FDFMGA skrev 2019-05-07 08:48:09 följande:
Suck.
Första inlägget i den här tråden är många år gammalt. Förändringen av debattklimatet i Sverige sen 2015 får andra klimatförändringar att framstå som modesta.
Jag gissar att ts startade tråden som en motbild till alla de undergångsskildringar som postats av forumets invandrarkritiker.
Då, 2015, var det fortafarande möjligt att påstå att Sverige är ett bra land att leva i utan att samtidigt ängsligt vifta med en mängd brasklappar.
Det spelar ingen roll om det första inlägget i tråden är flera år gammalt eftersom den här ickefungerande strategin jag skriver om är minst lika vanlig idag som då.
Ett väldigt talande exempel : Socialminister Annika Strandhälls twittrande för något år sedan om att allt annat än att Sverige har en sjukvård i världsklass " är faktaresistens , eller alternative facts som en del säger".
Har du mage att klaga på svensk sjukvård, som faktiskt ÄR rent ut sagt skitdålig på vissa områden, som förlossningsskador och på att identifiera ovanligare åkommor som Addison, ja då måste du vara en Trumpsympatisör blir andemeningen.
Antingen rättar du in dig i ledet och pratar som en oavlönad Sverigeambassadör eler så måste du vara en Trumpanhängare (!) Tydligen finns bara dessa två alternativ. Och sedan har samma ministers regering mage att gnälla över den allt mer ökande polariseringen i samhället!
Jag tycker själv att Sverige på många plan är ett bra land att leva i jämfört med många andra länder.
Däremot ser jag ingen som helst anledning att gå omkring och vara "tacksam" för helt självklara saker politiker gärna skryter om, som att vi har en mycket låg spädbarns- och mödradödlighet.Det är något som borde vara fullständigt självklart och man faktiskt borde kunna ta för givet i ett land som har ett progressivt skattesystem, är rikt på naturtillgångar och inte har varit i krig på flera hundra år.
Jag tvivlar inte alls på att tråden startades som en motbild till invandringskritikers undergångsskildringar, det är ju liksom just att det är en icke konstruktiv strategi att bemöta Sverigedemokrater i allmänhet och invandringskritik i synnerhet som hela mitt resonemang går ut på.