• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-05-10 16:28:44 följande:
    Men LO's proppmätte ordförande sa ju att kommunerna skulle få superekonomi? Var är den?
    Överskottet för den samlade kommunsektorn, alltså såväl landsting som primärkommuner, brukar pendla mellan knappt 10 och drygt 20 miljarder per år, förra året låg det på drygt 14 miljarder kronor.

Kan det vara så att du missförstått Thorwaldsson, han kanske inte syftade på en specifik kommun utan generellt.

Annars är väl Filipstad mest känd bland pk-folk för att Nils Ferlin kom därifrån, men det är inte omöjligt att det också  finns gott om Epatraktorer i kommunen.

Nils Ferlin var en poet som för övrigt som vuxen bodde hemma hos sin mamma i Birkastan i Stockholm, men till skillnad från dagens moderatpolitiker fick han inga bidrag för detta embryo till BengtzboendeSkrattande
  • Snake
    FDFMGA skrev 2019-05-10 16:59:15 följande:

Överskottet för den samlade kommunsektorn, alltså såväl landsting som primärkommuner, brukar pendla mellan knappt 10 och drygt 20 miljarder per år, förra året låg det på drygt 14 miljarder kronor.

Kan det vara så att du missförstått Thorwaldsson, han kanske inte syftade på en specifik kommun utan generellt.

Annars är väl Filipstad mest känd bland pk-folk för att Nils Ferlin kom därifrån, men det är inte omöjligt att det också  finns gott om Epatraktorer i kommunen.

Nils Ferlin var en poet som för övrigt som vuxen bodde hemma hos sin mamma i Birkastan i Stockholm, men till skillnad från dagens moderatpolitiker fick han inga bidrag för detta embryo till Bengtzboende

Epatraktorer?
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-05-10 16:28:44 följande:
    Men LO's proppmätte ordförande sa ju att kommunerna skulle få superekonomi? Var är den?
    Och då är Filipstad bara en i raden av kommuner som alla har fått samma problem med socialbidragskostnaderna sedan staten slutade betala för alla nyanlända.
  • FDFMGA
    FL är ett kommunistforum skrev 2019-05-11 09:59:10 följande:
    Kommunerna kostar skattebetalarna många hundra Miljarder.

Sade du överskott? Asgarv, är du möjligen ekonom
    Mm, överakott.

Ekonom behöver man inte vara för att ha ett hum om hur kommuner och landsting fungerar. Redan på mellanstadiet i skolan får de flesta lära sig att offentlig verksamhet är skattefinansierad. En undervisning som skulle kunna kombineras med matteexempel.

Då skulle barnen kunna få sätta upp enkla subraktioner och räkna ut om en kommuns resultat innebär under- eller överskott.

Men ekonomer skulle de inte vara fördenskull, möjligen relativt en del tutingar  som ränner runt i cirklar på FLSolig
  • FDFMGA
    Snake skrev 2019-05-11 05:39:09 följande:
    Epatraktorer?
    Ja, någon menade att polisens frånvaro i glesbygd är total, med ett undantag: De påstås ha oändliga resurser när det kommer till att förfölja epatraktorer.

Det är inte min uppfattning dockGlad
  • Snake
    FDFMGA skrev 2019-05-11 10:18:48 följande:

Ja, någon menade att polisens frånvaro i glesbygd är total, med ett undantag: De påstås ha oändliga resurser när det kommer till att förfölja epatraktorer.

Det är inte min uppfattning dock

Inte min heller.

Är din uppfattning samma gällande polisen och deras uteblivna närvaro i glesbygd?
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • FDFMGA
    Snake skrev 2019-05-11 11:23:47 följande:
    Inte min heller.

Är din uppfattning samma gällande polisen och deras uteblivna närvaro i glesbygd?
    Ja, det antar jag.

Inget nytt fenomen heller. När jag för ett tiotal år sen bodde i glesbygd fanns det någon slags stolthet i begrepp som "här börjar laglöst land" - iofs tillsammans med en bitterhet över hur resurserna är fördelade i Sverige.

Jag gissar att polisens omorganisation inte har inneburit att glesbygden fått fler poliser.
  • Rataxes
    Flash Gordon skrev 2019-05-11 09:38:42 följande:

Och då är Filipstad bara en i raden av kommuner som alla har fått samma problem med socialbidragskostnaderna sedan staten slutade betala för alla nyanlända.

Nä just så. Filipstad är bara en av kommunerna på ruinens brant. Praktexemplet är ju Malmö som varje år måste tilldelas 5 miljarder.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna