Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Ascendere skrev 2017-01-21 20:49:28 följande:
    Ja, och ju fortare man åker desto snabbare rör man sig framåt. Om vi nu ska ge oss in på avdelningen tautologier alltså.

    Men skämt åsido, förutsättningarna för migrationen till Sverige 60-talet var helt olika dagens förutsättningar med avseende på nästan allt. Det går därför inte att dra så många slutsatser därifrån som är applicerbara på nutiden.
    Vi behöver inte komma ner i samma arbetslöshetssiffror som på 60-talet för att invandringen ska bli lönsam. Det räcker om vi lyckas öka sysselsättningsgraden bland utrikes födda från 67 till 77 procent (sysselsättningsgraden bland inrikes födda ligger på 84%).
  • KillBill
    JBL0011111111111 skrev 2017-01-21 22:48:25 följande:

     


     


    Detta är siffror från senaste rapporten från Ruist.


     


     


    Jag är osäker på vilken rapport från Joakim Ruist du hänvisar till för för jag jkan inte hitta någon rapport från Ruist med uppgifter för 2016.

    Kan det  vara så att du själv har ändrat resultatet i Joakim Ruist rapport från 2015 rapport med egna beräkningar och siffror för 2016? Det är i så fall högst oseriöst och ovetenskapligt. 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    JBL00111 skrev 2017-01-22 19:58:40 följande:

     


    Brukar inte bemöda mig att besvara såna här kommentarer. Alla siffor är rätt om nått så är dom avrundade nedåt. Alla dessa går att verifiera.  Statsbudget sifforna kan du lätt dubbelkolla på denna länk, dom andra får du hitta själv. Dock garanti på 100% att dom stämmer, har rapporten framför mig och har dubbelkollat nu.


     


    http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/


    Du har alltså tagit Joakim Ruist rapport och uppdaterat den med egna siffror. Det förstår ju vem som helst att det inte är seriöst.
  • KillBill
    JBL0011 skrev 2017-01-22 21:25:06 följande:

    Länken jag postade funkar hur bra som helst vilket verifiera en del av dessa siffor, och som du ser stämmer dom om nått avrunda nedåt.


     


    Aja. Dom flesta här tror jag klar kicka på länken jag postade och kontrollera om det stämmer eller inte?


     


    Att post påstående att det inte stämmer utan några som helst belägg för vad du säger är extrem lågt, jag förstår att dessa siffror inte faller in i din världs bild, men dom är lika sanna för det. Och som jag skrev tidigare, detta är lågt räkna om man jämför med andra nationalekonomer. Så denna dessa siffor är förmodligen låg hållna.


    Din uträkning som du försöker koppla till Ruist forskning (det finns dock ingen koppling) är något av det mest svamliga jag har läst här på FL. Du säger att du har räknat lågt i förhållande till andra nationalekonomer, men jag betvivlar att någon nationalekonom skulle hävda något så befängt som att nästan 1/3 av den skatt som svenska folket betalar går till att finansiera invandring.

    Kan du länka till de nationalekonomer vars uträkningar visar att 1/3 av den skatt vi betalar går till att finansiera invandring?
  • KillBill
    JBL00110111 skrev 2017-01-23 00:39:03 följande:

    Vad har du rökt för nått? Du borde sluta med det verkar inte bra för dig, du verkar hallucinera.


    Du säjer att jag svamlar. Du har först påstår att BNP/capita varit bra i Sverige när det i självaverket varit det sämre sedan efterkrigstiden (bortsett från i år). Du påstår att BNP i olika länder visar direkt att invadering är bra eller dåligt för ett land. Om du förstod hut fel detta är, men det gör du uppenbarligen inte, för du reperate samma fel om och om igen. Du kan omöjligt ha ens en grundkurs i nationalekonomi.


     


    Då det gäller rapporten jag tagit siffrorna ur, är det inte den prognos som han räknade fram 2015, har aldrig sagt det. Utan denna kom oktober/november 2016 och är inte bra han som varit med och samanställd, men även han. Kollade du upp länken jag skickade, var dom sifforna fel eller rätt?


     


    Men vi kan säja att detta inte stämmer då, jag hänvisar istället till Jan Tullbergs rapport istället. Den säjer att summan är 250 miljarder istället, så nu använder vi det.


     


    Och här är då länkar till fakta från den rapporten. Första är till en blogg, där kan man ladda hem bok där hela uträkningen redogörs, Obs! Jag vet inte om det är ok att ladda hem en gratis, det får du kolla upp. Men det finns att ladda ner i sin helhet där. Och där finns all siffror redogjorda för, efter det vill jag inte på nått sätt att du kommer och anklaga mig utan några som helt bevis som styrker det du säjer. Länk nedan till denna rapport/bok.


     


    https://petterssonsblogg.se/2014/04/19/invandring-kostar-250-miljarder-per-ar/


     


     


    Och sen tar vi då uträckningen igen baserad denna gång på Jan Tullbergs beräknade kostnader. Och om du ska kriterier detta så säjer du vilka siffror som är fel eller beräkningar etc. Och hänvisar till vad som i så fall är rätt. Inget flum som du håller på, det är fel som du säjer, blir liksom inte trovärdigt.


     


    Ska ställa upp om så pedagogisk att jag hoppas att även du kan följa med, kanske även pizza ekonomen Schyffert kan hänga med. Ok då kör vi?.Och som sagt är någon siffra felaktig här nedan så säj i så fall vilken, och vad som är rätt i så fall.


     


    Och som sagt nu glömmer vi dom fösta beräkningar som enligt dig är felaktiga. Vi använder nu Tullbergs siffror.


     


    Kostnad för invandring 250 Miljarder kronor (Se länk ovan)


    Det finns ca 10Miljoner i Sverige idag


    49% av dom har någon form av sysselsättning, detta inkludera sk. Arbetsmarknadsåtgärder, dvs dom tar av skatten istället för att ge. Om vi kompenserar för det skulle resultat bli än värre, men vi hoppar det denna gång.


    Snitt lön i Sverige är ca 30 tKr, hittar ingen bättre siffra.


    Kommunalskatten vi betalar i snitt är 32,12% (2017), och det är den ens skatt vi behöver ta hänsyn till då vi ska beräkna kostnader på individ nivå. Snittlönen ligger under statligskatt så.


     


    Då börjar vi räkna, är du med J


     


    För då antal som har sysselsättning.


    10 Miljoner * 0,49 (49%) = 4 900 000


     


    Sen då deltar vi kostnaden med antal sysselsatta.


    250 Miljarder / 4,9 Miljoner = ca 51 000:- (avrundat nedåt så du inte skriker)


     


    Sen då för att få denna kostnad per månad dividerar vi den med antal månader, som är 12


    51 000/12 = 4250 Kr/mån.


     


    Vad betalar då en som har en månadslön på 30 000Kr i kommunalskatt/månad.


    30 000 * 0,3212 (32,12%) = 9636 Kr.


     


    Till sist hur stor del är 4250 Kr av 9636 Kr


    4250 / 9636 = 0,44 = 44%


     


    Jag kan inte göra det mer överskådlig än det här, förstår du inte nu så kan jag inte hjälpa. Men som du ser inte direkt svårt att räkna ut.


     


    Men visst i spjälverket är det ju klar inte så att vi verkligen betalar denna del av vår skatt till invandringen, eller rättare sagt den summan så det blir den delen. Utan Sverige underfinansierar ju kraftig idag. Men det är hur mycket vi egentligen skulle behöva betala för att klar den invandringen som vi haft/har. Skulle nog vara bra att människor fick gör det för att se vad de egentligen kostar, nu ser man inte det, och då finns det inte.


     


    Här kan man hur vår statskuld ökar rätt så fort, ganska skrämmande. Baserat på riksgäldens statskuld och deras prognos.


     


    http://www.statsskuld.com/


     


    Sverige är väldigt underfinansierat i dag pga. invandringen, tyvärr. Här är professor Magnus Henrekson VD för institutet för näringslivsforskning. Förklarar detta väldigt bra, kontra alla lögner politiker far med.


     



    ">


    Du bygger alltså dina antaganden på en "rapport" av Jan Tullberg som är docent i företagsekonomi (jan är inte nationalekonom).

    Professor i nationalekonomi, Jan Ekberg har sågat denna "rapport" vid fotknölarna och den innehåller ingenting av värde om du är intresserad av fakta.

    www.google.se/amp/s/politifon.wordpress.com/2014/10/09/professor-jan-ekberg-krossar-docent-jan-tullbergs-invandringskritiska-konstnader/amp/
  • KillBill
    JBL00110111 skrev 2017-01-23 00:39:03 följande:

    Vad har du rökt för nått? Du borde sluta med det verkar inte bra för dig, du verkar hallucinera.


    Du säjer att jag svamlar. Du har först påstår att BNP/capita varit bra i Sverige när det i självaverket varit det sämre sedan efterkrigstiden (bortsett från i år). Du påstår att BNP i olika länder visar direkt att invadering är bra eller dåligt för ett land. Om du förstod hut fel detta är, men det gör du uppenbarligen inte, för du reperate samma fel om och om igen. Du kan omöjligt ha ens en grundkurs i nationalekonomi.


     


    Då det gäller rapporten jag tagit siffrorna ur, är det inte den prognos som han räknade fram 2015, har aldrig sagt det. Utan denna kom oktober/november 2016 och är inte bra han som varit med och samanställd, men även han. Kollade du upp länken jag skickade, var dom sifforna fel eller rätt?


     


    Men vi kan säja att detta inte stämmer då, jag hänvisar istället till Jan Tullbergs rapport istället. Den säjer att summan är 250 miljarder istället, så nu använder vi det.


     


    Och här är då länkar till fakta från den rapporten. Första är till en blogg, där kan man ladda hem bok där hela uträkningen redogörs, Obs! Jag vet inte om det är ok att ladda hem en gratis, det får du kolla upp. Men det finns att ladda ner i sin helhet där. Och där finns all siffror redogjorda för, efter det vill jag inte på nått sätt att du kommer och anklaga mig utan några som helt bevis som styrker det du säjer. Länk nedan till denna rapport/bok.


     


    https://petterssonsblogg.se/2014/04/19/invandring-kostar-250-miljarder-per-ar/


     


     


    Och sen tar vi då uträckningen igen baserad denna gång på Jan Tullbergs beräknade kostnader. Och om du ska kriterier detta så säjer du vilka siffror som är fel eller beräkningar etc. Och hänvisar till vad som i så fall är rätt. Inget flum som du håller på, det är fel som du säjer, blir liksom inte trovärdigt.


     


    Ska ställa upp om så pedagogisk att jag hoppas att även du kan följa med, kanske även pizza ekonomen Schyffert kan hänga med. Ok då kör vi?.Och som sagt är någon siffra felaktig här nedan så säj i så fall vilken, och vad som är rätt i så fall.


     


    Och som sagt nu glömmer vi dom fösta beräkningar som enligt dig är felaktiga. Vi använder nu Tullbergs siffror.


     


    Kostnad för invandring 250 Miljarder kronor (Se länk ovan)


    Det finns ca 10Miljoner i Sverige idag


    49% av dom har någon form av sysselsättning, detta inkludera sk. Arbetsmarknadsåtgärder, dvs dom tar av skatten istället för att ge. Om vi kompenserar för det skulle resultat bli än värre, men vi hoppar det denna gång.


    Snitt lön i Sverige är ca 30 tKr, hittar ingen bättre siffra.


    Kommunalskatten vi betalar i snitt är 32,12% (2017), och det är den ens skatt vi behöver ta hänsyn till då vi ska beräkna kostnader på individ nivå. Snittlönen ligger under statligskatt så.


     


    Då börjar vi räkna, är du med J


     


    För då antal som har sysselsättning.


    10 Miljoner * 0,49 (49%) = 4 900 000


     


    Sen då deltar vi kostnaden med antal sysselsatta.


    250 Miljarder / 4,9 Miljoner = ca 51 000:- (avrundat nedåt så du inte skriker)


     


    Sen då för att få denna kostnad per månad dividerar vi den med antal månader, som är 12


    51 000/12 = 4250 Kr/mån.


     


    Vad betalar då en som har en månadslön på 30 000Kr i kommunalskatt/månad.


    30 000 * 0,3212 (32,12%) = 9636 Kr.


     


    Till sist hur stor del är 4250 Kr av 9636 Kr


    4250 / 9636 = 0,44 = 44%


     


    Jag kan inte göra det mer överskådlig än det här, förstår du inte nu så kan jag inte hjälpa. Men som du ser inte direkt svårt att räkna ut.


     


    Men visst i spjälverket är det ju klar inte så att vi verkligen betalar denna del av vår skatt till invandringen, eller rättare sagt den summan så det blir den delen. Utan Sverige underfinansierar ju kraftig idag. Men det är hur mycket vi egentligen skulle behöva betala för att klar den invandringen som vi haft/har. Skulle nog vara bra att människor fick gör det för att se vad de egentligen kostar, nu ser man inte det, och då finns det inte.


     


    Här kan man hur vår statskuld ökar rätt så fort, ganska skrämmande. Baserat på riksgäldens statskuld och deras prognos.


     


    http://www.statsskuld.com/


     


    Sverige är väldigt underfinansierat i dag pga. invandringen, tyvärr. Här är professor Magnus Henrekson VD för institutet för näringslivsforskning. Förklarar detta väldigt bra, kontra alla lögner politiker far med.


     



    ">


    2008 - 2009 inträffade den största ekonomiska krisen efter 1930. Denna kris drabbade alla länder i västvärlden. Därför är det så att oavsett vilket land du tittar på ( hög eller låg invandring) så kommer BNP utvecklas svagt under från 2008 och några år framåt.

    Jag tror att de flesta förstår att man då inte kan titta på Sveriges BNP utveckling och dra slutsatsen att den utvecklats svagt pga invandring.

    Det är tvärtom så att om vi ställer Sveriges BNP i förhållande till andra länder (exempelvis Danmark, Finland, Storbritannien, Frankrike, Spanien) så har Sverige haft en stark BNP utveckling och du har därför inte stöd för dina påstående om invandringen vs Sveriges ekonomi.
  • KillBill
    JBL00110111 skrev 2017-01-23 00:39:03 följande:

    Vad har du rökt för nått? Du borde sluta med det verkar inte bra för dig, du verkar hallucinera.


    Du säjer att jag svamlar. Du har först påstår att BNP/capita varit bra i Sverige när det i självaverket varit det sämre sedan efterkrigstiden (bortsett från i år). Du påstår att BNP i olika länder visar direkt att invadering är bra eller dåligt för ett land. Om du förstod hut fel detta är, men det gör du uppenbarligen inte, för du reperate samma fel om och om igen. Du kan omöjligt ha ens en grundkurs i nationalekonomi.


     


    Då det gäller rapporten jag tagit siffrorna ur, är det inte den prognos som han räknade fram 2015, har aldrig sagt det. Utan denna kom oktober/november 2016 och är inte bra han som varit med och samanställd, men även han. Kollade du upp länken jag skickade, var dom sifforna fel eller rätt?


     


    Men vi kan säja att detta inte stämmer då, jag hänvisar istället till Jan Tullbergs rapport istället. Den säjer att summan är 250 miljarder istället, så nu använder vi det.


     


    Och här är då länkar till fakta från den rapporten. Första är till en blogg, där kan man ladda hem bok där hela uträkningen redogörs, Obs! Jag vet inte om det är ok att ladda hem en gratis, det får du kolla upp. Men det finns att ladda ner i sin helhet där. Och där finns all siffror redogjorda för, efter det vill jag inte på nått sätt att du kommer och anklaga mig utan några som helt bevis som styrker det du säjer. Länk nedan till denna rapport/bok.


     


    https://petterssonsblogg.se/2014/04/19/invandring-kostar-250-miljarder-per-ar/


     


     


    Och sen tar vi då uträckningen igen baserad denna gång på Jan Tullbergs beräknade kostnader. Och om du ska kriterier detta så säjer du vilka siffror som är fel eller beräkningar etc. Och hänvisar till vad som i så fall är rätt. Inget flum som du håller på, det är fel som du säjer, blir liksom inte trovärdigt.


     


    Ska ställa upp om så pedagogisk att jag hoppas att även du kan följa med, kanske även pizza ekonomen Schyffert kan hänga med. Ok då kör vi?.Och som sagt är någon siffra felaktig här nedan så säj i så fall vilken, och vad som är rätt i så fall.


     


    Och som sagt nu glömmer vi dom fösta beräkningar som enligt dig är felaktiga. Vi använder nu Tullbergs siffror.


     


    Kostnad för invandring 250 Miljarder kronor (Se länk ovan)


    Det finns ca 10Miljoner i Sverige idag


    49% av dom har någon form av sysselsättning, detta inkludera sk. Arbetsmarknadsåtgärder, dvs dom tar av skatten istället för att ge. Om vi kompenserar för det skulle resultat bli än värre, men vi hoppar det denna gång.


    Snitt lön i Sverige är ca 30 tKr, hittar ingen bättre siffra.


    Kommunalskatten vi betalar i snitt är 32,12% (2017), och det är den ens skatt vi behöver ta hänsyn till då vi ska beräkna kostnader på individ nivå. Snittlönen ligger under statligskatt så.


     


    Då börjar vi räkna, är du med J


     


    För då antal som har sysselsättning.


    10 Miljoner * 0,49 (49%) = 4 900 000


     


    Sen då deltar vi kostnaden med antal sysselsatta.


    250 Miljarder / 4,9 Miljoner = ca 51 000:- (avrundat nedåt så du inte skriker)


     


    Sen då för att få denna kostnad per månad dividerar vi den med antal månader, som är 12


    51 000/12 = 4250 Kr/mån.


     


    Vad betalar då en som har en månadslön på 30 000Kr i kommunalskatt/månad.


    30 000 * 0,3212 (32,12%) = 9636 Kr.


     


    Till sist hur stor del är 4250 Kr av 9636 Kr


    4250 / 9636 = 0,44 = 44%


     


    Jag kan inte göra det mer överskådlig än det här, förstår du inte nu så kan jag inte hjälpa. Men som du ser inte direkt svårt att räkna ut.


     


    Men visst i spjälverket är det ju klar inte så att vi verkligen betalar denna del av vår skatt till invandringen, eller rättare sagt den summan så det blir den delen. Utan Sverige underfinansierar ju kraftig idag. Men det är hur mycket vi egentligen skulle behöva betala för att klar den invandringen som vi haft/har. Skulle nog vara bra att människor fick gör det för att se vad de egentligen kostar, nu ser man inte det, och då finns det inte.


     


    Här kan man hur vår statskuld ökar rätt så fort, ganska skrämmande. Baserat på riksgäldens statskuld och deras prognos.


     


    http://www.statsskuld.com/


     


    Sverige är väldigt underfinansierat i dag pga. invandringen, tyvärr. Här är professor Magnus Henrekson VD för institutet för näringslivsforskning. Förklarar detta väldigt bra, kontra alla lögner politiker far med.


     



    ">


    Är du medveten om att uppgifter på www.statsskuld.com inte är tillförlitliga?

    Är du på riktigt intresserad av hur sveriges statsskuld utvecklas så ska du i stället hämta uppgifter från riksgälden www.riksgalden.se/

    Gör du det så ser du bl.a att sveriges statsskuld minskade med drygt 50 miljarder år 2016. Sveriges statsskuld i relation till BNP är nu bland de lägsta i Europa!
  • KillBill
    JBL010111111 skrev 2017-01-23 15:44:02 följande:

    Fel igen, detta är siffor direkt från Riksgälden. Precis som jag skrev och precis som det stå klart och tydligt på sidan. Statskulden 2016-12-30 var 1 347 252 510 533 EXAKT vad som står på statsskuld.com.  Ger dig länkar denna gång eftersom du inte verkar hitta info själv, länk som styrker detta. Denna information direkt från Riksgälden.


    https://www.riksgalden.se/PageFiles/25916/Sveriges_statsskuld_december_2016.pdf


    Vidare rapporterar Riksgälden att skulden väntas öka till 1 411 xxx xxx xxx 2017, vilket också framgår av statsskuld.com. Länk till detta nedan.


    https://www.riksgalden.se/PageFiles/24651/statsupplaning-2016-2.pdf


    Sveriges underfinansierar kraftig nu, 2015 så underfinansierades statskassan med 33 miljarder. Och om du inte tror mig så se videon jag postade professor Magnus Henrekson. Jag tar förgivet att du inte i ifrågasätter en sån som han, inte ens du kan göra det.


    Först och främst så minskade Sveriges statsskuld med 85 miljarder kronor 2016 (jag tror att jag nämnde en lägre siffra tidigare).
    https://www.riksgalden.se/sv/For-investerare/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Pressmeddelande/2017/Stort-budgetoverskott-och-lagre-statsskuld-2016/


    År 2017 väntas statskulden öka med 33 miljarder för att 2018 återigen minska med 20 miljarder. 
    www.riksgalden.se/PageFiles/25337/statsupplaning-2016-3.pdf


    Vi kan alltså konstatera att Riksgälden prognostiserar att statsskulden kommer att vara 72 miljarder lägre i utgången av 2018 än vad statsskulden var i slutet av 2015. 

    Du har rätt att statsskulden ökade med drygt 30 miljarder år 2015 men det året så gällde delvis alliansens budget som SD var med och röstade igenom. Hade SD röstat på regeringens budget i slutet av 2014 så hade Sverige förmodligen inte haft något budgetunderskott år 2015. . 

    Jämför man Sveriges statsskuld med andra länder i Europa så kan man kontera att Sveriges statsskuld är låg. År 2014 uppgick statsskulden till 44% av BNP. 


    I slutet av 2018 beräknar Riksgälden att statsskulden kommer att ha sjunkit till 28% av BNP. Det innebär att Sverige, i slutet av 2018, kommer att vara ett av de länder i Europa som har absolut lägst statsskuld. 




    www.riksgalden.se/PageFiles/25337/statsupplaning-2016-3.pdf

    Kommentarer på det?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    JBL001211111 skrev 2017-01-23 21:45:39 följande:

    Vet inte vad du egentligen menar med detta inlägg. Du påstod att statsskuld.com hade felaktiga siffror, jag visade att det hade dom inte.


     


    Att BNP ökar och statskulden minskar för tillfället beror i stor del på expansiv finans- och penningpolitik, enligt en färsk prognos från Konjunkturinstitutet


     


    Men myndigheten skriver ändå ner prognosen för tillväxten?


    Följande finns att läsa på Konjunkturinstitutet (KI).


     


    "BNP-tillväxten per capita och sysselsättningsgraden väntas falla när hundratusentals asylsökande får uppehållstillstånd. Inbromsningen väntas om drygt ett år."


                                                                                                                                 


    Detta har jag nämnt tidigare, at flera asylsökande inte finns med i register och statistik ännu.


     


    "


    Den relativt höga BNP-tillväxten 2015 och 2016 sker samtidigt som befolkningen ökar kraftigt till följd av stor flykting- och anhöriginvandring (se diagram 36). Detta innebär att BNP per invånare 2016 endast växer något starkare än det historiska genomsnittet (se diagram 37). Även 2017 ökar befolkningen starkt och BNP per invånare växer därmed långsamt?


     


    BNP per invånare växte med 2.2 procent mellan 1950 och 2010. Trots förra årets starka siffror var tillväxten 2010-2015 bara 1.1 procent. Den senaste prognosen är alltså att BNP per invånare fram till 2020 växer med 0.8 procent, under en högkonjunktur!


     


    Underskotten i statsfinanserna väntas bestå under prognosperioden, bland annat till följd av att den stora flyktinginvandringen ökar utgiftstrycket i den offentliga sektorn."


     


     


    "KI:s prognosmakare räknar med att 330 000 asylsökande har fått uppehållstillstånd 2020, varav cirka 250 000 är i arbetsför ålder. Men bara drygt hälften av dessa, 130 000, väntas ge sig in på arbetsmarknaden ? och bland dessa får kanske 80 000 jobb. Det ger en sysselsättningsgrad i gruppen på cirka 25 procent, att jämföra med cirka 80 procent bland inrikes födda. Enligt Hansson beräknas det dröja till 2030 för att de nyanlända ska nå upp till sysselsättningsgraden på 60 procent ? snittet för utomeuropeiskt födda"


     


    Ja detta är ju på inte sätt något att jubla över. Invandringen kommer även i fortsättningen att kosta oss väldigt mycket.


     


     


    Men det känns som detta börja blir ett sidospår nu?


    Skämtar du med mig? Exemplen som du radar upp här ovanför är från mars 2016 dvs de är nästan ett år gamla. Sedan dess  har svensk ekonomi stärkts ytterligare och i den senaste konjunkturbarometern från december 2016 skriver Konjunkturinstitutet följande:


    "Barometerindikatorn, som mäter stämningsläget i den svenska ekonomin, steg för fjärde månaden i rad i december. Den uppgår därmed till 113,8 vilket pekar på en betydligt starkare ekonomisk tillväxt än normalt. Uppgången drivs främst av tillverkningsindustrin vars konfidensindikator bidrar med en jämförelsevis kraftig ökning. Även tjänsteindikatorn steg ett par enheter, medan konfidensindikatorerna för detaljhandel och bygg- och anläggningsverksamhet föll tillbaka något. Hushållens förtroende har dämpats från förra månaden men ligger fortsatt över det historiska genomsnittet"


    konj.se/download/18.70700e471590eb63850d4f12/1482242223698/Konjunkturbarometern-december-2016.pdf


    Jag har i mitt förra inlägg förklarat för dig att Riksgälden (i januari 2017)  redovisat ett stort statligt budgetöverskott i 2016 på 85 miljarder kronor och att de prognostiserar att statens överskott för perioden 2016-2018 kommer att hamna på 72 miljarder kronor. Trots detta så refererar du till nästan 1 år gamla uppgifter från KI om underskott i statsfinanserna? Är det inte bättre att vi håller oss till aktuella data?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna