• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-06-10 09:58:35 följande:

Hm, jag förstår inte riktigt varför allt alltid ska handla om Israel-Palestinakonflikten. Man vill ju gärna kunna känna sympati för någon sida i en konflikt - eller åtminstone inte enbart en begynnande likgiltighet.

Nåja, det var väl Parland som skrev om likgiltighet som en positiv kraft - som svalkande likgiltighet.

"En mor kom till mig:
    säg
    vad är det som fattas
    i min kärlek?
    mina barn älska mig ej
    som jag dem.

Jag sade:
    likgiltighet,
    litet svalkande likgiltighet
    fattas i din kärlek
    - då gick hon bort
    seende mot jorden."

Det är väl mycket bättre när allt handlar om SD och annan "skrikhöger?
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-10 10:22:52 följande:
    Det är väl mycket bättre när allt handlar om SD och annan "skrikhöger?
    Nja, högerpopulism i Sverige har stor relevans för en tråd som delvis handlar om högerpopulismens bild av Sverige.

Israel och Palestina ligger inte bara långt, långt bort geografiskt utan också sett till relevans för svenska förhållanden. Möjligen kan man finna att många inom nyhögern är Israelvänner medan många av dem som sympatiserar med Palestina återfinns på vänsterkanten.

Själv är jag rätt likgiltig - och föredrar precis som S att förhålla mig neutral till konflikten.

Det senare hindrar inte att jag tror att antisionistiska skrän i Sverige ofta bottnar i judehat och att jag kan förstå att du som vuxit upp i Malmö kan ha en annan syn . på hur konflikten påverkat oss i Sverige än jag - men jag kan å andra sidan förstå att en person som vuxit upp i skuggan av en ockupationsmakt kan ha en annan syn på Israel än jag.
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-06-10 10:35:36 följande:

Nja, högerpopulism i Sverige har stor relevans för en tråd som delvis handlar om högerpopulismens bild av Sverige.

Israel och Palestina ligger inte bara långt, långt bort geografiskt utan också sett till relevans för svenska förhållanden. Möjligen kan man finna att många inom nyhögern är Israelvänner medan många av dem som sympatiserar med Palestina återfinns på vänsterkanten.

Själv är jag rätt likgiltig - och föredrar precis som S att förhålla mig neutral till konflikten.

Det senare hindrar inte att jag tror att antisionistiska skrän i Sverige ofta bottnar i judehat och att jag kan förstå att du som vuxit upp i Malmö kan ha en annan syn . på hur konflikten påverkat oss i Sverige än jag - men jag kan å andra sidan förstå att en person som vuxit upp i skuggan av en ockupationsmakt kan ha en annan syn på Israel än jag.

"S" neutral i konflikten....!!!

Herre jävlar....det är tamejfan nåt av det mest sjuka jag läst på den här sk sajten. Makalöst skitsnack...

Jösses Amalia.

Å nu väntar vi alla med spänning på vilken författare, diktare.....vi får se citat av ikväll. För det är ju OERHÖRT spännande och intressant att......läsa.

Eller nåt.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Crash Man
    FDFMGA skrev 2019-06-10 10:35:36 följande:
    Ja, jävlar vad neutrala sossarna är i frågan. När Stefan Löfvén varit statsminister i typ en vecka valde han att rita om världskartan och erkänna Palestina som en nation.
  • Padirac
    Crash Man skrev 2019-06-10 22:00:07 följande:
    Ja, jävlar vad neutrala sossarna är i frågan. När Stefan Löfvén varit statsminister i typ en vecka valde han att rita om världskartan och erkänna Palestina som en nation.
    Inte neutral i förhållande till vad och vem?

Nu var ju Palestina redan erkänt av ett inte litet antal stater redan innan Regering SL erkände Palestina. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palestina_(stat)

"Palestina (arabiskaفلسطينfilastin), officiellt deklarerad som Staten Palestina (arabiskaدولة فلسطينdawlat filastin) är en stat som proklamerades genom den av PLO 15 november 1988 utropade Palestinska självständighetsförklaringen och är erkänd av 135 av världens 193 suveräna FN-stater samt många internationella organ, inklusive Förenta nationernas generalförsamling, som 2012 röstade för att Palestina som stat skulle få observatörsstatus i FN. PLO utövade inte kontrollen över något territorium vid tiden för självständighetsförklaringen[6] och områdena som tas i anspråk står under israelisk ockupation med enbart en begränsad palestinsk kontroll, bland annat över städer och andra bebodda platser (Area A och B).[7] Dessa områden utgörs av GazaremsanVästbanken och Östra Jerusalem."

Enligt de ursprungliga planerna skulle en arabisk och en judisk stat etableras i det Brittiska mandatet. Israel ockuperar stora delar av det som skulle vara den arabiska staten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brittiska_Palestinamandatet

• FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-10 21:00:26 följande:

Herre jävlar....det är tamejfan nåt av det mest sjuka jag läst på den här sk sajten. Makalöst skitsnack...

Jösses Amalia.

Å nu väntar vi alla med spänning på vilken författare, diktare.....vi får se citat av ikväll. För det är ju OERHÖRT spännande och intressant att......läsa.

Eller nåt.
    Aha, du är oppi orra igen, som man säger i Jämtland.

Nja, man kan inte veta vad alla förväntar sig eller inte förväntar sig. 

Själv har jag tagit intryck av min gamla mormor som alltid hade en syrlig kommentar till personer som var så jagsvaga att de var tvungna att dölja sitt jag bakom ett vi eller någon liknande variant

Parland är intressant - om än inte något för alla. Men det finns ju alternativ, t ex gamla filmer som Rambo, Åsa-Nisse eller Anton Chigurh. Den förtstnämnda har jag faktiskt sett en gång på tiden - men Åsa-Nisse och Anton Chigurh kommer jag nog aldrig att bekanta mig med.

Javisst. Sverige har erkänt såväl Israel som Palestina. Men visst lär det finnas sossar som känner större sympati för Israel eller vice versa sossar som tagit ställning för Palestina.

Fast partiet S står neutralt i konflikten, vilket jag själv anser vara helt rätt.
  • RebeckaZ70

Jösses Amalia.

Eller nåt.
    Ja vill man vara riktigt humoristisk kan man såklart kalla S neutrala i frågan. I verkligheten är de lika neutrala som vad Sverige var under WW2 gentemot nazityskland.

Nu har jag startat en tråd om vänsterns antisemitism, där är även liknande frågor välkomna. Så slipper jag kanske gnället om att "allt handlar om Israel i alla trådar".

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Flash Gordon

Jösses Amalia.

Eller nåt.
    Självbilden ...
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-08 15:49:37 följande:
    Att jag tror att det kan finnas enskilda personer som kommit i kläm p.g.a. tjänstemäns feltolkningar av lagstiftning  (så är det i alla system) innebär inte att jag backat från påståendet att de som nekas sjukpension får sjukpenning i stället. 
    Det är faktiskt två uteslutande påståenden du kommer med. Det (underförstådda) att vissa "kommer i kläm" - och därmed nekas sjukpenning.

Samt att "de som inte får sjukpension får sjukpenning istället".

---

Det är uppenbart att du har väldigt dålig koll på verkligheten, vad det innebär att nekas sjukpension.

Det du borde ha bättre koll på är det direkt inhumana i att lyfta fram en artikel som visar att utbetalning av  sjukpension blir lägre och att dett visar på att "Det går bra för Sverige!"

Hur man kan jubla över utvecklingen när en av de allra, alltra svagaste grupperna drabbas - det är fullständigt obegripligt för mig.

På riktigt.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 07:53:51 följande:
    Självbilden ...
    Rätt vanligt med skrikiga inlägg inom den subkulturen.

Tycker inte att man vare sig ska anpassa sig nämnvärt till den kulturens språkbruk, men därmed inte sagt att inte ska bemöta det politiska budskapet.

Inom nyhögern finns det ju också en David mot Goliat-bild av Israel där Israel är David.  Men bland Palestinaanhängarna är ju bilden den omvända.

Nåja, romantik kan ju vara på sin plats i vissa sammanhang, men kopplat till en konflikter länder och religioner emellan så är S och partiets nyktra och pragmatiska inställning klart att föredra framför knallpulverskytte så överspänt att en voltmeter skulle få allvarliga utslagSkrattande
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna