Padirac skrev 2019-07-25 18:18:46 följande:
Utanförskapet är enligt socionomer ett socioekonomiskt resultat av samhällets omformning och utveckling.
Det fanns en tid innan det fria skolvalet då alla i närområdet blandades och segregeringen var mindre. Det som var den amerikanska drömmen var i betydligt större utsträckning en verklighet i de skandinaviska länderna än i USA - där var det till störst del en dröm.
Men samhället har omformats och politiska ideal har ibland gått före önskade resultat. Medvetet eller inte.
Den största mängden våldsbrott har tydliga orsaker, jag har redovisat dessa tidigare i tråden. www.bra.se/download/18.4c494ddd15e9438f8ad80c7d/1511859124780/lararhandledning_brottsutvecklingen.pdf
Ja, socioekonomiskt och kulturellt är inte långsökt faktorer som kan bidra till utanförskap medan segregering skapar bubblor av gemenskap utanför samhället i stort.
Det fria skolvalet är en del av ett betydligt större pussel. Det var inte så att vi ej var segregerade i Sveriges mest invandrartäta stadsdel och då det fria skolvalet inte fanns... problemen är djupare än så och det är - i min uppfattning - de enklare fallen som kommer in bättre i samhället i stort vilket som.
Har dock ingen aning om hur det såg ut i större städer innan det fria skolvalet.
Att jag integrerade mig väl med omgivningen som yngre berodde helt på personligheten (hade i stort sett enbart vänner med invandrarbakgrund - från Libanon, Iran, Polen och Chile) men det är en aning svårt att skapa nyfikna personligheter från riksdagsbordet. Tyvärr lever vi inte på snygga papper...