• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    oOOo oOOo skrev 2019-04-19 11:47:07 följande:
    Haha, ja det räckte Glad

Jag sade inte 'enda metod att bli rik på' utan "enda godkända metod'. Men efter lite eftertanke så finns det nog ett par till. Spela fotboll och tjäna verkar också vara accepterat. Bara man inte 'tjänar pengar på vad andra gör' som det heter i Fred Åkerströms Oslo Solig

" target="_blank">

Det låter som att du vet mer om 'sossarnas godkända metoder' att bli rik på än jag vet och bryr mig om Solig
  • oOOo  oOOo
    Padirac skrev 2019-04-19 11:54:06 följande:
    Det låter som att du vet mer om 'sossarnas godkända metoder' att bli rik på än jag vet och bryr mig om Solig
    Ja, jag misstänkte det Solig 
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-04-19 07:39:28 följande:
    Undersökningar visar att våldet nära folks vardag minskat över tid. Det som markant ökat är gängens och nätverkens dödliga våld mot de inom sina egna kretsar. Det har dessutom flyttat ut på gatan. Men de är ute efter varandra och det är en mycket liten risk att privatpersoner ska råka illa ut.
    Brottslighet mot enskild person har ökat (minst) de senaste 10-15 åren. Det visar undersökningar.

Det är alltså fullt logiskt att folk idag upplever en större otrygghet. Vilket också går att mäta.

När Aspuddens IF måste anordna gå-tåg från tunnelbanan till fotbollsträningen för att deras barn och ungdomar inte skall bli rånade, när kulor avlossas inne på en ICA-butik eller när en tolvårig flicka skadas av glassplitter vid en bombexplosion -  då finns ingen trygghet.

Den tolvåriga flicka är "mycket rädd" enligt hennes pappa.
    .

Du har raljerat om dessa rädslor och folks reaktioner med uttryck som "monster under sängen", "man måste se till helheten" och "är man inte med dem är man trygg" men jag kan ta det fetade i din text som att åtminstone det sistnämnda av dina citat kanske ändå inte är helt sant.

.
    Brott mot enskild och otrygghet
    https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-01-15-nationella-trygghetsundersokningen-2018.html
  • Flash Gordon
    oOOo oOOo skrev 2019-04-19 11:08:14 följande:
    Ber om ursäkt, jag har inte följt diskussionen och har således ingen aning om vad du pratar om här. 

Padirac refererar till att jag har något emot dennes sätt att bemöta folks rädslor och ökade oro för kriminalitet med citat som:

"Det är lite löjligt att dra så stora växlar som det görs på en mycket liten del av befolkningen för att detta skulle gälla alla i befolkningen."

och 

"Så länga (sic) man håller sig borta från buset är man tryggare idag än man var på 70-80- och 90-talet"

.
    Som om folks rädslor efter att det precis har varit en skottlossning i parken utanför deras fönster vore jämförbara med "monster under sängen" (ett annat citat) och att dessa individer enbart har dragit löjligt stora växlar på en enskild händelse som ändå inte drabbar särskilt många.

Det börjar på inlägg 2453 när jag påpekade att skjutningarna nu flyttat in i medelklassens värld. S
    edan är det Padiracs försök att förklara att det som står där egentligen inte alls betyder just det som står där. 

Allt började som ett försök att måla en lämplig "Sverigebild" med påståenden om minskade faror och minskat våld.
  • moderator är kommunist
    Padirac skrev 2019-04-19 11:37:38 följande:
    Följa eller inte följa...det är frågan om det gör någon skillnad  - hur som helst har du förstått diskussionen och kunde identifiera halmdockan efter ett enda inlägg. Glad

Så det går bra att kliva rakt in - diskussioner har f.ö inte rört sig så mycket längre än halmdockan kan röra sig själv.

Jag är nog på helt andra sidan i frågan om lotto och lotterier och spel  - enda sättet att säkert bli rik genom lotto och andra lotterier och spel är att vara arrangör.

Tror att skattepolitik är ett bättre (om än tråkigare för många) sätt att fördela samhällets monetära resurser.
    Fakta är att några vinner miljoner på Lotto och betydligt fler blir skjutna på ett år.

Du kanske kan svara på 2 enkla frågor:

Hur många unga män boendes i nogo-zon blev skjutna till döds i Stockholmsområdet under 2018? Tips: hundratals.

Hur många unga män boendes i nogo-zon blev Lottomiljonärer under 2018? Tips: Inte en enda.

Du som är så duktig på matte kan säkert räkna ut resten...asgarv.
  • Padirac
    moderator är kommunist skrev 2019-04-20 18:49:06 följande:

Fakta är att några vinner miljoner på Lotto och betydligt fler blir skjutna på ett år.

Du kanske kan svara på 2 enkla frågor:

Hur många unga män boendes i nogo-zon blev skjutna till döds i Stockholmsområdet under 2018? Tips: hundratals.

Hur många unga män boendes i nogo-zon blev Lottomiljonärer under 2018? Tips: Inte en enda.

Du som är så duktig på matte kan säkert räkna ut resten...asgarv.

Det är bra med en fast övertygelse, ännu bättre om den backas av fakta...

Här kommer då lite fakta för den som är intresserad istället för att går på tipsen ovan som pekar fel

www.metro.se/artikel/nya-siffror-rekordmånga-döda-i-skjutningar-under-2018

'45 personer fick sätta livet till i dödliga skjutningar under förra året. Flest dödsfall skedde i Region Syd och flest skjutningar skedde i Stockholmsområdet.'

Från svenska spel som inte är ensamma på marknaden

om.svenskaspel.se/wp-content/uploads/2019/02/rapport-2018.pdf

'De olika spelen

Så vann man

Under 2018 delade Svenska Spel ut 356 miljonvinster till

ett totalt värde av 1 581 697 795 kronor. Det är en mycket

kraftig ökning jämfört med 2017, då 319 miljonvinster

delades ut till ett totalt värde av 849 869 007 kronor.'
  • Padirac
    moderatorpajas skrev 2019-04-20 23:10:53 följande:

Fast nu svarar du inte på mina frågor, vilket man kan förstå eftersom du tidigare visat stor brist på begåvning. Om du tänker, nej förresten. Acceptera bara att lotto är en lite delmängd av svenska spel.

Vad var svårt att förstå med att svenska spel inte är ensamma på marknaden? Självklart är det då att lotto är en delmängd.

Om svenska spel delade ut miljonvinster till fler än 300 personer så kan inte gärna antalet vinster vara färre än de 45 som sköts till döds.

Hur många som var i utsatta områden vet jag inte, men det är inte så intressant då de där 45 dödade, vilka till största delen var i region syd och resterande i Stockholm, skulle kunna bli flera 100 i Stockholms utsatta områden.

Med premisser som ligger långt utanför den verklighet som finns så är själva påståendet i inlägget gravt missvisande.

Att besvara frågor som har falska premisser ger inte rätt bild.. Om man nu inte är dadaist förstås. #solsomler#
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-04-20 14:00:31 följande:

Padirac refererar till att jag har något emot dennes sätt att bemöta folks rädslor och ökade oro för kriminalitet med citat som:

"Det är lite löjligt att dra så stora växlar som det görs på en mycket liten del av befolkningen för att detta skulle gälla alla i befolkningen."

och 

"Så länga (sic) man håller sig borta från buset är man tryggare idag än man var på 70-80- och 90-talet"

.

Som om folks rädslor efter att det precis har varit en skottlossning i parken utanför deras fönster vore jämförbara med "monster under sängen" (ett annat citat) och att dessa individer enbart har dragit löjligt stora växlar på en enskild händelse som ändå inte drabbar särskilt många.

Det börjar på inlägg 2453 när jag påpekade att skjutningarna nu flyttat in i medelklassens värld. Sedan är det Padiracs försök att förklara att det som står där egentligen inte alls betyder just det som står där. 

Allt började som ett försök att måla en lämplig "Sverigebild" med påståenden om minskade faror och minskat våld.

Nu är det inte folks rädslor och oro för att utsättas för brott jag bemött, utan din beskrivning av verkligheten i samband med risker att utsättas för gängen och nätverkens dödliga våld.

Oavsett vad du anser jag har för bemötande av folks rädslor och oro så har det inte med den faktiska risken att råka illa ut. Att blanda in påståenden om mina bemötanden och uppfattningar om folks oro och rädslor är inte relevant för utvecklingen av dödligt våld.

När jag uttryckte deltagande i och omsorg över en rånad flickas känslor så fick jag kritik för att du ansåg att detta var missvisande för min hållning. En hållning som du diktat upp på egen kammare.

Jag fick också kritik för att jag hänvisat till (med referens och citat) pålitliga källor för mina påståenden med orden om att jag falskeligen försökte ta cred för deras påståenden (som om de vore mina) som erkändes som giltiga.

Halmdockorna ligger på hög och ytterligare argument i sak mot de källor som jag angett har du inte presenterat.

Nu ska jag gå ner till havet, solen skiner... Men det kanske är ett hån mot känslorna hos de som sitter i någon stad eller skog med regntunga moln och långt till havet.
  • nattuw

Angående debatten om våldet i samhället och risken att drabbas.

Det räcker med att inse att gängen och de organiserade kriminellas verksamhet inte sker i ett vakuum för att inse att även civilsamhället och de som lever där drabbas. Att vissa kan köpa sig fri gör inte tillvaron bättre för de som inte har samma möjligheter.

När människor mördas på öppen gata, när människor tvingas leva i otrygghet och känner att de måste anpassa sin vardag för att minska risken att utsättas för våld, när människor måste röra sig i grupp för att kunna känna sig säker ja då har samhället misslyckats med en av sina huvuduppgifter som är att upprätthålla lag och ordning.

Att vissa väljer att öppet håna de som inte har någonstans att fly och de vars barn mördas gör inte livet bättre för de som drabbas. För dem är en mor som fått sitt barn mördat bara en statistisk sannolikhet som kan jämföras med sannolikheten att vinna på spel. Längre än så sträcker sig inte deras empati.

• FDFMGA
    nattuw skrev 2019-04-21 14:36:49 följande:

Angående debatten om våldet i samhället och risken att drabbas.

Det räcker med att inse att gängen och de organiserade kriminellas verksamhet inte sker i ett vakuum för att inse att även civilsamhället och de som lever där drabbas. Att vissa kan köpa sig fri gör inte tillvaron bättre för de som inte har samma möjligheter.

När människor mördas på öppen gata, när människor tvingas leva i otrygghet och känner att de måste anpassa sin vardag för att minska risken att utsättas för våld, när människor måste röra sig i grupp för att kunna känna sig säker ja då har samhället misslyckats med en av sina huvuduppgifter som är att upprätthålla lag och ordning.

Att vissa väljer att öppet håna de som inte har någonstans att fly och de vars barn mördas gör inte livet bättre för de som drabbas. För dem är en mor som fått sitt barn mördat bara en statistisk sannolikhet som kan jämföras med sannolikheten att vinna på spel. Längre än så sträcker sig inte deras empati.

Det går inte att avläsa graden av medkännande andra har med personer som blivit offer för våld - även om många SD-vurmare har utgångspunkten att de är ensamma om att kunna känna empati för personer som drabbats av "invandrarrelaterat" våld.

Ur mitt perspektiv är det snarare så att SD-vurmarna använder offren i en förvriden propaganda där utgångspunkten är att alla utom de som förskansat sig i överklassreservat bör känna största möjliga rädsla och agera därefter - alltså ansluta till kören som skriar om invandringens faror och fasor.

Men detta utesluter inte att en och annan SD-vurmare trots att offren blivit en del av propagandaapparaten kan känna något för offren. Och då syfter jag på medkänsla, inte den glädjestorm som utbryter på vurmarforum när man samfällt får skrika ut "Vad var det vi sa" och bekräfta varandra.

Ett av de mest tydliga exemplen på detta var upphetsningen bland SD-topparna innan de förstod att Breivik var Breivik, dvs högerextremist med fokus på att slakta kulturmarxister.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna