• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 07:53:51 följande:

Självbilden ...

Precis. Tragiskt, oerhört tragiskt, men sant. Mer behöver inte sägas.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-11 10:58:45 följande:
    Precis. Tragiskt, oerhört tragiskt, men sant. Mer behöver inte sägas.
    Mm, självinsiktSkrattande

Hoppas du får en synnerligen behaglig fortsättning på dagenSolig
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-09 12:08:55 följande:

Det som var så syniskt med alliansens/moderaternas sjukförsäkringspolitik var att först såg de till att det blev mycket svårare för kroniskt sjuka att få sjukpension (beviljas sjukersättning) och sedan införde de ett tak i sjukförsäkringen så att de kroniskt sjuka som fick leva på sjukpenning i stället för sjukersättning blev utförsäkrade vart 2,5 år och fick leva på egna besparingar eller socialbidrag tills de hade kvalificerat sig till en ny försäkringsperiod igen.

arbetet.se/2012/04/27/stark-okning-av-hot-om-sjalvmord/

Nu får du bestämma dig. Antingen finns det ett visst antal dagar och >>När den perioden var uppfylld förlorade man sin sjukpenning även om man fortfarande var sjuk.<< eller så kan man få en ny period (om man efter periodens slut bedöms som fortsatt sjuk).

Jag misstänker att du enbart försöker måla upp perioden som om sjuka bara har tillgång till en enda definitiv period utan möjlighet till att få en ny... utan täckning för färgen.

Att "kvalificera" sig innebär alltså att få bedömningen fortsatt sjuk...

....varför frågan blir: varför ska friska få sjukpenning?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 08:01:52 följande:
    Det är faktiskt två uteslutande påståenden du kommer med. Det (underförstådda) att vissa "kommer i kläm" - och därmed nekas sjukpenning.

Samt att "de som inte får sjukpension får sjukpenning istället".

---

Det är uppenbart att du har väldigt dålig koll på verkligheten, vad det innebär att nekas sjukpension.

Det du borde ha bättre koll på är det direkt inhumana i att lyfta fram en artikel som visar att utbetalning av  sjukpension blir lägre och att dett visar på att "Det går bra för Sverige!"

Hur man kan jubla över utvecklingen när en av de allra, alltra svagaste grupperna drabbas - det är fullständigt obegripligt för mig.

På riktigt.

Nej Flash. Det är du som lagt fram en märklig teori.

Enligt Försäkringskassan så har antalet personer med sjukersättning (sjukpension som du kallar det) minskat sedan 2008 (den största minskningen skedde när Alliansen regerade).

Enligt försäkringskassan finns det två förklaringar till att antalet personer med sjukersättning minskar:

Alliansen med moderaterna i spetsen gjorde det svårare att erhålla sjukersättning (bli sjukpensionär/förtidspensionär).
    Många som har haft sjukpension har blivit 65 år gamla och har därför blivit ålderspensionärer och får därför pension i stället för sjukpenning.

Du för fram tesen att de regler som alliansen och moderaterna införde 2008 har resulterat i att människor som ansöker om sjukersättning/sjukpension (eftersom de bedömer att de är så sjuka att de aldrig mer kan jobba) inte bara blir nekade sjukersättning utan också förlorar rätten till sjukpenning.  Detta måste i så fall innebära att försäkringskassan klassar personerna som friska.  Har du några belägg för att försäkringskassan klassar personer som söker sjukersättning som friska (trots att de är sjuka)?

Om din tes stämmer så innebär det att de regler som alliansen och moderaterna införde 2008 slagit mycket hårdare mot sjuka människor än vad som tidigare varit känt och i skenet av detta så är det vidrigt att moderaterna, kristdemokraterna och SD vill strama åt sjukförsäkringen ännu mer och återinföra taket vilken leder till att sjuka människor utförsäkras och förlorar sin sjukpenning med jämna intervall. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 14:14:07 följande:
    Jajomen!

Och då är välkommen tillbaka till den diskussionen när du vill så lägger jag in dina citat:

"Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag"
    Jag ska omformulera mig 

Du får lov att citera mer än enstaka meningar för att driva en hederlig diskussion.

Känsloutbrotten om att jag inte skulle respektera brottsoffrens känslor, lögner om vad jag skrivit genom att citera enstaka meningar utanför sitt sammanhang eller överdrifter om vad du påstår att jag menar leder inte till annat än fortsatt avsiktliga missförstånd och utdragna meningslösa diskussioner om vad jag framfört i mina inlägg.

Fortsätt gärna att citera - men var ärlig nog att sätta citaten i sitt sammanhang. Eller fortsätt att citera enstaka meningar om det är gränsen
  • K Markatta

Senaste avsnittet av Inga Oskyldiga Drabbas:

www.kristianstadsbladet.se/nyheter/flicka-skadad-nar-sten-kastades-mot-polis/

Flicka skadad när sten kastades mot polis

Händelsen inträffade strax innan klockan 20.30 längs Göingegatan. En polispatrull fanns på adressen i ett annat ärende då två okända personer på moped kastade en stor sten i riktning mot poliserna.

- I och med att det fanns mycket barn på platsen träffar stenen, som väger 1,7 kilo, istället en 11-årig flicka, säger Peter Frostlund, inre befäl hos polisen i Kristianstad, och fortsätter:

- Skadeläget är okänt men hon behövde uppsöka sjukvård. Som tur var träffade stenen inte huvudet, utan kroppen. Med tanke på tyngden vågar jag inte ens spekulera i vad som kunde ha hänt om stenen hade träffat henne i huvudet.

Mopeden ska dessutom ha återkommit till platsen och personerna ska ha kastat mer sten i riktning mot polisen.

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-18 12:39:34 följande:

Senaste avsnittet av Inga Oskyldiga Drabbas:

www.kristianstadsbladet.se/nyheter/flicka-skadad-nar-sten-kastades-mot-polis/

Flicka skadad när sten kastades mot polis

Händelsen inträffade strax innan klockan 20.30 längs Göingegatan. En polispatrull fanns på adressen i ett annat ärende då två okända personer på moped kastade en stor sten i riktning mot poliserna.

- I och med att det fanns mycket barn på platsen träffar stenen, som väger 1,7 kilo, istället en 11-årig flicka, säger Peter Frostlund, inre befäl hos polisen i Kristianstad, och fortsätter:

- Skadeläget är okänt men hon behövde uppsöka sjukvård. Som tur var träffade stenen inte huvudet, utan kroppen. Med tanke på tyngden vågar jag inte ens spekulera i vad som kunde ha hänt om stenen hade träffat henne i huvudet.

Mopeden ska dessutom ha återkommit till platsen och personerna ska ha kastat mer sten i riktning mot polisen.

Fast ingen har påstått att inga "oskyldiga" kan drabbas.

Efter vad jag har sett så har riskerna för "oskyldiga" diskuterats.

Och i den skärningspunkten hamnar traditionell riskbedömning i konflikt med vurmarnas metod att leta rätt på ett exempel som stämmer med deras uppfattning och utifrån detta börja tuta.
  • Arnes mirakel
    FDFMGA skrev 2019-06-18 17:58:16 följande:
    Fast ingen har påstått att inga "oskyldiga" kan drabbas.

Efter vad jag har sett så har riskerna för "oskyldiga" diskuterats.

Och i den skärningspunkten hamnar traditionell riskbedömning i konflikt med vurmarnas metod att leta rätt på ett exempel som stämmer med deras uppfattning och utifrån detta börja tuta.
    Tycker du det är bra när risken att bli skjuten är i samma storleksordning som att bli dödad i trafiken?

Men vänta nu...oskyldiga sade du. Ja, hur stor är egentligen risken för en oskyldig att dödas i trafiken? Den som kör bil, håller fartgränserna, kör nykter, inte tar självmord och följer trafikregler löper en försvinnande liten risk att dödas i trafiken. Betydligt större risk att bli skjuten.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna