationspolitik som ställt hela vårt samhälle på kant. SD är på väg att bli Sveriges största parti. Om man inte förstår signalvärdet i det måste man vara totalt blind och döv inför folkets vilja.
     Jag har sagt att inga pengar har minskats från andra områden för att bekosta invandringen. Det andra är din egen tolkning.. resten är dina egna fantasier..

'Kvoter hit och dit' var ett raljerande uttryck för att jag menar att allt det där ändrar sig efter omständigheternam precis som det gjort fler gånger de senaste 25 åren.

SD finns för att ett gäng vitmakt, nazister, rasister ansåg att de behövde ett parti som pratade om annat än rasism. Du kan SDs historia. SDs storlek beror på att JÅ/MK/RS och BS mfl skickligt utnyttjat det sätt de andra partierna bemött dem. 

Alla gillar en underdog - nåja, inte alla, men många. SDs martyrskap är skickligt hanterat och de har gjort sig till ägare av de frågan som de lyckats göra till den viktigaste. Skickliga strateger - urusla värderingar som de bygger sin politik på. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-06-24 22:06:06 följande:
    Nej, sd är inte ett enfrågeparti, även om vissa gärna vill se det så.
    Sd är det parti som vill satsa mest på att stärka försvaret och rättsväsendet, bland annat...

Jag håller med och det är på tiden att SDs övriga politik börjar granskas.

SD vill att kvinnor i Sverige inte själv ska få besluta om en abort i vecka 13.

SD vill att svensk vårdpersonal ska ha rätt att vägra utför arbetsuppgifter genom att hänvisa till religion (Kristendom, islam osv)

SD vill att de religiösa friskolor som finns ska få vara kvar

SD vill försämra arbetsrätten

SD anser att t.ex. riskkapitalbolag ska kunna plocka ut  stora vinster från vård, skola och omsorg. 

SD röstade emot att fackavgiften skulle vara avdragsgill

SD har lagt förslag på att staten ska sänka lönen för vissa typer av anställningar. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Padirac skrev 2018-06-24 22:14:43 följande:

Jag citerar nu fritt JÅ efter att det uppdagats att SD tagit emot frierier (kanske pengar) från företag ang vinster i värfärden där SD ändrade sig

"alla är välkomna att bidra till att utveckla SDs politik på andra områden än invandringen då de övriga områdena inte är så utvecklade"

Jag misstänker att pengarna till försvar och rättsväsende kommer från minskad invandring eftersom det är SD stora (och enda) kassako Solig

Finns det en fråga för SD som inte är kopplad till invandring? 

Jag tror att den bara är SD som driver frågan om att kraftigt försämra kvinnors rätt att själv bestämma över en abort. SD är också det enda partiet som anser att samhället ska tvångssterilisera transsexuella ?(jag tror dock inte att de driver denna fråga så hårt iom att de vet att de aldrig skulle få med övriga partier på den typen av idéer).

• Padirac
    KillBill skrev 2018-06-24 22:29:32 följande:

Jag tror att den bara är SD som driver frågan om att kraftigt försämra kvinnors rätt att själv bestämma över en abort. SD är också det enda partiet som anser att samhället ska tvångssterilisera transsexuella (jag tror dock inte att de driver denna fråga så hårt iom att de vet att de aldrig skulle få med övriga partier på den typen av idéer).

Ja det stämmer om aborterna - jag har hört att SD vill att fler barn med rätt etnicitet ska födas -   jag säger inte var jag hört det förutKräks
  • Padirac
    KillBill skrev 2018-06-24 22:29:32 följande:

Jag tror att den bara är SD som driver frågan om att kraftigt försämra kvinnors rätt att själv bestämma över en abort. SD är också det enda partiet som anser att samhället ska tvångssterilisera transsexuella (jag tror dock inte att de driver denna fråga så hårt iom att de vet att de aldrig skulle få med övriga partier på den typen av idéer).

Appropå barnafödande och sterliliseringar som varit på tapeten Drömmer

www.interasistmen.se/granskning/sd-muslimerna-tar-over-varlden-inom-50-ar/

"Ibland snubblar man över skriverier på Sverigedemokraternas hemsidor som får vår ”dumhetsradar” att pipa extra högt. Idag, precis som de flesta andra dagar, är en sådan dag. Det handlar om det demografiska samlingsbegreppet muslimernas barnafödande, och att en sverigedemokratisk företrädare vill förbjuda muslimer att föda barn."

det i fetstil är inte det minst intelligenta man kan läsa om det SD-kvinnan vill och tror Solig
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-06-24 22:25:47 följande:

SD vill att svensk vårdpersonal ska ha rätt att vägra utför arbetsuppgifter genom att hänvisa till religion (Kristendom, islam osv)

SD vill att de religiösa friskolor som finns ska få vara kvar

SD anser att t.ex. riskkapitalbolag ska kunna plocka ut  stora vinster från vård, skola och omsorg. 

SD har lagt förslag på att staten ska sänka lönen för vissa typer av anställningar. 

De har alltså ett antal frågor de driver, varav många det finns likheter med vad övriga högerpartier också driver, särskilt kd.

Är det något parti som tar helt avstånd från religiösa friskolor? S och mp har inte velat driva frågan att avveckla dem i alla fall.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-24 22:14:43 följande:
    Jag misstänker att pengarna till försvar och rättsväsende kommer från minskad invandring eftersom det är SD stora (och enda) kassako Solig
    Någon skillnad till att misstänka att nuvarande och förra regeringens ovilja att satsa på försvar och rättsväsende haft med de ökade migrationskostnaderna att göra?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-06-24 22:45:07 följande:
    De har alltså ett antal frågor de driver, varav många det finns likheter med vad övriga högerpartier också driver, särskilt kd.

Är det något parti som tar helt avstånd från religiösa friskolor? S och mp har inte velat driva frågan att avveckla dem i alla fall.
    Frågan om en mer restrektiv abortpolitik och att vårdpersonal ska kunna vägra vård med hänvisning till religion drivs bara av SD. 

S går till val på att alla skolor i sverige ska vara konfessionella dvs inga religisa friskolor ska tillåtas, SD har kritiserat S för detta

nyheter24.se/nyheter/politik/904958-sverigedemokraterna-vill-ha-kvar-religiosa-friskolorna
  • Anonym (:)-(--€:::)
    KillBill skrev 2018-06-24 22:25:47 följande:

För mig är inte detta en jättestor fråga, men jag kan se en stor fördel med att bestämma sig om en abort i ett tidigt skede. Så om jag måste välja skulle jag stödja förslaget.

SD vill att svensk vårdpersonal ska ha rätt att vägra utför arbetsuppgifter genom att hänvisa till religion (Kristendom, islam osv)  SD vill att de religiösa friskolor som finns ska få vara kvar
    Två dåliga förslag. Där stödjer jag helt S förslag om förbud mot alla religiösa friskolor. Ingen religion i någon form ska tillåtas forma elevernas föreställningsvärld inom ramen för skolans verksamhet. Religiös indoktrinering får bedrivas vid söndagsskolan. 

Oklart vad du menar med detta? Tror inte man går till val med ett sådant förslag. Om det inte är en del av SD:s politik, skulle detta innebära att du ljuger. (Att SD:s politik kan få sådana konsekvenser är en annan sak). Förklara gärna närmare.

Jag tolkar detta som att SD är emot förbud mot vinster i välfärden. Det tycker jag är en klok politik. Istället bör man fokusera på att strama upp kraven på verksamheterna och öka kontrollen om det behövs. Om vinsterna kommer av att företagen är mer effektiva - utan att minska kvaliteten på tjänsterna - innebär detta ett förbud mot effektivitet. Det säger sig självt att detta är kontraproduktivt. 

En obetydlig fråga för min egen del. Oklart hur viktig den är för andra (har aldrig hört någon diskutera den). 

Detta är tyvärr en nödvändig konsekvens om vi vill ha fler i (riktiga) arbeten, även om detta sätter en press neråt på löner generellt och ovsett risken att fastna i låglönearbeten. Jag har oerhört svårt att tro att det i en tid av ekonomisk nedgång går att kombinera höglönejobb och låg arbetslöshet. Dessutom tror jag (observera tror) att det generellt - även bland LO-medlemmar - finns många som kan acceptera att man får nöja sig med ett låglönejobb till en början och sedan arbeta sig uppåt med tiden. Inget konstigt med det egentligen.  

Summa summarum. Om detta är de "värsta" politiska förslagen från SD har jag faktiskt inte så stora invändningar (förutom de religiösa friskolorna och samvetsfriheten för vårdpersonal). Jag tror det finns andra frågor där SD står längre ifrån mig. Problemet är dock att eftersom ingen har inkluderat SD i de politiska diskussionerna på riksnivå på allvar, går det ju inte att veta vad SD vill göra på många områden. - Var det därför en klok strategi, sett i backspegeln, att försöka utesluta SD från den politiska diskussionen? Jag tror inte det!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-24 22:48:23 följande:
    Någon skillnad till att misstänka att nuvarande och förra regeringens ovilja att satsa på försvar och rättsväsende haft med de ökade migrationskostnaderna att göra?
    Om jag kommer ihåg rätt så ansåg regeringen FR att försvaret var ett särintresse som skulle nedprioriteras för att få ihop budgeten, det som prioriterades var skattesänkingar och det var nån gång runt finanskrisen, före eller efter kommer jag inte ihåg. Nuvarande regering har tillfört pengar då omvärlden förändrats.

sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_försvarsbudget

" Fram till kalla krigets slut låg den svenska försvarsbudgeten runt tre procent av BNP. Efter Sovjetunionens kollaps under det tidiga 1990-talet påbörjades stora bantningar av försvaret. Försvarsbudgeten sjönk ner till under två procent av BNP vid millennieskiftet och stora mängder materiel och personal kom att lämna försvaret. 2000-talet[redigera | redigera wikitext]

Under 00-talet fortsatte besparningarna på det svenska försvaret och 2015 tilldelades försvarsmakten 1,1% av BNP.[1] Det stora invasionsförsvaret hade nu ställts om till det nya insatsförsvaret med tyngden på internationella uppdrag som i Afghanistan.

I och med Rysslands övertagande av den ukrainska halvön Krim, bekräftade ubåtskränkningar i den svenska skärgården[3] och ett sämre europeiskt säkerhetsläge under 2014 presenterade den svenska regeringen åter ökade försvarsanslag inför Försvarsbeslutet 2015.[4]"

Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?