• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-07-02 00:40:32 följande:
    Har du något råd till de grannar som resonerar så här?

www.expressen.se/nyheter/krim/grannarna-i-sol.../

Grannarna i Sollentuna vill flytta efter dödsskjutningen

På söndagskvällen sköts två personer i Sollentuna, norr om Stockholm. En av dem, en 17-årig pojke, dog. Hans 23-årige släkting är skadad. Flera i området är kritiska till hur polisen hanterar gängen, och säger till Expressen att de inte känner sig trygga längre och vill flytta.

- Vi har anmält flera gånger att kriminella gäng uppenbart handlar med droger, men ingen bryr sig, säger Farzad Najafzadeh som bor i porten där männen sköts.

- Det var barn där och så skjuter dom på öppen gata, säger Tina Lindgren, också boende i området.
    Jag får återge det sakkunniga har sagt:

att det är väldigt liten risk att utomstående drabbas av gängens och nätverkens interna våld. Det är inte (längre) vanligt att de kriminella gör drive by's och skjuter vilt omkring sig utan det är riktade attacker mot de som är en del av gängen och nätverken.

Själv tänker jag att om det finns en reell risk att barn och ungdomar blir indragna i gängen och nätverken så är det föräldrarnas ansvar att till varje pris skydda barnen från att dras in  - att flytta kan definitivt vara en av flera olika insatser för att hålla barn och unga borta från kriminella. 
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2019-07-02 22:28:32 följande:

att det är väldigt liten risk att utomstående drabbas av gängens och nätverkens interna våld. Det är inte (längre) vanligt att de kriminella gör drive by's och skjuter vilt omkring sig utan det är riktade attacker mot de som är en del av gängen och nätverken.

Själv tänker jag att om det finns en reell risk att barn och ungdomar blir indragna i gängen och nätverken så är det föräldrarnas ansvar att till varje pris skydda barnen från att dras in  - att flytta kan definitivt vara en av flera olika insatser för att hålla barn och unga borta från kriminella. 

Patetiskt svar, Padi. Oerhört patetiskt...!

Du kan tydligen inte bättre än så.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-07-02 22:28:32 följande:

Hur definierar du >>sakkunniga<< - är det skrivbordskriminologen som dyker i statistik eller fältpolisen som varnar för att gå ute med dyrbarheter?

Och hur är ytterligare segregering en rimlig lösning för någonting på sikt?
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-02 23:05:08 följande:

Hur definierar du >>sakkunniga<< - är det skrivbordskriminologen som dyker i statistik eller fältpolisen som varnar för att gå ute med dyrbarheter?

Och hur är ytterligare segregering en rimlig lösning för någonting på sikt?

Det är poliser i fält som sagt detta.

Gängens och nätverkens interns dödliga våld har mycket lite med de som är ute och går med dyrbarhetet, om inte de som har dyrbarheterna med sig är inblandade i Gängens och nätverkens kriminella aktiviteter förståss. Du tänker kanske på något annat än de dödliga skjutningar gängen och nätverken utsätter varandra för?

För de barn och ungdomar som riskerar att dras in i kriminalitet behövs direkta åtgärder. För att förebygga riskerna som finns i utsatta områden behövs naturligtvis långsiktiga lösningar. Det ena utesluter inte det andra.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-07-02 23:04:54 följande:
    Patetiskt svar, Padi. Oerhört patetiskt...!

Du kan tydligen inte bättre än så.
    Så vad tycker du är ett bättre svar på frågan AC?
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2019-07-03 19:40:57 följande:

Det, Padi, är jag HELT säker på att du vet...
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-07-03 23:44:37 följande:

Det, Padi, är jag HELT säker på att du vet...

Du får helt enkelt uppbringa modet att berätta och skriva det du tycker är ett bra svar på frågan. Var inte rädd, tveka inte.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-07-02 23:23:57 följande:

Det är poliser i fält som sagt detta.

Gängens och nätverkens interns dödliga våld har mycket lite med de som är ute och går med dyrbarhetet, om inte de som har dyrbarheterna med sig är inblandade i Gängens och nätverkens kriminella aktiviteter förståss. Du tänker kanske på något annat än de dödliga skjutningar gängen och nätverken utsätter varandra för?

För de barn och ungdomar som riskerar att dras in i kriminalitet behövs direkta åtgärder. För att förebygga riskerna som finns i utsatta områden behövs naturligtvis långsiktiga lösningar. Det ena utesluter inte det andra.

Det hör ihop. Ungdomsgäng som rånar folk på värdesaker är i stor utsträckning de som (lite senare i livet) skjuter skarpt mot sina konkurrenter.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-07-04 10:24:00 följande:

Modet..... Herregud Padi, vad fan inbillar du dig egentligen.

Nu är du RIKTIGT jävla patetisk.

Så du vill inte ange vad du tycker är ett bra svar på frågan?

Jaha, det är lätt att skriva herregud och patetiskt istället för att klämma ur sig det du påstår jag VET vad du tycker.

Nä, 'man och nöjd-underföstådda' påståenden om vad du tycker vill jag inte göra, du får istället uppbringa modet och berätta vad du tycker är ett bra råd till dem.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-07-03 19:40:57 följande:
     - Tryggheten är en produkt av vad medier rapporterar och det människor får till sig. Och det är klart att i ett samhälle som många upplevt som ett folkhem väcker den här utvecklingen otrygghet. Men när det gäller den faktiska kriminaliteten och skjutningar och dödsfall handlar det mer om en massmedial bild.

En synpunkt från polisområdeschefen i Storgöteborg.

Och än värre lär det ju vara för de som skräms av vurmarnas skräckpropagande på Internet.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna