• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • FDFMGA
    Tratte skrev 2019-07-04 18:46:08 följande:
    Ptja, jag vet inte det. När grannungen får blodstänk på sig vid en av skjutningarna och blir hörd av polis därefter så bedömer jag att det påverkar hennes upplevda trygghet en hel del. Betydligt mer än din påhittade produkt.

Jag bedömer även att hela hennes bekantskapskrets påverkas i samma riktning.

Problemet för er verkligsförnekare är att era åsikter inte rimmar med verkligheten.
    Nja, polischefen relaterar till verkliga risker generellt medan byxångesthögern tycks ha förlorat förmågan att känna lukten av annat än de likasinnades ångest.

Problemet är alltså att exempelbytandet med likasinnade har inneburit att verklighetsförankringen försvunnit.

Det finns en stackare som skapar ett dussintal nya nick här på FL i veckan och skriker ut sin skräck, men i verkligheten så är det ju betydligt större risk att hen blir överkörd när hen fått veckopeng och ska gå över vägen till Ica för att köpa tröstnappar än att hen blir skjuten.
  • Padirac
    Tratte skrev 2019-07-04 22:34:07 följande:
    Sa du "Göteborg"? polischefen där måste rimligen gå till historien som en av de mest misslyckade i sin yrkesroll någonsin. Är det henoms finger som pekar ut din färdriktning så förstår jag att du gått vilse.

Hur många exempel behöver du innan du fattar att det finns allvarliga problem. 3 skjutningar på några timmar häromdagen. Tror du inte boende i samma kvarter blir oroliga? Nej, de läser Aftonbladet och allt är frid och fröjd. Iallafall till nästa vecka då det säkert smäller igen.

Är det "suffering" du yrar om? Isåfall är jag nöjd.
    även om det finns allvarliga problem och människor är rädda så betyder det inte att det är en stor risk att dödas av gängens och nätverkens inre dödliga uppgörelser.

Det är fler olika saker här som det 'underförstäs' om - som en nöjd man brukade uttrycka sig då han tillskrev andra olika uppfattningar som hade sin härkomst från hans inre. 
  • Padirac
    Tratte skrev 2019-07-05 00:29:45 följande:

Låt oss då diskutera de allvarliga problem som du erkänner finns. Eller vill du fortsätta stoppa dem under mattan?

Risken att bli dödad av gängvåld är ännu så länge liten, även om en student nyligen blev skjuten "av misstag".

Men sannolikheten för att någon i vänskapskretsen påverkas av gängens kriminalitet är så gott som 100%. Trygghet hanldar inte bara om risken för att bli dödad. Att bli hotad av kriminella hantverkare är inte heller så kul. Att barn blir rånade på sina mobiler, jackor, cyklar och mopeder är inte mycket att bygga ett homogent samhälle på.

Men låt oss sopa detta under mattan. Enligt polisen kommer gängvåldet att fortsätta öka. Narkotikamarknaden är stor och det finns horder av svagbegåvade som vill vara härre på den täppan.

Nu underförstår du en massa saker, påstår en massa saker om mina uppfattningar. Var inte du och jag förbi detta?
  • K Markatta

Ny rapport om En Vård I Världsklass ute nu:

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nytt-larm-fran-akuten-beskrivs-som-en-krigszon-varje-kvall

Den här gången är det Facket (S) som iklär sig rollen som Undergångsprofet. Från artikeln:

En kort tid efter att Arbetsmiljöverket granskat arbetsmiljön på akuten på Akademiska sjukhuset begär facket en ny inspektion. Den nuvarande situationen beskrivs som en krigszon varje kväll med personal som går på knäna och patienter som inte får tillgång till vårdplats.

• Padirac
    K Markatta skrev 2019-07-24 16:52:27 följande:

Ny rapport om En Vård I Världsklass ute nu:

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nytt-larm-fran-akuten-beskrivs-som-en-krigszon-varje-kvall

Den här gången är det Facket (S) som iklär sig rollen som Undergångsprofet. Från artikeln:

En kort tid efter att Arbetsmiljöverket granskat arbetsmiljön på akuten på Akademiska sjukhuset begär facket en ny inspektion. Den nuvarande situationen beskrivs som en krigszon varje kväll med personal som går på knäna och patienter som inte får tillgång till vårdplats.

Läser man vidare i länkad artikel framgår att det handlar om brist på öppna vårdplatser pga brist på personal.

Krigszon i bemärkelsen vapen och skottlossning är det alltså inte.
  • K Markatta
    Padirac skrev 2019-07-24 18:45:54 följande:
    Läser man vidare i länkad artikel framgår att det handlar om brist på öppna vårdplatser pga brist på personal.

Kontakta gärna Facket (S) och anmärk på deras språkbruk.

Jag noterar även att SVT inte ifrågasatte eller problematiserade ordvalet som de haft för vana att göra tidigare när någon exempelvis sagt "no-go-zon" och inte "krigszon".
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-07-24 19:08:05 följande:

Kontakta gärna Facket (S) och anmärk på deras språkbruk.

Jag noterar även att SVT inte ifrågasatte eller problematiserade ordvalet som de haft för vana att göra tidigare när någon exempelvis sagt "no-go-zon" och inte "krigszon".

Ordvalet var inte en fråga om vapen och skottlossning. Om du läst resten så skulle du sett att det handlade om antalet vårdbehövande per antalet vårdgivare.
  • Crash Man
    Padirac skrev 2019-07-24 18:45:54 följande:

Nu är det förvisso inte heller någon som påstått att det är en krigszon med vapen och skottlossning. Jag tror att vi alla från vänster till höger kan vara överens om att det är ett hyperboliskt uttal.

Dock så väcks frågan: varför är det så att Sverige som är ett av världens rikaste länder, med ett av världens högsta skatter inte klarar av att minska platsbristen inom vården. Faktum är att Sverige har minst vårdplatser i hela EU, vilket kan tyckas vara märkligt då vi betalar in en massa skatter som ska gå till vår gemensamma välfärd. Men dessa pengar syns inte i sjukvården, inte heller i skolan. 

Så vart går egentligen pengarna till?
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna