• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-06-24 20:34:34 följande:
    Men det är DU som jämställer 'monster under sängen' och 'folks' rädsla för att drabbas av gängens våld. 

Jag frågade dig om du tyckte om att skrämma barn - och du gör då en 'manochnöjd' med underförstådda påståenden om andras uttalanden. Hederlig argumentation? Drömmer

Det är tur att 'folket' har en budbärare, någon som vet hur 'folket känner' - {#emotions_dlg.flower} 
    "Padirac skrev 2019-02-01 11:31:24 följande:
    Jag gör distinktionen att rädslor är rädslor och verklig risk är verklig risk. 

Påstår du för dina barn att monstren under sängen och i garderoben finns då barnen är rädda för dem? "

Detta som svar på:

"Det betyder att du nedvärderar och misskrediterar folks rädsla för att drabbas. " när vi länge skrivit i tråden om folks rädsla för våld, överfall, skjutningar, rån, våldtäkter ...

Du jämställer våldet i vardagen som skrämmer folk med monster under sängen som skrämmer barn.

Monstren under sängen VET vi att de inte finns.

Däremot FINNS våldet, rånen, skjutningarna och det ÄR en reell risk.

Men det tycker inte du att de är och så måste de enligt dig likställas med "monster under sängen".

Så kvinnan i Fruängen som inte längre vågar gå - hon är rädd för "monster under sängen", något som inte finns. Enligt dig.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-06-29 00:34:48 följande:
    "Padirac skrev 2019-02-01 11:31:24 följande:
    Jag gör distinktionen att rädslor är rädslor och verklig risk är verklig risk. 

Påstår du för dina barn att monstren under sängen och i garderoben finns då barnen är rädda för dem? "

Detta som svar på:

"Det betyder att du nedvärderar och misskrediterar folks rädsla för att drabbas. " när vi länge skrivit i tråden om folks rädsla för våld, överfall, skjutningar, rån, våldtäkter ...

Du jämställer våldet i vardagen som skrämmer folk med monster under sängen som skrämmer barn.

Monstren under sängen VET vi att de inte finns.

Däremot FINNS våldet, rånen, skjutningarna och det ÄR en reell risk.

Men det tycker inte du att de är och så måste de enligt dig likställas med "monster under sängen".

Så kvinnan i Fruängen som inte längre vågar gå - hon är rädd för "monster under sängen", något som inte finns. Enligt dig.
    Hur stor är denna reella risk menar du, med att utsättas för gängens och nätverkens dödliga våld om du inte är en del av gängen o nätverken?

Rädslor för monster under sängen och rädslor för gängens våld är rädslor. Riskerna för det ena eller andra är riskerna. Jag tror att de som är rädda för monster under stänger är betydligt mer rädda än de som är rädda för gängens och nätverkens dödliga våld, detta trots att monster under sängen är betydligt mindre risk att råka ut för. Rädslor och risk är alltså inte nödvändigtvis sammankopplade.

Men jag tror frågan var hur du bemötte de som var rädda för monster under sängen.. Vilket du underlåtit att svara på.

Det du påstår 'enligt mig' om kvinnan i fruängen eller vad du nu försäker framhäva är inget annat än din egen fultolkning eller oförmåga att begripa det jag skrivit.

Du kan inte ta valda rader och spinna på, eller jo, det är just det du gör

Men, när det gäller fake news så är det väl praktikanten som skriver allt och där är Kontext utelämnat för din bekvämlighet, eller så går det helt inte att ta in mer än enstaka rader.

Nu önskar jag dig en synnerligen skön lördag, själv ska jag skrämma lite barn
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-06-29 08:10:11 följande:
    .

Nu önskar jag dig en synnerligen skön lördag, själv ska jag skrämma lite barn
    Du kommer inte att lyckas med mina. De är uppvuxna i Stockholm, väl medvetna om de risker som finns i stan och stans möjligheter.

Och till synes helt immuna mot skräckpropagandaGlad
  • Flash Gordon
    Hur stor är denna reella risk menar du, med att utsättas för gängens och nätverkens dödliga våld om du inte är en del av gängen o nätverken?
    I vart fall väldigt mycket större än för bara ett tiotal år sedan ochdet reagerar folk på.

Nu flyttar våldet in ihos medelklassen. Det skjuts folk till döds mitt i en välbesäkt park i övre medleklassens bostadsområden. Barn rånas på väg till fotbollsträningen. Bomber sprängs i trappuppgångar. Överfall och väldtäkter.

Expressen skrev en artikel (låst nu) om precis de här fallen vi visat på i tråden.
    Men jag tror frågan var hur du bemötte de som var rädda för monster under sängen.. Vilket du underlåtit att svara på.
    Efter att jag sagt att du aldrig skulle våga säga samma sak, öga mot öga, till kvinnan i Fruängen som du skriver här: "Är du inte med dem är det ingen fara"

Så frågan är fullständigt ointressant utom för ett enda syfte - att förklara att kvinnan ifråga tror på "monster under sängen" 

Hur skulle jag bemöta någon som tror på "monster under sängen"?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-06-30 12:39:37 följande:
    I vart fall väldigt mycket större än för bara ett tiotal år sedan ochdet reagerar folk på.

Nu flyttar våldet in ihos medelklassen. Det skjuts folk till döds mitt i en välbesäkt park i övre medleklassens bostadsområden. Barn rånas på väg till fotbollsträningen. Bomber sprängs i trappuppgångar. Överfall och väldtäkter.

Expressen skrev en artikel (låst nu) om precis de här fallen vi visat på i tråden.

Efter att jag sagt att du aldrig skulle våga säga samma sak, öga mot öga, till kvinnan i Fruängen som du skriver här: "Är du inte med dem är det ingen fara"

Så frågan är fullständigt ointressant utom för ett enda syfte - att förklara att kvinnan ifråga tror på "monster under sängen" 

Hur skulle jag bemöta någon som tror på "monster under sängen"?
    Det är fint att du pratar om olika risknivåer, det finns alltså en nyans i uppfattningarna trots att du återigen gör just dig själv till talesperson för 'folk' - igen. Just nu deras känslor. Själv har jag skrivit om andra saker än känslor. Faktiska risker som erkända sakkunniga uttalat sig om.

Du vet så mycket om andras inre liv - du vill ju också påstå att du vet vad jag vågar och inte vågar. 

Du har sannerligen mästerliga mentala och psykologiska förmågor Skål 

Eller är det här bara något du spekulerar om? som de andra tvärsäkra påståenden om praktikanter.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-06-30 23:36:46 följande:
    Återhållsam rapport från SVT om kvällens monster under sängen:

De fortsätter tydlige att skjuta på och ihjäl varandra

"Två unga män har skjutits – varav en träffats i huvudet – männen ingår i ett kriminellt nätverk."
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-06-30 23:36:46 följande:
    Återhållsam rapport från SVT om kvällens monster under sängen:

"Antalet dödsskjutningar i Stockholmsområdet har varit ovanligt många i år, enligt polisen. Samtidigt är utvecklingen den motsatta på andra håll i landet visar en kartläggning av Ekot i Sveriges Radio."
  • nattuw

Skottlossning in i ett oskyldigt äldre pars sängkammare. Inget monster under sängen utan bara en vanlig vardagsbagatell som inte skapar otrygghet:

"Fem män är anhållna misstänkta för mordförsök efter skottlossningen i Stenhagen strax före midnatt på tisdagen. Skott gick då in i en lägenhet där ett äldre par befann sig.

Skottet gick in i sovrummet, medan paret satt i vardagrsummet och tittade på tv. Paret klarade sig oskadda, och enligt polisen har de inget med skjutningen att göra."
    ( www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fem-anhallna-for-skott-i-stenhagen-skot-in-i-sovrum )

• K Markatta
    Padirac skrev 2019-07-01 00:16:10 följande:
    De fortsätter tydlige att skjuta på och ihjäl varandra

"Två unga män har skjutits ? varav en träffats i huvudet ? männen ingår i ett kriminellt nätverk."
    Har du något råd till de grannar som resonerar så här?

www.expressen.se/nyheter/krim/grannarna-i-sollentuna-vill-flytta-efter-dodsskjutningen/

Grannarna i Sollentuna vill flytta efter dödsskjutningen

På söndagskvällen sköts två personer i Sollentuna, norr om Stockholm. En av dem, en 17-årig pojke, dog. Hans 23-årige släkting är skadad. Flera i området är kritiska till hur polisen hanterar gängen, och säger till Expressen att de inte känner sig trygga längre och vill flytta.

- Vi har anmält flera gånger att kriminella gäng uppenbart handlar med droger, men ingen bryr sig, säger Farzad Najafzadeh som bor i porten där männen sköts.

- Det var barn där och så skjuter dom på öppen gata, säger Tina Lindgren, också boende i området.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna